Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ik had het vanmorgen helemaal gehad...

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Zoie schreef:
pasja85 schreef:Wat doe je dan als je hond toch op een andere aangeleinde hond afgaan?? Want ik kan je vertellen, ik denk dat dat in nog al wat gevallen mis gaat.

?
Daarom vind ik ook dat je niet met een aangelijnde hond die aangelijnd agressief reageert in een losloopgebied moet lopen, want dat is gewoon vragen om problemen.

Bovendien vind ik het nogal aso, als je weet dat je op je wandelingetje tientallen hondenbazen gaat tegenkomen te verwachten dat die allemaal hun hond gaan aanlijnen.

Verder zijn er nogal wat honden die lekker aan het spelen en rennen zijn. Moet je dan het spel afbreken en aanlijnen, omdat er iemand met een aangelijnde hond aankomt ?

Ik vind het allemaal nogal ver gaan.
Hier ben ik het gedeeltelijk met je eens. Wij hebben een loslooppark waar 4 jaar geleden ik met Nanni liep en een groep honden. Daar liep ook een Dalmaat aangelijnd die alle honden grijpt als ze in de buurt komen. nanni is in der kont gebeten door die hond :boos:
4 jaar later liep mijn zus daar met Nanni en Tuana, Tuana was een wurm van 4 maanden oud en liep los.Ze ziet de dalmaat en rent erop af. Dalmaat bijt ook Tuana :19: Volgens die man deed mijn zus het verkeerd, want ze moest Tuana gewoon laten gaan.
Deze man weet dat hij een agressieve hond heeft en verwacht dat iedereen hem ontwijkt ofzo :19:

Toch loop ik met Nanni ook in een losloopgebied, het a'dam bos wel te verstaan. Daar heb je zeer veel ruimte en kan ik Nanni prima even aanlijnen als ik een hond zie.
Ik ben superallert en elke reiger, konijn, kat of hond wat ik zie lopen, zie ik bijna altijd eerder als Nanni. Vandaag kwam ik een stuk of 10 honden tegen. Alleen tegen een duitse dog moets ze even snel grommen. Die reu liep gewoon zonder om te kijken door, die zag in de verte 2 dalmaten :mrgreen:
Tuana laat ik ook altijd los lopen als de andere hun hond los hebben. zij doet niets met andere honden, dus ja mag ze ook lekekr der gang gaan
@idoo
Zeer actief

Ongelezen bericht door @idoo »

:slaap:
Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

@idoo schreef:
Ben ik niet met je eens, althans in een losloopgebied waar je naar toe gaat om je honden los te laten lopen.
Er zal best een reden zijn waarom iemand zijn hond niet los kan laten, maar dan heb je dus niks te zoeken in een losloopgebied! :evil:
Tenzij je natuurlijk graag mensen met loslopende honden in de problemen wilt brengen.
Ik heb dan geeneens riemen bij me, als ik in een losloopgebied ga wandelen!
Nou ja zeg :eek: :eek:
Ik vind dit dus gewoon asociaal.
Ook in een losloopgebied moet je je hond in de gaten houden, als ze dus veel uit zicht zijn heb je geen controle, je ziet namelijk niet eens waar je hond op af gaat.

Met Nika loop ik incidenteel weleens in een losloopgebied. Waarom niet, ze kan namelijk prima loslopen en luistert over het algemeen goed.
Toch lijn ik haar aan als ik een andere hond zie, om 2 redenen.
Ten eerste kan Nika soms wat onvoorspelbaar reageren op andere honden, ik wil niet dat andere honden een trauma oplopen door een onvoorspelbare aanval van haar. Ze maakt geen gewonden (haar gebit is ook niet optimaal dus echt hard bijten kan ze niet eens) maar door haar lompe en onvoorspelbare aanval kan een hond wel heel erg schrikken.
De tweede reden is dat ik niet wil dat andere honden op haar springen, haar heupen zijn niet goed en als ze daar een klap op krijgt doet dat zeer.
Als ze aangelijnd is kan ik haar desnoods afblokken of omhoog halen als een andere hond op haar af komt. :wink:

We leven in een klein land en een beetje rekening houden met elkaar is geen overbodige luxe. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

De regel die in een losloopgebied geldt is dat je ten alle tijde je honden onder controle moet hebben, eigenlijk moeten ze zelfs op de paden blijven.Iedereen, met of zonder aangelijnde hond, heeft het volste recht in een losloopgebied te wandelen zonder lastig gevallen te worden door honden van iemand anders.Dat het in de praktijk (ook bij mij :wink: ) niet altijd zo werkt is wat anders.
Ik kan me voorstellen dat iemand met een loops klein hondje in paniek raakt en misschien door een verkeerde of verkeerd begrepen opmerking van de andere kant dan boos wordt. Dat zijn de risico's van honden en mensen onder elkaar.
Het was niet handig om daar met dat hondje te gaan lopen, dat is een ander verhaal. En misschien was het hondje wel los maar bleef wel bij de baas? Kijk, als een loopse hond 100 meter van de baas vandaan is dan vind ik dat die baas geen commentaar mag geven, maar anders kan ik me er wel iets bij voorstellen.
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
granny
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door granny »

@idoo schreef:Ik ga ervan uit dat mensen hun verstand gebruiken
En dat geldt niet voor jou? Jij bent verantwoordelijk voor het doen en laten van jou honden en dat houdt ook in dat je ze zoveel mogelijk beschermd. jij bent immers roedelleider en de roedelleider beschermd zijn roedel. Ben jij er ook zo eentje die helemaal uit zijn dak gaat als 1 van de honden wat overkomt wat je had kunnen voorkomen door ze bij je te houden als dat nodig is?Is maar een vraag hoor.
Afbeelding
Peace sells, but who is buying?
sharonl
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door sharonl »

het lijkt me dat iedere hond recht heeft om in een losloopgebied te lopen.
ook loopse teven dus.
het lijkt me wel het verstandigst om ze aan te lijnen of ze moeten heel erg goed luisteren.
ik snap dat nooit hoor dat een loopse hond niet fatsoenlijk uitgelaten mag worden want dan krijg je altijd de reu mensen op je dak.
ik denk dan gewoon
zorg dat je je hond een beetje onder controle hebt zeg.
laats zat ik ook ergens met lola (strand)
lola blijft gewoon bij mij zitten. luisterd loopt niet weg.
komen er ineens een paar reuen op af.
zeggen de baasjes ook nog je gaat toch niet met een loopse teef rondlopen.
ik zeg sorrie hoor maar ze ligt gewoon naast me.
zorg jij maar gewoon dat jij je honden onder bedwang hebt.
er waren er trouwens zat die gewoon doorliepen (honden)
granny
Erelid
Contacteer:

@idoo schreef: Wie per sé een hier niet thuishorend ras wil hebben, moet dat zelf weten, maar je kunt toch niet verlangen dat de hier wel thuishorende honden zich maar moeten aanpassen aan de zeden en gewoonten van die buitenlanders?
Getsie, een stooktrol. :piew:
Afbeelding
@idoo
Zeer actief

@idoo
Zeer actief

jidde

@idoo schreef:
Belle schreef: Schapendoezen lopen zeker nooit door modderplassen te racen?

Wat heeft dat er nou weer mee te maken? :denken:

Schapendoezen doen nooit anders dan zich in elke modderplas wentelen die ze tegenkomen, in elke moddersloot springen die ze tegenkomen enz. enz. :smile2:

Daarom laat ik ze juist los, want anders kom ik zelf ook onder de modder te zitten :wink:
Shit, ik ben opgelicht! ik heb regelmatig een logeetje, schapendoes, en hij loopt keurig om de sloten heen. Hoe kan jij dit verklaren? :19:
@idoo
Zeer actief

@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

@idoo schreef:
Belle schreef: Schapendoezen lopen zeker nooit door modderplassen te racen?

Wat heeft dat er nou weer mee te maken? :denken:
Dat heeft ermee te maken dat als jij je honden niet in het zicht heb, ze mensen vies kunnen maken. Ik houd mijn honden het liefst in het zicht, niet alleen vanwege eventuele aangelijnde honden, maar ook omdat ik niet wil dat mensen last van ze kunnen hebben, bijvoorbeeld doordat ze iemand onder de modder spatten.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
granny
Erelid
Contacteer:

@idoo schreef:[quote="sharonl"het lijkt me dat iedere hond recht heeft om in een losloopgebied te lopen. ook loopse teven dus. )

Tuurlijk joh!

Totdat je een keer een echt loslopende reu tegenkomt, eentje zonder baas dus!
[/quote]

Grote kans dat jij het bent. :smile: :smile:
Afbeelding
@idoo
Zeer actief

jidde

@idoo schreef:
jidde schreef:Shit, ik ben opgelicht! ik heb regelmatig een logeetje, schapendoes, en hij loopt keurig om de sloten heen. Hoe kan jij dit verklaren? :19:

Ligt toch wel erg voor de hand, dacht ik.
Ik heb het over het natuurlijke gedrag dat ik ze toesta, jij hebt het over een hondje dat ze het afgeleerd hebben, blijkbaar
Nou nee, het is hem niet afgeleerd. Hij houdt er gewoon niet van :19: Heeft ook een hekel als het regent
Mirri
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Mirri »

:smile2: ja idd hier nog zo'n 1 die met grote boog om sloten heen gaat en ook niet in de regen wil lopen :smile: :smile: :smile: :smile:

Heb trouwens wel weer een onderwerp ter wereld gebracht he :denken:
jidde

Me herders lopen DOOR plassen en baggersloten heen :mrgreen: Nanni heb ik niet opgevoed, weet dus niet of het aan opvoeiding ligt.Tuana is wel opgevoed (nou opgevoed :smile: ) en loopt er ook doorheen
@idoo
Zeer actief

Milou85
Zeer actief

Ongelezen bericht door Milou85 »

en gezinnen met kinderen dan? Als honden (vies of niet) heel hard rond rennen en spelen probeer je dat toch een beetje in het zicht te houden? Stel nou dat er een kind gehurkt zit of staat in het bos (weet ik het, van mij part eikels verzamelen voor een plakboek) en er komt een hond aan gestiert (buiten jou zicht) vlak langs dat kind heen. Kind valt, zet het op een krijsen en kan wel een of ander verhaal ophangen over wat jou hond heeft gedaan bij dat kind. Nou dan heb je de poppen aan het dansen!!
Ik houdt mijn hond altijd zo bij me dat ik eerst zie wat er aan komt, want ook als ik kinderen zie dan houdt ik pasja ook bij me. Simpelweg omdat hij ze anders wel eens omver zou kunnen lopen. En om gezeur te voorkomen houdt ik hem dan liever even bij me.
Beter voor mij, beter voor dat kind, beter voor mijn hond en beter voor de ouders die anders met een krijsend kind zitten. :ok:

Ook zeg jij dat je ze niet aan de lijn hebt omdat jij anders onder de modder zou komen te zitten, maar anderen dan maar wel?? En ik vind ook dat het dan nogal tegenspreekt dat je een andere keer zegt dat je niet in het bos moet gaan lopen als je niet vies wil worden :19:

Als ik mijn hond aan de lijn heb omdat ik ergens een hond zie waar pasja wel eens niet zo mee zou kunnen vinden, dan is het niet zo dat ik er vlak langs ga lopen. Dan loop ik namelijk of een andere kant op, of met een enorme boog om de ander heen. Of wacht even tot hij de hint begrijpt en zijn hond bij zich houdt. Ik ga zo min mogelijk met mijn aangelijnde hond bij andere (losse) honden in de buurt hoor. En mijn hond is geen enorm gevaarlijk beest ofzo. Maar wel nog al kieskeurig in zijn vriendjes, of zoals inge ook zei over nika: hij kan gewoon soms nogal onvoorspelbaar reageren op andere honden(de ene golden vind ie leuk en de ander helemaal niet!)
Dsu waarom alleen maar aan jezelf denken :roll:
Afbeelding
JohanTienen
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door JohanTienen »

Ik erger me gewoon aan loslopende honden hier in Tienen. Begrijp me niet verkeerd, als je je hond vertrouwd en goed opgeleerd is, is er eigenlijk geen probleem dat je hond los loopt. Maar hier in België is het bij wet verboden je hond los te laten lopen. Dat is de reden waarom ik naar een afgezonderde plaats ga als ik Jacky los wil laten.

Ik zit er altijd mee in mijn hoofd wat er gaat gebeuren als een loslopende hond mijn hond tegen komt. het je weet maar nooit gedacht :denken:

Zelf weet ik dat ik jacky niet ergens druk moet laten los lopen, omdat hij op iedere hond wel verschillend reageert, vandeweek blafte hij nog op een malteser. en langs de andere kant heeft hij ook vriendinnetjes genoeg hier :mrgreen:

Aan de andere zijde, als er problemen zijn, kun je nog altijd op een beleefde manier met elkaar communiceren. Al vind ik dat in een losloopgebied met een loopse teef, hetzelfde is brand proberen te blussen met benzine
clausipaus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door clausipaus »

Er is een verschil tussen losloopgebied en lastigvallengebied. :19:

Mijn honden lopen los, daar waar ze willen. Maar niet bij andere mensen, niet bij aangelijnde honden. En bij andere honden die los lopen, mogen ze even snuffelen en daarna doorlopen tenzij de eigenaar het dan goed vind dat ze mogen spelen bijv. Makkelijk zat en dat doen ze ook, aan de lijn of los. Misschien heb ik dan makkelijke honden ofzo hoor.

Ik zit namelijk ook niet te wachten op honden van iemand anders. Laatst een opdringerige reu die wou wel ff knokken met Floeboe. Heb ik geluk dat Floep dat niet zo snel doet maar ze werd er wel tamelijk zat van. Heb er maar met de chuck-it (werparm met van die tennisballen) tussen lopen meppen en toen vertrok hij uiteindelijk, baasje was een stipje in de verte. Heel fijn. :boos:
Penotti & Sombra!

Afbeelding

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
andre
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door andre »

@idoo schreef:
Belle schreef:Dat vind ik eigenlijk nogal asociaal. Mijn honden mogen rennen en spelen wat ze willen, maar ik houd ze wel zoveel mogelijk in het zicht. Als ze uit zicht zijn of voor onoverzichtelijke bochten, moeten ze naast me lopen (ook dat lukt met Catootje nog niet altijd, maar er wordt aan gewerkt). Het gaat niet alleen om aangelijnde honden, maar er lopen in het bos/park ook mensen zonder honden en ik wil niet dat die last hebben van mijn honden. Ook al zullen mijn honden niks doen, het is ook al niet leuk als je daar rustig loopt en er sjeest een hond voorbij door een modderplas, waardoor je onder de spetters zit. Ook als er kleine kinderen lopen roep ik mijn (in de ogen van veel kinderen enorme) monsters bij me. Het bos is er voor iedereen en met een beetje geven en nemen blijft het ook voor iedereen leuk.
Ja, daar heb je wel gelijk in, maar je vergeet dat ik Schapendoezen heb. Daar geldt dat niet voor, omdat Schapendoezen inheemse honden zijn en tot een halve eeuw geleden altijd al hier in deze contreien los rond zwierven. Ze hebben gewoon recht op vrij bewegen, terwijl al die rassen die problemen geven hier niet eens thuishoren! Dus als die zich niet kunnen gedragen dan mogen mijn honden daar niet de dupe van worden!

Ik laat ze trouwens ook rustig los op vastloopplaatsen hoor, dat loopt voor mij lekkerder dan aangelijnd, en als er een auto of fietser aankomt stuur ik ze gewoon even van de weg af.

fijn mens ben je , heerlijk ,ik hoop je eens inhoud in je kop krijgt :piew:
Afbeelding
granny
Erelid
Contacteer:

andre schreef: fijn mens ben je , heerlijk ,ik hoop je eens inhoud in je kop krijgt :piew:
Lukt niet meer, loopt over van egoïstme.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

@idoo schreef:
Kom ik jou dus tegen met je hond aan de lijn, dan zijn mijn honden al op je afgestormd voordat ik in de gaten heb dat jij je hond aan de lijn hebt. Mijn honden lopen tientallen meters voor me uit.
Leuk is dat, zal Saar ook heel gezellig vinden een roedel honden die al vanuit de verte op haar af komen gestormd :roll:
Maar goed, jij zal wel vinden dat ik met een tikkeltje angstige, superonderdanige hond niet in een losloopgebied moet gaan lopen, want tja, daar mag je gewoon jouw roedel samen op 1 ander hondje af laten stormen terwijl je als baas tientallen meters achter loopt. Ik ben me er van bewust dat zoiets kan gebeuren, en ik neem ook niemand iets kwalijk als het even 'mis' gaat, want honden zijn niet 100% voorspelbaar. Maar jij vindt bij voorbaad al dat je met niemand rekening hoeft te houden.
Even voor alle duidelijkheid, Saar loopt dus ook gewoon los, maar schrikt ze wel de blubber als een roedel (in haar ogen) grote honden van meters ver op haar af komt gestormd. Maar goed, jij hoeft daar geen rekening mee te houden, dus dat ik dan met Saar zit is mijn probleem, toch?

Wat jij dan het beste kan doen is die hond van je gewoon loslaten!
Schapendoezen (die van mij dan) zijn geen vechters maar bluffers, en hebben meestal exact in de gaten tot hoe ver ze kunnen gaan bij andere honden.
En het is de bedoeling dat ik dat dus kan ruiken? Als ik jouw honden met zijn allen op mijn honden af zie stormen, dan weet ik dus niet of ze wel of geen vechters zijn, en dan weet ik dus niet of ze Saar lekker met zijn allen op zullen gaan jagen, of Moos domineren. Leuk voor je dat jij dat weet, maar realiseer je ook even dat andere mensen dat niet op afstand kunnen ruiken.
Afbeelding
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
andre
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door andre »

GEINIG FIGUUR BEN JE :smile:
Afbeelding
Milou85
Zeer actief

Ongelezen bericht door Milou85 »

:eek: jaja, nou in een losloop gebied moet toch alles los kunnen lopen, waarom peuters dan niet? Je moet dat kindje de hele tijd vast houden? En als zo'n hond erop af komt vliegen en er ook nog in gaat bijten (ik vind het nogal wat dat jij dan je honden nog los laat lopen als je hebt gezien dat ze bijten) wat verwacht je dan van de ouders van dat kind?? Ook al loopt dat kind mee aan de hand. Wat moeten die ouders dan? Ik gok dat als ze jou hond dan een mep verkopen o.i.d. dat ze dan ruzie met jou hebben?? Ik vind dat je nogal je eigen idee erop na houdt over honden en loslopen.
En sommige honden weten inderdaad niet wat ze doen, omdat ze simpel weg nog niet dusdanig gesocialiseerd zijn dat ze sommige houdingen van andere honden niet begrijpen en daar dus verkeerd op reageren (de hondentaal nog niet volledig beheersen). En er zijn ook honden die gewoon niet helemaal sporen (om het maar heel krom te zeggen) die ook kunnen keren als een blad aan de boom. Maar die zullen ook wle nooit los mogen lopen :19:
En ja jij hebt schapen doezen en jij weet blijkbaar precies hoe zij op bepaalde honden reageren en hoe andere honden daar dan weer op reagegeren enzo. Dus uhh met jou komt het wel goed :19: :ok:
Afbeelding
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”