Hanneke2 schreef:*Ik*, persoonlijk, vind de Spaanse leuker en mooier. Ze zijn diverser in uiterlijk, maar ze zijn op alle mogelijke manieren aangepast aan hun taak. ....
dat komt omdat het kruisingen zijn, net als boerenfoxjes vergelijkbaar,
en dat verhaal van ze zijn op alle mogelijke manieren aangepast aan hun taak, inderdaad maar niet op de laatste plaats door inmenging van andere rassen , wat ik eerder in dit topic al beschreven heb
de ibicenco, en ook onder meer de faraohond, de canario en de basenji zijn oerhonden en de raszuiveren zijn nauwelijks verandert sinds de erkenning van deze rassen de erkenning volgde nadat ze de rassen zo aangetroffen hadden zoals ze toen waren en/ of nu zijn om ze te behouden zoals ze horen te zijn ( zie mijn bovenstaande reactie )
(op een paar extreme na maar zulke fokkers heb je er altijd tussen, als je goed fokt werk je hier niet aan mee maar hou je je aan de oorsprong,het gros van de spaanse jagers valt dus onder de groep die zich er niet aanhoudt )
deze zogenaamde oerhonden, hebben zich al jarenlang in isolatie zo ontwikkeld zoals ze zijn, de grote oren werken als een soort airco, de flexibiliteit en snelheid om zich goed staande te houden in de onherbergzame gebieden waar ze achter de konijnen aanjagen, en natuurlijk hebben de mensen er door selectie een handje aan meegeholpen maar niet op de manier zoals nu gebeurt door galgo in te kruizen om ze sneller te maken voor dejacht op de hazen of dogo voor de jacht op het zwijn
Bij basenjis bijvoorbeeld, werden de honden gewoon opgevreten door de pygmeen, als ze hun werk niet goed deden of aankonden
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.