M@ri@nne schreef:Debora schreef:M@ri@nne schreef:Maar kan mij wel voorstellen dat je als fokker denkt als er een amateur met een prijs vandoor gaat dat jij er meer aan hebt.
Hoe zouden ze dat kunnen controleren? Misschien wil ik wel een nestje met één van mijn honden, immers niemand weet dat ze gesteriliseerd zijn.
Snap ik maar de meeste fokkers kennen elkaar wel, toch?
En ik kan mij dat dus voorstellen als jij al jaren bezig ben om een bepaalde lijn te creeren en die titels nodig heb dat je baalt als er een amateur met de titel vandoor gaat.
Ik ben ook fokker (nou ja, beginnend dan en zonder de grote naam die sommige ervaren fokkers al hebben opgebouwd).
Ik show ook met mijn hond maar heb er absoluut geen problemen mee als mijn eigen hond en fokprodukt het aflegt tegen een "amateur". Die honden komen tenslotte ook van een fokker vandaan die hard zijn best doet om het ras te verbeteren, en als de keurmeester van mening is dat die andere hond beter aan de rasstandaard voldoet, so be it.
Kan ik geen nacht van wakker liggen hoor!
En als een andere hond wint, wil dat helemaal niet zeggen dat jouw hond opeens niks meer waard is of niet mooi genoeg. Als ik van mijn hond een mooi keurverslag heb met een goede kwalificatie (lees: U) ben ik toch tevreden, ondanks het feit dat ik geen CAC- of BOB gekregen heb.
Als er alleen met de beste honden van het ras (BOB dus) gefokt zou worden, was de Laekense denk ik al uitgestorven...
En de volgende keer staan de honden gerust in omgekeerde volgorde achter de bordjes hoor. Persoonlijke smaak is bij keurmeesters natuurlijk ook gewoon aan de orde.