Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondjes uit het oerwoud

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Senta
Zeer actief

Ongelezen bericht door Senta »

Ik lees vol verbazing deze discussie. Er is helemaal niemand die tegen Marc zijn onzalige plan in opstand komt.

Ik dacht dat men hier op dit forum zo tegen deze manier van honden vermeerderen was. :19:

Laat die hondjes maar lekker daar zitten. Hoe kun je op het idee komen om hier met deze hondjes te willen gaan "fokken" Zelfs het eenmaal een nestje "nemen" stuit mij al erg tegen de borst.

Er komt hier zoveel commentaar op mensen die aankondigen een keer een nestje te willen van hun eigen hond en die van de buurman, dat ik niet begrijp dat tegen dit plan vrijwel niemand iets negatiefs zegt. :boos:
Groetjes,
Hanneke

www.kwispelbiznizz.nl
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Senta schreef:Ik lees vol verbazing deze discussie. Er is helemaal niemand die tegen Marc zijn onzalige plan in opstand komt.

Ik dacht dat men hier op dit forum zo tegen deze manier van honden vermeerderen was. :19:

Laat die hondjes maar lekker daar zitten. Hoe kun je op het idee komen om hier met deze hondjes te willen gaan "fokken" Zelfs het eenmaal een nestje "nemen" stuit mij al erg tegen de borst.

Er komt hier zoveel commentaar op mensen die aankondigen een keer een nestje te willen van hun eigen hond en die van de buurman, dat ik niet begrijp dat tegen dit plan vrijwel niemand iets negatiefs zegt. :boos:
Je hebt volkomen gelijk.
Ik vind het hele idee zo belachelijk dat ik het niet ernstig kan nemen en dus tot nu toe niet gereageerd heb.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Senta schreef:Ik lees vol verbazing deze discussie. Er is helemaal niemand die tegen Marc zijn onzalige plan in opstand komt.

Jeetje. Lees eens.

Jij hebt dus iets tegen het fokken van elk ras begrijp ik en elke hond? Dat mag maar als dat niet zo is begrijp ik helemaal niet wat je bedoeld.
Jij ziet dus meer in het fokken van een nest Duitse herders met stamboom met daarin reuen die al 150 keer gebruikt zijn dan in het bewaren van een ras dat dan helaas niet met stamboom op de wereld komt maar wel een enorme meerwaarde heeft tov de 1 miljoenste Duitse herder?

De hond van jezelf en de buurman op mekaar zetten is al helemaal iets dat totaal niet lijkt op wat ik vertel :19:

Of ik snap je niet (of jij mij :mrgreen: ) of jij bent tegen elke vorm van fokken van rashonden. :denken:

Hoe denk je dat de beagle of de herder zijn ontstaan?
Afbeelding
Senta
Zeer actief

MARC_S schreef:

Jeetje. Lees eens.

Jij hebt dus iets tegen het fokken van elk ras begrijp ik en elke hond? Dat mag maar als dat niet zo is begrijp ik helemaal niet wat je bedoeld.
Jij ziet dus meer in het fokken van een nest Duitse herders met stamboom met daarin reuen die al 150 keer gebruikt zijn dan in het bewaren van een ras dat dan helaas niet met stamboom op de wereld komt maar wel een enorme meerwaarde heeft tov de 1 miljoenste Duitse herder?

De hond van jezelf en de buurman op mekaar zetten is al helemaal iets dat totaal niet lijkt op wat ik vertel :19:

Of ik snap je niet (of jij mij :mrgreen: ) of jij bent tegen elke vorm van fokken van rashonden. :denken:

Hoe denk je dat de beagle of de herder zijn ontstaan?
IK zou zeggen lees zelf eens!!!!

Ik ben helemaal niet tegen fokken van welke ras dan ook. Wel tegen dat plan om een hond uit het "oerwoud" weg te rukken om er misschien een nestje mee te fokken.

Ik verbaas me gewoon over het gebrek aan reacties van al die mensen die wel op hun achterste benen staan als iemand eens een keer een nestje wil hebben van twee leuke hondjes die aan de omstandigheden in Nederland gewend zijn.

Ik zie weinig verschil in jouw plannetje of die twee leuke hondjes. Daar kan tenslotte ook weer een nieuw ras uit voort komen.

Je hoeft mij niet te vertellen dat elk ras een kruising is, ik heb helemaal niets tegen kruisingen mijn figuren zijn zelf allemaal kruisingen., maar omdat ik mijn Duitse herder x mechelse herder zo'n fantastische hond vind ga ik er nog niet mee "fokken" al zou dat uit kunnen groeien tot een geweldig nieuw ras.
Groetjes,
Hanneke

www.kwispelbiznizz.nl
laeken
Zeer actief

marian* schreef:

Je hebt volkomen gelijk.
Ik vind het hele idee zo belachelijk dat ik het niet ernstig kan nemen en dus tot nu toe niet gereageerd heb.
Jeetje, dat zegt het dametje met 1 hond van het ras met zo ongeveer elke oogkwaal en hartkwaal die een hond kan krijgen :19:
Ik weet dat je me niet moet, maar die antipathie door laten schemeren door te reageren zonder te lezen doet jezelf tekort.
Afbeelding
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door johan1969 »

Ik vind wel dat zulke honden behouden moeten worden, om de genetische diversiteit van de huishond te bewaren, en eventueel onderzoek te doen naar de afstamming van de hond.
https://www.flickr.com/photos/23084668@N07/albums
laeken
Zeer actief

Senta schreef:IK zou zeggen lees zelf eens!!!!
Ik heb het zelf geschreven schat, als ik niet weet wat er staat dan weet niemand dat. :roll:
Ik ben helemaal niet tegen fokken van welke ras dan ook. Wel tegen dat plan om een hond uit het "oerwoud" weg te rukken om er misschien een nestje mee te fokken.
Waar denk je dat elke ander ras vandaan komt? Uit een woonwijk waar jij woont? Je denkt toch niet dat een basenji op de bank ontstaan is? Of een herder in een achtertuin?
Ik verbaas me gewoon over het gebrek aan reacties van al die mensen die wel op hun achterste benen staan als iemand eens een keer een nestje wil hebben van twee leuke hondjes die aan de omstandigheden in Nederland gewend zijn.

Ik zie weinig verschil in jouw plannetje of die twee leuke hondjes. Daar kan tenslotte ook weer een nieuw ras uit voort komen.
Misschien is het verschil dat dit al een ras is? Heb je daar al wel eens aan gedacht? Twee bastaardherders of foxjes op mekaar zetten is iets heel anders, neem dat maar gewoon van me aan als het met uitleg niet lukt verder. :idea:
Je hoeft mij niet te vertellen dat elk ras een kruising is, ik heb helemaal niets tegen kruisingen mijn figuren zijn zelf allemaal kruisingen., maar omdat ik mijn Duitse herder x mechelse herder zo'n fantastische hond vind ga ik er nog niet mee "fokken" al zou dat uit kunnen groeien tot een geweldig nieuw ras.
NOGMAALS! Ik pluk geen straathonden van de straat om er een ras van te maken. De honden waar ik het over heb zijn zuiverder gebleven dan het hele ras Mechelse herder. Die zijn zo uniform en oud dat dat de beste vorm van een ras genoemd mag worden, het oudste, zuiverste gefokt ras is de oerhond die in die vorm nog steeds zuiver rondloopt.

Denk eens aan de sloughi, saluki en afghaan om maar wat te noemen. De honden die daar door rondtrekkende nomaden voor de jacht gebruikt worden. Dat kan je een soort van vergelijken met waar ik het over heb.

Of mag je die ook niet hebben? Zijn dat ook honden die uit de woestijn gerukt zijn en hier tot een ras vermaakt in jouw ogen. Door mensen die maar wat vermeerderen zoals je dat noemt?

Ik begrijp echt niet welk deel je mist in waar ik over praat op dit moment maar als je het nu nog niet ziet denk ik dat we het gewoon zo moeten laten.

Ik zal dan een ras fokken en jij denkt dat dat gelijk staat aan vermeerderen van bastaardhonden in Nederland, prima toch, ik vind het best :ok:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

johan1969 schreef:Ik vind wel dat zulke honden behouden moeten worden, om de genetische diversiteit van de huishond te bewaren, en eventueel onderzoek te doen naar de afstamming van de hond.
Hehe, dank U! :ok:
Maargoed, ik kan me voorstellen dat andere mensen het zoveelste herhalingsnest van een rashond als de Drente patrijs juist weer van een enorme meerwaarden vinden. :mrgreen:
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Nu zal jij het beste voorhebben Marc, maar begin eraan en elke gek die er geld in ziet begint er ook aan en je hebt weer een ras wat verkocht gaat worden als "Puur" en dat heel dicht bij de oerhond om het zo te zeggen staat, denk je niet dat er dan gelijk enorm veel mensen dit willen gaan uitbuiten?De rassen die nu bestaan en populair zijn zijn ook ooit gezond geweest maar doordat veel mensen eurogeil zijn gaan ze er het maximale uit halen, dit ten koste van het ras.
Laat die hondjes maar daar, al zal je het goed bedoelen, maar haal ze hierheen en over 5 jaar praten we weer over een hondenras wat compleet verkankert is, zoals we alle wilde dieren beter in de natuur kunnen laten, en oke daar zitten ook nadelen aan, maar ze worden niet van generatie op generatie uitgebuit omdat mensen op geld uit zijn.
Senta
Zeer actief

MARC_S schreef:
Ik heb het zelf geschreven schat, als ik niet weet wat er staat dan weet niemand dat. :roll:
Waar denk je dat elke ander ras vandaan komt? Uit een woonwijk waar jij woont? Je denkt toch niet dat een basenji op de bank ontstaan is? Of een herder in een achtertuin?

Misschien is het verschil dat dit al een ras is? Heb je daar al wel eens aan gedacht? Twee bastaardherders of foxjes op mekaar zetten is iets heel anders, neem dat maar gewoon van me aan als het met uitleg niet lukt verder. :idea:
NOGMAALS! Ik pluk geen straathonden van de straat om er een ras van te maken. De honden waar ik het over heb zijn zuiverder gebleven dan het hele ras Mechelse herder. Die zijn zo uniform en oud dat dat de beste vorm van een ras genoemd mag worden, het oudste, zuiverste gefokt ras is de oerhond die in die vorm nog steeds zuiver rondloopt.

Denk eens aan de sloughi, saluki en afghaan om maar wat te noemen. De honden die daar door rondtrekkende nomaden voor de jacht gebruikt worden. Dat kan je een soort van vergelijken met waar ik het over heb.

Of mag je die ook niet hebben? Zijn dat ook honden die uit de woestijn gerukt zijn en hier tot een ras vermaakt in jouw ogen. Door mensen die maar wat vermeerderen zoals je dat noemt?

Ik begrijp echt niet welk deel je mist in waar ik over praat op dit moment maar als je het nu nog niet ziet denk ik dat we het gewoon zo moeten laten.

Ik zal dan een ras fokken en jij denkt dat dat gelijk staat aan vermeerderen van bastaardhonden in Nederland, prima toch, ik vind het best :ok:
Allereerst ben ik je schat niet, dat wilde ik graag even rechtzetten.

Met mijn opmerking dat je zelf maar eens moet lezen, bedoel ik uiteraard mijn stukje, maar als je dat al niet snapt , zie ik geen reden om deze discussieverder te voeren.

Er is geen verschil tussen wat jij wilt doen en die twee bastaardjes. Die hondjes waar jij het over hebt zijn toch net zo min "raszuiver"?

Het feit dat die andere rassen niet in mijn achtertuin zijn ontstaan geeft jou nog niet het recht om in deze tijd honden uit het bos weg te rukken om ze in onze steden neer te zetten.

Zo vind ik ook dat in Nederland lang niet alle honden thuis horen die hier nu zitten mooi te wezen. Oa. podenco's, Huskies en andere rassen die zitten weg te kwijnen op de bank, sorry voor degenen die ik nu tegen het zere been trap. Het gaat mij ook om de gezondheid van die honden. Met een paar van die figuren gaan fokken? Goeie fokbasis heb je dan. :denken:
Bovendien heb je geen idee van de gezondheidsproblemen van die honden daar.

Zo ben ik ook tegen de uitwassen van onze hondenfokkerij. Zoals het gebruiken van hond voor zo'n 150 dekkingen ( of 600 zoals ik op de pinstershow hoorde). Ook vee idiote dingen die je op zo'n sow tegenkomt, een hond die urenlang stil op een tafeltje ligt om steeds opnieuw geborsteld te worden.

En dan wil jij er nog maar eens een "ras" bij gaan stoppen. :19: Laat ze toch lekker waar ze zitteen. Blijkbaar voelen ze zich daar prima thuis.

Maar dit alles is voor een groot deel Offtopic. Sorry hiervoor.
Groetjes,
Hanneke

www.kwispelbiznizz.nl
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

johan1969 schreef:Ik vind wel dat zulke honden behouden moeten worden, om de genetische diversiteit van de huishond te bewaren, en eventueel onderzoek te doen naar de afstamming van de hond.
Daar hebben ze toch geen westerlingen voor nodig die ze naar het westen halen?
Volgens mij bestaan die honden daar al een paar eeuwen in hun zuiverste vorm zonder inmenging van welke westerling dan ook.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Senta
Zeer actief

Prima, maar dan aub. wel in hun eigen omgeving, anders is die genetische diversiteit zo naar de kl*te
Groetjes,
Hanneke

www.kwispelbiznizz.nl
laeken
Zeer actief

Senta schreef:
Prima, maar dan aub. wel in hun eigen omgeving, anders is die genetische diversiteit zo naar de kl*te
Hoezo? Zolang er hondje uit het gebied van oorsprong beschikbaar zijn en je zorgvuldig zal fokken is er niks aan de hand wat betreft diversiteit.
Die gaat wel verloren als je niks doet en de hondjes laat verbasteren in hun gebied van oorsprong.

Maar even wat anders, je bent het toch met me eens dat geen enkel ras in een rijtjes huis op de bank is ontstaan?

Bordercollies in behendigheid komen ook uit Engeland waar ze op het platteland schapen moesten hoeden. :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

dus Dingo's zijn ook alleen maar vuilnisbakkies?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Senta schreef:Zo vind ik ook dat in Nederland lang niet alle honden thuis horen die hier nu zitten mooi te wezen. Oa. podenco's, Huskies en andere rassen die zitten weg te kwijnen op de bank, sorry voor degenen die ik nu tegen het zere been trap. Het gaat mij ook om de gezondheid van die honden.
wat doet die kruising duitser van jou op de bank dan?
Die hoort ook iets anders te doen toch?
Ik heb niks tegen het houden van poolhonden als je er maar genoeg mee doet! En dat juist weerhoudt mij ervan om een poolhond te kopen al zou ik die maar watgraag hebben!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
laeken
Zeer actief

AAAAAAAAAAAHHHHHHH, ik wordt gek! :eek:

De argumenten tegen zijn dat ieder ras enorm verziekt wordt.
Ga dan ook over de rooie wanneer een rashond weer een nest krijgt. Daar gaat het dus blijkbaar om. De ene heeft witte boxers en de andere een jachthond of herder. Waar heb je het dan over?

Jullie gaan er vanuit dat ieder ras binnen een paar jaar vreselijk verziekt zal zijn en helemaal naar de kl*te maar ondertussen hebben jullie zelf rashonden :denken:

Verder neem ik niet door twee of 5 honden mee te nemen de verantwoordelijkheid over wat er met alle nakomelingen vanaf dan gedaan wordt. Kijk naar rashonden als de indian dog, die worden gewoon raszuiver en streng gefokt via clubs.

Hadden jullie in die topic niet zoiets van oeh aah wat mooi. Nou dat is dus precies hetzelfde :19:

Ik zeg niet dat ik meer zou doen dan een keer een nestje fokken onder strenge voorwaarden. Ik zeg niet een nieuw ras te willen lanceren als modepopje :19: Ik wil helemaal geen pups fokken en verkopen aan Jan en alleman. Hooguit een keer een nest om te kijken wat er uit komt en dan plaatsen bij verantwoordelijke mensen, al dan niet met fokkersvoorwaarden.

Jullie flippen helemaal uit over het door mij willen observeren en bestuderen van die honden. Ik heb daar een wetenschappelijke opleiding over genoten en weet prima wat ik doe.
Als een ethologisch centrum of een dierentuin wilde honden bestudeerd is er niks aan de hand. Als ik daar werk ook niet, maar als ik het thuis wil doen dan wordt er gedaan alsof ik hondenrassen wil bederven en honden de ondergang in trek omdat ze mode worden en allemaal genetische afwijkingen zullen vertonen. Hoe moet ik dat doen in 1 of 2 nesten?

Jullie overdrijven en trekken bizarre conclusies moet ik zeggen.

Zien jullie mij al met 50 honden en 20 nesten per jaar? DAAR wordt een ras door verziekt nl. :ok:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

marian* schreef:Daar hebben ze toch geen westerlingen voor nodig die ze naar het westen halen?
nee ze hebben in de busbush de beschikking over dezelfde middelen als wij hier in het westen :roll:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

malinois schreef:
Senta schreef:Zo vind ik ook dat in Nederland lang niet alle honden thuis horen die hier nu zitten mooi te wezen. Oa. podenco's, Huskies en andere rassen die zitten weg te kwijnen op de bank, sorry voor degenen die ik nu tegen het zere been trap. Het gaat mij ook om de gezondheid van die honden.
wat doet die kruising duitser van jou op de bank dan?
Die hoort ook iets anders te doen toch?
Ik heb niks tegen het houden van poolhonden als je er maar genoeg mee doet! En dat juist weerhoudt mij ervan om een poolhond te kopen al zou ik die maar watgraag hebben!
Hehe, ook jij bedankt :ok: :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:AAAAAAAAAAAHHHHHHH, ik wordt gek! :eek:
zo snel al? :mrgreen:
Ga dan ook over de rooie wanneer een rashond weer een nest krijgt. Daar gaat het dus blijkbaar om. De ene heeft witte boxers en de andere een jachthond of herder. Waar heb je het dan over?

Jullie gaan er vanuit dat ieder ras binnen een paar jaar vreselijk verziekt zal zijn en helemaal naar de kl*te maar ondertussen hebben jullie zelf rashonden :denken:

Verder neem ik niet door twee of 5 honden mee te nemen de verantwoordelijkheid over wat er met alle nakomelingen vanaf dan gedaan wordt. Kijk naar rashonden als de indian dog, die worden gewoon raszuiver en streng gefokt via clubs.

Hadden jullie in die topic niet zoiets van oeh aah wat mooi. Nou dat is dus precies hetzelfde :19:

Ik zeg niet dat ik meer zou doen dan een keer een nestje fokken onder strenge voorwaarden. Ik zeg niet een nieuw ras te willen lanceren als modepopje :19: Ik wil helemaal geen pups fokken en verkopen aan Jan en alleman. Hooguit een keer een nest om te kijken wat er uit komt en dan plaatsen bij verantwoordelijke mensen, al dan niet met fokkersvoorwaarden.

Jullie flippen helemaal uit over het door mij willen observeren en bestuderen van die honden. Ik heb daar een wetenschappelijke opleiding over genoten en weet prima wat ik doe.
Als een ethologisch centrum of een dierentuin wilde honden bestudeerd is er niks aan de hand. Als ik daar werk ook niet, maar als ik het thuis wil doen dan wordt er gedaan alsof ik hondenrassen wil bederven en honden de ondergang in trek omdat ze mode worden en allemaal genetische afwijkingen zullen vertonen. Hoe moet ik dat doen in 1 of 2 nesten?

Zien jullie mij al met 50 honden en 20 nesten per jaar? DAAR wordt een ras door verziekt nl. :ok:
ik ben het met je eens, en zou indien het ras bij me past (en dat merk je ook best snel aan papa en mama wat ze nodig hebben etc.) best zo'n hondje willen hebben. Niet om mee te fokken, zeker niet!
Afbeelding
laeken
Zeer actief

malinois schreef:
marian* schreef:Daar hebben ze toch geen westerlingen voor nodig die ze naar het westen halen?
nee ze hebben in de busbush de beschikking over dezelfde middelen als wij hier in het westen :roll:
Bedankt weer :mrgreen: Ik wil nl via bloedonderzoek kijken naar de overeenkomsten met andere oerrassen, evt ooit eens fokken met al lang uitgegroeide hondjes die ik door en door ken. Ze wonen immers in mijn huis bij mij en zijn bij mij opgegroeid :idea:

En over het daar laten......... daar laten betekend verloren laten gaan, want over 20 jaar zijn ze er niet meer. Dan zijn ze opgegaan in de pariah honden. Weg, verloren en verdwenen. Net als de dingo zal verdwijnen, de zingende hond verdwenen is en nog veel en veel meer rashonden uit eerdere tijden verdwenen zijn. Weg zijn hun genen en weg zijn de honden die aan de wieg stonden van elk ras. Alleen die honden dragen nog de waardevolle genen waar de rest van de wereld via fok rashonden uit geextraheert heeft.

Het oerpaard is ook weg, komt ook niet meer terug, puur omdat niemand de waarde van zijn genen zag toen hij er nog was op deze aarde.

Dat is de filosofie achter dit hele gebeuren, niet meer niet minder.

Maargoed, ik ben een wetenschapper en een hondenliefhebber. Misschien zie ik sommige dingen anders. :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Bedankt weer :mrgreen: Ik wil nl via bloedonderzoek kijken naar de overeenkomsten met andere oerrassen, evt ooit eens fokken met al lang uitgegroeide hondjes die ik door en door ken. Ze wonen immers in mijn huis bij mij en zijn bij mij opgegroeid :idea:

En over het daar laten......... daar laten betekend verloren laten gaan, want over 20 jaar zijn ze er niet meer. Dan zijn ze opgegaan in de pariah honden. Weg, verloren en verdwenen. Net als de dingo zal verdwijnen, de zingende hond verdwenen is en nog veel en veel meer rashonden uit eerdere tijden verdwenen zijn. Weg zijn hun genen en weg zijn de honden die aan de wieg stonden van elk ras. Alleen die honden dragen nog de waardevolle genen waar de rest van de wereld via fok rashonden uit geextraheert heeft.

Het oerpaard is ook weg, komt ook niet meer terug, puur omdat niemand de waarde van zijn genen zag toen hij er nog was op deze aarde.

Dat is de filosofie achter dit hele gebeuren, niet meer niet minder.

Maargoed, ik ben een wetenschapper en een hondenliefhebber. Misschien zie ik sommige dingen anders. :wink:
Ik heb laatst een aantal malen een programma gezien over een Dingo fokker die niet veel fokte maar de honden ook zelf hield die hij fokte en nieuw bloed uit het wild haalde. Vond het heel interessant wat die man deed, ook qua onderzoeken etc. ongeveer hetzelfde verhaal waar jij het over hebt volgens mij.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

malinois schreef:ik ben het met je eens, en zou indien het ras bij me past (en dat merk je ook best snel aan papa en mama wat ze nodig hebben etc.) best zo'n hondje willen hebben. Niet om mee te fokken, zeker niet!
Precies, en zoals jij zijn er meer mensen. Als de pups dan naar zulke mensen gaan die mee willen kijken en mee willen werken aan het onderzoek dan is het toch prima?
Mensen met verstand van honden die ze zullen geven wat ze nodig hebben en waarbij er geen risico is dat ze gaan broodfokken met "oerwoudhondjes". :ok:

Zolang je praat over beschaafd en goed fokken is er geen risico op broodfok. Gebeurd dat onverhoopt wel dan distantieer ik me van die honden en geef zelf en via misschien een andere goede fokker alleen nog de juiste hondjes af. Maar dan praten we al over een vorm van fokken en lijnen waar ik helemaal geen interesse in heb. Ik wil ze bestuderen en dan zien we wel weer verder.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

malinois schreef:Ik heb laatst een aantal malen een programma gezien over een Dingo fokker die niet veel fokte maar de honden ook zelf hield die hij fokte en nieuw bloed uit het wild haalde. Vond het heel interessant wat die man deed, ook qua onderzoeken etc. ongeveer hetzelfde verhaal waar jij het over hebt volgens mij.
Dat is inderdaad net zoiets met als kanttekening dat die honden (dingo's) geen tamme honden zijn. Een dingo is een soort van wild dier, de hondjes die ik bedoel zijn wel volledig gedomesticeerd en leven altijd in huizen en dorpen van mensen. Huisdieren dus :wink:
Met een dingo zou ik zoiets nooit doen, puur omdat ik geen dingo in huis wil. Een zwart mager afrikaans jachthondje dat lekker mee rent naast de fiets, goed mag lopen in de tuin en in huis en samen met andere honden huishond cq werkhond mag zijn is in mijn ogen een prima gelukkig hondje.

Misschien kunnen ze wel heel goed uitkomen in bepaalde hondensport? Of zijn ze ideaal als gezinshond. Dat moet allemaal maar blijken en ik ben gewoon benieuwd hoe zo'n hondje werkt en wat er anders is door zijn unieke oorsprong en selectie.

Is het niks dan komt er geen nest. Is het super dan komt er een nest en zien we dan wel weer verder.

Ik blijf erbij dat een nest in die vorm wel duizend keer zinvoller is dan het zoveelste nest met een jachthond, herder of boxer. Dat is pas zinloos vermeerderen en het randje opzoeken kwa genetische afwijkingen.

Volgens mij is de basenji nu nog steeds een erg gezond ras, ik weet niets van vreselijke defecten en afwijkingen. Iets dat herders, jachthonden en boxers niet vreemd is en die hebben jullie allemaal op de bank liggen, iets waar ze oorspronkelijk TOTAAL NIET! voor bedoeld waren.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Precies, en zoals jij zijn er meer mensen. Als de pups dan naar zulke mensen gaan die mee willen kijken en mee willen werken aan het onderzoek dan is het toch prima?
Mensen met verstand van honden die ze zullen geven wat ze nodig hebben en waarbij er geen risico is dat ze gaan broodfokken met "oerwoudhondjes". :ok:
inderdaad, als je het op zo'n manier doet, zie ik het probleem er ook niet van in. Je moet niet aan iedereen die je op straat tegenkomt een hondje in de arm drukken van kijk even hoe die uitgroeit dat lijkt me logisch. Maar als je (misschien onder bep. voorwaarden) de honden bij mensen plaatst, hou je er zicht op en je krijgt redelijk betrouwbare gegevens qua gedrag, karakter etc. lijkt me.
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

malinois schreef:
MARC_S schreef:Precies, en zoals jij zijn er meer mensen. Als de pups dan naar zulke mensen gaan die mee willen kijken en mee willen werken aan het onderzoek dan is het toch prima?
inderdaad, als je het op zo'n manier doet, zie ik het probleem er ook niet van in. Je moet niet aan iedereen die je op straat tegenkomt een hondje in de arm drukken van kijk even hoe die uitgroeit dat lijkt me logisch. Maar als je (misschien onder bep. voorwaarden) de honden bij mensen plaatst, hou je er zicht op en je krijgt redelijk betrouwbare gegevens qua gedrag, karakter etc. lijkt me.
Er zijn meer mensen die dit ras dan ook interresant gaan vinden en dan krijg je wel dat er weer misbruik van wordt gemaakt.
laeken
Zeer actief

malinois schreef:
Als je 1 of 2 nesten fokt om de boel te testen en te kijken wat het geeft kun je zowiezo elke pup in de gaten houden. 8-12 hondjes volgen is geen enkel probleem, zeker niet als je zorgvuldig plaatst. De fokkers die ik ken weten stuk voor stuk elke hond uit hun 2 of 3 nesten te zitten en hoe het ermee gaat. Dat is makkelijk als je zorgvuldig bent en weet wat je doet. :ok:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Dat is inderdaad net zoiets met als kanttekening dat die honden (dingo's) geen tamme honden zijn. Een dingo is een soort van wild dier, de hondjes die ik bedoel zijn wel volledig gedomesticeerd en leven altijd in huizen en dorpen van mensen. Huisdieren dus :wink:
Met een dingo zou ik zoiets nooit doen, puur omdat ik geen dingo in huis wil.
had het er ook niet bijgezet geloof ik, maar die man hield ze ook op redelijk natuurlijke wijze. Hij woonde midden in het bos, en had een gigantisch stuk bos afgezet voor de honden. Die liepen daar dus ook in een vrij grote roedel. Alleen hield hij wel bij welke teven wanneer loops zouden worden omdat hij niet maar zo lukraak pups wilde. Die teven werden dan apart gezet. Zoveel teven waren er ook niet vergeleken bij de reuen. 1 maal per dag kregen ze vlees etc. ergens neergegegooid, soms ook een dag niets.
Een zwart mager afrikaans jachthondje dat lekker mee rent naast de fiets, goed mag lopen in de tuin en in huis en samen met andere honden huishond cq werkhond mag zijn is in mijn ogen een prima gelukkig hondje.

Misschien kunnen ze wel heel goed uitkomen in bepaalde hondensport? Of zijn ze ideaal als gezinshond. Dat moet allemaal maar blijken en ik ben gewoon benieuwd hoe zo'n hondje werkt en wat er anders is door zijn unieke oorsprong en selectie.

Is het niks dan komt er geen nest. Is het super dan komt er een nest en zien we dan wel weer verder.

Ik blijf erbij dat een nest in die vorm wel duizend keer zinvoller is dan het zoveelste nest met een jachthond, herder of boxer. Dat is pas zinloos vermeerderen en het randje opzoeken kwa genetische afwijkingen.

Volgens mij is de basenji nu nog steeds een erg gezond ras, ik weet niets van vreselijke defecten en afwijkingen. Iets dat herders, jachthonden en boxers niet vreemd is en die hebben jullie allemaal op de bank liggen, iets waar ze oorspronkelijk TOTAAL NIET! voor bedoeld waren.
precies! :ok:
En net als alle bestaande rassen zullen ook deze honden niet bij iedereen passen.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Angel-eyes schreef:
malinois schreef:
Er zijn meer mensen die dit ras dan ook interresant gaan vinden en dan krijg je wel dat er weer misbruik van wordt gemaakt.
Dan gaan ze het zelf maar halen :19: Als ik alleen reutjes en teefjes plaats bij mensen met eerlijke motieven wordt er met mijn hondjes niet gefokt. Contractbreuk ed. :wink:

Broer-zus combinatie is het enige wat kan en dan zal ik al een reu en een teef aan mensen moeten hebben gegeven die me in de luren wilden leggen. Die moesten dan al samen werken en mij bedriegen want ik verkoop dan echt geen onverwant paartje aan een vreemde.

Nogmaals, iets bekijken is niet hetzelfde als een nieuw ras lanceren. Als ik een klein lijntje in stand hou en daardoor genen kan bewaren is dat al een heel doel op zich, naast het kijken als gedragsdeskundige naar die dieren om de wetenschap over honden wat uit te kunnen breiden. Daar is iedereen uiteindelijk bij gebaat.
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

MARC_S schreef:AAAAAAAAAAAHHHHHHH, ik wordt gek! :eek:

Ik neem aan dat iedereen die hier mee kan lezen het ook kan gaan doen, mensen die alleen meelezen en er iets in zien kunnen het gaan verzieken.
Boxers zijn ook in bepaalde dingen wat verziekt, maar daar gaat het toch niet om :roll:

Ik heb witte boxers, en dus? :roll:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Angel-eyes schreef:Er zijn meer mensen die dit ras dan ook interresant gaan vinden en dan krijg je wel dat er weer misbruik van wordt gemaakt.
als jij de mensen uitzoekt bij wie je je hondjes plaatst en dan praat je niet over 100 pups lijkt me maar over max. 10 tot 15 pups, dan weet je toch wat ermee gebeurd. Je kunt ze onder bep. voorwaarden naar die mensen doen etc. Natuurlijk zal er vraag naar komen zoals naar elk ras, maar zolang je nog aan het onderzoeken bent hoef je daar toch niet aan te voldoen? Ik ken genoeg mensen die er niet over zullen piekeren om zo'n hond door te verkopen of te laten dekken door wat dan ook, ook niet voor (enorme) geldbedragen. Zulke mensen moet je dan ook zoeken, en met een klein aantal pups lijkt me dat toch niet zo moeilijk.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”