Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Correcties

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

MARC_S schreef:
Stang schreef:Ho, ho :wink: Ik had het over het opvolgen van een commando en niet over aanleren.
Ja? Dan blijft het toch precies hetzelfde? Opvolgen is schijnbaar niet zo motiverend, trekken of niet volgen levert schijnbaar meer op, anders volgde ze wel :19:
Ik zeg toch ook dat ze volgt? :19:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Daarnaast wil ik ook al bij voorbaat iets zeggen over de rangen en standen en het evt niet hebben van overwicht op een hond als je hem nooit straft.
Ook daar ben ik het totaal niet mee eens nl. Je hond, al is het een diominante rakker die echt alles doet om je te overheersen, zal hoe dan ook afhankelijk worden als jij de brenger bent van wat hij leuk vindt.
Hij zal wel naar je moeten kijken en luisteren om te krijgen waar zijn wereld om draait. Als jij hem laat volgen voor de bal waar hij een moord voor doet ben jij degene die op dat moment een 100% afhankelijkheid afdwingt zonder dwang. Je hond zal hoe dan ook lager en lager zakken in rang tov jou :ok:

Daar is een fysieke of verbale aanpak juist helemaal niet geschikt voor omdat een grote zware hond per definitie van je gaat winnen als het op brullen en kracht aankomt. Hij zal de uitdaging aangaan en dan krijg je dus honden die ontsporen. Ze winnen toch?

Ja een prikker en een TT kunnen dan uitkomst bieden, maargoed, dan is het nog steeds de hond die van de baas wint, alleen de TT of prikker wint het dan van de hond. :jank:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Stang schreef:
MARC_S schreef:
Stang schreef:Ho, ho :wink: Ik had het over het opvolgen van een commando en niet over aanleren.
Ja? Dan blijft het toch precies hetzelfde? Opvolgen is schijnbaar niet zo motiverend, trekken of niet volgen levert schijnbaar meer op, anders volgde ze wel :19:
Ik zeg toch niet dat ze niet volgt? :wink: Ik had het over het geven van een correctie als ze niet volgt, dat zeg je net zelf nl :19:
Wat ik hier nu schrijf is meer algemeen dan op jou gericht, ik weet dat je erg goed en positief met je honden omgaat :ok:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Chatterbox schreef:Marc, je zet me aan het denken...

Je hond positief commando's aanleren is heel erg leuk! Maar waarom verwachten we dat als de hond een commando begrijpt dat hij hem ook altijd opvolgt. De hond weet wat we bedoelen, wij zijn de baas, dus moet hij gewoon luisteren... Zodra een hond doorheeft dat het opvolgen van een commando hem niks oplevert of dat hij daar zelfs wat leukers voor moet laten is het dan zo raar dat hij denkt: bekijk jij het maar...

Aan de andere kant kom je met je hond gewoon in situaties dat hij moet luisteren (voor zijn eigen veiligheid of voor die van andere) en wat doe je dan op zo'n moment? Heb je dan nog tijd om een snoepje of een bal te pakken en jezelf zo leuk mogelijk te maken?
Ik verwacht ook helemaal niet dat als een hond je begrijpt hij dan ook perse luistert. Wuilus luisterde naar niemand behalve mij of diegene moest snoep hebben.
Daar ben ik nu precies op het punt waar ik zijn wil :mrgreen:

Wuilus deed een moord voor aandacht van mij, makkelijk trainbaar dus want ik hoefde het maar te vragen en ze deed het. Een aai of nog beter een echte knuffel en soms een koekje was alles dat ik nodig had. Ze kende elk commando maar waarom zou ze het moeten uitvoeren voor iemand die haar niks zegt?

Je hond moet ten alle tijden luisteren zeg je? Ik vind van niet. Ik ga uit van het luisteren als ik in staat ben op dat moment haar wereld te zijn. De momenten waarop ik dat niet kan zijn, bv op een veld met een herderteefje, hou ik haar vast. Ik weet dat ze dan de fout in zal gaan en ik weet dat luisteren teveel gevraagd is dan.
Corrigeren op zo'n moment en luisteren afdwingen is in mijn ogen echt oneerlijk en slecht voor je relatie met je hond. Je hond kan er niets aan doen dat hij/zij de omgeving op zo'n moment te belangrijk vindt om te luisteren. het is je eigen gebrek aan kunst je hond nog beter te motiveren op zo'n moment. Stel je je hond daar niet aan bloot dan ben je het eerlijkst, of je laat het gewoon gaan en stelt even geen eisen.
:wink:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

MARC_S schreef:
Stang schreef:
MARC_S schreef:
Ik zeg toch niet dat ze niet volgt? :wink: Ik had het over het geven van een correctie als ze niet volgt, dat zeg je net zelf nl :19:
Wat ik hier nu schrijf is meer algemeen dan op jou gericht, ik weet dat je erg goed en positief met je honden omgaat :ok:
Dat niet volgen is maar zeeeeeeeer zelden, dan heb je het misschien over 1 of 2 keer per jaar als ze net even afgeleid is en toevallig haar aartsvijand aan de overkant van de straat ziet lopen. En dan krijgt ze dus een correctie, maar zodra ze weer netjes volgt wordt er uiteraard ook weer goed beloond.

Ik ben het volledig met je eens, en het is ook mijn filosofie, dat je dingen leuk moet maken. Dat jij gewoon het leukste in de wereld moet zijn voor je hond en dan bereik je eigenlijk gewoon alles.

Als ik soms mensen zie lopen met hun hond, zo ongeinteresseerd en vaak nog telefonerend ook, dan erger ik me groen en geel. Ga lekker spelen met je hond, doe gek, wees leuk! :wink:
Laatst gewijzigd door Caro. op 18 mei 2005 12:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik denk dat het goed luisteren en een goede verstandhouding meer te maken hebben met de consequentie en duidelijkheid van de baas dan met de manier waarop er getraind wordt.(de methode bedoel ik)
Kijk naar honden onder elkaar, dat gaat er ook niet bepaald zachtzinnig aan toe. En dan zouden wij opeens niet meer mogen corrigeren ?

Een hond straffen terwijl je iets aan het aanleren bent is natuurlijk niet goed. Maar ik vind dat je je hond best mag laten weten of iets wel of niet mag door een correctie.
Het gaat er denk ik om een methode te zoeken die bij jou en je hond past om je hond op te voeden.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Eline* schreef:
Ca Cajuina schreef:Ik snap wel wat je bedoelt. Ik zie het dan weer net iets anders. Ik geef zeker geen correctie omdat ik gefrustreerd ben. En ik denk zelfs als je boos of gefrustreerd bent je beter de kamer uit kunt lopen dan met je hond bezig zijn omdat je op deze manier helemaal niets bereikt. Het is ook geen terrechtwijzing omdat het wordt gevolgd door een belning van goed gedrag.

Maar ik zie ook jou de vergelijking maken correctie=slecht. Omdat je de vergelijking maakt dat een ruk aan de riem als je dat correctie noemt je het probeerd te verantwoorden.

Ik denk juist als je mensen uitlegd wat corrigeren inhoud je frustatie gaat voorkomen.
je snapt niet wat ik bedoel. :wink:
Even :
Het is ook geen terrechtwijzing omdat het wordt gevolgd door een belning van goed gedrag.
:roll: Wat is dat voor flauwekul? Als ik Nelson op zijn kop geef omdat hij mijn eten probeert te pikken beloon ik daarna helemaal niks. In tegendeel, ik negeer hem nog even. Direct belonen na een terechtwijzing is niet slim, omdat de hond het ongewenste gedrag kan gaan gebruiken om ervoor te zorgen dat hij daarna beloond wordt, omdat hij stopt met het ongewenste gedrag. Jouw terechtwijzing wordt dan een bekrachtiger.
Je gaat natuurlijk pas belonen wanneer hij wel goed gedrag laat zien. Achter de eenden aan = correctie netjes bij je komen zitten = beloning.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Eline* schreef: Wat ik verder probeer te zeggen in mijn stukje is dat er allerlei termen door elkaar heen gebruikt worden om onkies gedrag van ons netjes te labelen. Je moet mensen niet het advies geven om gedrag te corrigeren, je moet ze uitleggen wat ze dan moeten doen. Als jij bedoelt dat ze verbaal moeten optreden moet je dat zeggen. Of iets een correctie is, een verbetering en bijsturing is kan je namelijk pas achteraf bepalen.
Als je eén ruk aan de slip geeft tegen het trekken en het helpt voor de rest van het leven van de hond was het een correctie. Moet je en geef je die ruk 2 minuten later weer..en weer..en weer is het geen correctie meer maar gefrustreerd hondje pesten. Alleen diegene vindt nog steeds dat hij aan het corrigeren is.
En ik noem even de slip om duidelijk te maken wat ik bedoel.
Dus ga je leren mensen te corrigeren. Als ik zeg corrigeer de hond. Bedoel ik dat de mensen hun hond corrigeren op de manier die voor zowel hond als baas goed is. Dat verschilt per hond en per baas en per combinatie. Dus waarom zou ik dan niet zeggen dat ze moeten corrigeren??? Een verbale correctie werkt bij de ene hond wel en bij de andere niet.

Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Re: Correcties

Zoie schreef:
Ca Cajuina schreef:Het valt mij op dat mensen er gelijk vanuit gaan dat een correctie gelijk staat aan een fysieke straf. Terwijl een correctie alleen maar een correctie van gedrag inhoud. Dus als ik Nee zeg tegen mijn hond op het moment dat hij iets aan het doen is. Dan geef ik een correctie.

!
En dat zal vaak voldoende zijn, maar soms niet. Als het ongewenste gedrag zeer belonend is voor de hond, zal de correctie navenant hard moeten zijn.
Uiteraard heb je verschillende graduatie is corrigeren en pas je die op verschillende momenten toe

Afbeelding
laeken
Zeer actief

sirene schreef:Ik denk dat het goed luisteren en een goede verstandhouding meer te maken hebben met de consequentie en duidelijkheid van de baas dan met de manier waarop er getraind wordt.(de methode bedoel ik)
Kijk naar honden onder elkaar, dat gaat er ook niet bepaald zachtzinnig aan toe. En dan zouden wij opeens niet meer mogen corrigeren ?

Een hond straffen terwijl je iets aan het aanleren bent is natuurlijk niet goed. Maar ik vind dat je je hond best mag laten weten of iets wel of niet mag door een correctie.
Het gaat er denk ik om een methode te zoeken die bij jou en je hond past om je hond op te voeden.
Straffen bij ongewenste interactie met de baas, bv respectloos gaan domineren op de bank of het niet aan de kant gaan als je langs wil lopen is wat mij betreft van totaal andere orde als het niet uitvoeren van een kunstje.
Honden die mekaar hardhandig aanpakken doen dat nooit omdat ze op zo'n moment bepaald gedrag van de ander willen zien maar altijd omdat de ander gedrag naar hen vertoond dat ze niet accepteren. Ze geven hun grenzen aan.

Als Cleo op de bank bromt omdat Martijn daar wil zitten zwiepen we haar eraf. Zonder iets te zeggen HOPLA vliegt ze van de bank.
Ging Wuilus niet aan de kant dan liep ik gewoon door, jammer als je dan een knie tegen je zijkant aankrijgt, moet je maar aan de kant gaan :19:

Dat heeft te maken met omgangsregels, niet met opvolgen van commando's.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

MARC_S schreef:
sirene schreef:Ik denk dat het goed luisteren en een goede verstandhouding meer te maken hebben met de consequentie en duidelijkheid van de baas dan met de manier waarop er getraind wordt.(de methode bedoel ik)

Straffen bij ongewenste interactie met de baas, bv respectloos gaan domineren op de bank of het niet aan de kant gaan als je langs wil lopen is wat mij betreft van totaal andere orde als het niet uitvoeren van een kunstje.
Honden die mekaar hardhandig aanpakken doen dat nooit omdat ze op zo'n moment bepaald gedrag van de ander willen zien maar altijd omdat de ander gedrag naar hen vertoond dat ze niet accepteren. Ze geven hun grenzen aan.

Als Cleo op de bank bromt omdat Martijn daar wil zitten zwiepen we haar eraf. Zonder iets te zeggen HOPLA vliegt ze van de bank.
Ging Wuilus niet aan de kant dan liep ik gewoon door, jammer als je dan een knie tegen je zijkant aankrijgt, moet je maar aan de kant gaan :19:

Nee, sorry. Ik bedoel ook correcties na gedrag wat je niet tolereerbaar vindt. De tafelpoot opeten, uitvallen noem maar wat.
Ik heb mijn pup steeds afgeleid met een speeltje of brokje. Maar ik vind het niet fout als iemand anders kiest voor een correctie (stem of "bijt").
We moeten ook geen tere poppetjes van ze maken, dat bedoel ik. Want dat zijn ze niet.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
laeken
Zeer actief

sirene schreef:Nee, sorry. Ik bedoel ook correcties na gedrag wat je niet tolereerbaar vindt. De tafelpoot opeten, uitvallen noem maar wat.
Ik heb mijn pup steeds afgeleid met een speeltje of brokje. Maar ik vind het niet fout als iemand anders kiest voor een correctie (stem of "bijt").
We moeten ook geen tere poppetjes van ze maken, dat bedoel ik. Want dat zijn ze niet.
Maar dat pupje dat op de tafelpoot bijt weet helemaal niet wat hij verkeerd doet :19:
Stel jij eet een hap bonen en krijgt een tik tegen je achterhoofd, de bonen vallen en jij denkt HALLO! doe effe normaal!@

Dan neem je 3 dagen weer een hap bonen en krijgt weer een tik. De dag ervoor had je toen je alleen was wel lekker bonen gegeten.

Dan duurt het best even voor het kwartje valt en is je hond vrij allert en gestressed in je buurt omdat hij niet door heeft waarom hij steeds een tik krijgt. Uiteindelijk heeft hij dat wel door en zal niet meer op de tafelpoot kauwen waar je bij bent. Maargoed, dat heeft weinig waarde aangezien hij zijn hele leven niet weet wat dan het alternatief zou moeten zijn.

Als je hem als hij op de tafelpoot kauwt stimuleerd iets anders te gaan doen ontneem je hem de kans een gewoonte te maken van het kauwen op meubels, je biedt hem een alternatief waar hij zich op kan uitleven. Hij doet het immers omdat hij last van zijn tanden heeft of zich verveelt, niet om je tafel te mollen of je uit te dagen. Als hij de dag erna last van zijn tanden heeft pakt hij gelijk zijn rubbere bijtring en komt je misschien zelfs uitdagen om een spelletje te doen. Weer een kans je pup een leermoment te bezorgen :ok: Uitdagen doen vooral honden die weten dat je boos wordt en dus macht verliest als ze wat doen dat je niet goed vindt.

Ik vind persoonlijk ook helemaal niet dat een hond zacht wordt als je hem niet straft. Wuilus was keihard, net als de herder die ik ken. Helemaal geen watjes of tere poppetjes, gewoon zelfverzekerde trouwe lieve honden die 100% vertrouwen hebben in hun baas omdat ze daar alleen maar goeds uit halen :ok:
Afbeelding
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

MARC_S schreef:

Dat van de bank ziepen of doorlopen als ze in de weg staan, doe ik ook hoor. Pakken ze veel beter op. Heb het ook eerst geprobeerd door te zeggen: "hallo, ik wil hier zitten"". Werkt niet. Heel raar. :mrgreen:
Echt heb er tegenwoordig veel minder last van dat ze in de weg zitten of liggen. Net zoals mij af en toe naar het naar buiten gaan, proberen door alle enthousiasme onder de voet te lopen. Ben gewoon steviger in mijn schoenen gaan staan en dus gewoon doorlopen. Tja, dan zit de hond soms klem tegen de deurpost. :wink:
Gaat goed hoor. :ok: Ze doen het tenslotte bij elkaar ook en dat wordt heel prima begrepen.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

er is idd een verschil.

in de omgang ben ik heel zacht tegen mijn honden, consequent, maar zacht, ik buig gedrag om en corrigeer bijna nooit...

maar met dingen die echt niet mogen en bekend zijn ben ik harder.. zo mogen ze niet meer op de bank omdat die door het gespring al bijna slooprijp is en ik dat zonde vind.... ze snappen het heel goed, gaan ze erop zeg ik 1x rustig eraf... sam springt er meteen af. puber lola ook, maar die wil ook nog weleens de kont omhoog gooien en blaffen zo van: dikke l*l vrouwtje!! :wink:

dan is het dus wel boos eropaflopen en dan gooi ik haar van de bank... dan is er geen bal o.i.d. wat haar van die bank gaat krijgen.. daar is ze veel te slim voor, dan zit ze alleen nog maar op de banbk op de bal te wachten... :eek:
Afbeelding
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

MARC_S schreef:

Je hond positief commando's aanleren is heel erg leuk! Maar waarom verwachten we dat als de hond een commando begrijpt dat hij hem ook altijd opvolgt. De hond weet wat we bedoelen, wij zijn de baas, dus moet hij gewoon luisteren... Zodra een hond doorheeft dat het opvolgen van een commando hem niks oplevert of dat hij daar zelfs wat leukers voor moet laten is het dan zo raar dat hij denkt: bekijk jij het maar...

Aan de andere kant kom je met je hond gewoon in situaties dat hij moet luisteren (voor zijn eigen veiligheid of voor die van andere) en wat doe je dan op zo'n moment? Heb je dan nog tijd om een snoepje of een bal te pakken en jezelf zo leuk mogelijk te maken?
Ik verwacht ook helemaal niet dat als een hond je begrijpt hij dan ook perse luistert. Wuilus luisterde naar niemand behalve mij of diegene moest snoep hebben.
Daar ben ik nu precies op het punt waar ik zijn wil :mrgreen:

Wuilus deed een moord voor aandacht van mij, makkelijk trainbaar dus want ik hoefde het maar te vragen en ze deed het. Een aai of nog beter een echte knuffel en soms een koekje was alles dat ik nodig had. Ze kende elk commando maar waarom zou ze het moeten uitvoeren voor iemand die haar niks zegt?

Je hond moet ten alle tijden luisteren zeg je? Ik vind van niet. Ik ga uit van het luisteren als ik in staat ben op dat moment haar wereld te zijn. De momenten waarop ik dat niet kan zijn, bv op een veld met een herderteefje, hou ik haar vast. Ik weet dat ze dan de fout in zal gaan en ik weet dat luisteren teveel gevraagd is dan.
Corrigeren op zo'n moment en luisteren afdwingen is in mijn ogen echt oneerlijk en slecht voor je relatie met je hond. Je hond kan er niets aan doen dat hij/zij de omgeving op zo'n moment te belangrijk vindt om te luisteren. het is je eigen gebrek aan kunst je hond nog beter te motiveren op zo'n moment. Stel je je hond daar niet aan bloot dan ben je het eerlijkst, of je laat het gewoon gaan en stelt even geen eisen.
:wink:
Ik kan je helemaal volgen hoor en ben het ook met je eens dat je eigenlijk niet mag verwachten dat je hond doet wat je zegt, simpelweg omdat je het zegt. Als je in situaties komt waarvan je verwacht dat je hond niet gaat luisteren, moet je gewoon voorkomen dat hij niet gaat luisteren door bijvoorbeeld aan te lijnen of weg te lopen. Als je hond niet luistert is op dat moment iets anders leuker en dan is het je eigen schuld dat je niet leuker bent... Als Molli losloopt en ze is ergens poep aan het eten dan kan ik 'nee' en 'hier' roepen tot ik een ons weeg (of totdat de poep op is), maar mevrouw komt echt niet. Loop ik haar kant op om haar op te halen (dat is tegenwoordig mijn tactiek) dan neemt ze nog snel een hap en komt ze mijn kant op. Ik mopper dan wel eens op haar, maar ik kan aan haar kop zien dat haar op dat moment helemaal niks kan schelen, want die poep was zoooo lekker. En eigenlijk kan ik haar dat niet eens kwalijk nemen, als ze dan bij me is krijgt ze een speelse tik op haar kont en dan huppelt ze weer verder, op zoek naar de volgende drol. :mrgreen: Ik zie me haar nog geen TT of muilkorf ophangen om te voorkomen dat ze het doet en het is dus gedrag waarvan ik accepteer dat ik op dat moment even minder interessant ben, maar ik wil wel even laten merken dat ik het niet zo waardeer...
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Hummeltje weet dondersgoed dat hij niet achter mensen en andere honden aan mag gaan. Als ik beloninkjes bij me heb doet hij het na ruim anderhalf jaar oefenen met hem probleemloos. Laatst was ik zijn frolicjes vergeten en bij de eerste de beste hond die hij tegenkwam verviel hij in zijn oude gedrag en was echt niet bereid terug te komen. Hij komt omdat hij weet dat ik lekkertjes heb en dat vind hij net wat belangrijker dan die hond en anders kan ik het vergeten, dan komt hij domweg niet.
Addy
laeken
Zeer actief

Addy schreef:Hummeltje weet dondersgoed dat hij niet achter mensen en andere honden aan mag gaan. Als ik beloninkjes bij me heb doet hij het na ruim anderhalf jaar oefenen met hem probleemloos. Laatst was ik zijn frolicjes vergeten en bij de eerste de beste hond die hij tegenkwam verviel hij in zijn oude gedrag en was echt niet bereid terug te komen. Hij komt omdat hij weet dat ik lekkertjes heb en dat vind hij net wat belangrijker dan die hond en anders kan ik het vergeten, dan komt hij domweg niet.
Addy
Dan wordt het nu tijd om met interval beloning en strakke conditionering te gaan werken.
Je zoekt simpele situaties uit en vraagt daar meer van de hond. Een simpel kom hier is niet voldoende want je eist er een zit bij bv. De hond beloon je dan om de zit in combinatie met de kom hier en je geeft de helft van de tijd een frolic en de andere helft van de tijd gooi je bv een stok of doet echt gek met hem zodat hij dat ook erg grappig en leuk gaat vinden.

Op die manier maak je jezelf onvoorspelbaar en zal de hond nog beter zijn best gaan doen. Je zal zien dat het dan niet alleen maar om frolics gaat op den duur.

Ik heb Wuilus leren hierkomen door elke keer als ze niet kwam te fluiten en direct een stok te pakken om te gooien. Ze was dan binnen 2 seconde bij me en dan gooide ik de stok. Op den duur gooide ik niet altijd meer maar kreeg ze soms een koekje of aaide ik haar alleen met allemaal gekke stemmetjes en blijheid erbij.
Dat heeft er voor gezorgd dat ze alleen maar veel beter ging luisteren want ik werd erg spannend en onvoorspelbaar wat betreft wat ze kreeg van me.

Met alleen en altijd een koekje eist je hond dat ook en anders zak je maar in de poep denkt hij :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Inge O schreef:marc, ik krijg toch de indruk dat je compleet lijkt te vergeten dat wuilus een herder was, en dat je daardoor uit het oog verliest dat er een boél honden zijn die helemaal niet zo makkelijk te motiveren zijn, niet door een balletje, niet door een snoepje, en ook een superleuke baas is voor hun niet altijd leuk genoeg. zo is het nu eenmaal, en met hoe meer verschillende honden je traint, hoe duidelijker dit wordt.
Dat iemand een hond niet weet te motiveren doet toch niets af aan de werking van een goed gemotiveerde hond?
Als een hond veel en zwaar probleemgedrag gaat vertonen dan kom ik toch op een goed te motiveren hond uit. Juist allerte moeilijk bereikbare honden zijn goed trainbaar, de lethargische makkelijke exemplaren helemaal niet.

Een hond die uitvalt, veel blaft, vecht en stout is heeft dus door de dag heen duizend en een motivaties om te blaffen, vechten en klooien. Anders deed hij het niet nl.
De kunst is het vinden van wat het voor je hond doet.
verder het voorbeeld van die superleuke enkel positief opgevoede herder. prachtig hoor, als het lukt, maar jammer genoeg staan ook daar weer voorbeelden tegenover van honden die op die manier ontdekken dat er geen grenzen zijn (wat kan er absoluut niét), of tenminste, dat ze die naar willekeur zelf kunnen bepalen. het zal je niet verbazen dat ook daar weer de meer eigenzinnige rassen gebruik van zullen maken. ik heb in een ander topic onlangs nog het voorbeeld aangehaald van die 'alleen maar positief opgevoede ' hovawart, er werd ook nooit een correctie gegeven, nee, als ze uitviel naar joggers werd ze netjes aan een boom vastgelegd en genegeerd tot ze stopte met blaffen enz.
wel, die hovawart is nu dood. geëuthanaseerd. haar baasje geeft les op een 'louter positieve' hondenschool - hoe moet zij aan de mensen uitleggen wat ze moeten doen om te vermijden dat negatief gedrag escaleert? want die hovawart was écht geen verknipt exemplaar, wel een pittige tante. ze was daarbij ook nog een keer helemaal lýrisch van het baasje, en verschrikkelijk op haar gericht - maar even niét meer als het haar niet uitkwam...
Toch geloof ik hier niet in. Er moet iets gigantisch fout zijn gegaan waardoor die hond erg gemotiveerd is geraakt in het vertonen van agressie. Iets moet die hond getriggerd hebben en dat zal geen grenzeloosheid zijn. Een hond waar nooit druk op gezet wordt en die nooit tegengas van de baas krijgt zal nooit diezelfde persoon aan gort trekken. Dat doen ze bij pups ook niet en agressief dominante honden mag je toch licht gestoord noemen in een roedelverband als niemand ook maar een weerwoord heeft. Juist slaan, rukken en straffen zal zo'n hond op zijn strepen laten staan.

Ik ken dat voorbeeld niet genoeg om er meer zinnigs over te zeggen maar ik voel dat er meer is geweest dan een clicker en een koekje om die hond te laten ontploffen dan.
en dan toch weer : waarom wordt er door zoveel mensen telkens maar weer van uit gegaan dat elk baasje dat een keer met een correctie werkt dit doet uit frustratie? ik corrigeer (behalve voor het volgen, dat doe ik exact zoals wil beschrijft, moet je eens proberen (sanneke :mrgreen: !!!!) werkt pérfect) nooit voor iets wat een hond nog niet kent, dus het voorbeeld met de bonen is zeker niet wat michelle bedoelt, weet ik wel zeker.

weet je wanneer baasjes vaak uit frustratie gaan corrigeren? als ze een héle poos louter positief hebben gewerkt, en er (uiteraard door gebrek aan ervaring) geen goede resultaten mee bereiken....en dan barst plots het bommetje, en krijgt de hond de frustratie van de afgelopen weken naar zijn kop.
Dat laatste vind ik nonsense. Een baasje dat positief traint bereikt genoeg en zal niet juiost daarom in een vals en hard corrigerend baasje veranderen. Dat laatste vind ik persoonlijk totaal uit de lucht gegrepen.

Je geeft hiermee zelfs aan dat corrigeren dus WEL opgewekt wordt door frustratie :19: :mrgreen:
ikzelf werk trouwens nooit never met de slipketting, wat niet wil zeggen dat ik niet eens een keer even heel kort inwerk met de lijn.
ik corrigeer af en toe wel. heel af en toe, ivm. opvoeding, niet tijdens training. en als ik dan mensen bij ons op de hondenschool hoor zeggen dat ze jaloers zijn op het geduld dat ik met mijn honden kan opbrengen, zal het zeker allemaal nog wel niet zo gefrustreerd overkomen :denken: ?
Afbeelding
laeken
Zeer actief

In mijn ogen geef je grenzen aan door de omgang met je hond. Als hij te hard bijt in spel geef je hem geen tik, maar je roept AUW! en breekt het spel af.

Sommige mensen denken dat je dan verloren hebt en de hond dus zijn zin krijgt, maar dan ga je wel erg uit van het slechte in je hond. Je hond is er niet op uit om je te kelen als hij de kans krijgt. Het is dus ook niet nodig hem er steeds weer op te wijzen fysiek dat jij de opperbaas bent waar niet mee gesold wordt.

Juist een goede leider laat zich niet verleiden tot fysieke confrontaties :ok: Die staat daar boven en heeft alle touwtjes in handen door de kundigheid en het vertrouwen dat hij geeft aan de andere honden. Ze rekenen op hem en niet op slaag van hem :ok:
Afbeelding
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

weet je wanneer baasjes vaak uit frustratie gaan corrigeren? als ze een héle poos louter positief hebben gewerkt, en er (uiteraard door gebrek aan ervaring) geen goede resultaten mee bereiken....en dan barst plots het bommetje, en krijgt de hond de frustratie van de afgelopen weken naar zijn kop.
Iedereen mag op zijn eigen manier gaan trainen, maar ga nou niet beweren dat de meeste gefrustreerde baasjes, baasjes zijn die positief trainen. Ik heb les gehad op zowel een clickerschool als bij een KC die niet positief trainde en de verschillen waren heel duidelijk. Op de clickerschool was iedereen vrolijk met z'n hond bezig en op de KC werd er constant aan riemen getrokken, 1 hond die steeds piepte omdat z'n oor tussen de slipketting kwam, hondjes die door de lucht vlogen... Mensen raken gefrustreerd omdat ze al tig keer aan de riem getrokken hebben en de hond nog steeds niet doet wat ze willen.

Door een hond continu te straffen krijg je een hond die die negatieve prikkel probeert te voorkomen. Door een hond te belonen krijg je een hond die enthousiast elk truukje dat hij kent laat zien in de hoop wat lekkers of een bal te krijgen.

Elke hond valt trouwens te motiveren, alleen is dat bij elke hond weer anders. Mijn DH kan je inderdaad gek krijgen met een bal, mijn Beagle weet niet eens wat een bal is, maar voor een snoepje doet ze alles en mijn Cocker Spaniel is voor zowel een snoepje als een knuffel om te kopen.
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

MARC_S schreef:
Addy schreef:Hummeltje weet dondersgoed dat hij niet achter mensen en andere honden aan mag gaan. Als ik beloninkjes bij me heb doet hij het na ruim anderhalf jaar oefenen met hem probleemloos. Laatst was ik zijn frolicjes vergeten en bij de eerste de beste hond die hij tegenkwam verviel hij in zijn oude gedrag en was echt niet bereid terug te komen. Hij komt omdat hij weet dat ik lekkertjes heb en dat vind hij net wat belangrijker dan die hond en anders kan ik het vergeten, dan komt hij domweg niet.
Addy
Dan wordt het nu tijd om met interval beloning en strakke conditionering te gaan werken.
Je zoekt simpele situaties uit en vraagt daar meer van de hond. Een simpel kom hier is niet voldoende want je eist er een zit bij bv. De hond beloon je dan om de zit in combinatie met de kom hier en je geeft de helft van de tijd een frolic en de andere helft van de tijd gooi je bv een stok of doet echt gek met hem zodat hij dat ook erg grappig en leuk gaat vinden.

Op die manier maak je jezelf onvoorspelbaar en zal de hond nog beter zijn best gaan doen. Je zal zien dat het dan niet alleen maar om frolics gaat op den duur.

Ik heb Wuilus leren hierkomen door elke keer als ze niet kwam te fluiten en direct een stok te pakken om te gooien. Ze was dan binnen 2 seconde bij me en dan gooide ik de stok. Op den duur gooide ik niet altijd meer maar kreeg ze soms een koekje of aaide ik haar alleen met allemaal gekke stemmetjes en blijheid erbij.
Dat heeft er voor gezorgd dat ze alleen maar veel beter ging luisteren want ik werd erg spannend en onvoorspelbaar wat betreft wat ze kreeg van me.

Met alleen en altijd een koekje eist je hond dat ook en anders zak je maar in de poep denkt hij :wink:
Dat ben ik met je eens maar Hummeltje is een buitenlands zwervertje die ik uit een dodingsstation gehaald heb met behoorlijk wat gedragsproblemen. Samen met een goede gedragstherapeut hebben we het gros eruit gekregen. Bij Hummel is alles opbouwen en dit is inderdaad de volgende stap. In het begin kreeg hij echt om de tel een lekkertje, dat is inmiddels ook al afgebouwd naar de momenten waarop ik hem roep en laat zitten, dan pas krijgt hij iets. In het begin kon ik hem alleen maar aanlijnen met een lekkertje voor zijn neus. Nu weet hij dat hij netjes moet komen want anders krijgt hij niets. Met Hummeltje werken we heel langzaam en stapje voor stapje bouwen we uit en ik moet zeggen dat ik echt heel trots ben op wat ons Hummeltje allemaal al bereikt heeft.
Addy
Joy C
Zeer actief

Martijn schreef:Cleo is zo'n moeilijk te motiveren hond. Balletjes of stokken daar reageert ze uberhaupt niet op en eten is lekker maar niet altijd haar prioriteit. Ze reageert het beste op wild spelen maar ook dat is niet altijd genoeg om haar kop er bij te houden.

Maar ook correcties hebben een heel beperkt effect op haar. Ze vind het absoluut vervelend om gecorrigeerd te worden maar dat betekent bij haar niet dat ze het koste wat kost gaat vermijden.
Lastig hoor.

Wie er verdere tips heeft is welkom want hoewel het best goed met haar gaat zou ik het heel fijn vinden om haar iets sterker aan me te binden.
Hoi Martijn,

Jij hebt naast Cleo ook Dapper toch?
Wat als je nu eens (misschien doe je dat al hoor) alleen met haar erop uittrekt en spelletjes met haar doet, maar dan ook even helemaal alleen met haar, verder ook geen andere mensen erbij? Ken je ergens een afgsloten terrein o.i.d. waar je haar los kunt laten, zonder dat ze wegloopt? Jij kan dan bijv. momenten van spel afwisselen met zelf het spel te stoppen en compleet even geen interesse in haar te tonen. Dus na het zeggen van "genoeg" of iets van soortgelijke strekking niet meer wild spelen. Ben benieuwd wat ze dan doet? Gaat ze dan de grenzen van dat terrein opzoeken om verder te kijken naar iets anders interessants? Wellicht kun jij je dan verstoppen, kijken of ze jou zoekt? Het is maar een idee.
Groetjes Joyce
Afbeelding
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Wil de hond schreef: Ik heb zoveel honden meegemaakt die niet wisten dat ze niet aan de riem hoorden te trekken en toch binnen hele korte tijd en met een minimaal aantal goed uitgevoerde korrekties prima begrepen hadden dat trekken aan de lijn niet hoort.
Maar dit betekent dat je de hond d.m.v. correcties duidelijk maakt wat de bedoeling is, dit kan toch net zo goed d.m.v. belonen van goed gedrag. Het lijkt me makkelijker leren als je weet wat wel goed is, dan wanneer je allerlei gedrag kunt vertonen, maar overal, behalve dat ene (waarvan je nog niet weet wat het is) voor afgestraft wordt. Stel dat je op school allemaal rode strepen door je werk krijgt, maar niemand vertelt je wat er dan wel van je verwacht wordt. Ik denk dat je snel het plezier in school verliest.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Ik voed mijn honden ook op met zo weinig mogelijk correcties, en dan bedoel ik nog verbaal. Maar wat dus goed gaat bij mijn drie andere honden die voldoende hebben aan afleiding en daar ook voldoende duidelijkheid aan hebben is het met Buck wel fout gegaan.

Ik corrigeer nu wel af en toe, maar alleen met stem. En dan nog niet zo dat ik uit mijn dak ga maar ik maak mijn stem lager en probeer heel zelfverzekerd te zijn en te letten op het moment dat het bij hem voldoende aankomt.

Voor hem was gedrag ombuigen niet alleen genoeg, ik was daardoor niet duiudelijk voor hem. Van sommige dingen was hij na twee keer een ferme "nee"al van gedachten veranderd. Hij leek wel verbaast, zovan "zeg dat dan als het niet mag".

Dus ik denk dat gedrag ombuigen en dingen zo leuk mogelijk maken dat de hond het vanzelf al doet heel goed is. Maar je hond moet dan inderdaad goed te motiveren zijn, of jij moet goed kunnen vinden wat voor hem de ultieme motivatie is. Maar bij echt serieus probleemgedrag is dit naar mijn idee niet voldoende en moet je echt duidelijk zijn in stem en lichaamstaal.

Ik schrik trouwens soms zelf van zijn reactie op een gewone stemcorrectie, ben dan bang dat hij te streng is aangepakt, maar eigenlijk is alles wat er gebeurt gewoon dat hij het begrijpt en hij houdt er dus geen trauma's aan over. Maar ik voel me er zelf best wel eens onzeker onder. :wink:
Wat ik wel denk dat mijn hond zo snel reageert op een stemcorrectie is dat dat komt omdat ik dat nooit veel gebruik. Dus als ik het doe is het menens.
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Martijn schreef:Cleo is zo'n moeilijk te motiveren hond. Balletjes of stokken daar reageert ze uberhaupt niet op en eten is lekker maar niet altijd haar prioriteit. Ze reageert het beste op wild spelen maar ook dat is niet altijd genoeg om haar kop er bij te houden.

Maar ook correcties hebben een heel beperkt effect op haar. Ze vind het absoluut vervelend om gecorrigeerd te worden maar dat betekent bij haar niet dat ze het koste wat kost gaat vermijden.
Lastig hoor.

Wie er verdere tips heeft is welkom want hoewel het best goed met haar gaat zou ik het heel fijn vinden om haar iets sterker aan me te binden.
Ik weet niet of je haar wel eens apart meeneemt, maar dat werkt hier bij alle honden echt goed. Gewoon een uurtje mee naar het bos met jou alleen zonder de rest van de honden. Dan probeer ik ook echt alleen met de hond bezig te zijn en niet met de omgeving. Het maakt hier echt veel verschil.

En bezig zijn met de hond is bij mij ook niet altijd stokken of balletjes ofzo. Soms ben ik tegen ze aan het kletsen, soms kijken we elkaar aan van "gezellig he", klinkt een beetje mutserig maar ik bedoel blikken van verstandhouding zeg maar. Ik loop net eventjes de andere kant op als de hond verwacht en roep niet, dat soort dingetjes. Dat vinden ze soms ook leuk.
Laatst gewijzigd door Baily op 18 mei 2005 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Belle schreef:
Wil de hond schreef: Ik heb zoveel honden meegemaakt die niet wisten dat ze niet aan de riem hoorden te trekken en toch binnen hele korte tijd en met een minimaal aantal goed uitgevoerde korrekties prima begrepen hadden dat trekken aan de lijn niet hoort.
Maar dit betekent dat je de hond d.m.v. correcties duidelijk maakt wat de bedoeling is, dit kan toch net zo goed d.m.v. belonen van goed gedrag. Het lijkt me makkelijker leren als je weet wat wel goed is, dan wanneer je allerlei gedrag kunt vertonen, maar overal, behalve dat ene (waarvan je nog niet weet wat het is) voor afgestraft wordt. Stel dat je op school allemaal rode strepen door je werk krijgt, maar niemand vertelt je wat er dan wel van je verwacht wordt. Ik denk dat je snel het plezier in school verliest.
Als je het goed aanpakt heb je binnen 10 minuten een hond die al heel aardig doorheeft wat wel en niet kan, en binnen hooguit enkele dagen is het hem zo duidelijk dat er niet meer gekorrigeerd hoeft te worden.

Je kunt dus al heel snel gaan beginnen met verduidelijken wat hem wél voordeel oplevert, m.a.w., je kunt al heel snel gewenst gedrag gaan intrainen d.m.v. beloningen.

Ik heb het nu dan ook nog eens over honden die al heel lang de fout in zijn gegaan, in handen van bazen die ook konstant op allerlei manieren de fout in zijn gegaan.

Men vergeet vaak dat korrekties ook onvermijdelijk inhouden dat er vaak juist niet gekorrigeerd wordt. Door korrekties en niet-korrekties is het voor een hond prima te bevatten allemaal. Zodanig dat het in mijn ogen voor een hond heel makkelijk en ook nog eens snel leren is.

Je maakt een hond door korrekties duidelijk wat niet de bedoeling is, en door niet-korrekties en beloning wat wél de bedoeling is.

Maar nogmaals, het is allemaal niet zo simpel dat wie dan ook maar even een paar rukken aan een riem kan geven in de veronderstelling dat de hond het allemaal prima begrijpen kan.
Joy C
Zeer actief

Martijn schreef:
Joy C schreef:

Lastig hoor.

Hoi Martijn,

Jij hebt naast Cleo ook Dapper toch?
Wat als je nu eens (misschien doe je dat al hoor) alleen met haar erop uittrekt en spelletjes met haar doet, maar dan ook even helemaal alleen met haar, verder ook geen andere mensen erbij? Ken je ergens een afgsloten terrein o.i.d. waar je haar los kunt laten, zonder dat ze wegloopt? Jij kan dan bijv. momenten van spel afwisselen met zelf het spel te stoppen en compleet even geen interesse in haar te tonen. Dus na het zeggen van "genoeg" of iets van soortgelijke strekking niet meer wild spelen. Ben benieuwd wat ze dan doet? Gaat ze dan de grenzen van dat terrein opzoeken om verder te kijken naar iets anders interessants? Wellicht kun jij je dan verstoppen, kijken of ze jou zoekt? Het is maar een idee.
En een goed idee.
Ik neem cleo eigenlijk niet vaak alleen mee. Dapper moet dan alleen thuis blijven en dat vind hij verschrikkelijk. Dapper en Cleo zijn wat dat betreft een eenheid.
Ik doe het weelsn als Marc er is maar dapper vind dat niet echt relevant.
Misschien moet ik het daarom juist wel doen maar stelselmatig heb ik het nog niet gedaan.

Je hebt absoluut gelijk dat Cleo meer oog voor mij heeft als dapper er niet is maar dat zit hem volgens mij vooral in het feit dat er iets ongewoons aan de hand is. Als ze daar aan gewend is is het effect ook weg denk ik. Behalve dat deel van het effect dat ze met minder wegkomt. Nu is het vaak zo dat Dapper mijn aandacht opeist en cleo op de grens van wat wel en niet mag gaat zitten.

Wegloppen doet Cleo niet. Ze is zelfverzekerd en onafhankelijk en gaat graag op jacht als de omgeving daarnaar is maar ze houdt wel een oogje in het zeil. Als ik haar wilde dumpen zou dat makkelijk gaan maar als ik gewoon doorloop is ze in het ergste geval 2 minuten buiten zicht. Veel te lang natuurlijk en ik laat dat eigenlijk niet meer gebeuren maar ik wil aangeven dat ze niet wegloopt.

Van de week had ik de omelet van marc meegenomen en daar deed ze best veel voor maar zelfs dan (met honger en omelet) is dat niet altrijd voldoende. Ook wilde spelletjes niet. Voor een knuffel doet ze wel veel maar je kunt niet altijd en overal op je hurken met je hond gaan knuffelen.

Je moet natuurlijk wel in de gaten houden dat het concept "baas" voor haar pas is gaan bestaan toen ze zo goed als volwassen was. Ik denk dat dat ook beperkingen geeft in wat je uiteindelijk kunt bereiken. Wat vind jij?
Ik weet niet precies wat voor een verleden Cleo heeft, maar ik maak gemakshalve uit je verhaal op dat ze pas toen ze volwassen is geworden bij je (een mens dus) is gekomen? Ze is een herplaatser? Ze heeft weinig met mensen als zijn de baasje te maken gehad? In dat geval zijn er waarschijnlijk wel grenzen in wat je met haar bereiken kan, maar laat je daardoor vooral niet uit het veld slaan. Hoe lang heb je Cleo al? Eigenlijk kan ik beter even afwachten wat je antwoorden op deze vragen zijn voordat ik in het wilde weg iets ga zeggen. :mrgreen:
Groetjes Joyce
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ik zal wel even antwoorden :wink:
Cleo is met 8 weken gevonden op een plaats waar eerder een circus stond en daar dus door achtergelaten als kleine pup in Spanje.
Toen is ze met haar broer meen ik en nog tientallen honden in een opvangstation beland en heeft daar nog een jaar gezeten tussen heel veel andere honden.
Na een jaar is ze naar een gastgezin in nl gekomen en daar heeft Martijn haar opgehaald.

Het eerste jaar heeft ze dus non stop in een terrein met heel veel andere honden gezeten zonder individueel contact met mensen, die brachten alleen voer naar de groep honden.

Ik vind het dus ook een klein wonder dat ze zo makkelijk en goed gesocialiseerd lijkt in huis en op straat. :wink:
Afbeelding
Joy C
Zeer actief

Martijn schreef:
MARC_S schreef:Ik zal wel even antwoorden :wink:
Cleo is met 8 weken gevonden op een plaats waar eerder een circus stond en daar dus door achtergelaten als kleine pup in Spanje.
Toen is ze met haar broer meen ik en nog tientallen honden in een opvangstation beland en heeft daar nog een jaar gezeten tussen heel veel andere honden.
Na een jaar is ze naar een gastgezin in nl gekomen en daar heeft Martijn haar opgehaald.

Het eerste jaar heeft ze dus non stop in een terrein met heel veel andere honden gezeten zonder individueel contact met mensen, die brachten alleen voer naar de groep honden.

Ik vind het dus ook een klein wonder dat ze zo makkelijk en goed gesocialiseerd lijkt in huis en op straat. :wink:
Precies. En ik heb haar nu 3 jaar.
Je hebt haar al 3 jaar? Owww. Ik dacht misschien dat door de tijd er wellicht nog het 1 en ander positief zou veranderen. Maar, desalnietteplus, ik zou het toch proberen. Alleen met haar aan het "werk" zeg maar. Ik zie thuis dus ook echt verschil als ik met 1 hond bezig ben of met alle drie tegelijk. Dan proberen ze ook iets stiekums te doen, terwijl als ik ze alleen heb dat wel uit hun hoofd laten. Ook zijn ze minder snel afgeleid dan. Let Cleo heel erg op Dapper?
Groetjes Joyce
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Chatterbox schreef:
Iedereen mag op zijn eigen manier gaan trainen, maar ga nou niet beweren dat de meeste gefrustreerde baasjes, baasjes zijn die positief trainen. Ik heb les gehad op zowel een clickerschool als bij een KC die niet positief trainde en de verschillen waren heel duidelijk. Op de clickerschool was iedereen vrolijk met z'n hond bezig en op de KC werd er constant aan riemen getrokken, 1 hond die steeds piepte omdat z'n oor tussen de slipketting kwam, hondjes die door de lucht vlogen... Mensen raken gefrustreerd omdat ze al tig keer aan de riem getrokken hebben en de hond nog steeds niet doet wat ze willen.
.
Straffen werkt vaak als bekrachtiger op mensen..omdat de onaangename prikkel stopt wordt het beloond en vaker herhaald. Eenmaal in de spiraal van corrigeren wordt er veelal dus ook vaak meer en harder gecorrigeert dan nodig. Mensen werken namelijk net als honden. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”