Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup dominant door optillen?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Pup dominant door optillen?

Ongelezen bericht door Caro. »

Haha o geweldig die adviezen :LOL:

Ik kreeg laatst te horen dat je regelmatig de kluif van je hond moet afpakken en dan de volgende dag (jawel, volgende dag) terug moest geven,
want dan leert de hond dat hij het weer terugkrijgt als je wat afpakt... :oeps:
Jezus, tegen zoveel dommigheid is toch geen mens opgewassen :ugh: Ik geloof dat ik alleen maar bijzonder stompzinnig heb staan kijken
bij dit advies en toen maar doorgelopen ben, wellicht hoofdschuddend.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Wat wel iets is om rekening mee te houden..... andere honden vinden het soms helemaal raar / niet fijn als een hond / pup wordt opgetild. Het is zeker denkbaar dat "de andere hond" daar slecht op reageert, gaat opspringen en dergelijke. DAarmee kan (kan... dus niet moet..) alsnog een onwenselijke situatie ontstaan helaas.

*edit; het gaat dan met name om situaties waarbij je blijft staan met pup/hond in de armen om met de ander te gaan praten, niet als je gewoon pup/hond optilt en wegloopt van de situatie.

Ik merk dit gedrag, dus van de niet opgetilde hond, vaker, zelfs bij Rowan. Die is buiten / in het bos zo sociaal als wat (in andere situaties soms onzeker en dat resulteert in geblaf) maar als we ooit een hondje tegenkomen wat wordt opgetild, dan moet en zal hij erbij en snuffelen. Laat de eigenaar het hondje op de grond en is het angstig, dan zal Rowan dat snappen en zich klein maken. Hij stelt zich dan niet bedreigend op. Maar van zo'n eigenaar snap ik het meestal wel... Rowan is enggroot en engzwart ;-) en bij een chi of tekkel.. toch echt heul veul greuter.
Maar, het is dus zeker niet altijd handig om een hondje op te tillen EN te blijven staan ..

Suzanne
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

~Suzanne~ schreef:Wat wel iets is om rekening mee te houden..... andere honden vinden het soms helemaal raar / niet fijn als een hond / pup wordt opgetild. Het is zeker denkbaar dat "de andere hond" daar slecht op reageert, gaat opspringen en dergelijke. DAarmee kan (kan... dus niet moet..) alsnog een onwenselijke situatie ontstaan helaas.

*edit; het gaat dan met name om situaties waarbij je blijft staan met pup/hond in de armen om met de ander te gaan praten, niet als je gewoon pup/hond optilt en wegloopt van de situatie.

Ik merk dit gedrag, dus van de niet opgetilde hond, vaker, zelfs bij Rowan. Die is buiten / in het bos zo sociaal als wat (in andere situaties soms onzeker en dat resulteert in geblaf) maar als we ooit een hondje tegenkomen wat wordt opgetild, dan moet en zal hij erbij en snuffelen. Laat de eigenaar het hondje op de grond en is het angstig, dan zal Rowan dat snappen en zich klein maken. Hij stelt zich dan niet bedreigend op. Maar van zo'n eigenaar snap ik het meestal wel... Rowan is enggroot en engzwart ;-) en bij een chi of tekkel.. toch echt heul veul greuter.
Maar, het is dus zeker niet altijd handig om een hondje op te tillen EN te blijven staan ..

Suzanne
Droef vind opgetilde hondjes ook extreem interessant, daarom pak ik hem dan ook meestal even vast anders gaat hij staan springen. Ik vind dit geen situatie die ik kan oefenen en hij stopt ook niet zomaar. Ik til Izzy wel vaak op in zijn bijzijn maar Izzy is niet boeiend vind hij, dus ook geen oefen materiaal.

Soms gebeurd het wel eens dat mensen het honden veld op komen en dan inderdaad hun hond eerst opgetild houden. Ik vind dat zelf echt niet leuk, ligt niet aan hen maar aan Droef zijn reactie hierop, vaak houdt ik dan Droef even vast en vraag ik of hen hond kennis mag maken met uitleg dat hij anders nieuwsgierig blijft doen maar hij zal een kleine hond. of pup geen haar krenken als deze op de grond staat. Meestal zijn mensen dan ook wel gerust en laten hun kleine hond/pup dan gewoon op de hond(des noods aangelijnd) en dan is het goed en kan iedere hond weer gewoon doen waar hij zin in heeft.

Nogmaals ik snap dus wel waarom mensen het doen, maar de combinatie met Droef maakt het voor mij best onhandig. Al zal ik dan nooit het advies geven dat mijn grote hond de kleinere wel even op zijn nummer zet(dat is namelijk ook niet zo).
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”