Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

tt in nek of op keel plaatsen ?

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Dibbes
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Dibbes »

De clicker komt weg bij de dolfijnentraining waar het onmogelijk was om te werken met afstraffingen, omdat een dolfijn dan gewoon weg zwemt en wat anders gaat doen. Het grote voordeel van de clicker is, dat je heel precies duidelijk kan maken wat je van de hond verlangt (mits je goed kan timen) en dat de hond niet geremt is doordat hij niet meer gestraft wordt als hij het eens bij het verkeerde eind heeft in de training. Hierdoor kan het leerproces een stuk sneller verlopen. De click zelf is niet de beloning, maar de "bridge" naar de beloning toe. Het is niet zo dat je minder in contact staat met je hond omdatje clickt of je emoties niet kunt controleren. Er zijn ook mensen die een stemgeluid gebruiken i.p.v. een clicker. Met de clicker kan je allerlei dieren ingewikkelde oefeningen bijbrengen die je anders ook zou kunnen aanleren, maar dan met meer mensen. Denk maar aan de circusafrichting van paarden. Daar wordt vaak gewerkt met meerdere mensen die nauw met elkaar samenwerken en gebruiken maken van beenlonges. Als ik dat thuis zou moeten doen op die manier zou dat onbegonnen werk zijn. Maar evengoed lukt het me om de paarden thuis dezelfde oefeningen aan te leren met de clicker. Waarom? Omdat het dier meedenkt met je om de beloning te verdienen en omdat je hele kleine stukjes gedrag heel precies kunt belonen. De clickertraining is ook geen vervanging van andere methodes, maar een aanvulling. Je kan heel goed trainen zonder clicker, maar voor mij is de clicker een waardevolle aanvulling. Misschien komt het ook omdat ik al gewend was ermee te werken bij de paarden en er daar de voordelen van heb ervaren. Daarom heb ik het automatisch ook overgenomen in de training van mijn huidige hond.
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

Dibbes schreef:De clicker komt weg bij de dolfijnentraining waar het onmogelijk was om te werken met afstraffingen, omdat een dolfijn dan gewoon weg zwemt en wat anders gaat doen. Het grote voordeel van de clicker is, dat je heel precies duidelijk kan maken wat je van de hond verlangt (mits je goed kan timen) en dat de hond niet geremt is doordat hij niet meer gestraft wordt als hij het eens bij het verkeerde eind heeft in de training. Hierdoor kan het leerproces een stuk sneller verlopen. De click zelf is niet de beloning, maar de "bridge" naar de beloning toe. Het is niet zo dat je minder in contact staat met je hond omdatje clickt of je emoties niet kunt controleren. Er zijn ook mensen die een stemgeluid gebruiken i.p.v. een clicker. Met de clicker kan je allerlei dieren ingewikkelde oefeningen bijbrengen die je anders ook zou kunnen aanleren, maar dan met meer mensen. Denk maar aan de circusafrichting van paarden. Daar wordt vaak gewerkt met meerdere mensen die nauw met elkaar samenwerken en gebruiken maken van beenlonges. Als ik dat thuis zou moeten doen op die manier zou dat onbegonnen werk zijn. Maar evengoed lukt het me om de paarden thuis dezelfde oefeningen aan te leren met de clicker. Waarom? Omdat het dier meedenkt met je om de beloning te verdienen en omdat je hele kleine stukjes gedrag heel precies kunt belonen. De clickertraining is ook geen vervanging van andere methodes, maar een aanvulling. Je kan heel goed trainen zonder clicker, maar voor mij is de clicker een waardevolle aanvulling. Misschien komt het ook omdat ik al gewend was ermee te werken bij de paarden en er daar de voordelen van heb ervaren. Daarom heb ik het automatisch ook overgenomen in de training van mijn huidige hond.
mooi verwoord! :ok:
scooby doo

Ongelezen bericht door scooby doo »

patrick* schreef: Dat is ook de reden dat ik mijn hond echt giga op zijn donder kan geven en hij na 1 seconde weer vrolijk naast mij zit of achter de pakwerker.
volledig mee eens .
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

patrick* schreef:
al ben ik nog zo boos als hij braaf is is hij braaf en dan zal hij dat meemaken ook.
Ik laat hem net zo hard weten dat hij braaf is dan dat ik hem laat weten dat hij niet braaf is.
Er is geen plaats voor boos blijven in mijn sport :wink:
als dat niet een nootzaak heeft in de africhting :19:
Dat is ook de reden dat ik mijn hond echt giga op zijn donder kan geven en hij na 1 seconde weer vrolijk naast mij zit of achter de pakwerker.
Volgens mij heeft dat niks met belonen of straffen te maken, maar met het herstelvermogen van je hond. Je kunt een onzekere hond met hoofdzakelijk beloningen getraind hebben en toch zien dat hij 5 minuten nodig heeft om te herstellen na een correctie. En andersom kan ook. Zelfverzekerde honden die hoofdzakelijk met correcties getraind zijn, kunnen na een sec. weer hersteld zijn.
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

zepenko schreef:
patrick* schreef:
al ben ik nog zo boos als hij braaf is is hij braaf en dan zal hij dat meemaken ook.
Ik laat hem net zo hard weten dat hij braaf is dan dat ik hem laat weten dat hij niet braaf is.
Er is geen plaats voor boos blijven in mijn sport :wink:
als dat niet een nootzaak heeft in de africhting :19:
Dat is ook de reden dat ik mijn hond echt giga op zijn donder kan geven en hij na 1 seconde weer vrolijk naast mij zit of achter de pakwerker.
Volgens mij heeft dat niks met belonen of straffen te maken, maar met het herstelvermogen van je hond. Je kunt een onzekere hond met hoofdzakelijk beloningen getraind hebben en toch zien dat hij 5 minuten nodig heeft om te herstellen na een correctie. En andersom kan ook. Zelfverzekerde honden die hoofdzakelijk met correcties getraind zijn, kunnen na een sec. weer hersteld zijn.
Dan corrigeer je niet goed. Een correctie behoort snel en rechtvaardig te zijn. Als de hond 5 minuten aan het nabeven is is de correctie niet rechtvaardig geweest en heb je als geleider een grove fout gemaakt.

Je correctie behoort snel en duidelijk te zijn. Als de hond 2 sec erna iets goed doet behoor je dit gelijk te kunne belonen.

En inderdaad een onzekere hond corrigeer je niet tijdens het trainen!
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
patrick*
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): XMH
Contacteer:

Ongelezen bericht door patrick* »

Ca Cajuina schreef:
Dan corrigeer je niet goed. Een correctie behoort snel en rechtvaardig te zijn. Als de hond 5 minuten aan het nabeven is is de correctie niet rechtvaardig geweest en heb je als geleider een grove fout gemaakt.

Je correctie behoort snel en duidelijk te zijn. Als de hond 2 sec erna iets goed doet behoor je dit gelijk te kunne belonen.

En inderdaad een onzekere hond corrigeer je niet tijdens het trainen!
Mijn smaak ook!!
Alleen corigeer ik ook een onzeker hond ook
juist om hem zeker te maken.
ja is ja en nee is nee, en dat is iets lijkt mij wat een onzeker hond erg nodig heeft.
Afbeelding
www.knpvforum.nl

Een hond is geen mens, dus behandel hem dan ook niet als een mens.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Onzekere honden kun je inderdaad prima korrigeren zonder problemen te veroorzaken. Als je maar op dezelfde golflengte zit als zo´n hond. Ze knappen juist op van duidelijkheid en veranderen van onzekere honden in steeds zekerder honden.

Waarschijnlijk lastig voor te stellen voor mensen met weerzin tegen korrekties in het algemeen.
scooby doo

Wil de hond schreef:
Waarschijnlijk lastig voor te stellen voor mensen met weerzin tegen korrekties in het algemeen.
:roll:
zepenko
Zeer actief

scooby doo schreef:
Wil de hond schreef:

:blah: :blah: :blah:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

scooby doo schreef:
Wil de hond schreef:
dat klopt wel wat ie zegt, als je al tegen correcties bent snap je niet dat iemand een onzekere hond kan corrigeren en dat dat ook nog zal werken in het voordeel van de hond.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
scooby doo

ik geef hem geen ongelijk hoor :wink:

maar ik ben wel benieuwd hoeveel honden hij al afgericht heeft :smile2:
zepenko
Zeer actief

scooby doo schreef:ik geef hem geen ongelijk hoor :wink:

afgericht of opgevoed?
malinois
Zeer actief
Contacteer:

qua africhting geen denk ik
Wil de hond schreef:omdat ik niets met africhting doe. Maar ik train wel veel honden.
maar corrigeren heeft niets met africhting te maken. Ook mijn huishond corrigeer ik als dat nodig is.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
scooby doo

malinois schreef:

Wil de hond schreef:omdat ik niets met africhting doe. Maar ik train wel veel honden.
maar corrigeren heeft niets met africhting te maken. Ook mijn huishond corrigeer ik als dat nodig is.
idd corrigeren heeft niets met africhting te maken

alhoewel : een huishond corrigeer je totaal anders dan een hond op het veld . zeker bij een bijtsport zijn de correcties wat harder omdat de honden dit kunnen hebben :wink:
zepenko
Zeer actief

scooby doo schreef:
malinois schreef:

alhoewel : een huishond corrigeer je totaal anders dan een hond op het veld . zeker bij een bijtsport zijn de correcties wat harder omdat de honden dit kunnen hebben :wink:
Natuurlijk, want een huishond is een totaal ander wezen als een hond die bijtsport doet. :blah:
Een hond is harder, omdat hij door de vele correcties gevoellozer wordt voor correcties. Daarom heb je ook steeds zwaardere middelen nodig. Je zou er ook eens over kunnen denken om je hond de kunstjes (want dat zijn het in principe) aan te leren zonder correcties.
scooby doo

zepenko schreef:
scooby doo schreef:
malinois schreef:

Natuurlijk, want een huishond is een totaal ander wezen als een hond die bijtsport doet. :blah:
Een hond is harder, omdat hij door de vele correcties gevoellozer wordt voor correcties. Daarom heb je ook steeds zwaardere middelen nodig. Je zou er ook eens over kunnen denken om je hond de kunstjes (want dat zijn het in principe) aan te leren zonder correcties.
hoe gaat het ondertussen met je werkhond die je aan het africhten bent zonder correcties :smile2: :smile2: :smile2: :smile2:
je praat onzin mens een golden is nog te moeilijk voor jouw
zepenko
Zeer actief

scooby doo schreef:
zepenko schreef:
scooby doo schreef:
malinois schreef: qua africhting geen denk ik maar corrigeren heeft niets met africhting te maken. Ook mijn huishond corrigeer ik als dat nodig is.

hoe gaat het ondertussen met je werkhond die je aan het africhten bent zonder correcties :smile2: :smile2: :smile2: :smile2:
je praat onzin mens een golden is nog te moeilijk voor jouw
Wel opletten hè. Ik ben bezig met pakwerk met m'n york op een positieve manier.
scooby doo

goedzo :roll:

je weet toch dat het een verboden ras is om bijtwerk mee te doen
zepenko
Zeer actief

scooby doo schreef:goedzo :roll:

Da's zeker omdat niemand het aandurft om honden van dit ras af te richten. Bang dat ze in d'r enkels gebeten worden als reactie op een correctie.
scooby doo

zepenko schreef:
scooby doo schreef:goedzo :roll:

Da's zeker omdat niemand het aandurft om honden van dit ras af te richten. Bang dat ze in d'r enkels gebeten worden als reactie op een correctie.

in jouw droomwereld kan en mag alles :ok:

ga je gang maar hoor dat is ook de enige manier hoe je dit infantiel spelletje kunt blijven spelen :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

scooby doo schreef:
malinois schreef:

gaat niet altijd op. Thuis hebben mijn honden vaak genoeg aan een stemcorrectie op het veld zijn ze tijdens het manwerk vaak zo gedreven dat een stemcorrectie niet meer helpt.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef:Natuurlijk, want een huishond is een totaal ander wezen als een hond die bijtsport doet. :blah:
ja een hond gefokt uit werklijnen is een ander type hond dan een huishondje. Die discussie is oneindig met jou helaas dus daar ga ik maar niet meer op in.
Steeds zwaardere middelen heb je ook niet nodig. Ik gebruik nog steeds dezelfde correcties bij mijn honden. En ja ik beloon en straf dus correcties blijven erbij horen. Aanleren doe je altijd zonder correcties, onderhouden en bijhouden daar horen zowel correcties als beloning bij.
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

malinois schreef:
zepenko schreef:Natuurlijk, want een huishond is een totaal ander wezen als een hond die bijtsport doet. :blah:
ja een hond gefokt uit werklijnen is een ander type hond dan een huishondje. Die discussie is oneindig met jou helaas dus daar ga ik maar niet meer op in.
Steeds zwaardere middelen heb je ook niet nodig. Ik gebruik nog steeds dezelfde correcties bij mijn honden. En ja ik beloon en straf dus correcties blijven erbij horen. Aanleren doe je altijd zonder correcties, onderhouden en bijhouden daar horen zowel correcties als beloning bij.
Onderhouden en bijhouden daar hoort variabel belonen bij. Correcties hoef je nooit nodig te hebben voor een kunstje.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef:Onderhouden en bijhouden daar hoort variabel belonen bij. Correcties hoef je nooit nodig te hebben voor een kunstje.
Als je alleen maar (variabel) beloont is er inderdaad sprake van kunstjes. En dan kun je wel aan komen met "soft-korrekties", maar dat doet niets af aan het feit dat je gewoon een circus-actje laat opvoeren door een hond.

Als je niet alleen beloont, maar ook korrigeert als er niet gehoorzaamd wordt is er echter sprake van luisteren, gehoorzamen dus.

Een wezenlijk verschil, vindt je niet?
scooby doo

Wil de hond schreef:
zepenko schreef:Onderhouden en bijhouden daar hoort variabel belonen bij. Correcties hoef je nooit nodig te hebben voor een kunstje.
Als je alleen maar (variabel) beloont is er inderdaad sprake van kunstjes. En dan kun je wel aan komen met "soft-korrekties", maar dat doet niets af aan het feit dat je gewoon een circus-actje laat opvoeren door een hond.

Als je niet alleen beloont, maar ook korrigeert als er niet gehoorzaamd wordt is er echter sprake van luisteren, gehoorzamen dus.

:ok: we zijn het eens met elkaar :wink:
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Moet ik me nu zorgen gaan maken? :N:
scooby doo

Wil de hond schreef:Moet ik me nu zorgen gaan maken? :N:
geen idee

laten we het houden op louter toeval :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:

:N: ik ben het er helemaal mee eens :mrgreen:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

scooby doo schreef:
:ok: we zijn het eens met elkaar :wink:
engerds :N: :smile:
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Wil de hond schreef:

Ah, dus een hond gehoorzaamt pas als je corrigeert als hij niet luistert. Dus als ik mijn hond een commando zit geef en hij gaat zitten, omdat hij een beloning verwacht, gehoorzaamt hij niet. Hij gehoorzaamt volgens jouw redenatie pas als hij niet gaat zitten, ik hem dan corrigeer en hij vervolgens wel gaat zitten .
Nee, ik ben blij dat je me dat hebt uitgelegd Wil.
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”