Ingrid48 schreef:ik val even over "de nuchtere hf'er" Ik denk dat het gros van de hf'ers geen flauw idee hebben waar ze over praten! Ze kletsen maar wat achter de negatieve meute aan en brallen wat over zielige hondjes die afgespoten moeten worden...Ze hebben nog nooit een shelter gezien en weten niet wat er leeft en gedaan wordt! Daar zitten juist de nuchtere mensen die over leven en dood moeten beslissen en kijken welke hond op de website kan komen en welke niet. Met de pups komt het meestal wel goed en de jonge, gezonden honden vaak ook wel. Soms wordt besloten om wat aandacht voor een wat oudere hond te vragen, maar over het algemeen eindigen die met een spuitje...
Ik heb grenzeloze bewondering voor deze mensen die dag en nacht voor de dieren klaar staan! Verdienen een schijntje en blijven doorgaan in de hoop dat het ooit wat beter wordt...
Ik weet niet of je het nou ook over mij hebt, aangezien ik een spuitje ook humaner vind in dit geval. Daar val ik dus wel écht heel erg over. Niemand kan mij ervan betichten dat ik niet het beste voor heb met het wel en wee van honden, maar er zijn 100.000-en zwerfdieren. Echt ontzettend veel. Ga je die allemaal aan de man kunnen brengen? Nee. Echt niet. Waarom dan niet de situatie nuchter bekijken, de zieke dieren
uit hun lijden verlossen en je focussen op de (psychisch) gezonde dieren. De dieren die met een beetje mazzel gewoon lekker gezond oud kunnen worden in een vreemd land. Zonder hartfalen, Middelandse Zeeziektes en vreselijke angsten.
Ik ben het zelden tot nooit met Neeltje eens, maar in dit geval wel: "Houden van is laten gaan.". Die honden leven niet met de gedachte "Ooit wordt het beter. Dan genezen ze me, krijg ik pilletjes voor dit en injecties voor dat en dan kan ik in een warme mand in Nederland oud worden. Met allemaal lekkere koekjes en een fijne baas.".
Zijn realiteit is "Ik heb het koud en heb honger. Ik voel me ellendig. Ik weet niet of ik dit ga overleven.". En dát grijpt mij veel meer aan dan stichtingen die prediken voor het 'redden' van zoveel mogelijk honden. Want daar helpen ze die honden op dát moment gewoon echt niet mee, de uitzonderingen daargelaten die snel gezond en wel worden geadopteerd door goede eigenaren. Maar dat zijn het dan ook: uitzonderingen. Het overgrote deel van de honden in shelters gaan die mazzel niet hebben. Die zitten met een beetje pech jarenlang op een betonnen vloer in een overdrukke shelter waar soms ook niet genoeg voedsel is. Of dekens om op te liggen, of noem maar op. Já, de mensen die daar werken bedoelen het goed, daar ben ik van overtuigd. Maar wordt het niet wat te vaak vanuit menselijk oogpunt bekeken? Dus lange termijn? En dat botst per definitie met de gedachtegang van die honden, die juist korte termijn oplossingen nodig hebben.
Als ik dan weer hoor van een hond die was aangereden met daardoor 2 gebroken poten, een set gebroken ribben, een ontwrichte onderkaak, onder de teken, Erlichia, hartworm, doodsbang voor mensen, noem maar op, dat zo'n hond wordt opgelapt (met een dierenartsrekening van zo-en-zoveel), dan denk ik oprecht "zónde". Van dat geld had je heel wat dieren kunnen redden die zich met 2 vingers in de neus makkelijk hadden kunnen aanpassen in een nieuw land. Zonder alle medische issues en een fikse revalidatietijd waar zo'n zwerver niets van begrijpt.