Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond-hond agressie

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Hond-hond agressie

Ongelezen bericht door blondie »

nana schreef:

hier ook een mooi filmpje
heel mooi filmpje.. en hier graag uitleg over.. hier ga ikzelf dus altijd de fout in met mijn hond.. :wink: waar ga ik fout... de stijve reactie net zoals de groenendaeler.. terwijl de andere hond flink kwispelend laat weten dat hij het goed bedoeld... hier zie je de honden beiden niet fysieker contact maken..
En waar ik de fout wellicht in zou gaan is het terugroepen van mijn reu omdat ik vind dat zijn houding te stijf is.. niet terugreageerd met een kwispel maar in de mijn ogen gespannen houding blijft staan met zijn staart zoals deze groenendaeler.. ik kan dan zelf niet goed met de situatie omgaan omdat ik dan denk.. een toenadering van de ander kan ineens de boel om doen slaan ook al staat hij nog zo vriendelijk te kwispelen :19:
nana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sarplaninac,flatc mix, franse bull
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door nana »

blondie schreef:
nana schreef:

heel mooi filmpje.. en hier graag uitleg over.. hier ga ikzelf dus altijd de fout in met mijn hond.. :wink: waar ga ik fout... de stijve reactie net zoals de groenendaeler.. terwijl de andere hond flink kwispelend laat weten dat hij het goed bedoeld... hier zie je de honden beiden niet fysieker contact maken..
En waar ik de fout wellicht in zou gaan is het terugroepen van mijn reu omdat ik vind dat zijn houding te stijf is.. niet terugreageerd met een kwispel maar in de mijn ogen gespannen houding blijft staan met zijn staart zoals deze groenendaeler.. ik kan dan zelf niet goed met de situatie omgaan omdat ik dan denk.. een toenadering van de ander kan ineens de boel om doen slaan ook al staat hij nog zo vriendelijk te kwispelen :19:
Heel herkenbaar ik vind het zelf ook altijd spannend en in het verleden riep ik mijn hond ook terug en aan de lijn strok ik hem weg waardoor de honden niet te ruimte hebben om laten we zeggen het begroetingsritueel af te maken en het juist mis kan gaan.
Ik denk zelfs dat dit gedrag van mij voor een groot gedeelte de oorzaak is van de onhandigheid van mijn hond nu.

Als je je hond terugroept zal hij ook niet snel komen omdat hij daar niet wegkan (als je snapt wat ik bedoel)
Misschien heeft iemand anders een tip??
Wat we niet begrijpen..vrezen we...wat we vrezen zullen we vernietigen.

lydia
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan

Ongelezen bericht door -Gaby- »

nana schreef:en deze dan, vindt het zelf een beetje zielig voor de staander om hem zo in de tuin van de hovawart te zetten want die is echt serieus.

" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgens mij... heb ik deze Hovawart (Attack) en deze Staander (Ita) vaker gezien! In de fotohoek namelijk. ;) Volgens mij is het in Inge-O haar tuin.
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

blondie schreef:
nana schreef:

Moet even goed denken over het antwoord.
Zulke situaties is altijd afhankelijk van de reactie van de hond die benadert word. Als je die kan inschatten weet je ook hoe je moet reageren.
Zoals de hond daar staat te staan heb ik er op zich geen probleem mee mochten mijn honden los zijn, kijk de fotos op het strand. Is het een dominantere hond of een gelijke dan de jouwe kan juist terugroepen de boel laten escaleren. Meestal lost het zich vanzelf op, hooguit met een snauw en een gooi. Jouw hond zou met eer weg moeten kunnen lopen in zo een situatie wil de ander zich niet ineens stoerder voelen.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
blondie
Zeer actief

En ik vond ook nog wat foto's van bepaalde contacten..
Deze onbekende "jonge'"rottie Reu intact was wat opdringerig af en aan naar Finn toe Finn ging zo staan en Rottie week terug weg van hem
Afbeelding
Bluf met de kleine bitchy tanja.. hier zie je toch wel dat de grote wil laten zien dat ze niets kwaads wil.. maar die kleine wend niet echt de kop af.. en is eigenlijk de meerdere van Bluf..hoe klein ze ook is.. dit is echt een hondse hond.. :wink:
Afbeelding
Finn die zich geen houding weet met de onderdanige reactie van de kooiker teef... hiervoor lag ze al helemaal plat op de rug, daarna bek proberen te likken vanuit de lighouding en de reactie van Finn was dus deze..
Afbeelding
En deze lijkt een ready to attack de staander... maar was ook een staaltje gedrag van Finn die ik bewonderde.. hij splitste de staander zijn dinnetje en de rottie zijn af en toe vriendje :8): die niet van drukte houd vanwege hd op..
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

-Gaby- schreef:
nana schreef:en deze dan, vindt het zelf een beetje zielig voor de staander om hem zo in de tuin van de hovawart te zetten want die is echt serieus.

Volgens mij... heb ik deze Hovawart (Attack) en deze Staander (Ita) vaker gezien! In de fotohoek namelijk. ;) Volgens mij is het in Inge-O haar tuin.
Het filmpje heeft hier ook gestaan.
Inge heeft een verslag gemaakt van het bezoek van Moon en mij aan haar afgelopen zomer :D
Hovawart Attack en Griffon Ita dus inderdaad :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
nana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sarplaninac,flatc mix, franse bull
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door nana »

:cheer: dat is toevallig had ik jullie gevonden op youtube :lol1:
Wat we niet begrijpen..vrezen we...wat we vrezen zullen we vernietigen.

lydia
-Gaby-
Zeer actief

ranetje schreef:
-Gaby- schreef:

Het filmpje heeft hier ook gestaan.
Inge heeft een verslag gemaakt van het bezoek van Moon en mij aan haar afgelopen zomer :D
Hovawart Attack en Griffon Ita dus inderdaad :ok:
Ik met mijn domme hoofd Ita een Staander noemen... Sorry!!! :oeps: :oeps:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

nana schreef::cheer: dat is toevallig had ik jullie gevonden op youtube :lol1:
:D
Ik kan je verzekeren dat Ita niet zielig was :wink:
Ik heb het topic van Inge O van augustus terug gevonden, maar de foto's staan er niet meer :denken:
Het filmpje stond toen al op Youtube :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
ranetje
Zeer actief

-Gaby- schreef:Ik met mijn domme hoofd Ita een Staander noemen... Sorry!!! :oeps: :oeps:
Het is een heel veel gemaakte vergissing hoor :wink:
Bovendien is ze natuurlijk een Staande (zonder r) hond net als de Duitse Staande honden
Alleen heet het ras van Ita Griffon Korthals (Frans ras officieel)
Afbeelding
blondie
Zeer actief

En dan om maar even aan te geven dat dingen soms niet te voorspellen zijn... ging eens wandelen met een zelfverzekerde duitser.. een hondaggressieve mechel.. die dus gemuilkorfd was en merendeels aan de lijn en met mijn reu.. drie reuen, drie verschillende eigenaren..
(moet erbij zeggen dat van dit mooie drietal alleen Finn nog in leven is, de andere twee zijn helaas door ziekte veels te vroeg weggegaan..)
In het park toch wat spanning tussen itan en docus...
Afbeelding
De duitsers leken goed overeen te komen.. Itan de voorste wat hoger, en Finn de achterste de volger..
Hier zie je Itan heel zelfverzekerd en Finn.. tsja.. die lijkt het niet zo te vertrouwen
Afbeelding
Hier zijn de houdingen weer wat anders
Afbeelding
Dit vond ik zo'n mooi plaatje van het duo... ik zie ook nergens spanning... eigenaar van Itan staat ook bij mij en de mechel ook
Afbeelding

Maar de foto was niet gemaakt of het was bal :19: en niemand van ons zag het aankomen.. ineens vlogen ze elkaar in de haren.. ervoor was er al een confrontatie geweest met de mechel.. misschien dat dat nog meespeelde..
maar wat ik ermee wil zeggen is dat je soms echt niet ziet aankomen dat er wat staat te gebeuren..

foto erna toen we de honden snel uit elkaar hadden gevist..

Afbeelding
Uiteraard gewoon verder gelopen.. omdat we midden in duin zaten... maar wel gelet dat de honden dus niet weer te dicht in elkaars buurt kwamen..maar we konden nog wel naar een watertje waar we tezamen maar afzonderlijk hebben gespeeld.. de reuen gedrieen hadden niet de behoefte om samen te socializen en te spelen zogezeg.. :wink:
Afbeelding

Dan is dit geen aggressie.. en dat we door konden lopen zonder verder geknok was denk een gewapende stilte.. maar sommige foto's illustreren m.i. dat in ieder geval ik.. niet aan de houding van de honden kon inschatten dat het knokken zou worden.. dan doel ik op de foto van Finn en Itan op dat pad..
blondie
Zeer actief

oh ja... wegkijken... ik heb een hele duidelijke gevonden..... geen hond-hond maar een schotse hooglander vs hond...
Afbeelding
Afbeelding

En deze is gewoon wegkijken.... maar schijt aan de baas... daar gaat me mooie foto van het drietal.. :devil:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Inge O schreef:en ja, ik vind dat er qua mimiek een wereld van verschil zit tussen een hond die bedoeld wegkijkt of eentje die gewoon wat om zich heen zit te kijken. die liggende hond die ze filmde, die keek weg. een hond die aktief wegkijkt draait heel vaak nog wel zijn ogen af en toe even in de richting van 'de opponent', terwijl hij zijn hoofd afgewend houdt.
Zo kijkt Frenk ook heel anders weg als hij mij aan het uittesten is, dan dat hij wegkijkt als hij echt oprecht iets interessanters ziet :F:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

nana schreef:
Moos schreef:
nana schreef:zo zie je maar we interpreteren het allemaal anders :F:

Oke probeer het nog een keertje heeft deze doberman een plaat voor de kop?

Opzich wel, maar ik denk voornamelijk vanuit ons geredeneerd. Ik zie die witte hond namelijk helemaal niet snauwen naar de Dober, of zelfs maar zijn lip optrekken (ik heb geen geluid, maar vond het er ook niet uitzien alsof hij gromde?). Dus erg duidelijk naar de Dober is hij ook weer niet, en tja, waarom zou je dan niet steeds even door proberen te gaan? :wink:

In mijn ogen was de dober redelijk opdringerig, je kan aan de houding van de witte hond zien dat hij zich ongemakkelijk voelt, hij loopt stijf en is erg gespannen.
Ik denk dat als de witte hond gegromd had het een dikke knockpartij was geworden.
Moet zeggen dat ik niet blij zou zijn :N: als ik deze dober tegenkwam met mijn aangelijnde hond.
De bull was redelijk duidelijk naar de andere honden.. en niet naar de dober.. dus dan schat ik in dat hij de dober toch als een meerdere ziet.. en nee voor mijn gevoel heb ik ook deze liever niet op mijn duitser... maar soms dwingt een bepaalde hond toch respect af of wat het dan ook is., dan is er niets aan de hand.. maar op zich laten rijden., dat zie ik idd niet gebeuren :klaar:
blondie
Zeer actief

Nanna schreef:Ow God, die derde foto :smile: :smile:
Ja Nanna... prikkeren met honden... ok... maar met kattenspul erbij... drama :boos:
Frenk
Zeer actief

nana schreef:
blondie schreef:heel mooi filmpje.. en hier graag uitleg over.. hier ga ikzelf dus altijd de fout in met mijn hond.. :wink: waar ga ik fout... de stijve reactie net zoals de groenendaeler.. terwijl de andere hond flink kwispelend laat weten dat hij het goed bedoeld... hier zie je de honden beiden niet fysieker contact maken..
Heel herkenbaar ik vind het zelf ook altijd spannend en in het verleden riep ik mijn hond ook terug en aan de lijn strok ik hem weg waardoor de honden niet te ruimte hebben om laten we zeggen het begroetingsritueel af te maken en het juist mis kan gaan.
Ik denk zelfs dat dit gedrag van mij voor een groot gedeelte de oorzaak is van de onhandigheid van mijn hond nu.

Als je je hond terugroept zal hij ook niet snel komen omdat hij daar niet wegkan (als je snapt wat ik bedoel)
Deze 'manier' van ontmoeten zie ik wel eens voorkomen (met Frenk in beide posities trouwens). Ik vind het niet zo vreselijk spannend, eerlijk gezegd :N:
Als ik doorloop (en daarmee ruimte maak) dan is er voor beide honden ruimte genoeg om het samen op te lossen. Soms door allebei even over een bosje heen te plassen en ieder huns weegs te gaan en soms door gewoon door te lopen. Ik zie snel genoeg aan Frenk of hij meer contact gaat zoeken (bijvoorbeeld bij een gecastreerde reu wil hij nog wel eens :I: reageren) of dat de andere hond juist bij Frenk meer zoekt. En als ik dat zie kan ik altijd nog ingrijpen...
Maar als het hierbij blijft en beide honden komen er samen uit, dan vind ik dat :ok: Ik heb eerder het gevoel dat mijn "ingrijpen" de boel onnodig verstoort.. :scratch:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

nana schreef:
blondie schreef:
nana schreef:

Die tip heb ik al van vele forummers gekregen... relaxter met situaties omgaan.. met name dan het feit dat vele mensen aggressie verwarren met honds reageren.. :tongue: waarover dit topic dus gaat.. maar omdat ik geen overlast wil bezorgen of dat gezeur van daar heb je weer zon valse herder.. ben ik altijd wat voorzichtiger.. als het gaat om contact maken met vreemde honden :8):
Aan de lijn. weg of meetrekken doe ik overigens niet.. bij mijn reu.. mag aan de lijn kennismaken gewoonweg niet... en komt er een hond die er anders over denkt en los loopt.. dan krijgt hij een commando negeren en volgen.. en als ik zie dat hij er heel positief op reageert.. wat dus niet snel is.. hij is wat kat uit de boom kijkerig en niet snel van jippie jij bent leuk.. eenmaal bekend is er dus weinig meer aan de hand.. los ook niet.. hij interesseerd zich weinig voor andere honden.. :klaar:
Ik snap dus wel wat je bedoelt met wegtrekken.. en als hij al aan de lijn is, dan heb ik een slappe lijn.. en los.. tsja.. dan mag hij de honden die we kennen begroeten maar geen vreemden.. neem gewoon geen risico.. en hij zoekt dat zelf ook niet op dat scheelt..
chrico
Zeer actief

blondie schreef:
nana schreef:

In mijn ogen was de dober redelijk opdringerig, je kan aan de houding van de witte hond zien dat hij zich ongemakkelijk voelt, hij loopt stijf en is erg gespannen.
Ik denk dat als de witte hond gegromd had het een dikke knockpartij was geworden.
Moet zeggen dat ik niet blij zou zijn :N: als ik deze dober tegenkwam met mijn aangelijnde hond.
De bull was redelijk duidelijk naar de andere honden.. en niet naar de dober.. dus dan schat ik in dat hij de dober toch als een meerdere ziet.. en nee voor mijn gevoel heb ik ook deze liever niet op mijn duitser... maar soms dwingt een bepaalde hond toch respect af of wat het dan ook is., dan is er niets aan de hand.. maar op zich laten rijden., dat zie ik idd niet gebeuren :klaar:
Ik denk dat je er met jouw herder ook geen last mee zou hebben. Dit is duidelijk een lekker ruikende teef gezien het gedrag van de reuen. Denk dat het niets met meerdere te maken heeft maar meer met voorkeur voor een bepaalde reu :engel:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

chrico schreef:
Hanneke2 schreef:
chrico schreef:Hoeveel echt hond agresieve honden lopen er nu rond, hoevaak maak je mee dat er zonder interactie een andere hond op de jouwe klapt? Ik denk zelden. Dat wij als mens die interactie niet zien wil niet zeggen dat die er ook niet is. Er zal een enkeling tussen zitten die vanuit het niets op een andere hond duikt en door gaat maar die is zeldzaam denk ik.
Nou...

Allebei mijn honden hebben 1 keer meegemaakt dat ze compleet zonder reden (ze zagen de hond simpelweg niet aankomen en hadden nul voorafgaande interactie met die hond) tegen de grond werden gebeukt en gillend op hun rug lagen terwijl er in geknauwd of gehapt werd. Lilo had alleen schrammetjes van de zwarte labmixteef in kwestie, Jack had gaatjes van de desbetreffende DH-reu.

Ik weet nog steeds niet waarom die honden zo nodig op die van mij moesten springen, maar ik vind het wel kut. Want juist door dat onvoorspelbare heb ik nog steeds een Jack die niet dol is op DH's. Zachtjes uitgedrukt. :roll:
Het is een heel vervelende ervaring maar dan nog hebben we het niet over de honden die hier bedoeld worden want die zijn gewoon zeldzamer dan men doet lijken.
Als je nou verteld had van Lilo lag kantje boord en Jack lag helemaal uit elkaar en heeft het maar net gered dan heb je het over honden die voor de kill gaan alhoewel het verhaal mooier en smeuiger zou zijn als ze het beide niet hadden overleefd.
Mja en nee. Ik ben met je eens dat deze honden niet 'voor de kill' gingen (hoewel we natuurlijk niet weten wat er gebeurd zou zijn als mijn honden in deze situatie terig hadden gevochten.

Maar als je de mate van agressie vooral meet aan de hand van de schade, krijg je in veel gevallen ook een vertekend beeld. Als mijn Lilo serieus probeert om een Leonberger te vermoorden loopt hij waarschijnlijk wat gaten op. Diezelfde Leonberger (ik ken er eentje) heeft wel een dikke mot gehad met een jonge kortharige reu, en die hond moest van voor tot achter gehecht. Maar had bijvoorbeeld geen wonden aan de keel, en die LB zal zonder trigger nooit zomaar voor de lol op een hond klappen.

Wat ik bedoel te zeggen is dat als Jack een chi met attitude was geweest in plaats van een tamelijk verstandige grotere hond, had ik met gemak een dooie chi kunnen hebben na de aanval van die herder. En andersom moet een afgrijselijk hondagressieve maltezer wel uren bezig zijn om bijvoorbeeld een golden retriever compleet aan gort te bijten.

Dus in mijn ogen kan je 'schade' aan het slachtoffer niet (alleen) als maatstaf nemen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
chrico
Zeer actief

Hanneke2 schreef:
chrico schreef:
Hanneke2 schreef:
Nou...

Allebei mijn honden hebben 1 keer meegemaakt dat ze compleet zonder reden (ze zagen de hond simpelweg niet aankomen en hadden nul voorafgaande interactie met die hond) tegen de grond werden gebeukt en gillend op hun rug lagen terwijl er in geknauwd of gehapt werd. Lilo had alleen schrammetjes van de zwarte labmixteef in kwestie, Jack had gaatjes van de desbetreffende DH-reu.

Ik weet nog steeds niet waarom die honden zo nodig op die van mij moesten springen, maar ik vind het wel kut. Want juist door dat onvoorspelbare heb ik nog steeds een Jack die niet dol is op DH's. Zachtjes uitgedrukt. :roll:
Het is een heel vervelende ervaring maar dan nog hebben we het niet over de honden die hier bedoeld worden want die zijn gewoon zeldzamer dan men doet lijken.
Als je nou verteld had van Lilo lag kantje boord en Jack lag helemaal uit elkaar en heeft het maar net gered dan heb je het over honden die voor de kill gaan alhoewel het verhaal mooier en smeuiger zou zijn als ze het beide niet hadden overleefd.
Mja en nee. Ik ben met je eens dat deze honden niet 'voor de kill' gingen (hoewel we natuurlijk niet weten wat er gebeurd zou zijn als mijn honden in deze situatie terig hadden gevochten.

Maar als je de mate van agressie vooral meet aan de hand van de schade, krijg je in veel gevallen ook een vertekend beeld. Als mijn Lilo serieus probeert om een Leonberger te vermoorden loopt hij waarschijnlijk wat gaten op. Diezelfde Leonberger (ik ken er eentje) heeft wel een dikke mot gehad met een jonge kortharige reu, en die hond moest van voor tot achter gehecht. Maar had bijvoorbeeld geen wonden aan de keel, en die LB zal zonder trigger nooit zomaar voor de lol op een hond klappen.

Wat ik bedoel te zeggen is dat als Jack een chi met attitude was geweest in plaats van een tamelijk verstandige grotere hond, had ik met gemak een dooie chi kunnen hebben na de aanval van die herder. En andersom moet een afgrijselijk hondagressieve maltezer wel uren bezig zijn om bijvoorbeeld een golden retriever compleet aan gort te bijten.

Dus in mijn ogen kan je 'schade' aan het slachtoffer niet (alleen) als maatstaf nemen.
Ik denk als jouw honden al signalen af hadden gegeven van hee maatje, ik pak je net zo hard terug dat het misschien niet eens gebeurd was :wink: Die herder had denk ik jack toch echt wel pittig verwond als hij voor de kill vanuit het niets op jack was gedoken.
Vanuit de rassen reageerde ik eigenlijk op de verwonding, die valt mee met dat wat zij aan kunnen richten. het zwaar verwonden was cynisch bedoeld omdat het lijkt alsof elke woordenwisseling onder de noemer killer geschoven worden. De echte killers zal je niet snel tegenkomen en zowel, dan heb je pas een groot probleem.
Wij hebben bijv een herder, prachtbeest maar een maatje teveel voor het baasje. Loopt altijd aan de riem en bij het zien van een hond hangt het baasje in een paal omdat zij onderuit getrokken word. Laat de herder toch een keer op mijn honden afstormen, ik had hem niet gezien omdat zij achter een heuvel stond maar herder had ons wel gespot.
Ineens hoorde manlief roepen ..... niet doennnnnnnnnnnn. Maar het was al te laat. herder stormde mijn groep in en greep de eerste de beste. Voor hem mazzel dat manlief hem vrij snel uit de groep kon werken en werd daarbij doorgebeten. Dit had niet goed voor de herder af kunnen lopen want baasje durfde niets, pas toen manlief hem vasthad kwam zij hem overnemen, sta je dan 5 honden uit elkaar te houden. Gelukkig luisterde de mijne zowaar en duurde het kort. Deze hond grijpt dus wel alles wat los en vast zit, is gemaakt agressief en volgens mij als je met deze hond aan het werk gaat is er weinig meer aan de hand.
Einde van het verhaal was dat de herder een aantal hechtingen had, kreupel liep en een flinke deuk in zijn ego eraan overhield. Was dit een JR geweest die op die manier mijn groep in stormd dan denk ik niet dat hij het had overleefd. Maakt dat mijn honden dan agressief, nee in mijn ogen niet. Degene die gegrepen werd verdedigde zich en de rest hiel, dat is het nadeel van een groep als er iets gebeurd
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

chrico schreef:
Ik denk als jouw honden al signalen af hadden gegeven van hee maatje, ik pak je net zo hard terug dat het misschien niet eens gebeurd was :wink: Die herder had denk ik jack toch echt wel pittig verwond als hij voor de kill vanuit het niets op jack was gedoken.
Weet ik niet, het blijft koffiedik kijken natuurlijk. Lilo had destijds die lab met gemak kunnen afsnauwen, want dat is er zo eentje die op onzekere honden duikt, en Lilo was hier toen nog maar net. Die herder, ik weet het niet. Ik hoorde later dat hij al meerdere honden had gepakt en het gerucht ging (maar dus puur een gerucht) dat hij een teckel had doodgebeten.
Vanuit de rassen reageerde ik eigenlijk op de verwonding, die valt mee met dat wat zij aan kunnen richten. het zwaar verwonden was cynisch bedoeld omdat het lijkt alsof elke woordenwisseling onder de noemer killer geschoven worden.
Maar bij een 'woordenwisseling' is er interactie, is er een aanleiding, en is het (in mijn ervaring) vaak heel erg veel herrie en nul bloed. Jack is in zijn dolle jaren regelmatig effe op z'n plek gezet door de MH-teef die 'roedelleider' was van ons gelegenheidsroedel, lag dan ook moord en brand te gillen maar het stelde allemaal weinig voor. Lilo heeft 1 heel pittig terriervriendinnetje, waar ze heel leuk mee kan spelen, en tot twee keer toe gebeurde er iets waardoor het dikke ruzie werd. De hele buurt liep uit en de plukken haar vlogen in het rond, maar nog geen schrammetje. Dat soort dingen zijn in mijn ogen 'woordenwisselingen'. En dan zal er eens een tandje blijven hangen en zit er wel een gaatje. :19:

Ik blijf dat toch iets anders vinden dan een hond die aan komt stormen en meteen in je hond zijn nek hangt. En dan heb ik nog alle begrip voor honden die vanuit angst/onzekerheid aanvallen, want Lilo :roll: , maar zonder enige interactie direct op een andere nietsvermoedende hond klappen, dat vind ik hondagressie.
De echte killers zal je niet snel tegenkomen en zowel, dan heb je pas een groot probleem.
Wij hebben bijv een herder, prachtbeest maar een maatje teveel voor het baasje. Loopt altijd aan de riem en bij het zien van een hond hangt het baasje in een paal omdat zij onderuit getrokken word. Laat de herder toch een keer op mijn honden afstormen, ik had hem niet gezien omdat zij achter een heuvel stond maar herder had ons wel gespot.
Ineens hoorde manlief roepen ..... niet doennnnnnnnnnnn. Maar het was al te laat. herder stormde mijn groep in en greep de eerste de beste. Voor hem mazzel dat manlief hem vrij snel uit de groep kon werken en werd daarbij doorgebeten. Dit had niet goed voor de herder af kunnen lopen want baasje durfde niets, pas toen manlief hem vasthad kwam zij hem overnemen, sta je dan 5 honden uit elkaar te houden. Gelukkig luisterde de mijne zowaar en duurde het kort. Deze hond grijpt dus wel alles wat los en vast zit, is gemaakt agressief en volgens mij als je met deze hond aan het werk gaat is er weinig meer aan de hand.
Einde van het verhaal was dat de herder een aantal hechtingen had, kreupel liep en een flinke deuk in zijn ego eraan overhield. Was dit een JR geweest die op die manier mijn groep in stormd dan denk ik niet dat hij het had overleefd. Maakt dat mijn honden dan agressief, nee in mijn ogen niet. Degene die gegrepen werd verdedigde zich en de rest hiel, dat is het nadeel van een groep als er iets gebeurd
Ik vind jouw honden heel begrijpelijk reageren. En ik zou die hond betitelen als hondagressief. En hersenloos. Als enigszins weldenkende hond, zelfs als wil je alle andere honden dood, zou je toch moeten snappen dat je het nooit redt in je eentje tegen een roedel. En of dat nou aanleg of een foute baas is maakt op zich voor de tegenpartij niet veel uit, het is een enge hond.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Frenk
Zeer actief

Hanneke2 schreef:Maar als je de mate van agressie vooral meet aan de hand van de schade, krijg je in veel gevallen ook een vertekend beeld. Als mijn Lilo serieus probeert om een Leonberger te vermoorden loopt hij waarschijnlijk wat gaten op. Diezelfde Leonberger (ik ken er eentje) heeft wel een dikke mot gehad met een jonge kortharige reu, en die hond moest van voor tot achter gehecht. Maar had bijvoorbeeld geen wonden aan de keel, en die LB zal zonder trigger nooit zomaar voor de lol op een hond klappen.

Eens, ik vind dat je moet kijken naar de intentie waarmee een hond tekeer gaat. Is dat blinde ongeprovoceerde agressie, dan is dat heel anders dan snauwen om een punt te maken :19:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

En wie gaat dat bepalen? Heel goed :cheer: :cheer: het baasje van de op dat moment mindere hond :E:
Je mag door voor de koelkast :smile:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Frenk
Zeer actief

chrico schreef:En wie gaat dat bepalen? Heel goed :cheer: :cheer: het baasje van de op dat moment mindere hond :E:
Je mag door voor de koelkast :smile:
Alsof bazen van agressieve honden altijd zo eerlijk en onbevooroordeeld naar hun lieveling kijken :roll:

Gaan we het nu hebben over de gemiddelde 'lees' kwaliteit van hondenbaasjes? Daar gaat het toch helemaal niet over? Het ging over wat hond-hond agressie is (hoe je dat nou definieert, zodat wij het hier op HF in ieder geval over hetzelfde hebben) en waar dat nou door te verklaren is...
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Hanneke2 schreef:
chrico schreef:
Weet ik niet, het blijft koffiedik kijken natuurlijk. Lilo had destijds die lab met gemak kunnen afsnauwen, want dat is er zo eentje die op onzekere honden duikt, en Lilo was hier toen nog maar net. Die herder, ik weet het niet. Ik hoorde later dat hij al meerdere honden had gepakt en het gerucht ging (maar dus puur een gerucht) dat hij een teckel had doodgebeten.
Maar zoals je zelf al aangeeft bij Lilo, was het de onzekere houding wat een trigger kan zijn. Er is dus interactie. Van de herder word het niet duidelijk waarom en wat er van te voren heeft afgespeeld, dat blijft ook koffiedik kijken.
Vanuit de rassen reageerde ik eigenlijk op de verwonding, die valt mee met dat wat zij aan kunnen richten. het zwaar verwonden was cynisch bedoeld omdat het lijkt alsof elke woordenwisseling onder de noemer killer geschoven worden.
Maar bij een 'woordenwisseling' is er interactie, is er een aanleiding, en is het (in mijn ervaring) vaak heel erg veel herrie en nul bloed. Jack is in zijn dolle jaren regelmatig effe op z'n plek gezet door de MH-teef die 'roedelleider' was van ons gelegenheidsroedel, lag dan ook moord en brand te gillen maar het stelde allemaal weinig voor. Lilo heeft 1 heel pittig terriervriendinnetje, waar ze heel leuk mee kan spelen, en tot twee keer toe gebeurde er iets waardoor het dikke ruzie werd. De hele buurt liep uit en de plukken haar vlogen in het rond, maar nog geen schrammetje. Dat soort dingen zijn in mijn ogen 'woordenwisselingen'. En dan zal er eens een tandje blijven hangen en zit er wel een gaatje. :19:

Ik blijf dat toch iets anders vinden dan een hond die aan komt stormen en meteen in je hond zijn nek hangt. En dan heb ik nog alle begrip voor honden die vanuit angst/onzekerheid aanvallen, want Lilo :roll: , maar zonder enige interactie direct op een andere nietsvermoedende hond klappen, dat vind ik hondagressie.
Interactie hoeft geen geluid te hebben :wink: voordat wij de hond gespot hebben kunnen er al signalen zijn.
De echte killers zal je niet snel tegenkomen en zowel, dan heb je pas een groot probleem.
Ik vind jouw honden heel begrijpelijk reageren. En ik zou die hond betitelen als hondagressief. En hersenloos. Als enigszins weldenkende hond, zelfs als wil je alle andere honden dood, zou je toch moeten snappen dat je het nooit redt in je eentje tegen een roedel. En of dat nou aanleg of een foute baas is maakt op zich voor de tegenpartij niet veel uit, het is een enge hond.
Op zich is deze hond niet hondagressieg. Hij reageerd zo doordat het baasje hem niet kan sturen. Tuurlijk ontwijk ik hem, ga mijn honden niet opofferen :mrgreen: maar er is op zich niets mis met deze hond. Ook deze hond denkt niet van ojee, die zijn met meerdere, die denkt alleen maar daar heb je ze
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

Frenk schreef: Alsof bazen van agressieve honden altijd zo eerlijk en onbevooroordeeld naar hun lieveling kijken :roll:
Ja, dat doe ik (helaas mischien voor jou) wél. Simpele feit, omdat ik weet uit wat voor linke hoek zij hier kan komen als het om een andere hond(je) gaat ;)

En als ze al iets gedaan heeft, wat niet door de beugel is en of gaat, dan ben ík de persoon die haar wel of niet straft, en niemand anders :)
Gaan we het nu hebben over de gemiddelde 'lees' kwaliteit van hondenbaasjes? Daar gaat het toch helemaal niet over? Het ging over wat hond-hond agressie is (hoe je dat nou definieert, zodat wij het hier op HF in ieder geval over hetzelfde hebben) en waar dat nou door te verklaren is...
Het lezen van de gedrag(s) houdingen van en door andere bazen, daar heb ik zelf doorgaans geen hoge pet van op, hoevaak ik al niet te horen heb gekregen, als mijn hond plat op de grond aan het fixeren is op een andere tegemoet komende hond (iets wat ze ook niet mag): "Ach gosssie, is ze bang?" .. Als ik daarvoor alleen al iedere keer een euro zou krijgen, dan zou ik nu met de feestdagen een leuke buitenlandse vakantie kunnen houden ;)

En hond-hond agressie, oftewel ongewenst gedrag .. Wie geeft daar de definitie van ? Juist, de mens .. Die bepaald namelijk wat wél en of niét gewenst is in het gedrag van de hond :)
-Gaby-
Zeer actief

ranetje schreef:
-Gaby- schreef:Ik met mijn domme hoofd Ita een Staander noemen... Sorry!!! :oeps: :oeps:
Het is een heel veel gemaakte vergissing hoor :wink:
Bovendien is ze natuurlijk een Staande (zonder r) hond net als de Duitse Staande honden
Alleen heet het ras van Ita Griffon Korthals (Frans ras officieel)
Dat van de Griffon Korthals wist ik dan weer wel, maar die 'r' die ik erachter zet, dat haal ik altijd door de war... :oeps: Hoop dat ik het nu nooit weer vergeet! Heb laatst trouwens een Griffon Korthals in het echt gezien en een tijdje met het baasje gepraat, was een nerveus, maar wel lief hondje. Kan me niet herinneren dat ik ze vaker heb gezien, of ik heb dan misschien gedacht dat het een Duitse Staande was. ;) Ze lijken, voor mij als jachthonden leek, toch wel behoorlijk op elkaar. Dit teefje was wel een stuk fijner gebouwd dan een Duitse Staande, verder zag ik weinig verschil.
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief

Felix schreef:
Frenk schreef: Alsof bazen van agressieve honden altijd zo eerlijk en onbevooroordeeld naar hun lieveling kijken :roll:
Ja, dat doe ik (helaas mischien voor jou) wél. Simpele feit, omdat ik weet uit wat voor linke hoek zij hier kan komen als het om een andere hond(je) gaat ;)

En als ze al iets gedaan heeft, wat niet door de beugel is en of gaat, dan ben ík de persoon die haar wel of niet straft, en niemand anders :)
Ik geloof ook best dat jij dat doet (net als het grote deel van de forummers mag ik hopen). Maar hoe vaak ik zo'n fixerende en borstelende hond op de mijne af heb zien komen met een baasje erachter roepend "Hij wil alleen maar spelen!", terwijl ik duidelijk zie dat de hond andere intenties heeft en als ik daar een euro voor kreeg had ik ook al wel een vakantietje kunnen plannen. ;)
Mijn eigen hond heeft daar overigens ook een handje van hoor, maar ik ben goed op weg het af te leren en anders lijn ik hem aan.
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Frenk schreef: Het ging over wat hond-hond agressie is (hoe je dat nou definieert, zodat wij het hier op HF in ieder geval over hetzelfde hebben) en waar dat nou door te verklaren is...
Daar heb je zelf het antwoord al op gegeven en omdat je dat tot nu toe zelf niet begreep liet ik je zien dat je naar de volgende ronde mag :cheer:
Maar hoe vaak ik zo'n fixerende en borstelende hond op de mijne af heb zien komen met een baasje erachter roepend "Hij wil alleen maar spelen!", terwijl ik duidelijk zie dat de hond andere intenties heeft
Klopt, en die mensen gaan beoordelen in welke mate een hond agressief zou zijn :denken:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Frenk
Zeer actief

Felix schreef:Ja, dat doe ik (helaas mischien voor jou) wél. Simpele feit, omdat ik weet uit wat voor linke hoek zij hier kan komen als het om een andere hond(je) gaat ;)
Hoezo 'helaas voor mij'? Dat jij het misschien wel doet zegt nog niks over alle andere bazen toch?
Ik weet niet wat deze opmerking met de discussie te maken heeft :wink: maar dat is natuurlijk niet zo.
En hond-hond agressie, oftewel ongewenst gedrag .. Wie geeft daar de definitie van ? Juist, de mens .. Die bepaald namelijk wat wél en of niét gewenst is in het gedrag van de hond :)
Ten dele. Maar naast ongewenst gedrag is er ook nog zoiets als abnormaal gedrag :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”