Inge O schreef:marc, ik krijg toch de indruk dat je compleet lijkt te vergeten dat wuilus een herder was, en dat je daardoor uit het oog verliest dat er een boél honden zijn die helemaal niet zo makkelijk te motiveren zijn, niet door een balletje, niet door een snoepje, en ook een superleuke baas is voor hun niet altijd leuk genoeg. zo is het nu eenmaal, en met hoe meer verschillende honden je traint, hoe duidelijker dit wordt.
Dat iemand een hond niet weet te motiveren doet toch niets af aan de werking van een goed gemotiveerde hond?
Als een hond veel en zwaar probleemgedrag gaat vertonen dan kom ik toch op een goed te motiveren hond uit. Juist allerte moeilijk bereikbare honden zijn goed trainbaar, de lethargische makkelijke exemplaren helemaal niet.
Een hond die uitvalt, veel blaft, vecht en stout is heeft dus door de dag heen duizend en een motivaties om te blaffen, vechten en klooien. Anders deed hij het niet nl.
De kunst is het vinden van wat het voor je hond doet.
verder het voorbeeld van die superleuke enkel positief opgevoede herder. prachtig hoor, als het lukt, maar jammer genoeg staan ook daar weer voorbeelden tegenover van honden die op die manier ontdekken dat er geen grenzen zijn (wat kan er absoluut niét), of tenminste, dat ze die naar willekeur zelf kunnen bepalen. het zal je niet verbazen dat ook daar weer de meer eigenzinnige rassen gebruik van zullen maken. ik heb in een ander topic onlangs nog het voorbeeld aangehaald van die 'alleen maar positief opgevoede ' hovawart, er werd ook nooit een correctie gegeven, nee, als ze uitviel naar joggers werd ze netjes aan een boom vastgelegd en genegeerd tot ze stopte met blaffen enz.
wel, die hovawart is nu dood. geëuthanaseerd. haar baasje geeft les op een 'louter positieve' hondenschool - hoe moet zij aan de mensen uitleggen wat ze moeten doen om te vermijden dat negatief gedrag escaleert? want die hovawart was écht geen verknipt exemplaar, wel een pittige tante. ze was daarbij ook nog een keer helemaal lýrisch van het baasje, en verschrikkelijk op haar gericht - maar even niét meer als het haar niet uitkwam...
Toch geloof ik hier niet in. Er moet iets gigantisch fout zijn gegaan waardoor die hond erg gemotiveerd is geraakt in het vertonen van agressie. Iets moet die hond getriggerd hebben en dat zal geen grenzeloosheid zijn. Een hond waar nooit druk op gezet wordt en die nooit tegengas van de baas krijgt zal nooit diezelfde persoon aan gort trekken. Dat doen ze bij pups ook niet en agressief dominante honden mag je toch licht gestoord noemen in een roedelverband als niemand ook maar een weerwoord heeft. Juist slaan, rukken en straffen zal zo'n hond op zijn strepen laten staan.
Ik ken dat voorbeeld niet genoeg om er meer zinnigs over te zeggen maar ik voel dat er meer is geweest dan een clicker en een koekje om die hond te laten ontploffen dan.
en dan toch weer : waarom wordt er door zoveel mensen telkens maar weer van uit gegaan dat elk baasje dat een keer met een correctie werkt dit doet uit frustratie? ik corrigeer (behalve voor het volgen, dat doe ik exact zoals wil beschrijft, moet je eens proberen (sanneke

!!!!) werkt pérfect) nooit voor iets wat een hond nog niet kent, dus het voorbeeld met de bonen is zeker niet wat michelle bedoelt, weet ik wel zeker.
weet je wanneer baasjes vaak uit frustratie gaan corrigeren? als ze een héle poos louter positief hebben gewerkt, en er (uiteraard door gebrek aan ervaring) geen goede resultaten mee bereiken....en dan barst plots het bommetje, en krijgt de hond de frustratie van de afgelopen weken naar zijn kop.
Dat laatste vind ik nonsense. Een baasje dat positief traint bereikt genoeg en zal niet juiost daarom in een vals en hard corrigerend baasje veranderen. Dat laatste vind ik persoonlijk totaal uit de lucht gegrepen.
Je geeft hiermee zelfs aan dat corrigeren dus WEL opgewekt wordt door frustratie
ikzelf werk trouwens nooit never met de slipketting, wat niet wil zeggen dat ik niet eens een keer even heel kort inwerk met de lijn.
ik corrigeer af en toe wel. heel af en toe, ivm. opvoeding, niet tijdens training. en als ik dan mensen bij ons op de hondenschool hoor zeggen dat ze jaloers zijn op het geduld dat ik met mijn honden kan opbrengen, zal het zeker allemaal nog wel niet zo gefrustreerd overkomen

?