Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ervaring met Galgo's/Podenco's e.d.?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Hanneke2 schreef:
Podenji schreef:
Hanneke2 schreef:maar als je gewoon zorgt dat je hond niet jaagt of stroopt, kan hij op officiële losloopplekken gewoon lekker los.
:smile: en je gaat me nu niet wijsmaken dat jij kan voorkomen dat zulke honden gaan stropen ( is hetzelfde als jagen ) als ze loslopen in een gebied waar ook wild zit
Mja, ik weet het niet. Kijk, bij ons in het ene park zitten konijnen, in het grote losloopgebied heb je weilanden waar hazen zitten. Ik heb in het begin met Jack ook echt wel eens een kwartier kunnen wachten tot meneer weer eens terugkwam, of vloekend achter een klein bruin stipje in de verte aan kunnen lopen. :roll: En *nog* als hij ergens iets prooiachtigs, zoals een eend :roll: ziet zitten voor ik het zie, ja, dan kan ik het wel schudden, dan is het in sneltreinvaart eropaf en ik er achteraan.

Maar *meestal* kan ik hem afleiden. Als we met een groep langs het weiland met de hazen lopen gaan sommige andere honden vast, maar Jack kan los blijven lopen, zolang ik maar lekker met hem bezig blijf. Frolicje, spannend speeltje, effe 'Blijf' oefenen waarna hij naar me toe mag komen rennen voor weer een frolicje...

Okee, bij sommige honden zal dat jachtinstinct gewoon allesoverheersend zijn, maar mijn ervaring is dus ja, ik kan voorkomen dat hij gaat jagen.

Ik moet nog wel zeggen dat ik Jack ook werkelijk geen minuut uit het oog moet verliezen. Als ik gezellig sta te kletsen en hij gaat zich een beetje lopen vervelen, ben ik hem gegarandeerd kwijt. :roll: Maar zolang hij lekker aan het dollen is met andere hondjes of gefocust op mij, gaat het gewoon prima.
nou ik zal je zeggen dat ik deze ervaring ook heb, maar aangezien ik op een wandeling nooit 100% mijn aandacht bij solar kan houden, kan ik het dus niet voorkomen, net als het laatste wat je schrijft je moet hem geen minuut uit het oog verliezen, dat bedoelde ik ook eigenlijk, en daarom kan je het nooit helemaal voorkomen :wink: helemaal niet als je 4 van die zelfstandige jagertjes los hebt lopen , daarom gaan ze ooka lleen maar tegelijk los op de dijk hier, zitten alleen eenden , nou die vliegen wel weg, kan ik rustig doorlopen en die honden kunnen heerlijk hun gang gaan
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

tapas schreef:Ik weet dat ik volgens enkelen totaal geen podenco heb, maar hij reageert precies zoals omschreven is... en komt ook nog eens uit Andalusia...
maar ziet er totaal niet zo uit , het feit dat hij qua gedrag veel op een podenco lijkt en dat hij uit andalusie komt maakt hem geen podenco andaluz
een staande jachthond die in drenthe is geboren is toch ook niet automatisch een drentsche patrijs?
je hebt een leuk hondje en er zit wellicht podenco ingekruist maar het is er gewoon geen. :wink:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Cleo is ook een soort van neppodenco die altijd gaat rennen. Gelukkig blijft ze in de buurt van Dapper en luisterd ze tegenwoordig vrij goed.

Eigenlijk zou er eens een forumwandeling moeten komen voor de chte racehonden. Voor Cleo zou het een hemel op aarde zijn om met andere supersnelle honden te kunnen spelen. Nu zijn alle honden saai omdat ze een veld 3 keer heen en weer rent met een hond die dan net 1 baantje heeft getrokken :wink:
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Cleo is ook een soort van neppodenco die altijd gaat rennen. Gelukkig blijft ze in de buurt van Dapper en luisterd ze tegenwoordig vrij goed.

Eigenlijk zou er eens een forumwandeling moeten komen voor de chte racehonden. Voor Cleo zou het een hemel op aarde zijn om met andere supersnelle honden te kunnen spelen. Nu zijn alle honden saai omdat ze een veld 3 keer heen en weer rent met een hond die dan net 1 baantje heeft getrokken :wink:
als ze dan ook nog eens van wild spelen houd, zou ze zich prima vermaken met Solar denk ik :ok:
laeken
Zeer actief

Podenji schreef:
MARC_S schreef:Cleo is ook een soort van neppodenco die altijd gaat rennen. Gelukkig blijft ze in de buurt van Dapper en luisterd ze tegenwoordig vrij goed.

als ze dan ook nog eens van wild spelen houd, zou ze zich prima vermaken met Solar denk ik :ok:
Wild spelen houdt bij haar rennen rennen en nog eens rennen in :ok: Even stoeien en dan weer hollen :wink:
Afbeelding
Angeniet
Erelid
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Angeniet »

MARC_S schreef:Voor Cleo zou het een hemel op aarde zijn om met andere supersnelle honden te kunnen spelen. Nu zijn alle honden saai omdat ze een veld 3 keer heen en weer rent met een hond die dan net 1 baantje heeft getrokken :wink:
Heel herkenbaar dit, Marc!
Izzy is dan wel geen podenco, maar er zit wel iets in van typisch Spaans "snel" bloed. Zo af en toe komen we een hond tegen (ook een Spaanse hond met podenco-bloed!) waarmee ze zich behoorlijk kan meten en dat is geweldig om te zien!
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

MARC_S schreef: Wild spelen houdt bij haar rennen rennen en nog eens rennen in :ok: Even stoeien en dan weer hollen :wink:
Lijkt wel of ik hier de ieren zie spelen buiten :mrgreen:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Angeniet schreef:
MARC_S schreef:Voor Cleo zou het een hemel op aarde zijn om met andere supersnelle honden te kunnen spelen. Nu zijn alle honden saai omdat ze een veld 3 keer heen en weer rent met een hond die dan net 1 baantje heeft getrokken :wink:
Heel herkenbaar dit, Marc!
Izzy is dan wel geen podenco, maar er zit wel iets in van typisch Spaans "snel" bloed. Zo af en toe komen we een hond tegen (ook een Spaanse hond met podenco-bloed!) waarmee ze zich behoorlijk kan meten en dat is geweldig om te zien!
Cleo is ook geen podenco hoor, lijkt er nog niet op. Ze heeft wel hele lange benen en is heel slank gebouwd. Zal wel iets van podenco inzitten, ook wat huskie denk ik door de kleur en staart en dan wat ????? bordercollie? Geen idee. :wink:
Afbeelding
Angeniet
Erelid
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Angeniet »

Vorig jaar zag ik voor het eerst een kortharige Schotse herder en ik zag ook wel degelijk in Izzy daarvan wat terug. Daar moet ik ook vaak aan denken als ik foto's van Cleo zie.
Maakt ook niet uit, dat rennen vind ik een mooi voorbeeld van je.
De snelheid, de beweging, de concentratie, de behendigheid etc. ik vind het heel bijzonder om te zien en kan daar erg van genieten!
Nee, daar kan mijn Golden echt niet tegenop.
laeken
Zeer actief

Angeniet schreef:Vorig jaar zag ik voor het eerst een kortharige Schotse herder en ik zag ook wel degelijk in Izzy daarvan wat terug. Daar moet ik ook vaak aan denken als ik foto's van Cleo zie.
Maakt ook niet uit, dat rennen vind ik een mooi voorbeeld van je.
De snelheid, de beweging, de concentratie, de behendigheid etc. ik vind het heel bijzonder om te zien en kan daar erg van genieten!
Nee, daar kan mijn Golden echt niet tegenop.
Ik zal binnenkort proberen Cleo eens in volle snelheid op de foto te krijgen. Zal moeilijk worden maar het is inderdaad heel mooi om te zien. Zoef!!!!!!!!! en daar was ze weer 5 seconden in het zicht. Als ze achter een haas of konijn aangaat is het helemaal mooi. Dan lijkt het wel een dingo zo snel en behendig als ze jaagt. :ok: Je houdt wel je tanden op mekaar voor dat konijn want die zal toch echt snel een hol of iets anders moeten vinden om in te duiken :19:

Wat ik vooral erg mooi vind is dat haar hoofd heel kalm rondkijkt als ze keihard gaat. De meeste honden kijken recht naar voren en doen dan echt hun best, Cleo kijkt rustig rond terwijl ze snoeihard over een veld scheert, allemaal alsof het echt helemaal niks voorstelt.
Afbeelding
tapas
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door tapas »

Podenji schreef:
tapas schreef:Ik weet dat ik volgens enkelen totaal geen podenco heb, maar hij reageert precies zoals omschreven is... en komt ook nog eens uit Andalusia...
maar ziet er totaal niet zo uit , het feit dat hij qua gedrag veel op een podenco lijkt en dat hij uit andalusie komt maakt hem geen podenco andaluz
een staande jachthond die in drenthe is geboren is toch ook niet automatisch een drentsche patrijs?
je hebt een leuk hondje en er zit wellicht podenco ingekruist maar het is er gewoon geen. :wink:
:neenee: zie mijn onderschrift:
NEPPODENCO!!!!!!

Tapas is mijn eerste hond en het was niet wat ik verwachtte van te voren.. je verwacht een hond die graag bij je blijft en bang is je kwijt te raken, die met ballen en stokken speelt, apporteert, baasgericht is... en meer van dat soort algemeenheden... maar wat hij ook doet, bijna niets wat hierboven staat... du sging ik ontzettend aan mezelf twijfelen, heb van alles geprobeerd om hem beter te laten luisteren, streng, zacht, worst, kaas, met de clicker..... maar Tapas bleef Tapas

Hij red zich prima zonder mij.. eten en jagen gaan voor, hij is slim met een grote Horizon (het stipje in de verte), raakt totaal niet in paniek als hij me kwijt is.. (ik inmiddels ook niet meer tenminste dat probeer ik) :wink:

Voor mij was het dan ook een verademing om een karakteromschrijving van de podenco te lezen. Toen kon ik accepteren dat hij zo was en daar mijn weg in gaan vinden.. dus letterlijk leren loslaten.

in het bos is het zelfs zo dat als ik hem halverwege de wandeling kwijt ben (omdat hij alle zwervers moet bezoeken en de jongerenhangplekken afmoet) dat ik dan gewoon doorloop en naar het veldje midden in het bos loop waar ook mijn fiets staat, wetende dat we elkaar daar weer ontmoeten. Zo af en toe lopen we ook gewoon samen onze ronde.. en daar kan ik dan enorm van genieten

In gebieden met fazanten enzo zorg ik dat ik een overzichtelijke plek opzoek zodat hij mij kan zien en ik hem soms ook hihi.. dan is hij echt in een soort trance.. wordt helemaal blind voor alles behalve wild... gelukkig jaagt hij meer dan hij vangt.. en als hij het vangt is hij zo verbaasd dat hij het ook weer loslaat zodat het weg kan lopen...

Waar ik in ieder geval op kan vertrouwen is dat hij ALTIJD weer terugkomt... en dat het nooit langer dan 30 a 45 minuten duurt op zijn ergst. (tot nu toe tenminste :wink: )
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

van harte gefeliciteerd met Noela !!!

hier dus ook een neppodencomixje - haha - van het ruwharige portugese soort ( middenslagje. ben niet zo lang gelden twee echte tegengekomen, en idd, dat koppie is echt van de rwuharige podenco en niet terrier zoals we oorspronkelijk dachten. ). Wat er verder nog doorzit, joost mag het weten. Hij is behoorlijk snel, maar niet zo snel als b.v. snelle mechelaars.

Veel herkenbaars. Spok houd me vij aardig in de gaten. Reageert goed op verstopspelletjes enzo. Luistert goed in de zin van meelopen, maar echt aan de voet komen ... nou liever niet, dat vindt meneer maar overbodig. Als hij maar weet waar ik zit gaat hij het liefst zijn eigen gang.

En opeens trekt meneer een ongelooflijke sprint naar interessantere oorden. Komt gelukkig wel weer terug, binnen de minuut. Tenzij ... hij z'n neus achterna gaat en aan een teef blijft plakken. Ophalen dus.

Spok is vooral een rokkenjager, maar hij heeft ook een behoorlijk jachtinstinct. Komt dan tot nu toe gelukkig ook wel snel weer terug, wat nog niet wil zeggen dat ik hem dan ook aan de lijn heb. Laatst kwam hij heel zenuwachig terug, maar verdween weer net zo hard. Uiteindelijk vond ik hem achter een hek in een ander stukje bos weer terug. pffff....

Het is een trots fier ventje, een echte levensgenieter. Ook heel aanhankelijk, als ik in het bos op een bankje ga zitten, komt hij gezellig bij me zitten. Ook stik jaloers, als ik een andere hond aai komt hij er zich al snel tegen aan bemoeien.

Ook erg leuk met andere honden, al wil hij het zelfs tegen de grootste reuen opnemen al het om een teef gaat.

Tsja, dat niet echt goed luisteren, dat is dus echt een probleem. Denk dat ik het toch echt moet zoeken in interessant voor hem zijn, ontzettend goed opletten, en het gewoon blijven proberen, en de band versterken. Maar dat zelfstandige krijg ik er nooit helemaal uit, vrees ik.

Een tweede optie is misschien toch een hondje erbij. Roedeltjes vind hij ook reuze interessant.
Afbeelding
tapas
Vaste gebruiker
Contacteer:

Zoie schreef:Tsja, dat niet echt goed luisteren, dat is dus echt een probleem. Denk dat ik het toch echt moet zoeken in interessant voor hem zijn, ontzettend goed opletten, en het gewoon blijven proberen, en de band versterken. Maar dat zelfstandige krijg ik er nooit helemaal uit, vrees ik..
dat zelfstandige hoeft er ook niet uit, dat is juist de charme van dit soort honden!! alleen zou het fijn zijn als het bestuurbaar zelfstandig zou zijn hihi :denken: en verder heb ik gemerkt dat het ook tijd kost... geduld, los leren laten, accepteren...het zijn iig hondjes die een ietwat therapeutische werking op je kunnen hebben .... :roll:

en ik herken ook, dat het enige wat je hond aan je kan binden is zelf net even interessanter te zijn dan alle prikkels in de omgeving.. maar hoe doe je dat.. jezelf volhangen met worst en kaas misschien?? of in jouw geval, een loops luchtje opspuiten (hihi)
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

tapas schreef:
Zoie schreef:Tsja, dat niet echt goed luisteren, dat is dus echt een probleem. Denk dat ik het toch echt moet zoeken in interessant voor hem zijn, ontzettend goed opletten, en het gewoon blijven proberen, en de band versterken. Maar dat zelfstandige krijg ik er nooit helemaal uit, vrees ik..
dat zelfstandige hoeft er ook niet uit, dat is juist de charme van dit soort honden!! alleen zou het fijn zijn als het bestuurbaar zelfstandig zou zijn hihi :denken: en verder heb ik gemerkt dat het ook tijd kost... geduld, los leren laten, accepteren...het zijn iig hondjes die een ietwat therapeutische werking op je kunnen hebben .... :roll:

en ik herken ook, dat het enige wat je hond aan je kan binden is zelf net even interessanter te zijn dan alle prikkels in de omgeving.. maar hoe doe je dat.. jezelf volhangen met worst en kaas misschien?? of in jouw geval, een loops luchtje opspuiten (hihi)
haha, ja, je hebt het gezien he. Ik deel soms koekjes aan de andere honden uit, maar Spok heeft dan niet zelden wat anders aan zijn hoofd :wink: Moet zeggen dat hij mijn zelfgebakken tonijnkoekjes wel erg lekker vindt, maar een garantie dat hij hem op komt halen is het bepaald niet.

En een loops luchtje opspuiten, haha, nou ja, straks loopt het halve uitlaatbos achter me aan. Lijkt me ook weer niet de bedoeling !
Afbeelding
tapas
Vaste gebruiker
Contacteer:

je wil toch misschien wel een roedel? die krijg je dan wel zo!!!!
hihihihihihi
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

tapas schreef:je wil toch misschien wel een roedel? die krijg je dan wel zo!!!!
hihihihihihi
Haha, ja, maar dan wel een evenwichtig roedeltje he ! Al die hitsige reuen die elkaar de tent uit knokken lijkt me niks :mrgreen:
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
Podenji schreef:

Wild spelen houdt bij haar rennen rennen en nog eens rennen in :ok: Even stoeien en dan weer hollen :wink:
bij solar ook maar vooral ook . wegspringen, uitdagen, blaffen, en in aanvang met d'r poten slaan en dat doet ze niet zachtjes haha
Zoie
Zeer actief

Podenji schreef:[
bij solar ook maar vooral ook . wegspringen, uitdagen, blaffen
doet Spok ook, dan ook nog eens enorme grompartijen erbij. Wild stoeien doet hij ook, maar dan mag die andere hond niet te groot of te sterk zijn. Uiteindelijk stelt hij fysiek niet zoveel voor.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Podenji schreef:
Addy schreef:
Podenji schreef:
jores schreef: Hoe moet jij dat nou weten. Heb je wel eens een in Nederland gefokte gezien. En het is geen kul maar ja ik ken je maar al te goed Hanneke, vlieg op met je buitenlandertjes :devil:

Zo wie zo, heb je überhaupt wel eens een rasechte gezien? Negen van de 10 die uit het buitenland komen zijn absoluut geen rasechte, maar een mengeling van. En als je, zoals ik, dagelijks met ECHTE galgo's te maken hebt, dan kun je erover mee praten :pffff:
alles wat uit spanje komt met staande oren en een windhondenbouw word tegenwoordig podenco genoemt, alles wat uit spanje komt met een windhondenbouw en flaporen wordt galgo genoemt.
:roll:
De enige echte podenco's zijn juist de Spaanse en waarom ? omdat die nog de eigenschappen bezitten die de podenco zo uniek maakt. De gefokte zijn allemaal aangepast aan de mens en zijn eisen. Geef mij maar een unieke podenco of galgo regelrecht uit Spanje en wat jullie rasecht noemen is in mijn ogen gewoon de aangepaste versie van een unieke hond, gefokt op het belang van de mens dus ga een kwartiertje fietsen met je raspodenco en rasgalgo
jajajajjaja lees jij maar eens even heel goed door wat ik hier net ook heb geschreven, ook een tip: sta eens open voor mensen met de raszuivere galgo's en podencos, en de geschiedenis van deze rassen, ken je dus blijkbaar niet anders zou je niet tot zulke uitspraken komen, dan weet je dat de honden van het gros van de jagers heden ten dage aangepast zijn op HUN eisen,
ja, ik kan geloof ik niet alles meer lezen wat je gezegd hebt, maar toch vraag ik me iets af. Zouden jagers vroeger de de werkhonden niet aangepast hebben aan hun eisen ? Het raszuiver fokken volgens een rasstandaard is toch een betrekkelijk recent verschijnsel.

Ik geloof wel dat het fokken met werkhonden vroeger meer regionaal gebonden was, en dat er daardoor bepaalde type honden zijn ontstaan, maar ik geloof niet dat men zo strikt in het raszuiver houden was als men hedentendage eist.

Oftewel, ik ken de geschiedenis van de podenco idd niet, maar ik vraag me toch af hoe jij weet dat podencos eeuwen lang volgens de huidige rasstandaard 'zijn gefokt.
precies wat je zegt ja een aangepaste versie van een unieke hond, ( galgo door podenco kruisen om ze sneller te maken voor de jacht op haas bv, dogo erdoorkruizen om ze feller en zwaarder te maken voor de jacht op zwijn, maar die waarheden ken je niet en deze honden zijn net zo goed gefokt als de raszuiveren, of hoe denk je anders dat ze ontstaan uit de lucht? )gelukkig zijn er nog een aantal fokkers die zich wél houden aan de rasstandaard en het unieke bewaren van deze eeuwenoude prachtige rassen,
noem mij dan ook eens één of meerdere eigenschappen die de raszuiveren zogenaamd niet hebben en dan niet met eigenschappen komen die ze hebben verkregen door inrkuising met andere rassen :neenee:
daarbij komt de podenco ibicenco niet zomaar uit spanje, maar van de eilanden Ibiza en Mallorca, beetje verdiepen in het ras en logisch nadenken over de naam en je had het geweten, de Podenco Andaluz komt uit Andalusie, goed zo, unieke honden die uit unieke specifieke gebieden komen van oorsprong en niet uit heel spanje, met een unieke manier van jagen die teniet is gedaan door het gros van de jagers omdat zij er juist andere rassen doorheen hebben gekruist om de voor hun benodigde jachteigenschappen te vergaren, je slaat de plank dus helemaal mis
maar mij best blijf jij maar bij jouw mening, gelukkig weet ik beter
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

De vraag is volgens mij gewoon 'wat is raszuiver?' als het om een werkhond gaat die al eeuwen gebruikt wordt. Effe afstappend van de podenco en een ander voorbeeld: de husky. Nou heb ik geen verstand van husky's, dus het is allemaal theoretisch, maar ik kan me voorstellen dat daar in de loop der eeuwen ook wel eens iets anders doorheen is gegooid om bepaalde eigenschappen naar boven te halen of af te zwakken, of gewoon uit onnadenkendheid. Resultaat is de sledehond die hier en daar nog echt als sledehond wordt gebruikt, zonder stamboom, maar perfect geschikt voor zijn taak.

Daartegenover staat de stamboomhusky, die hoe je het ook wendt of keert, afstamt van een aantal min of meer willekeurig gekozen voorouders, waarvan helemaal niet per definitie zeker was dat ze 'rasecht' waren.

Wat is dan de 'echte' husky?

Ik begrijp Podenji's argumenten dus wel, maar als jagers al eeuwenlang af en toe een scheutje galgo door hun podenco's mixen, zit het er gewoon dik in dat dat scheutje galgo ook aanwezig was in de eerste ibicenco's die een stamboom kregen. Dus wat is nou raszuiver?

In mijn ogen zijn de stamboompodenco's en de 'rasloze' podenco's in Spanje gewoon verschillende lijnen van hetzelfde ras. Ze hebben heel veel gemeen, maar wijken op andere punten van elkaar af, domweg omdat jagers andere eisen stellen aan hun honden dan westerse fokkers.

*Ik*, persoonlijk, vind de Spaanse leuker en mooier. Ze zijn diverser in uiterlijk, maar ze zijn op alle mogelijke manieren aangepast aan hun taak. Zo heeft - meen ik - de canario spreidvoeten om beter op lavapuin te kunnen rennen, en het witte puntje aan de staart dat veel podenço's hebben staat leuk op een show, maar het is *praktisch* voor de Spaanse podenco's, want dan zie je ze beter in hoge begroeiing. Tenminste, als ze hun staart hoog dragen, en niet zoals de rasstandaard tegenwoordig voorschrijft aanzienlijk lager....
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

De hond die al eeuwen bestaat en keihard werkt en gewerkt heeft, overlevend in vaak bizarre omstandigheden.

De hond die dit alles heeft gedaan om volgens sommigen, show- en stamboomhondenfokkers, slechts het genetische materiaal aan te dragen waarmee zij hun "échte", stamboombezittende, aan de rasstandaard voldoende Siberische Husky hebben gekreëerd, om hem te behoeden voor de ondergang.

Mijn got, wat een hoogmoed. :roll: :jank:
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

[quote="Hanneke2], en het witte puntje aan de staart dat veel podenço's hebben staat leuk op een show, maar het is *praktisch* voor de Spaanse podenco's, want dan zie je ze beter in hoge begroeiing. Tenminste, als ze hun staart hoog dragen, en niet zoals de rasstandaard tegenwoordig voorschrijft aanzienlijk lager....[/quote]

dat ben ik niet met je eens, de staart mag niet in een krul op de rug liggen maar in actie moet de staart zeker hoog gedragen worden

en dat scheutje galgo zit niet in de eerste podencos, want galgo inkruising geeft zwart of donkerbruin pigment, brakken inkruising geeft leverkleurig pigment, het pigment van een ibicenco hoort vleeskleurig te zijn, maar dat heb ik je al eens eerder verteld net als het volgende
Ik heb een Spaans boek waar de geschiedenis en de "problematiek"rondom de erkenning van de ibicenco mooi in staat beschreven, in het heel kort: de ibicenco komt zoals ik al eerder zei van ibiza en mallorca, die zijn daar geisoleerd ontstaan, en hebben zichzelf dus zo ontwikkeld, net zoals Pharaohhond op Malta en de basenji in de Congo, doordat er meer handel en reizigers kwamen naar de eilanden werden er andere honden meegenomen die zich kruisten met de ibicencos, toen men dit zag wilden ze voorkomen dat hun oude ras hieraan verloren zou gaan en zodoende is men een rasstandaard op gaan stellen en strenger gaan fokken opdat het ras weer zuiver gehouden kon worden en in "ere"hersteld werd.

laat ik het niet nog een keer hoeven te zeggen :neenee:
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:*Ik*, persoonlijk, vind de Spaanse leuker en mooier. Ze zijn diverser in uiterlijk, maar ze zijn op alle mogelijke manieren aangepast aan hun taak. ....
dat komt omdat het kruisingen zijn, net als boerenfoxjes vergelijkbaar,

en dat verhaal van ze zijn op alle mogelijke manieren aangepast aan hun taak, inderdaad maar niet op de laatste plaats door inmenging van andere rassen , wat ik eerder in dit topic al beschreven heb

de ibicenco, en ook onder meer de faraohond, de canario en de basenji zijn oerhonden en de raszuiveren zijn nauwelijks verandert sinds de erkenning van deze rassen de erkenning volgde nadat ze de rassen zo aangetroffen hadden zoals ze toen waren en/ of nu zijn om ze te behouden zoals ze horen te zijn ( zie mijn bovenstaande reactie )
(op een paar extreme na maar zulke fokkers heb je er altijd tussen, als je goed fokt werk je hier niet aan mee maar hou je je aan de oorsprong,het gros van de spaanse jagers valt dus onder de groep die zich er niet aanhoudt )

deze zogenaamde oerhonden, hebben zich al jarenlang in isolatie zo ontwikkeld zoals ze zijn, de grote oren werken als een soort airco, de flexibiliteit en snelheid om zich goed staande te houden in de onherbergzame gebieden waar ze achter de konijnen aanjagen, en natuurlijk hebben de mensen er door selectie een handje aan meegeholpen maar niet op de manier zoals nu gebeurt door galgo in te kruizen om ze sneller te maken voor dejacht op de hazen of dogo voor de jacht op het zwijn
Bij basenjis bijvoorbeeld, werden de honden gewoon opgevreten door de pygmeen, als ze hun werk niet goed deden of aankonden
Hanneke2
Zeer actief

Podenji schreef:en dat scheutje galgo zit niet in de eerste podencos, want galgo inkruising geeft zwart of donkerbruin pigment, brakken inkruising geeft leverkleurig pigment, het pigment van een ibicenco hoort vleeskleurig te zijn, maar dat heb ik je al eens eerder verteld net als het volgende
Ik heb een Spaans boek waar de geschiedenis en de "problematiek"rondom de erkenning van de ibicenco mooi in staat beschreven, in het heel kort: de ibicenco komt zoals ik al eerder zei van ibiza en mallorca, die zijn daar geisoleerd ontstaan, en hebben zichzelf dus zo ontwikkeld, net zoals Pharaohhond op Malta en de basenji in de Congo,
"Geisoleerd ontstaan"? Dat klinkt alsof er een tijdje na de Big Bang opeens *poef*: ibicenco's op Ibiza en Mallorca waren. Volgens mij is een meer aanvaarde theorie dat de voorouder van al die rassen oorspronkelijk uit Egypte kwam, en dat de honden zich per gebied onder invloed van de omstandigheden *EN DOOR INKRUISING MET LOKALE RASSEN* hebben ontwikkeld tot de bestaande rassen. We praten over honden met 6000 jaar geschiedenis, dat sinds, wat is het, 1930? een rasstandaard heeft! Wat jij zegt is dat er dus tot begin vorige eeuw geen inkruising heeft plaatsgevonden, zodat de rasstandaard (welke van de zes?) gebaseerd is op een 'raszuivere' ibicenco. Dat valt toch domweg niet te bewijzen?
doordat er meer handel en reizigers kwamen naar de eilanden werden er andere honden meegenomen die zich kruisten met de ibicencos, toen men dit zag wilden ze voorkomen dat hun oude ras hieraan verloren zou gaan en zodoende is men een rasstandaard op gaan stellen en strenger gaan fokken opdat het ras weer zuiver gehouden kon worden en in "ere"hersteld werd.

laat ik het niet nog een keer hoeven te zeggen :neenee:
Jaja :neenee: we zijn hier nog niet over uitgepraat. :mrgreen:
Hanneke2
Zeer actief

Podenji schreef:
Hanneke2 schreef:*Ik*, persoonlijk, vind de Spaanse leuker en mooier. Ze zijn diverser in uiterlijk, maar ze zijn op alle mogelijke manieren aangepast aan hun taak. ....
Het zal me persoonlijk een zorg wezen al hebben mijn hondjes ergens een teckel als voorouder, maar wat je nu dus zegt is dat de Spaanse 'werk'podenco's in feite een ander 'ras' zijn dan de stamboompodenco's. En dat zeg ik dus ook, dus we zijn het eigenlijk helemaal met elkaar eens. :mrgreen:
en dat verhaal van ze zijn op alle mogelijke manieren aangepast aan hun taak, inderdaad maar niet op de laatste plaats door inmenging van andere rassen , wat ik eerder in dit topic al beschreven heb

de ibicenco, en ook onder meer de faraohond, de canario en de basenji zijn oerhonden en de raszuiveren zijn nauwelijks verandert sinds de erkenning van deze rassen de erkenning volgde nadat ze de rassen zo aangetroffen hadden zoals ze toen waren en/ of nu zijn om ze te behouden zoals ze horen te zijn ( zie mijn bovenstaande reactie )
(op een paar extreme na maar zulke fokkers heb je er altijd tussen, als je goed fokt werk je hier niet aan mee maar hou je je aan de oorsprong,het gros van de spaanse jagers valt dus onder de groep die zich er niet aanhoudt )
Oh, ik ben de laatste om te beweren dat het fokbeleid van Spaanse jagers goed is, laat ik dat even duidelijk maken. Maar 'nauwelijks veranderd'? Je hebt zelf een keer gezegd dat geprobeerd wordt het jachtinstinct eruit te fokken. :roll: Er staat *niets* (of ik moet eroverheen gelezen hebben) in de rasstandaards over intrekbare nagels, die dacht ik kenmerkend zijn voor de podenco. En als je alle rasstandaards op datumvolgorde legt en ziet wat er gefokt is in de tussentijd, *zie* je het ras bijna groeien. Het scheelt nogal, van 66 cm max voor een reu tot 66 cm minimum voor een reu van hetzelfde ras. En dat terwijl de Spaanse variant af en toe aanzienlijk kleiner is. Is dat omdat ze er galgo of dogo doorheen hebben gefokt? Lijkt mij toch niet. Misschien dan toch die teckel. :mrgreen:
deze zogenaamde oerhonden, hebben zich al jarenlang in isolatie zo ontwikkeld zoals ze zijn, de grote oren werken als een soort airco, de flexibiliteit en snelheid om zich goed staande te houden in de onherbergzame gebieden waar ze achter de konijnen aanjagen, en natuurlijk hebben de mensen er door selectie een handje aan meegeholpen maar niet op de manier zoals nu gebeurt door galgo in te kruizen om ze sneller te maken voor dejacht op de hazen of dogo voor de jacht op het zwijn.
Ja daar blijf je mee komen, maar als jouw theorie klopt dat die inkruising direct te merken is aan de kleur, zitten er toch verdomd veel kleur- en rasechte ibicenco's in de Spaanse asielen, en heb ik hier een compleet rasecht exemplaar rondlopen. :mrgreen:
Bij basenjis bijvoorbeeld, werden de honden gewoon opgevreten door de pygmeen, als ze hun werk niet goed deden of aankonden
Eh, en je punt is?
Hanneke2
Zeer actief

Wil de hond schreef:
De hond die al eeuwen bestaat en keihard werkt en gewerkt heeft, overlevend in vaak bizarre omstandigheden.

De hond die dit alles heeft gedaan om volgens sommigen, show- en stamboomhondenfokkers, slechts het genetische materiaal aan te dragen waarmee zij hun "échte", stamboombezittende, aan de rasstandaard voldoende Siberische Husky hebben gekreëerd, om hem te behoeden voor de ondergang.

Mijn got, wat een hoogmoed. :roll: :jank:
Ik geloof dat jij een beetje snapt wat ik bedoel. :smile1:
Noela
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Noela »

Alle Galgo's, Podenco's & Greyhounds zijn gewoon geweldige beesten... Raszuiver of een mix, wat maakt het uit? :roll:
Hanneke2
Zeer actief

Noela schreef:Alle Galgo's, Podenco's & Greyhounds zijn gewoon geweldige beesten... Raszuiver of een mix, wat maakt het uit? :roll:
Je hebt hartstikke gelijk, en het is wel heel lullig dat we jouw topic zo lopen te verzieken. :roll:

Hoe gaat het met Noela? Is ze al een beetje gewend?
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:
Podenji schreef:en dat scheutje galgo zit niet in de eerste podencos, want galgo inkruising geeft zwart of donkerbruin pigment, brakken inkruising geeft leverkleurig pigment, het pigment van een ibicenco hoort vleeskleurig te zijn, maar dat heb ik je al eens eerder verteld net als het volgende
Ik heb een Spaans boek waar de geschiedenis en de "problematiek"rondom de erkenning van de ibicenco mooi in staat beschreven, in het heel kort: de ibicenco komt zoals ik al eerder zei van ibiza en mallorca, die zijn daar geisoleerd ontstaan, en hebben zichzelf dus zo ontwikkeld, net zoals Pharaohhond op Malta en de basenji in de Congo,
"Geisoleerd ontstaan"? Dat klinkt alsof er een tijdje na de Big Bang opeens *poef*: ibicenco's op Ibiza en Mallorca waren. Volgens mij is een meer aanvaarde theorie dat de voorouder van al die rassen oorspronkelijk uit Egypte kwam, en dat de honden zich per gebied onder invloed van de omstandigheden *EN DOOR INKRUISING MET LOKALE RASSEN* hebben ontwikkeld tot de bestaande rassen. We praten over honden met 6000 jaar geschiedenis, dat sinds, wat is het, 1930? een rasstandaard heeft! Wat jij zegt is dat er dus tot begin vorige eeuw geen inkruising heeft plaatsgevonden, zodat de rasstandaard (welke van de zes?) gebaseerd is op een 'raszuivere' ibicenco. Dat valt toch domweg niet te bewijzen?
nee Hanneke , je bergijpt me helemaal niet, maar dat we elkaar niet begrijpen is niet nieuw :19:
ik heb het helemala niet over dat het **poef** ontstaan is, de geschiedenis is niet te achterhalen op deze manier, bekent is dat zulk gelijke honden door handelsreizigers op malta, canarische eilanden en ibiza trecht zijn gekomen en niet te vergeten op siciliïe, daar hebben ze zich verder ontwikkelt inderdaad, wat daar verder bij te pas is gekomen weet niemand ,maar jijhebt het over inkruisen met galgo en dat wilde ik uitwijzen dat je dat mis hebt
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:
Podenji schreef:
Het zal me persoonlijk een zorg wezen al hebben mijn hondjes ergens een teckel als voorouder, maar wat je nu dus zegt is dat de Spaanse 'werk'podenco's in feite een ander 'ras' zijn dan de stamboompodenco's. En dat zeg ik dus ook, dus we zijn het eigenlijk helemaal met elkaar eens. :mrgreen:
dat zeg ik helemaal niet dat is jouw conclusie, prima hoor ik wil enkel zeggen dat het gros van de podencos waar nu in spanje mee gewerkt word totaal afwijkt van de originele podenco, door inrkuising van andere rassen om ze geshcikter te maken voor de jacht waarvoor ze ze willen gebruiken, en er zijn beslist nog jagers in spanje die de raszuivere podencos fokken en daarmee jagen, die zowel in het veld als in de showring hoge ogen gooien , anders dan de werkhuskys en showhuskys of racewhippets en showswhippets.
en ik heb ook nooit gezegt dat de huidige fokkers van de echte podencos het jachtinstinct eruit willen fokken, ik heb alleen gezegt dat daar niet langer op geselecteerd word en het zodoende wat af kan zwakken. De jagers in spanje die het niet nauw nemen met de rasstandaard selecteren enkel op jachteigenshcappen en niet op het uiterlijk, als ze dus een ander ras in willen kruisen om betere jachteigenschappen te creeren doen ze dat, ze kunnen het verder helemaal niet schelen gaat puur om de jacht maar dat maakt het ras wel onzuiver. vergelijk het dan een beetje met de kruisingen mechelaars x hollander die men fokt om een betere werkhond te creeeren voor pakwerk e.d. prima werkhonden maar niet raszuiver ook al lijkt dat wel zo als je ze ziet.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”