Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

showen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Branka schreef:Dan heb je als fokker blijkbaar toch mindere kwaliteit in handen dan je dacht. En je mag er toch vanuit gaan dat fokkers echt zelf de beste honden aanhouden.
Maar dat gebeurt dus echt zelden en ik kom de laatste tijd redelijk vaak op shows.
Fokkers pikken er op 7 weken dat pupje uit waarvan ze dènken dat die de beste is. Dat kan nog wel eens tegenvallen als de honden opgroeien :wink:
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

Marion. schreef:
Branka schreef:Dan heb je als fokker blijkbaar toch mindere kwaliteit in handen dan je dacht. En je mag er toch vanuit gaan dat fokkers echt zelf de beste honden aanhouden.
Maar dat gebeurt dus echt zelden en ik kom de laatste tijd redelijk vaak op shows.
Fokkers pikken er op 7 weken dat pupje uit waarvan ze dènken dat die de beste is. Dat kan nog wel eens tegenvallen als de honden opgroeien :wink:
dan ga je er toch niet mee showen?
Marion.

little-wolf schreef:
Marion. schreef:
Als je fokker bent? En jouw pup is niet als mooiste uitgegroeid van het nest? Natuurlijk ga je dan wel showen. Fokkers moeten showresultaten hebben. Anders kunnen ze met die pup dus niet fokken.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Marion. schreef:
Het kan tegenvallen, maar hoe vaak zie jij de betere fokkers met mindere kwaliteit in de ring staan?
En over het algemeen weten ze vrij goed de beste pup uit een nest te pikken.
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Marion. schreef:
little-wolf schreef:
Marion. schreef:
Als je fokker bent? En jouw pup is niet als mooiste uitgegroeid van het nest? Natuurlijk ga je dan wel showen. Fokkers moeten showresultaten hebben. Anders kunnen ze met die pup dus niet fokken.

Waarom dan niet?Je kan er gewoon mee fokken hoor, of je moet het via de rv doen, ja die willen dan minstens zoveel zg-tjes zien of zoveel U-tjes, maar als je dat niet doet heb je geen show nodig, je neemt gewoon een bekende reu die zat heeft gewonnen en je verkoopt ze ook hoor.
little-wolf
Zeer actief

Marion. schreef:
little-wolf schreef:
Marion. schreef:
das dom. je zal dan niet veel resultaat halen als jou hond "minder" is dan die van een amateur.

als je niet volgens de r.v fokt, heb je toch ook niet perse showresultaten nodig?
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Branka schreef:
Marion. schreef:
Het kan tegenvallen, maar hoe vaak zie jij de betere fokkers met mindere kwaliteit in de ring staan?
en toch blijft het afwachten :mrgreen: en er is en blijft voor een deel ook nog eens een keurmeester sport, zeker in mijn ras, voor de jack hoeft geen apart examen afgelegd te worden, die krijgen ze er gewoon bij, ik kan je zeggen dat er erg wisselende resultaten zijn, wat sommige keurmeester bv meer kwaliteit vinden vind ik dus absoluut niet, en niet perse tegenover mijn honden hoor, maar gewoon algemeen.. jij was toch in wijchen? bij de jacken? heb je een beetje opgelet? :mrgreen:
Branka
moderator

yamie schreef:en toch blijft het afwachten :mrgreen: en er is en blijft voor een deel ook nog eens een keurmeester sport, zeker in mijn ras, voor de jack hoeft geen apart examen afgelegd te worden, die krijgen ze er gewoon bij, ik kan je zeggen dat er erg wisselende resultaten zijn, wat sommige keurmeester bv meer kwaliteit vinden vind ik dus absoluut niet, en niet perse tegenover mijn honden hoor, maar gewoon algemeen.. jij was toch in wijchen? bij de jacken? heb je een beetje opgelet? :mrgreen:
Ik was in Wijchen bij de Jacks, maar dat is inderdaad al een beetje weggezakt. Kan mij alleen herinneren dat die absoluut niet representatieve man (in die gore spijkerbroek) won. Geloof dat ze het zoals veel keurmeesters op veilig speelde door voor de kampioensklasse te gaan.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Branka schreef:
yamie schreef:en toch blijft het afwachten :mrgreen: en er is en blijft voor een deel ook nog eens een keurmeester sport, zeker in mijn ras, voor de jack hoeft geen apart examen afgelegd te worden, die krijgen ze er gewoon bij, ik kan je zeggen dat er erg wisselende resultaten zijn, wat sommige keurmeester bv meer kwaliteit vinden vind ik dus absoluut niet, en niet perse tegenover mijn honden hoor, maar gewoon algemeen.. jij was toch in wijchen? bij de jacken? heb je een beetje opgelet? :mrgreen:
Ik was in Wijchen bij de Jacks, maar dat is inderdaad al een beetje weggezakt. Kan mij alleen herinneren dat die absoluut niet representatieve man (in die gore spijkerbroek) won. Geloof dat ze het zoals veel keurmeesters op veilig speelde door voor de kampioensklasse te gaan.
nou won? een teef (niet van hem dus) werd bob... hij had wel de beste reu
lekker off topic he hahaha, maar goed daar was het echt ienemiene mutte, kon je geen touw aan vast knopen wat ze nou wou zien in de jacken, tja of dan een amateur wint of niet, doet me dan niks eigenlijk :wink:
Marion.

Branka schreef:Het kan tegenvallen, maar hoe vaak zie jij de betere fokkers met mindere kwaliteit in de ring staan?
Volgens mij praten wij langs elkaar heen. Dat wat jij de betere fokkers noemt (met altijd een kwaliteitshondje in de ring), noem ik fokkers die over lijken gaan. Hondje niet goed genoeg? Weg ermee. Die zullen er zelfs niet over dènken om zo'n hondje uit te brengen.
Dat zijn voor mij niet de betere fokkers :wink:
Branka
moderator

Marion. schreef:
Branka schreef:Het kan tegenvallen, maar hoe vaak zie jij de betere fokkers met mindere kwaliteit in de ring staan?
Volgens mij praten wij langs elkaar heen. Dat wat jij de betere fokkers noemt (met altijd een kwaliteitshondje in de ring), noem ik fokkers die over lijken gaan. Hondje niet goed genoeg? Weg ermee. Die zullen er zelfs niet over dènken om zo'n hondje uit te brengen.
Je hebt gelijk, betere fokker is verschillend uit te leggen en ik moet ook zeggen dat ik heb nagedacht over hoe het te verwoorden. Maar mijn ervaring is dat beiden vrij redelijk in het nest al kunnen zien wat de beste is.
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

Branka schreef:
Marion. schreef:
Je hebt gelijk, betere fokker is verschillend uit te leggen en ik moet ook zeggen dat ik heb nagedacht over hoe het te verwoorden. Maar mijn ervaring is dat beiden vrij redelijk in het nest al kunnen zien wat de beste is.
maar beste van het nest wil toch niet zeggen dat t hondje daadwerkelijk goed is op shows en hoge ogen gooit.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

M@ri@nne schreef:
Debora schreef:
M@ri@nne schreef:Maar kan mij wel voorstellen dat je als fokker denkt als er een amateur met een prijs vandoor gaat dat jij er meer aan hebt.
Hoe zouden ze dat kunnen controleren? Misschien wil ik wel een nestje met één van mijn honden, immers niemand weet dat ze gesteriliseerd zijn. :wink:
Snap ik maar de meeste fokkers kennen elkaar wel, toch?
En ik kan mij dat dus voorstellen als jij al jaren bezig ben om een bepaalde lijn te creeren en die titels nodig heb dat je baalt als er een amateur met de titel vandoor gaat.
Ik ben ook fokker (nou ja, beginnend dan en zonder de grote naam die sommige ervaren fokkers al hebben opgebouwd).
Ik show ook met mijn hond maar heb er absoluut geen problemen mee als mijn eigen hond en fokprodukt het aflegt tegen een "amateur". Die honden komen tenslotte ook van een fokker vandaan die hard zijn best doet om het ras te verbeteren, en als de keurmeester van mening is dat die andere hond beter aan de rasstandaard voldoet, so be it.
Kan ik geen nacht van wakker liggen hoor! :wink:
En als een andere hond wint, wil dat helemaal niet zeggen dat jouw hond opeens niks meer waard is of niet mooi genoeg. Als ik van mijn hond een mooi keurverslag heb met een goede kwalificatie (lees: U) ben ik toch tevreden, ondanks het feit dat ik geen CAC- of BOB gekregen heb.
Als er alleen met de beste honden van het ras (BOB dus) gefokt zou worden, was de Laekense denk ik al uitgestorven...
En de volgende keer staan de honden gerust in omgekeerde volgorde achter de bordjes hoor. Persoonlijke smaak is bij keurmeesters natuurlijk ook gewoon aan de orde.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ik vergeet nog wat...
De fokker zal uit het nest die pup aanhouden waarvan hij of zij denkt dat die het best gebruikt zal kunnen worden om de lijn voort te zetten. Als je een pup uitkiest (tenminste, zo heb ik het gedaan in al mijn onervarenheid) kies je op bepaalde raskwaliteiten van de pup, die op dat moment aanwezig zijn, en ook grotendeels op karakter (vind ik dan).
Het is altijd afwachten of de pup als hij/zij is uitgegroeid helemaal aan je eisen voldoet en de winnaar wordt op alle shows.
Zelf vind ik gewoon dat ik de fijnste hond uit het nest heb uitgezocht, eentje die perfect bij ons past en een goede reclame is voor het ras.
Dat ze daarbij nog aardig uit de bus komt op shows is prima, voor de fokkerij zouden 1 ZG en 1 U al voldoende zijn dus zo hoog ligt de lat wat dat betreft niet.
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

ik vind het onzin tis niet alleen je zelf voor de gekhouden maar ook andere ,je mag met een gecastereerde reu ook niet showen simpelzat, moet je er neb testikels in laten zetten en als ze daar achter komen ben je nog verder van huis.

nee ik vind dat het showen op zich zijn doel voor bij is gegaan toen de niet fokker hun hond ook uit gingen brengen op show, een show is onstaan door fokker voor fokker ,ter vergelijking van fok matriaal en eventueel koop of verkoop van reu of teef, show is nu puur comersie niks meer , jammer.
dus nee ik zou niet showen met een gesterliceerde teef onzin vind ik dat, de teef is net zo min copleet als een gecastereede reu.

mol :8):
Debora
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Debora »

LongFields schreef:
M@ri@nne schreef:
Debora schreef:
M@ri@nne schreef:Maar kan mij wel voorstellen dat je als fokker denkt als er een amateur met een prijs vandoor gaat dat jij er meer aan hebt.
Hoe zouden ze dat kunnen controleren? Misschien wil ik wel een nestje met één van mijn honden, immers niemand weet dat ze gesteriliseerd zijn. :wink:
Snap ik maar de meeste fokkers kennen elkaar wel, toch?
En ik kan mij dat dus voorstellen als jij al jaren bezig ben om een bepaalde lijn te creeren en die titels nodig heb dat je baalt als er een amateur met de titel vandoor gaat.
Ik ben ook fokker (nou ja, beginnend dan en zonder de grote naam die sommige ervaren fokkers al hebben opgebouwd).
Ik show ook met mijn hond maar heb er absoluut geen problemen mee als mijn eigen hond en fokprodukt het aflegt tegen een "amateur". Die honden komen tenslotte ook van een fokker vandaan die hard zijn best doet om het ras te verbeteren, en als de keurmeester van mening is dat die andere hond beter aan de rasstandaard voldoet, so be it.
Kan ik geen nacht van wakker liggen hoor! :wink:
En als een andere hond wint, wil dat helemaal niet zeggen dat jouw hond opeens niks meer waard is of niet mooi genoeg. Als ik van mijn hond een mooi keurverslag heb met een goede kwalificatie (lees: U) ben ik toch tevreden, ondanks het feit dat ik geen CAC- of BOB gekregen heb.
Als er alleen met de beste honden van het ras (BOB dus) gefokt zou worden, was de Laekense denk ik al uitgestorven...
En de volgende keer staan de honden gerust in omgekeerde volgorde achter de bordjes hoor. Persoonlijke smaak is bij keurmeesters natuurlijk ook gewoon aan de orde.
Ik weet niet hoe het bij jouw ras is, maar bij de labradors is het echt haat en nijd, vooral tussen de fokkers. Het zou toch vreemd zijn geweest dat men had gezegd dat jij niet mocht komen omdat je beginnend bent, je moet toch ergens beginnen. We beginnen allemaal als amateur? Je moet eerst een naam op zien te bouwen, zou het vreemd vinden als je dat niet zou kunnen. Ik denk daarom ook dat jij de spijker op zijn kop slaat. :mrgreen:
Live as though heaven is on earth.
Kijk eens op mijn site: www.duskintheforest.nl

Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Marion. schreef:
dit is niet standaard hoor!!

de fokker van lola loopt veel shows.. heeft best veel honden, maar showt niet met allemaal..

uitgekozen honden die toch niet show en fokwaardig zijn gaan echt niet weg! die zie jij als buitenstaander alleen niet omdat dat hondje gewoon lekker thuis voor de kachel op zijn bak eten ligt te wachten :mrgreen:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Debora schreef:
Ik weet niet hoe het bij jouw ras is, maar bij de labradors is het echt haat en nijd, vooral tussen de fokkers. Het zou toch vreemd zijn geweest dat men had gezegd dat jij niet mocht komen omdat je beginnend bent, je moet toch ergens beginnen. We beginnen allemaal als amateur? Je moet eerst een naam op zien te bouwen, zou het vreemd vinden als je dat niet zou kunnen. Ik denk daarom ook dat jij de spijker op zijn kop slaat. :mrgreen:
Bij mijn ras is het gelukkig heel anders dan bij de meeste andere rassen op show! Omdat onze fokbasis zo smal is zijn alle fokkers toch op elkaar aangewezen om het ras over enkele generaties nog in stand te kunnen houden. Van haat en nijd is dan ook geen spraken, hooguit wat gezonde concurrentie. Wij zitten ook altijd bij elkaar, fokkers en "gewone" eigenaren, en hebben er met zijn allen een leuke en gezellige dag.
Als er bij ons zoveel haat en nijd zou zijn was ik gauw klaar met showen denk ik.
Debora
Zeer actief
Contacteer:

Haat en nijd is vaak heel erg te merken tussen fokkers onderling. Als amateurtje valt merk je daar zelf heel weinig vanaf.

Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

Mol schreef:ik vind het onzin tis niet alleen je zelf voor de gekhouden maar ook andere ,je mag met een gecastereerde reu ook niet showen simpelzat, moet je er neb testikels in laten zetten en als ze daar achter komen ben je nog verder van huis.

nee ik vind dat het showen op zich zijn doel voor bij is gegaan toen de niet fokker hun hond ook uit gingen brengen op show, een show is onstaan door fokker voor fokker ,ter vergelijking van fok matriaal en eventueel koop of verkoop van reu of teef, show is nu puur comersie niks meer , jammer.
dus nee ik zou niet showen met een gesterliceerde teef onzin vind ik dat, de teef is net zo min copleet als een gecastereede reu.

wat vind je van mensen die wel met intacte honden showen en niet fokken?
ik wil een paar showtjes doen met rochelle, maar fokken denk ik niet.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

little-wolf schreef:
Mol schreef:ik vind het onzin tis niet alleen je zelf voor de gekhouden maar ook andere ,je mag met een gecastereerde reu ook niet showen simpelzat, moet je er neb testikels in laten zetten en als ze daar achter komen ben je nog verder van huis.

ik ben geen Mol, ik weet ik weet :mrgreen:

maar waneer ik bv met een jonge teef show, is het ook nog absoluut niet zeker of daar mee gefokt gaat worden, dat hangt wel van meer dingen af dan alleen showkwalificaties, maar stel ik weet zeker dat ik met een teef niet verder ga, nee dan zal ik er ook niet verder mee showen... bv in jou geval, is het ook weer mooie reclame voor de fokker van rochelle, als zij mooi is en het goed oet? tja das toch zeker leuk voor de fokker, ik vind het ook leuk om door mij gefokte pups terug te zien op de show ( mits ze er goed uit zien natuurlijk :mrgreen: ) maar wil niet zeggen dat ik dan ook vind dat er met die hondjes gefokt moet worden
little-wolf
Zeer actief

yamie schreef:
little-wolf schreef:

ik ben geen Mol, ik weet ik weet :mrgreen:

maar waneer ik bv met een jonge teef show, is het ook nog absoluut niet zeker of daar mee gefokt gaat worden, dat hangt wel van meer dingen af dan alleen showkwalificaties, maar stel ik weet zeker dat ik met een teef niet verder ga, nee dan zal ik er ook niet verder mee showen... bv in jou geval, is het ook weer mooie reclame voor de fokker van rochelle, als zij mooi is en het goed oet? tja das toch zeker leuk voor de fokker, ik vind het ook leuk om door mij gefokte pups terug te zien op de show ( mits ze er goed uit zien natuurlijk :mrgreen: ) maar wil niet zeggen dat ik dan ook vind dat er met die hondjes gefokt moet worden
ok. duidelijk! :ok:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Debora schreef:Haat en nijd is vaak heel erg te merken tussen fokkers onderling. Als amateurtje valt merk je daar zelf heel weinig vanaf.
Is dit nu een opmerking aan mij als "amateurtje"? :denken:
Ik loop namelijk al heel wat jaartjes mee in de "showwereld" en ook al ben ik nog geen jaren aan het fokken, heb ik toch heel veel contact met de andere fokkers, buiten en tijdens shows. Bij ons ras is er gewoon weinig tot geen haad en nijd, maar iedereen is zich er ook terdege van bewust dat we elkaar gewoon nodig hebben om het ras voor de toekomst te behouden. Een hele andere situatie dan bij bijvoorbeeld jouw ras, de labrador.
Debora
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:
Debora schreef:Haat en nijd is vaak heel erg te merken tussen fokkers onderling. Als amateurtje valt merk je daar zelf heel weinig vanaf.
Is dit nu een opmerking aan mij als "amateurtje"? :denken:
Ik loop namelijk al heel wat jaartjes mee in de "showwereld" en ook al ben ik nog geen jaren aan het fokken, heb ik toch heel veel contact met de andere fokkers, buiten en tijdens shows. Bij ons ras is er gewoon weinig tot geen haad en nijd, maar iedereen is zich er ook terdege van bewust dat we elkaar gewoon nodig hebben om het ras voor de toekomst te behouden. Een hele andere situatie dan bij bijvoorbeeld jouw ras, de labrador.
Nee, het was geen opmerking naar jouw toe, ik kan nl. niet beoordelen of je wel of geen amateurtje ben :wink:
Ik bedoelde hiermee dat je dat bij de labradors als "amateur" niets van de haat en nijd merkt, dat is echt fokkers onderling.

Afbeelding
milou
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door milou »

Een show is naar mijn mening bedoeld om te laten zien hoe het gesteld is met het ras (exterieur), daarnaast is het een wedstrijd om te bepalen wie er volgens de keurmeester het meest voldoet aan de rasstandaard. Oftewel wie is er het mooist.

Een gesteriliseerde teef is net zo goed een vertegenwoordiger van het ras en heeft naar mijn mening net zoveel recht om mee te doen.

Als eigenaar van een gesteriliseerde teef kun je je af vragen of je de keuring je geld waard vindt. En als je showen leuk vindt moet je dat dus gewoon lekker doen!

Vaak is het zo dat als je niet wint met een teef die gesteriliseerd is er niemand over praat of dit nut heeft of niet. Pas als je de prijzen wegsleept wordt het ineens een probleem....

Ik zou zeggen jammer dan. Als je ooit besluit om verder te gaan met het ras en eventueel wil gaan fokken heb je toch je showervaring al mee!

De eerste hond waar wij shows mee liepen was een reu met een fokverbod (vanwege overgrootvader die bewezen drager is van PRA)

Toch een hoop van geleerd ook al "konden" we er niets mee.

Groetjes Sascha
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

milou schreef:
Een gesteriliseerde teef is net zo goed een vertegenwoordiger van het ras en heeft naar mijn mening net zoveel recht om mee te doen.
Dan zou een gecastreerde reu toch ook mee moeten kunnen doen in jouw ogen, is ook een vertegenwoordiger van het ras toch?
milou
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door milou »

LongFields schreef:
milou schreef:
Dan zou een gecastreerde reu toch ook mee moeten kunnen doen in jouw ogen, is ook een vertegenwoordiger van het ras toch?
Nee want een gesteriliseerde teef is nog geen gecastreerde reu :mrgreen:

Maar jij weet net zo goed als ik dat een gecastreerde reu A: niet mee mag doen en B: dit een reden heeft namelijk cryptorchide reuen zijn op het oog niet te onderscheiden van gecastreerde reuen.

Met een gesteriliseerde teef zul je nooit in de verleiding kunnen komen (hoe goed de showresultaten ook zijn) om te fokken, met een cryptorchide reu zou dit wel kunnen.

Maar wanneer er bijvoorbeeld een regel zou zijn dat een reu die gecastreerd is met een doktersverklaring wel geshowed mag worden of bijvoorbeeld een castratenklasse, dan vind ik het prima hoor.

Groetjes Sascha
Afbeelding
Debora
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:
milou schreef:
Maar in de (meeste) rasstandaarden staan de ballen van de reu vermeld, maar er staat niets over de inhoud van de teef. (netjes gezegd :19: )

Afbeelding
Debora
Zeer actief
Contacteer:

milou schreef: Maar wanneer er bijvoorbeeld een regel zou zijn dat een reu die gecastreerd is met een doktersverklaring wel geshowed mag worden of bijvoorbeeld een castratenklasse, dan vind ik het prima hoor.
Ja, dat kan ook. Doen ze bij katten ook, hoorde ik gisteren.

Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind het onzin om te showen met honden waarvan de voortplantingsorganen weggehaald zijn. Zowel om het feit dat een uiterlijk domweg meeveranderd aangezien het dier hormoonloos wordt. Ten tweede omdat veel mensen met gezonde niet gesteriliseerde honden willen fokken en daarvoor titels moeten halen. Stel nu dat een gesteriliseerde teef de titel pakt voor een uitmuntende andere teef waardoor de fokker niet meer met een kampioen kan fokken? :19:

Het klinkt allemaal wat dommig zo, dat begrijp ik, maar het is wat mijn gevoel me ingeeft. Als je een gezellige dag wil met je hond en rasgenoten wil zien dan ga je toch naar een clubdag zonder je hond te showen?

Een grote show winnen met een gesteriliseerde hond vind ik zelfs fraude. Als de winnaar van Cruftst een gesteriliseerde teef is zou ik echt afknappen, waar gaat het dan nog om? Je gaat bij paarden toch ook niet showen met een ruin? Ga in de sport met je hond als je graag in het opnebaar met het dier omgaat.

Showen is bij mij nog steeds bedoeld als selectie voor fokdieren, de beste rasvertegenwoordigers zoeken om het ras te verbeteren en je dieren dus eerst openbaar en officieel te laten keuren. Intakte evt fokdieren wel te verstaan, geen dieren zonder baarmoeder en eierstokken omdat het gewoon voor de leuk zou zijn.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”