[/quote]
Kleine kanttekening: De Rottweiler word door de pers het meest opgenoemt als zijnde een bijterige hond. Een poedel die bijt is namelijk niet sensationeel genoeg!!
De Rottweiler staat namelijk NIET bovenaan in de lijst met de meeste bijtincidenten.
Over het algemeen zijn er meer bijtincidenten met Jack Russels en Golden Retrievers. Kan ook bijna niet anders, daar zijn er gewoon vele malen meer van, alleen, dat scoort qua verhaal niet zo goed.
Dus, de Rottweiler noemen we op en zetten we in de verdom hoek!!

[/quote]
Moest het zo zijn, dat kleine rassen werden meegeteld in die bijtstatistieken, zouden al die zogenaamde vechthonden veel verder onderaan die lijst voorkomen inclusief de Stafford en al die rassen die ik opnoemde.
Het feit dat ze de Rottweiler bovenaan die lijst hebben gezet is niet mijn idee of mening, laat dat even duidelijk zijn.[/quote]
Dat vind ik echt onzin hoor ,het is toch gewoon zo dat er bepaalde rassen zijn die sneller tot bijten zullen overgaan dan andere.
En ja daar vallen ook kleinere rassen onder ,ik denk dat de kans dat een teckel je bijt groter is dan dat een cavelier het zal doen.
Maar juist het ontkennen van eigenschappen leid tot ongelukken.
Ik realiseer me drommels goed dat een fila brasileiro sneller tot handelen over zal gaan dan menig andere hond.
Daar moet je dus op anticiperen vind ik dan.
En ja mijn fila is de liefste van de wereld en is, zeker gezien het ras,een hele vriendelijke toegankelijke hond.
Maar onze andere fila was dat niet, die was zeker bereid, indien nodig, zijn tanden te gebruiken in situaties waar andere honden dat nog lang niet zouden doen.
En daar zit dan ook gelijk de clou ,jij als eigenaar moet er voor zorgen dat je dat soort zaken voorkomt.[/quote]
VERANTWOORDING voor de baas[/quote]
Klopt, dat, en goed kijken uit wat voor lijn je hond komt kan ook wel eens helpen.
Kijk, het is een feit dat honden uit bepaalde rasgroepen eerder de neiging hebben om hun bek te gebruiken omdat ze meer beschermingsdrift en een verdedigingsgevoel hebben wat beter of scherper is ontwikkeld.
Een kuddeverdediger stond andere dieren echt niet alleen weg te blaffen als het nodig was.
Weten wat je in huis haalt, en weet de afkomst van de hond plus je in het karakter verdiepen is mij inziens de eerste stap om een stabiele hond te krijgen.
Niet denken en/of hopen dat je een Labrador achtige hond krijgt als je een Kaukasische herder in huis neemt.