lieke schreef:Ik vind het zó cliché om altijd maar terug te grijpen op 'wolvengedrag'. Dat een hele boel volwassen honden helemaal niet van pups en hun drukke gedrag houden, is een feit. Daarom hoor je als puppeneigenaar altijd van een afstand te vragen of je pup mag kennismaken. Heel normaal (geldt trouwens ook voor volwassen honden die niet klakkeloos bij onbekende honden moeten worden gedumpt). Maar in dit specifieke geval, voor zover ik het summiere verhaal begrepen heb, gaat het om een open ruimte waar op afstand een pupje staat en van veraf een (niet aangelijnde!) herder op afsnelt en doodt. Dát vind ik dus niet normaal, dit heeft niets te maken met het al dan niet dulden in een roedel (welke roedel???), prooigedrag (hoezo, is een mechelaar een jachthond????) of wat voor flauwekul reden dan ook.
Ik begrijp heel goed dat deze mensen niet gedwongen zijn hun hond te laten afmaken omdat dat nu eenmaal helaas juridisch niet mogelijk is. Maar nogmaals, voor mij zou het wel een reden zijn om mijn hond(en) weg te brengen naar de da.
Ik vind hier geen verzachtende omstandigheden in, ik heb alleen maar zielsmedelijden met de eigenaren van het dode pupje.
En waar ligt de grens dan? Als diezelfde Herder de kat van de buren had gegrepen; ook in laten slapen? Gaan we dan elke hond in laten slapen die een andere hond gebeten heeft? Of mag dat wel?
Zo'n Maltezer pupje is zo groot als een cavia, met 8 weken zelfs nog een stukje kleiner. Dat is zo kwetsbaar. Als het een Berner pup van 4 maanden was geweest dan was het wellicht wel alleen bij 'aanvallen' i.p.v 'doodbijten' gebleven.
Alhoewel het dan wellicht niet gebeurt was, want zo'n Berner van 4 maanden lijkt niet op een konijntje...
Ik vind het echt vreselijk dat dit soort dingen gebeuren, en ja, met die dwergen van mij is dat ook wel een van de dingen die soms even in mjn achterhoofd zitten als angst, maar dood goed maken met de dood daar schiet je in mijn ogen niks mee op.
Het komt allemaal weer neer op de baas, en hoe die er mee omgaat in het vervolg. Ik neem voor het gemak maar even aan dat die baas van de Herder zich ook het schompes is geschrokken, dat dit de eerste keer was dat zoiets gebeurde.