Dit heeft denk ik ook veel met zijn persoonlijke karakter te maken. Onze ODH is ook uit de oostduitse lijn en die is wel erg knuffelerig en gericht op mensen enz. Hij is nog jong dus nog effe afwachten hoe hij is als volwassen hond, maar wij zijn pas naar een show geweest speciaal voor ODH's uit de oostduitse lijn en daar zaten heel veel knuffels bij en ook gericht op mensen. Blijft toch verschillend per hond.is tie ook hij komt uit tjechie,en ik moet zeggen dat hij toch een heel stuk anders is,dan onze twee andere herders en de vorige herder!
Het is moeilijk uit te leggen,hij is een stuk zelfstandiger en afstandiger!
Het is absoluut geen knuffelhond,maar toch weer een hond waarmee je makkelijk overweg kunt,hij let meer op je houding,en vertoont zelf ook een zeer duidleijke lichaamstaal,toch blijft hij een beetje onberekenbaar!
Bijv,als onze twee andere herders je kennen zitten ze het liefst op schoot,en als ze je buiten tegenkomen dan word je entiousiast begroet,itan doet dit dus niet,hooguit een kleine kwispel,mensen interreseren hem bitter weinig,vorige keer zat hij buiten(tja ik vergeet nog wel eens na te tellen als we naar binnen gaanen mijn vriend zijn broer kwam,itan kent hem al vanaf pup,dus een hele goede bekende,maar hij verdomde het dus om hem dichterbij te laten,trok zijn lelijke bekkie en blafte waarschuwend,terwijl zijn broer ook zijn naam riep,dus hij heeft hem wel degelijk erkent!
Mensen die hier vaak komen blijven itan ook altijd een onbetrouwbare hond vinden,hij heeft gebruiksaanwijzing,maar is echt een schat,maar heeft wel duidelijke grenzen,en daar houd hij zich aan,de ander twee niet,dat zijn knuffelsdie kan je op schoot leggen,wat je maar wilt,itan zal dit nooit toelaten,alleen van ons!
Verde heeft hij een heerlijk rustig karakter is zeer voorzichtig,en zeker niet lomp!Echt een hond met beleid![]()
Hij houd het altijd spannend,wij waren best bezorgt toen onze dochter werd geboren,of dat goed zou gaan met hem,en nu is tie haar beste maatjedaar staan we nog steeds verbaast van!Daar is hij heel goed in trouwens in je verbazen
gr jemima