chrico schreef:
Ik denk als jouw honden al signalen af hadden gegeven van hee maatje, ik pak je net zo hard terug dat het misschien niet eens gebeurd was

Die herder had denk ik jack toch echt wel pittig verwond als hij voor de kill vanuit het niets op jack was gedoken.
Weet ik niet, het blijft koffiedik kijken natuurlijk. Lilo had destijds die lab met gemak kunnen afsnauwen, want dat is er zo eentje die op onzekere honden duikt, en Lilo was hier toen nog maar net. Die herder, ik weet het niet. Ik hoorde later dat hij al meerdere honden had gepakt en het gerucht ging (maar dus puur een gerucht) dat hij een teckel had doodgebeten.
Vanuit de rassen reageerde ik eigenlijk op de verwonding, die valt mee met dat wat zij aan kunnen richten. het zwaar verwonden was cynisch bedoeld omdat het lijkt alsof elke woordenwisseling onder de noemer killer geschoven worden.
Maar bij een 'woordenwisseling' is er interactie, is er een aanleiding, en is het (in mijn ervaring) vaak heel erg veel herrie en nul bloed. Jack is in zijn dolle jaren regelmatig effe op z'n plek gezet door de MH-teef die 'roedelleider' was van ons gelegenheidsroedel, lag dan ook moord en brand te gillen maar het stelde allemaal weinig voor. Lilo heeft 1 heel pittig terriervriendinnetje, waar ze heel leuk mee kan spelen, en tot twee keer toe gebeurde er iets waardoor het dikke ruzie werd. De hele buurt liep uit en de plukken haar vlogen in het rond, maar nog geen schrammetje. Dat soort dingen zijn in mijn ogen 'woordenwisselingen'. En dan zal er eens een tandje blijven hangen en zit er wel een gaatje.
Ik blijf dat toch iets anders vinden dan een hond die aan komt stormen en meteen in je hond zijn nek hangt. En dan heb ik nog alle begrip voor honden die vanuit angst/onzekerheid aanvallen, want Lilo

, maar zonder enige interactie direct op een andere nietsvermoedende hond klappen, dat vind ik hondagressie.
De echte killers zal je niet snel tegenkomen en zowel, dan heb je pas een groot probleem.
Wij hebben bijv een herder, prachtbeest maar een maatje teveel voor het baasje. Loopt altijd aan de riem en bij het zien van een hond hangt het baasje in een paal omdat zij onderuit getrokken word. Laat de herder toch een keer op mijn honden afstormen, ik had hem niet gezien omdat zij achter een heuvel stond maar herder had ons wel gespot.
Ineens hoorde manlief roepen ..... niet doennnnnnnnnnnn. Maar het was al te laat. herder stormde mijn groep in en greep de eerste de beste. Voor hem mazzel dat manlief hem vrij snel uit de groep kon werken en werd daarbij doorgebeten. Dit had niet goed voor de herder af kunnen lopen want baasje durfde niets, pas toen manlief hem vasthad kwam zij hem overnemen, sta je dan 5 honden uit elkaar te houden. Gelukkig luisterde de mijne zowaar en duurde het kort. Deze hond grijpt dus wel alles wat los en vast zit, is gemaakt agressief en volgens mij als je met deze hond aan het werk gaat is er weinig meer aan de hand.
Einde van het verhaal was dat de herder een aantal hechtingen had, kreupel liep en een flinke deuk in zijn ego eraan overhield. Was dit een JR geweest die op die manier mijn groep in stormd dan denk ik niet dat hij het had overleefd. Maakt dat mijn honden dan agressief, nee in mijn ogen niet. Degene die gegrepen werd verdedigde zich en de rest hiel, dat is het nadeel van een groep als er iets gebeurd
Ik vind jouw honden heel begrijpelijk reageren. En ik zou die hond betitelen als hondagressief. En hersenloos. Als enigszins weldenkende hond, zelfs als wil je alle andere honden dood, zou je toch moeten snappen dat je het nooit redt in je eentje tegen een roedel. En of dat nou aanleg of een foute baas is maakt op zich voor de tegenpartij niet veel uit, het is een enge hond.