Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verschillende methodes voor narcose

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Yari
Zeer actief

Ongelezen bericht door Yari »

mechelaar_fan schreef:
Yari schreef:
Verder kunnen ze altijd kanker krijgen, maar mammatumoren en baarmoederkanker/ontsteking staan bovenaan de lijst van aandoeningen bij de hond die regelmatig tot de dood leiden en andere soorten kanker staan daar ver onder..... :zwaai:

Welke lijst? een lijst die jij hebt uitgevonden? een lijst die de commerciële dierenarts heeft uitgevonden? het zal weer zo'n internet wetenschap zijn. :roll:
als je altijd zo leest als je mijn tekst hebt gelezen...
als je de baarmoeder weghaalt en de eierstokken laat zitten kan de hond geen baarmoederkanker krijgen.
castratie is dierenmishandeling, wie na het lezen van mijn tekst zijn hond nog castreert is een dierenmishandelaar.

Wel eens een hond gezien die in de overgang kwam na sterilisatie en botontkalking kreeg?? Je komt niet echt clever over hoor als je een hond met een mens gaat vergelijken ...
ja. maar u bent waarschijnlijk te bekrompen en ziende blind.
Wat een uitspraken joh 8O

Nog even voor de duidelijkheid: ik verzin heus niet wat ik schrijf hoor en ik heb het al helemaal niet van internet.... maar van m'n studie en lezingen die ik regelmatig bijwoon van professoren in de diergeneeskunde...

Enne..volgens jou zijn mensen gelijk een dierenmishandelaar als ze hun teef castreren en dierenartsen zijn allemaal commercieel...... wie is er hier dan bekrompen ;)

Verder hou ik op met deze zinloze discussie, ik laat me niet voor dierenmishandelaar uitmaken :kotz: .
Afbeelding

Groetjes: Mariëlle & Yari :voet:
felicia
Zeer actief

Ongelezen bericht door felicia »

Scooby schreef:
mechelaar_fan schreef:castratie is dierenmishandeling, wie na het lezen van mijn tekst zijn hond nog castreert is een dierenmishandelaar.
Hoi,

Jij hebt er echt niets van begrepen, hè? Weet je wat pas dierenmishandeling is?! Een teef steeds maar loops laten worden zonder haar te laten dekken! Waarom?! Omdat een teef wanneer ze loops wordt de baarmoeder helemaal klaarmaakt voor de bevruchting (net als de mens tijdens een eisprong), alleen... een teef wordt daarna niet ongesteld om die klaargemaakte baarmoederwand af te scheiden wanneer er geen bevruchting heeft plaatsgevonden. (Dat is namelijk waarom een vrouw ongesteld wordt, maar dat wordt een teef dus niet.) Wat gebeurt er met die baarmoederwand?! Die verschrompelt en wordt gedeeltelijk opgenomen in het lichaam. En dat iedere loopsheid weer met alle gevolgen van dien.
Weet je wanneer ene hond namelijk 'ongesteld' wordt? Als ze bevalt van haar puppies. Dan scheidt ze de baarmoederwand pas af en dat zou een natuurlijke manier zijn voor een teef om na haar loopsheid van die baarmoederwand af te komen. Alleen...., willen de meeste mensen niet fokken met hun hond. Op zich 'tegennatuurlijk', want in het wild wordt een wolvin wel gedekt als ze loops is. Het houden van honden in een huiselijke omstandigheid is dus al een tegennatuurlijke omstandigheid (hebben wij het al vaker over gehad samen!). Om de hond dus niet te plagen met zijn natuurlijke hormonen waar hij/zij toch niets mee kan doen, is het dus heel 'natuurlijk' om een teef waar je niet mee gaat fokken te laten castereren!
maar niet alle wolven die loops zijn worden gedekt in de natuur..alleen de alfa krijgt normaal gesproken pups en de andere teven niet.. dus het klopt volgens mij niet helemaal wat je zegt....
en je kunt nooit zeggen dat een hond toch niks aan zn hormonen heeft want die hebben misschien ook nog andere functies..

niet dat ik tegen castreren ben hoor! ieder moet doen wat hij wil, zo heb ik liever mn hond puur natuur en de ander heeft geen zin in iedere keer een loopse teef. ik zou wel mn teef laten castreren als er medische reden voor is of als ze steeds schijnzwanger werd..verder vind ik het geen dierenmishandeling om m niet te laten castreren..
Afbeelding
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

Dierenartsen en hormonen, het is een blijkbaar een moeilijke combinatie.

Toen hier het debat nog volop woedde, heb ik Europese professoren diergeneeskunde zonder schroom horen vertellen dat het spuiten van 'natuurlijke' hormonen in de kalvermesterij geen kwaad kon, op serieuze congressen. (ja hoor, de hormonenfabrieken hoorden ook de kassa rinkelen, en die professor zal wel een commissieloontje verwacht hebben)
In die tijd liepen er in amerika jongetjes van 6 rond die borsten ontwikkelden, omdat ze wat veel kalfsvlees met hormonen hadden aten... De VS is hét land van de diabetesepidemie, impotentie ...
Ik ben een 'eurofoob', maar in dit geval ben ik toch blij dat de Europese commissie het been stijf hield en het spuiten van hormonen heeft verboden, alsook de import van met hormonen behandeld vlees heeft verboden. En wat ik daaruit geleerd heb is dat je niet alle dierenartsen, ook die met een flinke reputatie, moet vertrouwen.

Met hormonen speel je niet. je neemt ze niet weg en je voegt ze niet toe zonder gegronde medische redenen. Sommige hormonen zijn bv een natuurlijk inwendig geneesmiddel, dat het lichaam zelf aanmaakt, en het herstel van wondes en spierletsels bevordert. En dan maar op zoek gaan naar homeopathische middelen... Het hormonaal evenwicht is een klein wonder tussen verschillende organen, als je daar 1 van weg neemt, dan is het evenwicht weg en is de toekomst onvoorspelbaar.

Maar als u het welzijn van uw hond ruilt voor uw gemak van geen bloeddruppeltjes een paar dagen per jaar...
felicia
Zeer actief

mechelaar_fan schreef:Dierenartsen en hormonen, het is een blijkbaar een moeilijke combinatie.

Toen hier het debat nog volop woedde, heb ik Europese professoren diergeneeskunde zonder schroom horen vertellen dat het spuiten van 'natuurlijke' hormonen in de kalvermesterij geen kwaad kon, op serieuze congressen. (ja hoor, de hormonenfabrieken hoorden ook de kassa rinkelen, en die professor zal wel een commissieloontje verwacht hebben)
In die tijd liepen er in amerika jongetjes van 6 rond die borsten ontwikkelden, omdat ze wat veel kalfsvlees met hormonen hadden aten... De VS is hét land van de diabetesepidemie, impotentie ...
Ik ben een 'eurofoob', maar in dit geval ben ik toch blij dat de Europese commissie het been stijf hield en het spuiten van hormonen heeft verboden, alsook de import van met hormonen behandeld vlees heeft verboden. En wat ik daaruit geleerd heb is dat je niet alle dierenartsen, ook die met een flinke reputatie, moet vertrouwen.

Met hormonen speel je niet. je neemt ze niet weg en je voegt ze niet toe zonder gegronde medische redenen. Sommige hormonen zijn bv een natuurlijk inwendig geneesmiddel, dat het lichaam zelf aanmaakt, en het herstel van wondes en spierletsels bevordert. En dan maar op zoek gaan naar homeopathische middelen... Het hormonaal evenwicht is een klein wonder tussen verschillende organen, als je daar 1 van weg neemt, dan is het evenwicht weg en is de toekomst onvoorspelbaar.

Maar als u het welzijn van uw hond ruilt voor uw gemak van geen bloeddruppeltjes een paar dagen per jaar...
net als die dierenarts die is vermoord toen hij geen hormonen in wilde spuiten...soms kan er enorme druk achter ze staan en ook het financiele aspect geeft vaak doorslag.. al zijn niet alle dierenartsen zo natuurlijk..
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Eline* schreef:Karen, Kan je daar eens wat meer over vertellen? Wat mechelaarfan schrijft klopt namelijk..in roedels wordt in principe alleen de alfateef gedekt en de rest van de teven wordt dus wel loops, maar krijgen geen pups. Hoezo is het dan ongezond om niet gedekt te worden?
[/quote]

Hoi Eline,

Natuurlijk weet ik dat in een wolvenroedel alleen de Alpha-teef gedekt wordt. En ook dat de andere teven hun schijnzwangerschap gebruiken om eventueel te kunnen bijspringen met het zogen. Mij ging het er alleen om dat wolven (en honden) niet ongesteld worden zoals mensen en dat ze dus het aangemaakte baarmoederslijmvlies niet kwijt kunnen raken, omdat dat alleen gebeurd als een wolvin (of teef) bevalt. Het lichaam neemt dus iedere keer dan aangemaakte baarmoederslijmvlies op en kan er verder niets mee. Een extra belasting voor het lichaam, dus.
Wolven worden maar één keer per jaar loops. De eerste keer als ze ongeveer een jaar oud zijn. Wolven kùnnen natuurlijk een jaar of 10/12 oud worden, maar in de natuur sterven er ook velen onder de zes jaar. (Is het natuurlijke verloop.) Dat houdt dus in dat een wolvin gemiddeld een keer of vijf/zes loops wordt en niet gedekt. (Dus haar aangemaakte baarmoederslijmvlies niet kwijt kan.
Honden daarentegen worden twee keer per jaar loops en de gemiddelde levensverwachting van een hond ligt aanzienlijk hoger dan dat van een wolf. Als een hond niet gedekt en niet gecastereerd wordt, zal ze gemiddeld zo'n 16 keer loops worden en dat baarmoederslijmvlies in haar lichaam op moeten nemen. En dáár zat nu precies mijn punt. Het is voor het lichaam van een teef erg belastend om dat baarmoederslijmvlies iedere keer op te moeten nemen en zoveel mogelijk af te moeten breken. Dit lukt ook nooit volledig, want binnen die tijd is ze alweer loops. Vandaar dat ik schreef dat het voor een teef die niet gedekt gaat worden beter en minder belastend is om haar te laten castereren.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:Volgens mij is het bij mensen zo dat de progesteronspiegel na de eisprong ook gewoon stijgt. Je lijf maakt zich dan gewoon klaar voor een zwangerschap toch?
Hoi Eline,

Dat klopt, alleen kunnen mensen het aangemaakte baarmoederslijmvlies kwijtraken door ongesteld te worden, maar dat worden honden dus niet. (Alleen bij de bevalling raakt een teef het baarmoederslijmvlies kwijt.)
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
malinois schreef:ja volgens mij ook...
"Het uiteinde van de eileider vangt het vrijgekomen eitje op. De follikel waaruit de eicel vrijkwam, blijft achter in de eierstok en vormt daar het gele lichaam. Het gele lichaam produceert behalve oestrogeen ook het hormoon progesteron.
Het baarmoederslijmvlies wordt dikker en sterker doorbloed. Het slijmvlies wordt zo een goede voedingsbodem voor een bevruchte eicel om zich daar in te nestelen. Als de eicel bevrucht is, dan blijft het gele lichaam nog tot in de twaalfde week van de zwangerschap zijn hormonen produceren. Daarna neemt de placenta deze taak over.
Als de eicel niet bevrucht is, verschrompelt het gele lichaam. De productie van progesteron stopt waardoor het baarmoederslijmvlies wordt afgestoten: dit is de menstruatiebloeding. Ondertussen is dan weer een nieuw follikel aan het rijpen."
Dit geldt dus voor mensen, want honden kennen geen menstruatiebloeding.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Karen, bedankt voor je antwoord..ik ga er eens over nadenken ;-)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
felicia
Zeer actief

Scooby schreef:
Eline* schreef:Karen, Kan je daar eens wat meer over vertellen? Wat mechelaarfan schrijft klopt namelijk..in roedels wordt in principe alleen de alfateef gedekt en de rest van de teven wordt dus wel loops, maar krijgen geen pups. Hoezo is het dan ongezond om niet gedekt te worden?
Hoi Eline,

Natuurlijk weet ik dat in een wolvenroedel alleen de Alpha-teef gedekt wordt. En ook dat de andere teven hun schijnzwangerschap gebruiken om eventueel te kunnen bijspringen met het zogen. Mij ging het er alleen om dat wolven (en honden) niet ongesteld worden zoals mensen en dat ze dus het aangemaakte baarmoederslijmvlies niet kwijt kunnen raken, omdat dat alleen gebeurd als een wolvin (of teef) bevalt. Het lichaam neemt dus iedere keer dan aangemaakte baarmoederslijmvlies op en kan er verder niets mee. Een extra belasting voor het lichaam, dus.
Wolven worden maar één keer per jaar loops. De eerste keer als ze ongeveer een jaar oud zijn. Wolven kùnnen natuurlijk een jaar of 10/12 oud worden, maar in de natuur sterven er ook velen onder de zes jaar. (Is het natuurlijke verloop.) Dat houdt dus in dat een wolvin gemiddeld een keer of vijf/zes loops wordt en niet gedekt. (Dus haar aangemaakte baarmoederslijmvlies niet kwijt kan.
Honden daarentegen worden twee keer per jaar loops en de gemiddelde levensverwachting van een hond ligt aanzienlijk hoger dan dat van een wolf. Als een hond niet gedekt en niet gecastereerd wordt, zal ze gemiddeld zo'n 16 keer loops worden en dat baarmoederslijmvlies in haar lichaam op moeten nemen. En dáár zat nu precies mijn punt. Het is voor het lichaam van een teef erg belastend om dat baarmoederslijmvlies iedere keer op te moeten nemen en zoveel mogelijk af te moeten breken. Dit lukt ook nooit volledig, want binnen die tijd is ze alweer loops. Vandaar dat ik schreef dat het voor een teef die niet gedekt gaat worden beter en minder belastend is om haar te laten castereren.[/quote]

zou je dat van het opnemen van het baarmoederslijmvlies meer kunnen uitleggen? ik dacht altijd dat de teef de waardevolle voedingsstoffen gewoon weer resorbeerde en het niet zo belastend was al kost het natuulijk wel energie, maar die krijgt ze immers ook weer terug als de bouwstoffen weer gebruikt worden.
Afbeelding
felicia
Zeer actief

Re: Verschillende methodes voor narcose

ToscaTibby schreef:Ik wil Tosca (herder, 17 maanden oud) over drie maanden laten steriliseren en ben nu op zoek naar informatie over die operatie, m.n.:

1) over het verschil tussen gasnarcose of narcose via injectie en risico's daarvan, en

2) het verschil tussen alleen het verwijderen van de eierstokken of ook het verwijderen van de baarmoeder, wederom met het oog op risico's en later evt kans op baarmoederkanker.

Kan iemand mij hier meer over vertellen of weet iemand een goede site op het internet of boeken etc.?
Door de concentratie en de samenstelling van de narcosegassen te varieren kunnen we de diepte van de narcose goed sturen. Het voordeel van gasnarcose is dat de dieren de narcose stoffen kunnen uitademen en dus niet in hun lichaam hoeven af te breken. Bovendien gaat deze verwijdering veel sneller dan wanneer de narcosestoffen eerst door de lever of nieren onschadelijk zouden moeten worden gemaakt. Behalve het pijngevoel uitschakelen, verminderen door de narcose ook de andere lichaamsfunctie als hartslag en ademhaling wat. Dus een nauwkeurige narcose bewaking is beslist nodig. In onze kliniek hebben wij daarvoor zeer moderne apparatuur die een narcose zeer veilig houden (zie onder bewakingsapparatuur)
meer heb ik tot nu toe niet kunnen vinden over gasnarcose, wel lees ik overal dat het veel veiliger is.
http://home.quicknet.nl/qn/prive/am.poe ... iseren.htm
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

felicia schreef:zou je dat van het opnemen van het baarmoederslijmvlies meer kunnen uitleggen? ik dacht altijd dat de teef de waardevolle voedingsstoffen gewoon weer resorbeerde en het niet zo belastend was al kost het natuulijk wel energie, maar die krijgt ze immers ook weer terug als de bouwstoffen weer gebruikt worden.
Een teef kan niets met dat baarmoederslijmvlies. Het kan ook niet volledig opgenomen worden in het lichaam en ook niet afgebroken worden, want daar is een menstruatie (lees: bevalling) voor nodig.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

felicia schreef: ik dacht altijd dat de teef de waardevolle voedingsstoffen gewoon weer resorbeerde en het niet zo belastend was al kost het natuulijk wel energie, maar die krijgt ze immers ook weer terug als de bouwstoffen weer gebruikt worden.
ja en dat denk ik dus nog steeds. Er zijn zoveel ongecastreerde honden die gewoon heel oud worden, blijkbaar is het dan niet zo belastend...
Misschien een hond die weinig energie verbruikt dan wel... maar nu denk ik even hardop...ben er nog steeds niet over uit... er zijn weinig tot geen onafhankelijke onderzoeken naar gedaan... wel weet ik dat ik het niet zal doen zonder medische noodzaak...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
felicia
Zeer actief

malinois schreef:
felicia schreef: ik dacht altijd dat de teef de waardevolle voedingsstoffen gewoon weer resorbeerde en het niet zo belastend was al kost het natuulijk wel energie, maar die krijgt ze immers ook weer terug als de bouwstoffen weer gebruikt worden.
ja en dat denk ik dus nog steeds. Er zijn zoveel ongecastreerde honden die gewoon heel oud worden, blijkbaar is het dan niet zo belastend...
Misschien een hond die weinig energie verbruikt dan wel... maar nu denk ik even hardop...ben er nog steeds niet over uit... er zijn weinig tot geen onafhankelijke onderzoeken naar gedaan... wel weet ik dat ik het niet zal doen zonder medische noodzaak...
ik denk het ook nog steeds, want het lichaam kan die stoffen toch gewoon weer afbreken en opnemen in het bloed..
ik zal het bij mn honden ook nooit doen zonder medische noodzaak. (katten vind ik weer wat anders)
Afbeelding
Lupo
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Verschillende methodes voor narcose

Ongelezen bericht door Lupo »

felicia schreef: Door de concentratie en de samenstelling van de narcosegassen te varieren kunnen we de diepte van de narcose goed sturen. Het voordeel van gasnarcose is dat de dieren de narcose stoffen kunnen uitademen en dus niet in hun lichaam hoeven af te breken. Bovendien gaat deze verwijdering veel sneller dan wanneer de narcosestoffen eerst door de lever of nieren onschadelijk zouden moeten worden gemaakt. Behalve het pijngevoel uitschakelen, verminderen door de narcose ook de andere lichaamsfunctie als hartslag en ademhaling wat. Dus een nauwkeurige narcose bewaking is beslist nodig. In onze kliniek hebben wij daarvoor zeer moderne apparatuur die een narcose zeer veilig houden (zie onder bewakingsapparatuur)
meer heb ik tot nu toe niet kunnen vinden over gasnarcose, wel lees ik overal dat het veel veiliger is.
http://home.quicknet.nl/qn/prive/am.poe ... iseren.htm
Bedankt! :ok:
mechelaar_fan
Zeer actief

om dat baarmoederslijmvlies terug op te nemen, daar dienen juist de hormonen voor, het is evenwicht binnen het lichaam is een wonder, een samenhang tussen verschillende organen.
Ik ken heel wat oude niet-gecastreerde honden. ik heb zelf ook zo'n teef gehad, en die had tot een maand voor haar dood een hoge vitaliteit en levenskracht. haar moeder is gecastreerd op haar achtste, die heeft sindsdien niet meer gespeeld. ze stond erop te kijken toen de vader van haar pups en haar zoon aan het rollebollen en wildebrassen waren, de baas nam ze uit, ze volgde maar omdat het moest, dan stond ze te apegapen op de spelende honden, verzette aan het meer geen stap, terwijl de andere honden in het water sprongen, dan ging ze terug met de twee andere honden en het baasje naar huis. De hond was sinds haar castratie depressief. helaas voor haar, ze is nog oud geworden ook. Haar dochter heeft dus 6 jaar langer gespeeld, en ja, 3 jaar korter geleefd.
dan kies ik toch wel voor kwaliteit.
en van loopsheid gesproken, de mechelse herder teef Roma des deux pottois wordt 3 maal loops per jaar, en deed dit jaar op 11-jarige leeftijd nog mee aan het wereldkampioenschap mondioring... met baarmoeder en eierstokken, heel vitaal hoor, ondanks al die slijmvliezen.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

mechelaar_fan schreef:om dat baarmoederslijmvlies terug op te nemen, daar dienen juist de hormonen voor, het is evenwicht binnen het lichaam is een wonder, een samenhang tussen verschillende organen.
Ik ken heel wat oude niet-gecastreerde honden. ik heb zelf ook zo'n teef gehad, en die had tot een maand voor haar dood een hoge vitaliteit en levenskracht. haar moeder is gecastreerd op haar achtste, die heeft sindsdien niet meer gespeeld. ze stond erop te kijken toen de vader van haar pups en haar zoon aan het rollebollen en wildebrassen waren, de baas nam ze uit, ze volgde maar omdat het moest, dan stond ze te apegapen op de spelende honden, verzette aan het meer geen stap, terwijl de andere honden in het water sprongen, dan ging ze terug met de twee andere honden en het baasje naar huis. De hond was sinds haar castratie depressief. helaas voor haar, ze is nog oud geworden ook. Haar dochter heeft dus 6 jaar langer gespeeld, en ja, 3 jaar korter geleefd.
en van loopsheid gesproken, de mechelse herder teef Roma des deux pottois wordt 3 maal loops per jaar, en deed dit jaar op 11-jarige leeftijd nog mee aan het wereldkampioenschap mondioring... met baarmoeder en eierstokken, heel vitaal hoor, ondanks al die slijmvliezen.
echt waar? Hoe lang zit er dan steeds maar tussen? Maar als de hond er geen last van heeft... heb ik er ook geen 'last' van...

En die dochter van de moederhond van je waar je het over had, is die overleden aan baarmoederkanker dan of iets wat ermee te maken heeft?
Hoe oud is ze geworden dan?
En moeders, hoe oud is die geworden?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Lupo
Zeer actief

mechelaar_fan schreef:om dat baarmoederslijmvlies terug op te nemen, daar dienen juist de hormonen voor, het is evenwicht binnen het lichaam is een wonder, een samenhang tussen verschillende organen.
Het lijkt me nogal stug en weinig overtuigend om te beweren dat teven minder speels en/of depressief raken door castratie, gebaseerd op één enkel voorbeeld (waarvan ook nog niet eens vast staat dat de castratie de werkelijke oorzaak was).
mechelaar_fan
Zeer actief

mijn hond is niet gestorven aan baarmoeder kanker, aan dezelfde kanker als haar vader.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

ToscaTibby schreef:
Het lijkt me nogal stug en weinig overtuigend om te beweren dat teven minder speels en/of depressief raken door castratie, gebaseerd op één enkel voorbeeld (waarvan ook nog niet eens vast staat dat de castratie de werkelijke oorzaak was).
Ik moet je heel eerlijk bekennen dat ik dit dus ook merk bij de teven die ik heb gehad. Laika is nu 6 en gedraagt zich echt als een bejaarde. Balou, gesteriliseerd met 7 jaar, is daarna afgetakeld in die zin dat er minder leven in zat. Onze vroegere schnauzer..idem dito.
Ik moet dus ook heel eerlijk bekennen dat ik erg geinteresseert ben in alle onderzoeken op dit gebied, omdat ook ik mijn twijfels heb in hoeverre sterilisatie invloed heeft op de levensvreugde van de teef.
Wat de reu betreft vind ik dat castratie dus behoorlijk invloed heeft op het levensplezier van de hond. Wat teven betreft ben ik niet overtuigt, maar ook zeker niet overtuigt dat het geen invloed heeft.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik heb eigenlijk geen waardevolle inbreng :? , maar wil wel even zeggen dat ik dit onderwerp met veel interesse volg omdat ik met de vraag zit of ik Kaya zal laten castreren.

Vond ik het een jaar geleden nog heel normaal, na alle discussies hier op het forum heb ik ernstige twijfels of ik het wel zal laten doen.

Dus deel graag jullie kennis hierover, want het wordt met veel interesse gevolgd! ;)
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Lupo
Zeer actief

Eline* schreef: Ik moet je heel eerlijk bekennen dat ik dit dus ook merk bij de teven die ik heb gehad. Laika is nu 6 en gedraagt zich echt als een bejaarde. Balou, gesteriliseerd met 7 jaar, is daarna afgetakeld in die zin dat er minder leven in zat. Onze vroegere schnauzer..idem dito.
Ik moet dus ook heel eerlijk bekennen dat ik erg geinteresseert ben in alle onderzoeken op dit gebied, omdat ook ik mijn twijfels heb in hoeverre sterilisatie invloed heeft op de levensvreugde van de teef.
Wat de reu betreft vind ik dat castratie dus behoorlijk invloed heeft op het levensplezier van de hond. Wat teven betreft ben ik niet overtuigt, maar ook zeker niet overtuigt dat het geen invloed heeft.
Hmm... Als castratie inderdaad invloed heeft op de psyche van je hond, zou je dan ook bij wijze van proef eerst chemisch kunnen castreren om te zien wat voor invloed dat heeft? Of is dat weer een ander principe?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:Ik moet je heel eerlijk bekennen dat ik dit dus ook merk bij de teven die ik heb gehad. Laika is nu 6 en gedraagt zich echt als een bejaarde. Balou, gesteriliseerd met 7 jaar, is daarna afgetakeld in die zin dat er minder leven in zat. Onze vroegere schnauzer..idem dito.
Onze Lana wordt in april 7 jaar en is nog heel vitaal. Speelt iedere dag nog met Levi, zowel binnen als buiten. Heeft hele zware arthrose in haar ellebogen is een dog (dus 7 jaar is al bijna senior) en is gecastereerd!
Vrienden van ons hebben twee doggen teven gehad en die waren ook nog heel vitaal en gecastereerd op 7-jatige leeftijd.
Vorig jaar is de gecastereerde teef van mijn ouders overleden, 16 jaar, nog zo vitaal als wat. Liep iedere dag nog 5-10 km. naast de fiets en was altijd in voor een spelletje... Ik weet dus niet of je conclusies over dat verouderen aan de castratie kunt koppelen.
Het ene mens wordt ook vroeger oud dan de andere.
Laatst gewijzigd door Scooby op 29 feb 2004 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
Eline* schreef:Ik moet je heel eerlijk bekennen dat ik dit dus ook merk bij de teven die ik heb gehad. Laika is nu 6 en gedraagt zich echt als een bejaarde. Balou, gesteriliseerd met 7 jaar, is daarna afgetakeld in die zin dat er minder leven in zat. Onze vroegere schnauzer..idem dito.
Onze Lana wordt in april 7 jaar en is nog heel vitaal. Speelt iedere dag nog met Levi, zowel binnen als buiten. Heeft hele zware arthrose in haar ellebogen is een dog (dus 7 jaar is al bijna senior) en is gecastereerd!
Vrienden van ons hebben twee doggen teven gehad en die waren ook nog heel vitaal en gecastereerd op 7-jatige leeftijd. Ik weet dus niet of je conclusies over dat verouderen aan de castratie kunt koppelen.
Het ene mens wordt ook vroeger oud dan de andere.
Mee eens. Dat kan je ook absoluut niet concluderen vanuit je eigen ervaringen. Daar zou op zijn minste onderzoek naar gedaan moeten worden voordat je iets kan roepen. Het is alleen wel iets wat me ook bezig houdt. Ieder geval goed te horen dat het voor jouw doggendame's niet op gaat!! ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:Mee eens. Dat kan je ook absoluut niet concluderen vanuit je eigen ervaringen. Daar zou op zijn minste onderzoek naar gedaan moeten worden voordat je iets kan roepen. Het is alleen wel iets wat me ook bezig houdt. Ieder geval goed te horen dat het voor jouw doggendame's niet op gaat!! ;)
Ik had net nog even een aanvulling in mijn vorige stukje geschreven, maar dat heb je niet meer meegequote. Zelfs de 16-jarige gecastereerde teef van mijn ouders wat tot haar laatste maand nog een hele vitale hond.
Ik ken eigenlijk alleen maar gecastereerde teven en mij is nog nooit opgevallen dat ze eerder 'oud' zouden worden. In tegendeel. Ik ken twee doggenteven die 6 en 8 jaar waren toen er toch nog (om medische redenen!) tot castratie werd overgegaan en beide teven zijn daar zo enorm van opgeknapt. Zelfs die van 8 (nu inmiddels ruim 9,5 jaar!) werd weer helemaal jong. Het bleek dat er een chronische baarmoederontsteking haar hele leven in haar lichaam had gesluimerd, zonder dat dat echt opgevallen was... :?
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
Eline* schreef:Mee eens. Dat kan je ook absoluut niet concluderen vanuit je eigen ervaringen. Daar zou op zijn minste onderzoek naar gedaan moeten worden voordat je iets kan roepen. Het is alleen wel iets wat me ook bezig houdt. Ieder geval goed te horen dat het voor jouw doggendame's niet op gaat!! ;)
Ik had net nog even een aanvulling in mijn vorige stukje geschreven, maar dat heb je niet meer meegequote. Zelfs de 16-jarige gecastereerde teef van mijn ouders wat tot haar laatste maand nog een hele vitale hond.
Ik ken eigenlijk alleen maar gecastereerde teven en mij is nog nooit opgevallen dat ze eerder 'oud' zouden worden. In tegendeel. Ik ken twee doggenteven die 6 en 8 jaar waren toen er toch nog (om medische redenen!) tot castratie werd overgegaan en beide teven zijn daar zo enorm van opgeknapt. Zelfs die van 8 (nu inmiddels ruim 9,5 jaar!) werd weer helemaal jong. Het bleek dat er een chronische baarmoederontsteking haar hele leven in haar lichaam had gesluimerd, zonder dat dat echt opgevallen was... :?
Kijk, dat biedt weer tegenwicht! ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
felicia
Zeer actief

ToscaTibby schreef:
Eline* schreef: Ik moet je heel eerlijk bekennen dat ik dit dus ook merk bij de teven die ik heb gehad. Laika is nu 6 en gedraagt zich echt als een bejaarde. Balou, gesteriliseerd met 7 jaar, is daarna afgetakeld in die zin dat er minder leven in zat. Onze vroegere schnauzer..idem dito.
Hmm... Als castratie inderdaad invloed heeft op de psyche van je hond, zou je dan ook bij wijze van proef eerst chemisch kunnen castreren om te zien wat voor invloed dat heeft? Of is dat weer een ander principe?
ze doen het idd vaak bij drukke reuen om te kijken of ze rustiger worden na een castratie, misschien kun je zo ook het effect zien op de teef..

ik denk dat het gedrag verschilt van hond tot hond..misschien heeft de leeftijd waarop ze gecastreerd worden ermee te maken.
als ze heel dr leven last heeft van sluimerende baarmoederontsteking lijkt het me logisch dat ze vrolijker worden na een castratie.
als ik kijk naar de lab van een vriendin van mij die pas is gecastreert dan zie ik eigenlijk geen verandering van gedrag ze is niet rustiger maar ook niet drukker..

ander voorbeeld van onze katten, we hebben er 5 en ze zijn allemaal gecastreerd, 4 ervan zijn rustiger en aanhankelijker geworden meer niet, maar de 5e heeft allerlei huidproblemen hormonale problemen enz. dat ze nu 14 is heeft niemand kunnen denken. we hebben vroeger ook nestjes katten gehad en ons is toen opgemerkt dat alle katers die voor het 1e jaar gecastreerd werden later incontinentie problemen kregen. daarom laten we de katten ook na het eerste jaar castreren.

ik ken ook een aantal honden die idd depressief zijn geworden na een castratie, maar ook honden die er niks aan overhielden en gewoon hetzelfde bleven..
ik zou dan ook graag willlen weten hoe het precies zit met de cyclus en hormonale regeling en uitslagen van onderzoeken willen zien (als die gedaan zijn) als je nu op internet kijkt zie je eigenlijk alleen maar dezelfde algemene onderwerpen..wel jammer.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:Een teef kan niets met dat baarmoederslijmvlies. Het kan ook niet volledig opgenomen worden in het lichaam en ook niet afgebroken worden, want daar is een menstruatie (lees: bevalling) voor nodig.
maar hoe verklaar je dan dat een gecastreerde teef voor de 1e of 2e loopsheid zoveel % minder kans heeft op een of andere ontsteking etc. en een teef die daarna wordt gecastreerd dat het daar niet meer voor uitmaakt?
Je zou toch zeggen dat die tijd daarna veel en veel meer baarmoederslijmvlies zou moeten zijn en dan maakt het niet meer uit of hij gecastreerd wordt of niet... 8O
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Het percentage slaat op melkklier kanker en niet baarmoederontsteking, want bij castratie wordt dus de baarmoeder weggehaald en is er geen kans meer op baarmoederontstiking. Dit zou voor zich moeten spreken.

Hoe later een teef wordt gecastreerd hoe vaker de hormonen door haar lijfje zijn gegaan en hoe minder klein de kans wordt op melkklierkanker. Preciese percentages weet ik hier niet van alleen als ze wordt gecastreerd voor de eerste loopsheid is dit 0,05%, na de eerste loopstheid 0,5 % (zeg ik even uit m'n hoofd), daarna loopt dit percentage alleen nog maar op.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Neeltje schreef:Het percentage slaat op melkklier kanker en niet baarmoederontsteking, want bij castratie wordt dus de baarmoeder weggehaald en is er geen kans meer op baarmoederontstiking. Dit zou voor zich moeten spreken.

Hoe later een teef wordt gecastreerd hoe vaker de hormonen door haar lijfje zijn gegaan en hoe minder klein de kans wordt op melkklierkanker. Preciese percentages weet ik hier niet van alleen als ze wordt gecastreerd voor de eerste loopsheid is dit 0,05%, na de eerste loopstheid 0,5 % (zeg ik even uit m'n hoofd), daarna loopt dit percentage alleen nog maar op.
blijft gelijk daarna, wordt niet meer en minder geloof ik...
Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Scooby schreef:
Eline* schreef:Volgens mij is het bij mensen zo dat de progesteronspiegel na de eisprong ook gewoon stijgt. Je lijf maakt zich dan gewoon klaar voor een zwangerschap toch?
Hoi Eline,

Dat klopt, alleen kunnen mensen het aangemaakte baarmoederslijmvlies kwijtraken door ongesteld te worden, maar dat worden honden dus niet. (Alleen bij de bevalling raakt een teef het baarmoederslijmvlies kwijt.)
Niet alleen bij een bevalling maar gewoon na elke loopsheidsbloeding.

Alleen bij schijndracht blijft na de eisprong het gele lichaam doorgaan met de productie van progesteron. Hierdoor wordt het opgebouwde baarmoederslijmvlies niet afgebroken. Normaal zorgt progresteron voor verdikking van het baamoederslijmvlies. Wordt de eicel niet bevrucht, dan is een verdikte baarmoeder niet nodig. Het gele lichaam sterft af en geleidelijk aan daalt de progesteronspiegel. Beetje bij beetje wordt het verdikte slijmvlies afgestoten: zo langzaam dat er geen bloedverlies naar buiten plaatsvindt (alleen mensvrouwen en primaataapvrouwen menstrueren: hierbij gaat het afstoten van het slijmvlies zo snel , dat het lichaam het niet kan opnemen).

De bloeding tijdens de loopsheid van een hond vindt plaats tijdens de opbouwfase van de pro-oestrus en verdikken van de baarmoederwand maar de bloedingen bij vrouwen (menstruatiebloeding) vindt plaats tijdens de afbraakfase.

Honden die niet drachtig zijn stoten het verdikte slijmvlies langzaam af en de hond neemt daar twee maanden de tijd voor. Alleen bij vrouwen gaat het zo snel, dat de bloedvaten in de wand de vrijkomende afbraakprodukten niet voldoende snel kunnen afvoeren, zodat afvoer gaat plaatsvinden via de vagina.

Progresteron zorgt ook voor de aanmaak van melkklieren. Dus als de hond voor de eerste loopsheid wordt gecastreerd; is er nog geen progresteron invloed geweest die melkklieren heeft ontwikkeld. En wat er niet is kan ook niet aangetast worden.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”