Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Zijn de dominantieregels echt nodig?
Moderator: moderatorteam
- Dingo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- Aantal honden: 2
die regeltjes pas ik niet echt toe. er is maar een gouden regel en die luidt 'doen wat ik zeg als ik er echt tabak van heb'.
nadeel is dan dat ik dus echt boos moet worden voordat ze doorhebben dat het serieus is. maar dat is mijn probleem want ik ben gewoon niet altijd streng genoeg. ik moet zo om ze lachen.
eigenlijk luidt de gouden regel dus: 'alles mag, totdat lin boos wordt.'
nadeel is dan dat ik dus echt boos moet worden voordat ze doorhebben dat het serieus is. maar dat is mijn probleem want ik ben gewoon niet altijd streng genoeg. ik moet zo om ze lachen.

eigenlijk luidt de gouden regel dus: 'alles mag, totdat lin boos wordt.'
-
- Zeer actief
Ik doe niet aan die regeltjes en ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Nieve doet geen pogingen om mij te domineren. Ik ga rustig bij haar op de grond liggen om te knuffelen, ze eet regelmatig eerder dan ik en mag heel veel. Maar ze weet echt dat ik boven haar sta, dus waarom zou je die regeltjes nog moeten toepassen.
Als ik bij haar kom liggen dan zorgt ze er zelf steeds voor dat haar kop onder mijn hoofd blijft, dat heb ik haar nooit geleerd of opgelegd. Maar daarmee toont ze uitzichzelf respect voor mij en dat kan ik vele malen meer waarderen dan dat ik haar dat soort dingen zou moeten opleggen.
Als ik bij haar kom liggen dan zorgt ze er zelf steeds voor dat haar kop onder mijn hoofd blijft, dat heb ik haar nooit geleerd of opgelegd. Maar daarmee toont ze uitzichzelf respect voor mij en dat kan ik vele malen meer waarderen dan dat ik haar dat soort dingen zou moeten opleggen.

When I’m good, I’m very very good
And when I’m evil, man am I evil !!!
- cuatro
- Actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tulear, Shih Tzu, Border Collie
- Aantal honden: 4
Als er honden zijn die hun "baas" gaan corrigeren, dan zijn sommige regels heel belangrijk om toe te passen. In het lijstje zijn ook dominante regels die ik nooit zo'n persoon zou laten doen als de hond de baas al gaat corrigeren. Bv, ga boven je hond staan. Met zo'n hond ga je dan de confrontatie aan en dan gaat het geheid mis. Maar de regel ga nooit naar je hond toe, en ga niet op de grond liggen zou ik ze zeker vertellen.
Mijn vriendin had een Lanseer reu.Ze zou een foto maken van ons. De lanseer lag in het gras en ik ging ernaast liggen. De hond aarzelt geen moment en kwam gelijk boven mij staan. Ik ben er toen gelijk onderuit gekropen. Blijf toch liggen zei mijn vriendin dat is een mooie foto. Ja, mooi niet he.
Mijn vriendin had een Lanseer reu.Ze zou een foto maken van ons. De lanseer lag in het gras en ik ging ernaast liggen. De hond aarzelt geen moment en kwam gelijk boven mij staan. Ik ben er toen gelijk onderuit gekropen. Blijf toch liggen zei mijn vriendin dat is een mooie foto. Ja, mooi niet he.
groetjes monique
- Joyce
- Zeer actief
Ik denk dat als je zover bent dat je honden je durven te corrigeren dat je heel wat meer moet doen dan een aantal regeltjes toe passen.
Sommige van die regels kunnen inderdaad zelfs gevaarlijk zijn dan. Maar als je door die regeltjes het hondengedrag kunt gaan begrijpen en je zelf zekerder wordt van je zaak is het ook niet alleen het toepassen van de regeltjes, maar ook een uitstraling die je dan hebt.
Dus als mensen regeltjes aangeraden worden moeten ze die niet alleen gaan gebruiken omdat iemand dat zegt, maar moeten ze zich echt gaan verdiepen in waarom die regels er zijn.
Sommige van die regels kunnen inderdaad zelfs gevaarlijk zijn dan. Maar als je door die regeltjes het hondengedrag kunt gaan begrijpen en je zelf zekerder wordt van je zaak is het ook niet alleen het toepassen van de regeltjes, maar ook een uitstraling die je dan hebt.
Dus als mensen regeltjes aangeraden worden moeten ze die niet alleen gaan gebruiken omdat iemand dat zegt, maar moeten ze zich echt gaan verdiepen in waarom die regels er zijn.
- Roosje
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Die regeltjes zijn inderdaad een goed begin, een prettige houvast, het is een mogelijkheid om verder te komen in een relatie met je hond. Als resultaat krijgt de baas meer zelfvertrouwen, wat weer een positieve uitstraling heeft op je viervoeter. Wanneer je merkt dat het vruchten afwerpt, is het een motivator om je nog verder te verdiepen in de hondentaal.Chatterbox schreef:Maar als je door die regeltjes het hondengedrag kunt gaan begrijpen en je zelf zekerder wordt van je zaak is het ook niet alleen het toepassen van de regeltjes, maar ook een uitstraling die je dan hebt.
Zo heeft het in ieder geval bij mij gewerkt.
Wanneer ik niet die houvast had gehad, zou ik nooit zoveel hebben kunnen genieten van het opvoeden van Mo. Nu met deze hulp was het voor mij een uitdaging om bepaalde karaktertrekken van haar in goede banen te leiden. En als beloning heb ik een schat en probleemloos Bulletje gekregen. Echt genieten is dat.
Roosje

-
- Actief
Voor veel beginnende mensen is het een houvast, vergeet niet dat mensen vaak niet weten wat het wezen hond inhoudt. Door deze regeltjes maakt het een stuk praktischer voor veel mensen.
Voor mijzelf heb ik het niet nodig, ik heb eerlijk gezegd vaak aan een half woord/blik genoeg. Ik ken mijn honden door en door en zij mij. Ook als ik een logee heb, is het zo leuk om te zien dat deze hond zich helemaal aanpast aan mij en mijn roedel. VB Tara ligt graag in het zonnetje om mijn tuinstoel, zodra ik naar buiten komt, springt ze onmiddelijk van de stoel af als ik wil gaan zitten. Als ik niet wil gaan zitten geef ik haar toestemming om te blijven liggen.
Soms maak ik mijzelf weleens zorgen of irriteer ik mij, dat veel mensen toch echt een verstoorde rangorde hebben en dat de hond echt boven ze staat, al is tie nog zo lieeffffffff. Bono (lab) niet zwemmen!!!!, bonnnnnnnnnoooo en bono neemt lekker een deuk van een kwartier, totaal geen overwicht. Je kunt een hond ook het commando zwem geven, hou het initiatief zoveel mogelijk bij jezelf. Zo was ik van de week ook in het park, jack russel twee meisjes. Hondje moest eerst zitten voor hij de bal mocht apporteren, bij de oudste ging dit redelijk goed. Ik zeg tegen mijn zus, nu moet je opletten, de jongste geeft denk ik diverse commando's die niet opgevolgd worden en uiteindelijk wordt hij beloond voor het niet zitten, hij mag dus de bal gaan halen. En ja hoor!! dus de regel consequent zijn is voor iedereen een goede toch?
Voor mijzelf heb ik het niet nodig, ik heb eerlijk gezegd vaak aan een half woord/blik genoeg. Ik ken mijn honden door en door en zij mij. Ook als ik een logee heb, is het zo leuk om te zien dat deze hond zich helemaal aanpast aan mij en mijn roedel. VB Tara ligt graag in het zonnetje om mijn tuinstoel, zodra ik naar buiten komt, springt ze onmiddelijk van de stoel af als ik wil gaan zitten. Als ik niet wil gaan zitten geef ik haar toestemming om te blijven liggen.
Soms maak ik mijzelf weleens zorgen of irriteer ik mij, dat veel mensen toch echt een verstoorde rangorde hebben en dat de hond echt boven ze staat, al is tie nog zo lieeffffffff. Bono (lab) niet zwemmen!!!!, bonnnnnnnnnoooo en bono neemt lekker een deuk van een kwartier, totaal geen overwicht. Je kunt een hond ook het commando zwem geven, hou het initiatief zoveel mogelijk bij jezelf. Zo was ik van de week ook in het park, jack russel twee meisjes. Hondje moest eerst zitten voor hij de bal mocht apporteren, bij de oudste ging dit redelijk goed. Ik zeg tegen mijn zus, nu moet je opletten, de jongste geeft denk ik diverse commando's die niet opgevolgd worden en uiteindelijk wordt hij beloond voor het niet zitten, hij mag dus de bal gaan halen. En ja hoor!! dus de regel consequent zijn is voor iedereen een goede toch?

Ik vind die regeltjes wel nuttig hoor. Dit is de eerste hond in ons gezin (kinderen zijn 11 en 13 en Duke de hond is 2), en ik wist niet hoe het zou verlopen. Ik had wel het hele internet afgezocht over het gedrag van honden en veel boeken gelezen, maar goed, je weet nooit hoe het in de praktijk uitvalt. Gelukkig is Duke een hele vriendelijke en sociale hond, dus de regeltjes worden vaak vergeten, maar bepaalde regels houden we er toch wel in.
- Joyce
- Zeer actief
Yndra, alleen omdat een hond een commando niet opvolgt wil nog niet zeggen dat deze hond ranghoger is. Rangen in een roedel hebben niks te maken met commando's opvolgen. Net zoals dat een hond niet automatisch alles opvolgt omdat hij je accepteert als roedelleider.
Het niet opvolgen van commando's kan aan zoveel dingen liggen. Waarschijnlijk is het commando gewoon niet goed aan geleerd. Maar het zegt niks over de rangverhoudingen.
Het niet opvolgen van commando's kan aan zoveel dingen liggen. Waarschijnlijk is het commando gewoon niet goed aan geleerd. Maar het zegt niks over de rangverhoudingen.
-
- Vaste gebruiker
Dus als een hond niet alle commando's opvolgt maar wel bij iedere afslag wacht op mij welke kant ik op ga of met me meeloopt als ik verder loop dan ben ik wel ranghoger?Chatterbox schreef:Yndra, alleen omdat een hond een commando niet opvolgt wil nog niet zeggen dat deze hond ranghoger is. Rangen in een roedel hebben niks te maken met commando's opvolgen. Net zoals dat een hond niet automatisch alles opvolgt omdat hij je accepteert als roedelleider.
Ja dat is ook jezelf voor de gek houden, als je hond het water induikt het commando zwem geven, net alsof je hem kunt tegenhouden..............Yndra schreef:
Soms maak ik mijzelf weleens zorgen of irriteer ik mij, dat veel mensen toch echt een verstoorde rangorde hebben en dat de hond echt boven ze staat, al is tie nog zo lieeffffffff. Bono (lab) niet zwemmen!!!!, bonnnnnnnnnoooo en bono neemt lekker een deuk van een kwartier, totaal geen overwicht. Je kunt een hond ook het commando zwem geven, hou het initiatief zoveel mogelijk bij jezelf.

Maar ik moet zeggen ik doe het met Balou wel eens, dat is zo lachen als er mensen langs lopen.
Ze gooit namelijk altijd haar tennisbal in de sloot als we er langs lopen. Geen tegenhouden aan. Dus als er dan mensen aan komen dan zegik "balou, gooi je bal in de sloot"Wat ze dan toch al van plan is natuurlijk.
Erg grappig vind ik dat............die mensen vragen zich waarschijnlijk af wat het nut is van zo'n commando en mijn dochter die vaak met me mee loopt, vraagt zich dan af of het wel goed met me gaat.......................
- Ca Cajuina
- Zeer actief
Ik geloof dat ze bedoelt dat je het commando zwemmen aanleerd en dat je hond pas mag gaan zwemmen als jij het zegt.Baily schreef:Ja dat is ook jezelf voor de gek houden, als je hond het water induikt het commando zwem geven, net alsof je hem kunt tegenhouden..............Yndra schreef:
Soms maak ik mijzelf weleens zorgen of irriteer ik mij, dat veel mensen toch echt een verstoorde rangorde hebben en dat de hond echt boven ze staat, al is tie nog zo lieeffffffff. Bono (lab) niet zwemmen!!!!, bonnnnnnnnnoooo en bono neemt lekker een deuk van een kwartier, totaal geen overwicht. Je kunt een hond ook het commando zwem geven, hou het initiatief zoveel mogelijk bij jezelf.![]()
Maar ik moet zeggen ik doe het met Balou wel eens, dat is zo lachen als er mensen langs lopen.
Ze gooit namelijk altijd haar tennisbal in de sloot als we er langs lopen. Geen tegenhouden aan. Dus als er dan mensen aan komen dan zegik "balou, gooi je bal in de sloot"Wat ze dan toch al van plan is natuurlijk.
Erg grappig vind ik dat............die mensen vragen zich waarschijnlijk af wat het nut is van zo'n commando en mijn dochter die vaak met me mee loopt, vraagt zich dan af of het wel goed met me gaat.......................

Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

O ja dat zou natuurlijk kunnen..............Ca Cajuina schreef:Ik geloof dat ze bedoelt dat je het commando zwemmen aanleerd en dat je hond pas mag gaan zwemmen als jij het zegt.Baily schreef:Ja dat is ook jezelf voor de gek houden, als je hond het water induikt het commando zwem geven, net alsof je hem kunt tegenhouden..............Yndra schreef:
Soms maak ik mijzelf weleens zorgen of irriteer ik mij, dat veel mensen toch echt een verstoorde rangorde hebben en dat de hond echt boven ze staat, al is tie nog zo lieeffffffff. Bono (lab) niet zwemmen!!!!, bonnnnnnnnnoooo en bono neemt lekker een deuk van een kwartier, totaal geen overwicht. Je kunt een hond ook het commando zwem geven, hou het initiatief zoveel mogelijk bij jezelf.![]()

En als het niet mag omdat het water vervuild is met een of andere ziekte dan loop ik gewoon ergens anders. Want water trekt toch wel heel erg. Ik garandeer geen 100 % dat ik ze dan tegen kan houden.
- Ca Cajuina
- Zeer actief
Valt best mee hoorBaily schreef:O ja dat zou natuurlijk kunnen..............Ca Cajuina schreef:Ik geloof dat ze bedoelt dat je het commando zwemmen aanleerd en dat je hond pas mag gaan zwemmen als jij het zegt.Baily schreef:Ja dat is ook jezelf voor de gek houden, als je hond het water induikt het commando zwem geven, net alsof je hem kunt tegenhouden..............Yndra schreef:
Erg grappig vind ik dat............die mensen vragen zich waarschijnlijk af wat het nut is van zo'n commando en mijn dochter die vaak met me mee loopt, vraagt zich dan af of het wel goed met me gaat.......................lijkt me heel lastig aan te leren, bij mij zwemmen ze gewoon als ze willen, maar dat mag ook wel.
.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

- Joyce
- Zeer actief
Dat je hond als ranhogere beschouwt merk je niet aan het opvolgen van commando's, maar gewoon aan zijn gedrag. Inderdaad bijvoorbeeld als hij jou laat besluiten welke kant je op loopt in plaats van dat hij dat zelf doet. Kan je de hond natuurlijk ook leren...
Die regeltjes komen voort uit het gedrag in een roedel. Als je naar wolven kijkt zie je dat de ranglageren de roedelleider respect tonen door bijvoorbeeld aan de kant te gaan, de leider eerst te laten eten, de leider inspecteert eerst onbekend gebied.. enz... enz... Alleen de roedelleider hoeft dit niet af te dwingen, het gebeurt vanuit een instinct dat een verteld respect te tonen voor de leider.
Die regeltjes komen voort uit het gedrag in een roedel. Als je naar wolven kijkt zie je dat de ranglageren de roedelleider respect tonen door bijvoorbeeld aan de kant te gaan, de leider eerst te laten eten, de leider inspecteert eerst onbekend gebied.. enz... enz... Alleen de roedelleider hoeft dit niet af te dwingen, het gebeurt vanuit een instinct dat een verteld respect te tonen voor de leider.
Ze doen dat bij mij uit zichzelf, afwachten welke kant we op gaan. Dus dat is dan toch wel een beetje een goed teken. Soms staan ze ook te wachten voor de deur tot ik als eerste naar buiten ben, dan denk ik, waarom lopen ze nou niet door....................Chatterbox schreef:Dat je hond als ranhogere beschouwt merk je niet aan het opvolgen van commando's, maar gewoon aan zijn gedrag. Inderdaad bijvoorbeeld als hij jou laat besluiten welke kant je op loopt in plaats van dat hij dat zelf doet. Kan je de hond natuurlijk ook leren...

Het is iets om blij mee te zijn als ze je als eerste door een nieuwe ruimte laten lopen.

-
- Vaste gebruiker
- Joyce
- Zeer actief
De honden kennen de 'regels' vanuit hun instinct. Ze denken er ook niet over na, maar doen het gewoon.
Wie uitmaakt wie de ranghogere is is hopelijk toch het baasje. Zodra je de hond zelf laat bepalen dat hij ranghoger is heb je een probleem. Daarom is het ook zo belangrijk om een hond te nemen die bij je karakter past. Ben je iemand die niet goed consequent kan zijn, dan moet je geen hond nemen die een consequente baas nodig heeft.
Je moet dus door je gedrag aan een hond laten zien dat jij beter in staat bent om voor de roedel te zorgen dan hij (of zij:)
Wie uitmaakt wie de ranghogere is is hopelijk toch het baasje. Zodra je de hond zelf laat bepalen dat hij ranghoger is heb je een probleem. Daarom is het ook zo belangrijk om een hond te nemen die bij je karakter past. Ben je iemand die niet goed consequent kan zijn, dan moet je geen hond nemen die een consequente baas nodig heeft.
Je moet dus door je gedrag aan een hond laten zien dat jij beter in staat bent om voor de roedel te zorgen dan hij (of zij:)
-
- Vaste gebruiker
- Joyce
- Zeer actief
Ja, dat is zo heel moeilijk te zeggen.
Ik zou eens wat boeken gaan lezen die verschillende inzichten geven, zodat je kan kijken wat het best bij jou past.
- Culture Clash van Jean Donaldson
- Denken als een hond van John Fisher
- Kalmerende Signalen van Turid Rugaas
- How To Speak Dog van Stanley Coren
Er zijn nog veel meer boeken, maar je moet ergens beginnen toch.
Vooral kalmerende signalen zou ik gaan lezen!
Verder verwachten je honden van een goede roedelleider: voedsel, bescherming en leiderschap.
Ik zou eens wat boeken gaan lezen die verschillende inzichten geven, zodat je kan kijken wat het best bij jou past.
- Culture Clash van Jean Donaldson
- Denken als een hond van John Fisher
- Kalmerende Signalen van Turid Rugaas
- How To Speak Dog van Stanley Coren
Er zijn nog veel meer boeken, maar je moet ergens beginnen toch.

Vooral kalmerende signalen zou ik gaan lezen!
Verder verwachten je honden van een goede roedelleider: voedsel, bescherming en leiderschap.
- Ca Cajuina
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Is het geen goed idee om vooral het woord leiderschap eens wat verder uit te werken?Chatterbox schreef:Verder verwachten je honden van een goede roedelleider: voedsel, bescherming en leiderschap.
Het houdt namelijk nogal wat in, dat simpele woord.

O.a.: Zelfverzekerd zijn, initiatief nemen, duidelijke regels stellen én handhaven...
En vooral in lastige situaties rustig blijven, heb ik zelf gemerkt. Dat maakt veel verschil.Wil de hond schreef:Is het geen goed idee om vooral het woord leiderschap eens wat verder uit te werken?Chatterbox schreef:Verder verwachten je honden van een goede roedelleider: voedsel, bescherming en leiderschap.
Het houdt namelijk nogal wat in, dat simpele woord.![]()
O.a.: Zelfverzekerd zijn, initiatief nemen, duidelijke regels stellen én handhaven...
Daar moet je je naar gedragen. bij mij gaat het ook pas sinds kort beter, en ik wil niet te vroeg juichen hoor, er gaat nog genoeg mis.kyrielle schreef:maar wie en wat maakt dan uit wie ranghoger is en wie ranglager? en hoe weten ze die dominantieregels dan? En hoe komt het dat die ranglageren dan vanzelfsprekend respect hebben voor die ranghogere?
kyrielle
Maar bij mij aan de overkant woont een man met drie honden, huskyachtigen en nog een andere hond. Ze lopen dus altijd los, midden in de stad. Ze luisteren als een speer. Ik heb er vaak met jaloezie en verbazing naar staan kijken.
Hij is echt de baas, dat straalt hij uit, rustig en zelfverzekerd. En hij geeft toch wel zijn honden behoorlijk op hun kop als ze iets doen wat hem niet aan staat. niet lelijk maar verbaal erg duidelijk.
Dus ik de stoute schoenen aangetrokken en gevraagd hoe hij dat doet. Ze lopen echt vlak langs een drukke weg met hem mee, en stoppen net zo lang tot hij zegt dat ze mogen oversteken. Hij heeft ze perfect onder appel zonder dat het slaafs is.
Hij zei dus dat je altijd rustig moet blijven, vertrouwen hebben in je hond, nooit slaan, wel verbaal corrigeren. Hij zei dat hij wel eens een enkel keer bij uitproberen van de honden de hond echt op zijn rug heeft gelegd en dus ook heeft laten zien dat hij fysiek de baas is. maar dat zie ik mezelf dus niet doen.
balou loopt nu dus ook los met mij mee, gaat hartstikke goed, ook hier in de buurt. De rest nog niet, maar ook in het losloopgebied heb ik mezelf ingeprent om vertrouwen te hebben in mijn honden, dus als ik ze eventjes niet zie blijf ik rustig en loop gewoon door. En dan komen ze vanzelf weer naar me toe tot nu toe............

het is echt een soort uitstraling volgens mij die je moet hebben. Je moet betrouwbaar zijn voor je honden.
- Joyce
- Zeer actief
Oeeeh, toch vind ik het altijd heel gevaarlijk. Honden die binnen de bebouwde kom loslopen. Geen enkele hond luistert altijd en hoeft maar 1 keer mis te gaan en dan kan het goed mis gaan.
Stel je voor dat de hond net aan de overkant wat interessants ziet. Een kat of iets dergelijks en je ziet dat te laat.... Ik moet er niet aan denken. Mijn honden lopen binnen de bebouwde kom altijd aan de lijn.
Stel je voor dat de hond net aan de overkant wat interessants ziet. Een kat of iets dergelijks en je ziet dat te laat.... Ik moet er niet aan denken. Mijn honden lopen binnen de bebouwde kom altijd aan de lijn.
ja dat vind ik zelf ook altijd. maar bij hem gaat het heel goed, ze luisteren gewoon, al komt er ik weet niet wat langs. Ze blijven gewoon doorlopen.Chatterbox schreef:Oeeeh, toch vind ik het altijd heel gevaarlijk. Honden die binnen de bebouwde kom loslopen. Geen enkele hond luistert altijd en hoeft maar 1 keer mis te gaan en dan kan het goed mis gaan.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Nou, die duidelijke regels zijn hier eigenlijk niet eensWil de hond schreef:Is het geen goed idee om vooral het woord leiderschap eens wat verder uit te werken?Chatterbox schreef:Verder verwachten je honden van een goede roedelleider: voedsel, bescherming en leiderschap.
Het houdt namelijk nogal wat in, dat simpele woord.![]()

Voor mij houdt het leiderschap in, dat ik verantwoordelijk ben; Ãk bepaald of er gevaar dreigt en zo ja, dan bescherm Ãk mijn honden.
Eigenlijk is het zo simpel volgens mij

- mechelaar_fan
- Zeer actief
De leider geeft eten
De leider neemt altijd leuke, boeidende, spannende initiatieven. zonder de leider is het hondenleven saai.
mensen die weinig met hun hond spelen hebben heel dikwijls dominantieproblemen, zelfs al houden ze zich aan de regeltjes van 'hond niet op de bank', 'baasje als eerste door de deur'
De leider neemt altijd leuke, boeidende, spannende initiatieven. zonder de leider is het hondenleven saai.
mensen die weinig met hun hond spelen hebben heel dikwijls dominantieproblemen, zelfs al houden ze zich aan de regeltjes van 'hond niet op de bank', 'baasje als eerste door de deur'