Eline* schreef:Nu is Kiki de trigger, maar wat als ineens ene langhollend gillend kind de trigger is? Is die dan schuldig?
Sinds wanneer bijten honden die honden bijten ook kinderen?
Ik vind dat mensen hun hond onder controle dienen te houden, maar ik vind ook dat dat van 2 kanten moet komen.
In de situaties zoals omschreven, een hond die keer op keer uitvalt en uiteindelijk op zijn nummer wordt gezet, vind ik dat de eigenaar van de uitvallende hond net zo goed verantwoordelijk is.
Als ik Nika maar uit laat vallen en iemands hond reageert uiteindelijk door zich los te rukken en Nika eens flink de waarheid te zeggen, ben ik, ondanks dat ik mijn hond nog steeds fysiek de baas ben, verkeerd bezig. Ik kan namelijk ook Nika afleiden, een straatje omlopen als ik zie dat ze gaat reageren of wat dan ook....en dan gebeurt er niks.
Sommige combi's van mensen met grote sterke honden zijn duidelijk verkeerd. Soms zie je mensen als een waterskiër achter hun hond aanvliegen. Maar er zijn ook een heleboel mensen die hun grote sterke hond prima onder controle hebben.

Deze honden beseffen waarschijnlijk niet dat hun baas fysiek niet sterk genoeg is om van ze te winnen als het erop aankomt, omdat de eigenaren van deze honden overwicht op een andere manier hebben dan fysiek.
Honden zijn veel sterker dan hun gewicht soms doet vermoeden. Marouck weegt nog geen 20 kilo, maar heeft behoorlijk wat kracht. Bij haar moet ik af en toe mijn hakken in de grond zetten als zij een andere kant op wil als ik.

Als het er fysiek op aan komt ben ik in het voordeel omdat ik haar letterlijk met haar poten van de grond kan halen, maar het is haar ook weleens gelukt om zich gewoon los te rukken. Gelukkig is zij met mijn stem doorgaans prima onder controle te houden.