Ik zou ook zeker de alvleesklier mee laten nemen in de onderzoeken.alinelaila schreef:Ja, daar zat ik ook te denken. Een aantal van de symptomen komen daar wel erg mee overeen.Lieske_1977 schreef: Ik gooi nog een mogelijkheid op de berg opties die je al hebt gekregen: een probleem met de alvleesklier. Daar passen o.a. het vermageren, de diarree en grijze ontlasting bij.
Sterkte Laeken, ik hoop dat je snel duidelijkheid hebt.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Dag lieve Tom :-(
Moderator: moderatorteam
-
Caat*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)
- Aantal honden: 3
Re: Meedenkend gevraagd want Tom is niet in orde

- Hinke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hatsjoehondje en een geleidehond van vriend
- Aantal honden: 2
Wat een zorgen.
Ik hoop dat jullie snel weten wat er aan de hand is.
Ik hoop dat jullie snel weten wat er aan de hand is.
Groetjes van Hinke
En een poot van Basco en Vronie
En een poot van Basco en Vronie
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
dit of de lever?Nanna schreef:Die grijzige poep en dat aanvalsgewijs niet lekker zijn zouden kunnen duiden op problemen met de galwegen. Misschien heeft ie een galsteen die af en toe opspeelt?
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
in Nederland komt de Franse hartworm voor. Die zie je niet in de ontlasting, nou ja wel maar pas als het al te laat is. Panacur werkt er niet tegen alleen milbemax.laeken schreef:Hij is bij mij nog nooit ontwormd maar we hebben hem ook pas 6 maanden en hij kwam ontwormd. Hij eet kvv goed vleesvoer uit een soort worsten en soms bagger als bonzo omdat hij anders niks eet. Hij is geen poedel maar een miks met terriër. Wel zit er duidelijk poedel in.
- annnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje
Met dit soort vage verhalen niet te lang doorleuren bij de dierenarts, maar je door laten verwijzen naar een internist/2elijns praktijj
- Ri@nne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.
- Aantal honden: 1
Kai had ook verschrikkelijk veel last van allerlei vage klachten waar een DA echt geen bal mee kon.
Hij is, ook zijn ontlasting, enorm opgeknapt van een paar bezoeken van een osteopaat.
Sterkte met Tom!
Hij is, ook zijn ontlasting, enorm opgeknapt van een paar bezoeken van een osteopaat.
Sterkte met Tom!
-
Jetski
- Zeer actief
Ik zou eerst inderdaad de nodige onderzoeken laten doen om lichamelijke problemen uit te sluiten.
Misschien een rare optie, maar als ik het verhaal lees doet het mij ook erg denken aan een manisch depressieve persoon. Geen flauw idee of honden hier ook aan kunnen lijden, maar honden kunnen wel heftige lichamelijke klachten krijgen als ze stress hebben.
Hopelijk vinden jullie snel wat Tom markeert want het is niet fijn om te zien dat je hond niet goed in zn vel zit!
Misschien een rare optie, maar als ik het verhaal lees doet het mij ook erg denken aan een manisch depressieve persoon. Geen flauw idee of honden hier ook aan kunnen lijden, maar honden kunnen wel heftige lichamelijke klachten krijgen als ze stress hebben.
Hopelijk vinden jullie snel wat Tom markeert want het is niet fijn om te zien dat je hond niet goed in zn vel zit!
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Hij wordt nu onderzocht en ik heb de dierenarts effe carte blanche gegeven na de omschrijving van zijn klachten zodat ik niks invul waardoor ik haar in de weg zit.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
goede tactiek. vermijd tunnelvisie. ik ben benieuwd! succes!!laeken schreef:Hij wordt nu onderzocht en ik heb de dierenarts effe carte blanche gegeven na de omschrijving van zijn klachten zodat ik niks invul waardoor ik haar in de weg zit.

-
laeken
- Zeer actief
Hij is helaas erg ziek. Dinsdag uitslag op alles wat hij kan hebben uit het middellandse zee gebied. Erlychia is de meest voor de hand liggende denk ik. Bloedarmoede en leverproblemen. Bleke gele slijmvliezen en bijna 2 kilo afgevallen in 6 weken tijd. Leishmania komt zover ik weet niet voor op Grand Canaria maar hij wordt er wel op getest. Arm beestje. Hoop dat we hem kunnen redden.M@scha schreef:goede tactiek. vermijd tunnelvisie. ik ben benieuwd! succes!!laeken schreef:Hij wordt nu onderzocht en ik heb de dierenarts effe carte blanche gegeven na de omschrijving van zijn klachten zodat ik niks invul waardoor ik haar in de weg zit.
-
laeken
- Zeer actief
-
laeken
- Zeer actief
Ik wel hoor. De volgende komt er weer vandaan als Tom het niet haalt. Ik heb enorm van hem genoten en ben blij dat hij zo fijn leeft nu en niet ligt weg te rotten ergens op straat. We gaan hem helpen en hopen op het beste. En anders heeft hij het fijn gehad en mag het volgende wrak straat geval zijn intrede doen in huize Bas...Nanna schreef:Ach wat sneu...eerst Cleo met middellands zeegebiedgezeik en nu wellicht Tom...
Je zou er toch geen hond meer vandaan durven halen...
-
Johnny Jones
- Zeer actief
Top dat je er zo in staat! Maar ik hoop dat Tom het haalt en je nog lang van hem kan genieten. Sterkte..laeken schreef:Ik wel hoor. De volgende komt er weer vandaan als Tom het niet haalt. Ik heb enorm van hem genoten en ben blij dat hij zo fijn leeft nu en niet ligt weg te rotten ergens op straat. We gaan hem helpen en hopen op het beste. En anders heeft hij het fijn gehad en mag het volgende wrak straat geval zijn intrede doen in huize Bas...Nanna schreef:Ach wat sneu...eerst Cleo met middellands zeegebiedgezeik en nu wellicht Tom...
- HillieS
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
-
laeken
- Zeer actief
Die haalt het wel. Hij stond net te dansen voor zijn eten en wilde graag wandelen. Het is een taai klein bastaardje en we zullen alles doen wat nodig is dus komt goed.Johnny Jones schreef:Top dat je er zo in staat! Maar ik hoop dat Tom het haalt en je nog lang van hem kan genieten. Sterkte..laeken schreef:Ik wel hoor. De volgende komt er weer vandaan als Tom het niet haalt. Ik heb enorm van hem genoten en ben blij dat hij zo fijn leeft nu en niet ligt weg te rotten ergens op straat. We gaan hem helpen en hopen op het beste. En anders heeft hij het fijn gehad en mag het volgende wrak straat geval zijn intrede doen in huize Bas...Nanna schreef:Ach wat sneu...eerst Cleo met middellands zeegebiedgezeik en nu wellicht Tom...
- runninggirl
- Zeer actief
Beterschap! Wat een narigheid. 
- Perle
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): MH - Chihuahua
- Aantal honden: 5
Duimen draaien!
Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
Just like the moon, you're always there, watching.
Just like the moon, you're always there, watching.
- lotje&famke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mix Schapendoes en een Teckel
Wat veel zorgen al zo in 6 maanden tijd met dat innemende snoetje. Beterschap met Tom!

-
laeken
- Zeer actief
Lief dat je dat zegt.Cleva schreef:Het is goed dat je de dierenarts de vrije hand geeft.
Ik zou zelf vooral zorgen dat hij niet onnodig belast wordt met vette voeding (gezien de lever) of energie verliest aan onnodige bijverschijnselen van zijn zwakke gestel (ontstekingen en temperatuur. Enzovoort.) Echt even bij voorbaat in de ziekenhuismodus.
Ongestoorde rust, etcetera.
Maar goed, dat hoef ik je niet te vertellen. Het verschil tussen hopeloos en herstel is al vaker dan vaak een kwestie van halve graden en grammen geweest en ik weet dat je daar de meester in bent.
Hij ligt op me te slapen op de bank en inderdaad morgen een kortere wandeling en lekker chillen voor hem. Erg spannend wel want het beestje zit in mijn hart en ergens knijp ik hem ook. Maar als hij kan genezen en straks een gezond hondje kan zijn is dat het echte kadootje
-
Sandra&co
Ik heb verder geen idee, maar m'n duimen draaien.
- Hanneke2
- Zeer actief
Nanna wat een kutopmerking en verder wat laeken zegt.laeken schreef:Ik wel hoor. De volgende komt er weer vandaan als Tom het niet haalt. Ik heb enorm van hem genoten en ben blij dat hij zo fijn leeft nu en niet ligt weg te rotten ergens op straat. We gaan hem helpen en hopen op het beste. En anders heeft hij het fijn gehad en mag het volgende wrak straat geval zijn intrede doen in huize Bas...Nanna schreef:Ach wat sneu...eerst Cleo met middellands zeegebiedgezeik en nu wellicht Tom...
Ik hoop van harte dat Tom erbovenop komt, maar zo niet, dan is het diep triest en gewoon domme pech. En dan heeft die hond nog effe een goed leven gehad. De kans dat je een mediterrane hond in huis haalt met een mediterrane ziekte is echt niet groot, de meeste honden uit Zuid-Europa zijn kerngezond. Ik weet dat anekdotisch bewijs geen echt bewijs is, maar ik ken heel veel buitenlandse honden hier in de buurt, en nul zijn er aan MZZ dood gegaan. En mijn eigen Spaanse honden idem dito. Jack had misschien wel 14 of 15 of nog ouder kunnen worden zonder die verklote poten, Lilo is nu bijna 15 en doet het nog helemaal prima, en Toto is nog heel jong, bijna 4 nu, en blaakt van gezondheid. Als er hier weer plek is komt er ook zeker weer eentje uit Zuid-Europa, ik durf dat risico op een mzz inmiddels wel aan.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Is Tom getest op mzz voordat hij naar Nederland kwam?
Ik hoop dat jullie snel weten wat hem mankeert, zodat er gericht behandeld kan worden en hij hopelijk snel helemaal opknapt! Als er inderdaad een vermoeden is van leverschade, zou ik hem wel meteen op een leverbesparend dieet zetten, gewoon voor de zekerheid - dat kan verder ook geen kwaad en kan echt een flink verschil maken voor de lever en zijn conditie, ook al is er een onderliggende oorzaak.
Tegenwoordig zijn mzz goed te behandelen, er is véél meer kennis en er zijn veel meer behandelmogelijkheden dan zo'n 10 jaar geleden en bloedtesten zijn beter geworden. Met een goede verzorging, voeding en medische zorg zijn juist dit soort honden enorm geholpen, want op straat zouden ze er natuurlijk wel aan onderdoor gaan.
Ik hoop dat jullie snel weten wat hem mankeert, zodat er gericht behandeld kan worden en hij hopelijk snel helemaal opknapt! Als er inderdaad een vermoeden is van leverschade, zou ik hem wel meteen op een leverbesparend dieet zetten, gewoon voor de zekerheid - dat kan verder ook geen kwaad en kan echt een flink verschil maken voor de lever en zijn conditie, ook al is er een onderliggende oorzaak.
Tegenwoordig zijn mzz goed te behandelen, er is véél meer kennis en er zijn veel meer behandelmogelijkheden dan zo'n 10 jaar geleden en bloedtesten zijn beter geworden. Met een goede verzorging, voeding en medische zorg zijn juist dit soort honden enorm geholpen, want op straat zouden ze er natuurlijk wel aan onderdoor gaan.
-
laeken
- Zeer actief
Ik denk niet dat het als kutopmerking bedoeld wasHanneke2 schreef:Nanna wat een kutopmerking en verder wat laeken zegt.laeken schreef:Ik wel hoor. De volgende komt er weer vandaan als Tom het niet haalt. Ik heb enorm van hem genoten en ben blij dat hij zo fijn leeft nu en niet ligt weg te rotten ergens op straat. We gaan hem helpen en hopen op het beste. En anders heeft hij het fijn gehad en mag het volgende wrak straat geval zijn intrede doen in huize Bas...Nanna schreef:Ach wat sneu...eerst Cleo met middellands zeegebiedgezeik en nu wellicht Tom...
Ik hoop van harte dat Tom erbovenop komt, maar zo niet, dan is het diep triest en gewoon domme pech. En dan heeft die hond nog effe een goed leven gehad. De kans dat je een mediterrane hond in huis haalt met een mediterrane ziekte is echt niet groot, de meeste honden uit Zuid-Europa zijn kerngezond. Ik weet dat anekdotisch bewijs geen echt bewijs is, maar ik ken heel veel buitenlandse honden hier in de buurt, en nul zijn er aan MZZ dood gegaan. En mijn eigen Spaanse honden idem dito. Jack had misschien wel 14 of 15 of nog ouder kunnen worden zonder die verklote poten, Lilo is nu bijna 15 en doet het nog helemaal prima, en Toto is nog heel jong, bijna 4 nu, en blaakt van gezondheid. Als er hier weer plek is komt er ook zeker weer eentje uit Zuid-Europa, ik durf dat risico op een mzz inmiddels wel aan.
Tom komt hoop ik inderdaad goed. En anders domme pech en een hoop verdriet. Toch ben ik dan blij dat hij er was.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Waarom is dat nu weer een kutopmerking.?Hanneke2 schreef:Nanna wat een kutopmerking en verder wat laeken zegt.laeken schreef:Ik wel hoor. De volgende komt er weer vandaan als Tom het niet haalt. Ik heb enorm van hem genoten en ben blij dat hij zo fijn leeft nu en niet ligt weg te rotten ergens op straat. We gaan hem helpen en hopen op het beste. En anders heeft hij het fijn gehad en mag het volgende wrak straat geval zijn intrede doen in huize Bas...Nanna schreef:Ach wat sneu...eerst Cleo met middellands zeegebiedgezeik en nu wellicht Tom...
Vind het meer een kutopmerking van jou.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
laeken
- Zeer actief
Ik denk dat hij wel getest was. Maar dat moet ik effe opzoeken. Dinsdag horen we of hij iets heeft want hij wordt op 7 ziekten getest. Als daar niks uit komt wordt het totale bloedbeeld opgevraagd.DeDiana schreef:Is Tom getest op mzz voordat hij naar Nederland kwam?
Helaas eet hij nu niet of nauwelijks en dus is het erg lastig. De dierenarts heeft ons twee blikjes gastro intestinal meegegeven van royal canin. Gisteren at hij dat maar nu eet hij niets. Ik neem straks kipfilet mee die ik ga koken. En koolvis. Puur en licht verteerbaar en dan hopen dat hij dat wel wil eten.
Maak me wel zorgen want hij ging steeds bergop en dan weer af maar de laatste week gaat hij steeds slechter. Toen wij in Spanje waren eind oktober begon hij echt slechter te worden. Bij mijn moeder at hij 2 dagen niks en daarna kleine beetjes bonzo kuipjes. Ze heeft echt alles geprobeerd en alleen bonzo at hij. Nu eet hij om de dag of soms 1 keer per dag een beetje....
Ergens maak ik me zorgen dat we te laat zijn. Aan de andere kant is gebrek aan eetlust ook een direct effect van babesia en ehrlichia dus als je dat aanpakt kan dat snel bijtrekken. Ik las ergens dat een bloedtransfusie erg kan helpen. Alle slechte bloed eruit en vers gezond bloed erin. Moet er alleen niet aan denken dat we met dat soort oplossingen aan de gang moeten....
Dinsdag 12 uur uitslag dus we gaan het meemaken. Maak me dus ineens wel zorgen maar ga hem ook in de watten leggen.
Ben ook blij dat ik hem al die tijd al ontzien heb. Bv als hij niet luisterde. Soms wilde hij niet doorlopen en soms blijft hij ergens liggen als ik hem roep. Dan liep ik maar naar hem toe en tilde hem op of haalde hem geduldig uit de auto als hij bleef zitten. Misschien was hij wel hartstikke beroerd....Dus erg blij dat ik er altijd weer geduldig en liefdevol op gereageerd heb en niet streng was. Door zijn constante zwakte die we weten aan wennen en zijn uitgemergelde toestand hebben we een engelengeduld met hem gehad. Goddank!!!
-
laeken
- Zeer actief
Geen ruzie maken hier. Ik snap Hanneke ook. Ik kreeg ook effe de kriebels omdat ik altijd last heb van negatieve berichten over buitenlandse honden. Ik ben dan bang dat mensen ze niet meer hoeven terwijl die honden zoveel behoefte hebben aan mensen die ze wel willen. Dus als iemand zegt je zou er geen buitenlandse hond meer om nemen kan ik me voorstellen dat Hanneke dat lastig vindt. Ik wel in elk geval. Maar ik weet dat Nanna het tegen mij niet als kut opmerking bedoelde. En ik blijf toch bij de straathondjes. Die zitten in mijn hart en ik kan me geen leukere betere meer dankbare hondjes voorstellen.bouvierpoedel schreef:Waarom is dat nu weer een kutopmerking.?Hanneke2 schreef:Nanna wat een kutopmerking en verder wat laeken zegt.laeken schreef:Ik wel hoor. De volgende komt er weer vandaan als Tom het niet haalt. Ik heb enorm van hem genoten en ben blij dat hij zo fijn leeft nu en niet ligt weg te rotten ergens op straat. We gaan hem helpen en hopen op het beste. En anders heeft hij het fijn gehad en mag het volgende wrak straat geval zijn intrede doen in huize Bas...Nanna schreef:Ach wat sneu...eerst Cleo met middellands zeegebiedgezeik en nu wellicht Tom...
Vind het meer een kutopmerking van jou.
- Tineke
- Zeer actief
Wat zullen jullie de tijd tot dinsdag de uitslag komt aftellen.
Ik blijf duimen voor een goede afloop voor jullie en Tom
Ik blijf duimen voor een goede afloop voor jullie en Tom

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
-
laeken
- Zeer actief
En wat die angst betreft. Ik heb zelf veel minder moeite met een hond die ziek geworden is elders dan met een pup die ik gekocht heb en die ziek geboren is. Dus wat Tom heeft kan ik vele malen beter verdragen dan een collie met epilepsie die ik gekocht heb en die voor mij gefokt is. Of een herder met HD. Een staff met duizend allergieën en ga zo door. Dat kan ik niet handelen. Een Spaanse hond met ehrlichia kan ik wel verdragen.
Dus voor mij blijven de buitenlandse honden het ding. Ik knap liever de rommel van een ander op dan dat ik mijn gekochte gefokte pup zie verpieteren aan raskwalen en ellende die wij willens em wetens in gefokt hebben.
Dus voor mij blijven de buitenlandse honden het ding. Ik knap liever de rommel van een ander op dan dat ik mijn gekochte gefokte pup zie verpieteren aan raskwalen en ellende die wij willens em wetens in gefokt hebben.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik zou zelf meteen ook het totale bloedbeeld laten bepalen. Want ook als blijkt dat hij wel een mzz onder de leden heeft, is die info nodig en heel relevant voor de juiste behandeling (in welk stadium zit de aandoening, is er bijvoorbeeld sprake van orgaanschade en/of bloedarmoede, etc.). En als het geen mzz blijkt te zijn, heb je ook het totale bloedbeeld nodig om te kijken of daaruit blijkt waar het mis is.laeken schreef:Ik denk dat hij wel getest was. Maar dat moet ik effe opzoeken. Dinsdag horen we of hij iets heeft want hij wordt op 7 ziekten getest. Als daar niks uit komt wordt het totale bloedbeeld opgevraagd.DeDiana schreef:Is Tom getest op mzz voordat hij naar Nederland kwam?
Dat is inderdaad achteraf een fijne gedachte, wellicht dat zijn gedrag samenhangt met het zich niet lekker voelen. Hopelijk gaat hij wel weer wat makkelijker eten, dat zal hij toch heel hard nodig hebben om aan te sterken.laeken schreef:Helaas eet hij nu niet of nauwelijks en dus is het erg lastig. De dierenarts heeft ons twee blikjes gastro intestinal meegegeven van royal canin. Gisteren at hij dat maar nu eet hij niets. Ik neem straks kipfilet mee die ik ga koken. En koolvis. Puur en licht verteerbaar en dan hopen dat hij dat wel wil eten.
Maak me wel zorgen want hij ging steeds bergop en dan weer af maar de laatste week gaat hij steeds slechter. Toen wij in Spanje waren eind oktober begon hij echt slechter te worden. Bij mijn moeder at hij 2 dagen niks en daarna kleine beetjes bonzo kuipjes. Ze heeft echt alles geprobeerd en alleen bonzo at hij. Nu eet hij om de dag of soms 1 keer per dag een beetje....![]()
Ergens maak ik me zorgen dat we te laat zijn. Aan de andere kant is gebrek aan eetlust ook een direct effect van babesia en ehrlichia dus als je dat aanpakt kan dat snel bijtrekken. Ik las ergens dat een bloedtransfusie erg kan helpen. Alle slechte bloed eruit en vers gezond bloed erin. Moet er alleen niet aan denken dat we met dat soort oplossingen aan de gang moeten....
Dinsdag 12 uur uitslag dus we gaan het meemaken. Maak me dus ineens wel zorgen maar ga hem ook in de watten leggen.
Ben ook blij dat ik hem al die tijd al ontzien heb. Bv als hij niet luisterde. Soms wilde hij niet doorlopen en soms blijft hij ergens liggen als ik hem roep. Dan liep ik maar naar hem toe en tilde hem op of haalde hem geduldig uit de auto als hij bleef zitten. Misschien was hij wel hartstikke beroerd....Dus erg blij dat ik er altijd weer geduldig en liefdevol op gereageerd heb en niet streng was. Door zijn constante zwakte die we weten aan wennen en zijn uitgemergelde toestand hebben we een engelengeduld met hem gehad. Goddank!!!
-
*Wolf*
- Zeer actief
Ik denk dat veel samenhangt met onwetenheid. Als het op rassen aankomt, lijkt het veel meer geaccepteerd dat mensen keer op keer voor een ongezond ras of rasgroep kiezen, al hebben ze twee of drie of meer keer een bullachtige bijvoorbeeld jong moeten laten inslapen. Dan wordt er hooguit voorzichtig gesuggereerd (als het om een gewaardeerd lid gaat dan) of het niet beter zou zijn om wellicht een deurtje verder te kijken, maar zelfs dat vaak nog niet. Het wordt vaak begrepen en geaccepteerd, men kan het zich wel voorstellen, lijkt het.
Terwijl de kans dat je een hond met een mmz treft vele malen kleiner is dan een beetje welk bekend ras ook. Ik heb zelf twee oergezonde Spaanse honden, heerlijk, na jarenlang ellende met dogachtigen van NL-fok, die allemaal wel iets genetisch mankeerden. En als je honden van een betrouwbare stichting kiest, die al hun testen hebben gehad, is de kans nog veel kleiner dat je een zieke hond treft.
Maar mensen die helemaal in de rashonden zitten, en vaak zelf nog fokken ook, lijken toch met een scheef oog naar buitenlandse (asiel)honden te kijken. Die zullen er zelf never nooit een nemen, maar snappen (of willen) daarnaast ook niet dat anderen dat wel doen. Geldt natuurlijk niet voor iedereen, zeg ik er voor de duidelijkheid maar even bij, dus voel je aub niet aangesproken als je jezelf hier niet in herkent, maar er zijn er echt wel bij hoor. Gevalletje onbekend maakt onbemind, exact zoals met menselijk allochtonen het geval is.
Maar vooral ben ik blij te lezen hoe Laeken erin staat
Terwijl de kans dat je een hond met een mmz treft vele malen kleiner is dan een beetje welk bekend ras ook. Ik heb zelf twee oergezonde Spaanse honden, heerlijk, na jarenlang ellende met dogachtigen van NL-fok, die allemaal wel iets genetisch mankeerden. En als je honden van een betrouwbare stichting kiest, die al hun testen hebben gehad, is de kans nog veel kleiner dat je een zieke hond treft.
Maar mensen die helemaal in de rashonden zitten, en vaak zelf nog fokken ook, lijken toch met een scheef oog naar buitenlandse (asiel)honden te kijken. Die zullen er zelf never nooit een nemen, maar snappen (of willen) daarnaast ook niet dat anderen dat wel doen. Geldt natuurlijk niet voor iedereen, zeg ik er voor de duidelijkheid maar even bij, dus voel je aub niet aangesproken als je jezelf hier niet in herkent, maar er zijn er echt wel bij hoor. Gevalletje onbekend maakt onbemind, exact zoals met menselijk allochtonen het geval is.
Maar vooral ben ik blij te lezen hoe Laeken erin staat

Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15