dat gaat gewoon niet altijd en overal. In de spits kan je niet altijd 50 meter afstand hebben op elk moment. Het gebeurt vaak genoeg dat ik ineens nog maar een meter of 15 heb hoor. En dan kan je wel je gas loslaten maar dan komen er een heleboel achterop en komen er toch ook weer mensen tussen enzo.Nanna schreef:Nou, het lijkt me op de weg toch een eerste vereisteHippo schreef: die opmerking dat je gewoon voldoende afstand moet houden zijn echt lachwekkend.Ik doe het zelf altijd wel want ben zo'n slome drol die eerst kijkt wat er nou precies gaande is en dan pas remt
Als ik zie hoe kort sommigen op elkaar rijden dan kán dat niet anders dan fout gaan bij plotseling remmen.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Oohhwwww, dat wordt snel een dure hond.....
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Oohhwwww, dat wordt snel een dure hond.....
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Precies, en laten we dan gewoon mijn hele zin quoten Nanna en niet alleen het 2e deel. Want buiten de spits om is voldoende afstand houden meestal prima te doen. Ik zit elke dag een 2 uur in de auto tijdens de spits en dan is voldoende afstand houden gewoon niet aan de orde. Of je moet het hele eind achter een vrachtauto blijven rijden. Neemt niet weg dat de rest van het verkeer nog steeds heel dicht op elkaar rijdt.sbientje schreef:dat gaat gewoon niet altijd en overal. In de spits kan je niet altijd 50 meter afstand hebben op elk moment. Het gebeurt vaak genoeg dat ik ineens nog maar een meter of 15 heb hoor. En dan kan je wel je gas loslaten maar dan komen er een heleboel achterop en komen er toch ook weer mensen tussen enzo.Nanna schreef:Nou, het lijkt me op de weg toch een eerste vereisteHippo schreef: die opmerking dat je gewoon voldoende afstand moet houden zijn echt lachwekkend.Ik doe het zelf altijd wel want ben zo'n slome drol die eerst kijkt wat er nou precies gaande is en dan pas remt
Als ik zie hoe kort sommigen op elkaar rijden dan kán dat niet anders dan fout gaan bij plotseling remmen.
- Shiloh86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
- Aantal honden: 1
sbientje schreef:dat gaat gewoon niet altijd en overal. In de spits kan je niet altijd 50 meter afstand hebben op elk moment. Het gebeurt vaak genoeg dat ik ineens nog maar een meter of 15 heb hoor. En dan kan je wel je gas loslaten maar dan komen er een heleboel achterop en komen er toch ook weer mensen tussen enzo.Nanna schreef:Nou, het lijkt me op de weg toch een eerste vereisteHippo schreef: die opmerking dat je gewoon voldoende afstand moet houden zijn echt lachwekkend.Ik doe het zelf altijd wel want ben zo'n slome drol die eerst kijkt wat er nou precies gaande is en dan pas remt
En toch doe ik het in de drukke ochtend en avond spits ook. Zeker na deze ervaring : http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 3&t=317264
Dat afstand houden is bij die ervaring echt de reden geweest dat ik niet betrokken was.
Nee. Aan die 2 seconde kom ik niet, maar ik houd toch zeker wel boven gemiddeld afstand. Ik vind het gemiddelde er acht absurd kort op. Zo dicht als sommige (de meeste) erop kruipen. Brrrrr. Dood eng. En daar zeg ik ook bij, hoe dichter ze er bij mij achterop op komen, hoe groter mijn afstand wordt met mijn voorganger. Ik laat mijn gas dan inderdaad los. En komen er dan mensen tussen? Jammer dan, dan laat ik het gas nog meer los. Fijn toch? Voor die mensen. Dat ze er tussen kunnen. Hoe vervelend is het niet om vast te zitten achter een vrachtwagen. Dat gejaag en "ik moet eerst". Nee. Beetje ruimte laten voor elkaar is een stuk prettiger.
Laatst gewijzigd door Shiloh86 op 18 sep 2017 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Precies dat gaat gewoon niet altijd. Zeker niet in de spits.sbientje schreef:dat gaat gewoon niet altijd en overal. In de spits kan je niet altijd 50 meter afstand hebben op elk moment. Het gebeurt vaak genoeg dat ik ineens nog maar een meter of 15 heb hoor. En dan kan je wel je gas loslaten maar dan komen er een heleboel achterop en komen er toch ook weer mensen tussen enzo.Nanna schreef:Nou, het lijkt me op de weg toch een eerste vereisteHippo schreef: die opmerking dat je gewoon voldoende afstand moet houden zijn echt lachwekkend.Ik doe het zelf altijd wel want ben zo'n slome drol die eerst kijkt wat er nou precies gaande is en dan pas remt

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Zo doe ik het dus ook en het liefst ga ik dan gewoon achter een vrachtwagen aan rechts, ze zoeken het maar uit links met hun gesjees en gerem. Daar doe ik niet aan mee. Komt er een tussen, zorg ik ervoor dat ik weer ruimte genoeg heb. Zit er een op m'n hielen, heeft-ie pech, ik ga er niet harder door rijden.Shiloh86 schreef:sbientje schreef:dat gaat gewoon niet altijd en overal. In de spits kan je niet altijd 50 meter afstand hebben op elk moment. Het gebeurt vaak genoeg dat ik ineens nog maar een meter of 15 heb hoor. En dan kan je wel je gas loslaten maar dan komen er een heleboel achterop en komen er toch ook weer mensen tussen enzo.Nanna schreef:Nou, het lijkt me op de weg toch een eerste vereisteHippo schreef: die opmerking dat je gewoon voldoende afstand moet houden zijn echt lachwekkend.Ik doe het zelf altijd wel want ben zo'n slome drol die eerst kijkt wat er nou precies gaande is en dan pas remt
En toch doe ik het in de drukke ochtend en avond spits ook. Zeker na deze ervaring : http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 3&t=317264
Dat afstand houden is bij die ervaring echt de reden geweest dat ik niet betrokken was.
Nee. Aan die 2 seconde kom ik niet, maar ik houd toch zeker wel boven gemiddeld afstand. Ik vind het gemiddelde er acht absurd kort op. Zo dicht als sommige (de meeste) erop kruipen. Brrrrr. Dood eng. En daar zeg ik ook bij, hoe dichter ze er bij mij achterop op komen, hoe groter mijn afstand wordt met mijn voorganger. Ik laat mijn gas dan inderdaad los. En komen er dan mensen tussen? Jammer dan, dan laat ik het gas nog meer los. Fijn toch? Voor die mensen. Dat ze er tussen kunnen. Hoe vervelend is het niet om vast te zitten achter een vrachtwagen. Dat gejaag en "ik moet eerst". Nee. Beetje ruimte laten voor elkaar is een stuk prettiger.
-
- Zeer actief
Heb het 1x gehad dat uit het niets blijkbaar alles stilstond.. genoeg afstand, maar niet het besef dat er file was ontstaan (geen remlichten te zien voor me, ze reden heel langzaam en ik kwam in met 120 km per uur. Je beseft je pas dat er file is als je de auto's ineens heel snel benaderdmalinois schreef:Dat werkt afstandhouden zolang er niet een auto ineens tussenport en dus amper nog sprake van afstand is en nee zelf ineens op de rem staan is dan ook niet handig. T is makkelijk in de boekjes realiteit is helaas niet zo vanzelfsprekendDomor schreef:Bij de meeste spookfiles zie je al minimaal 3 auto's voor je flink geremd worden, als het niet meer auto's zijn. Als je zelf netjes 2 seconden afstand houd, en degene voor je in ieder geval 1 seconde, dan heb je dus al 4 seconden afstand om ook te remmen en dan hoeft het helemaal niet zo hard. Want al beginnen ze 3 auto's voor je met hard remmen, dat betekent niet dat ze opeens stil staan, daar gaat nog weer zoveel meter overheen. Een auto is maximaal 12m lang, een vrachtwagen/aanhanger maximaal 18m (daarna is het bijzonder vervoer). Dus dan heb je maximaal 20m die je eerder moet stilstaan dan je voorganger. terwijl je zo'n 140m hebt met 4 seconden vooruit kijken. Je remweg is trouwens zo'n 80m, dat maakt je stopafstand inclusief reactietijd 120m. Inclusief die 20m van je 2 tussenliggers (vrachtwagens rijden niet harder dan 90, dan heb je een stopafstand van 65m, remweg van 40m) sta je dan gewoon op tijd stil, zelfs als er op 4 seconde afstand 2 auto's frontaal op elkaar botsen en daardoor min of meer per direct stil staan.
Het is eigenlijk altijd een geval van te dicht op elkaar zitten. Met 130km/u moet er minimaal 70m tussen zitten, er zit vaak niet meer dan een vrachtwagen tussen, dus maximaal 20m. Dat is dus maar een halve seconde. Ook spookfiles zouden een stuk minder aanwezig zijn als mensen gewoon afstand hielden, want dan hoeft er niet geremd te worden, dan is gas loslaten voldoende.

Daarom bij de geringste filevorming knal ik mijn alarmlichten tegenwoordig aan als ik aansluit.
Want het is echt eng als je niet doorhebt dat er dus langzaam rijdend verkeer ineens voor je is terwijl je met 120 km per uur nietsvermoedend aan komt rijden.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Tja dat kan misschien als je 20 km moet rijden. Ik reed er al 2.5 uur over en dan ging ik nog voor de spits weg. Als ik 200 km lang achter vrachtwagens bleef hangen was ik 4 uur onderweg oftewel kon ik gelijk weer naar huis als ik er uiteindelijk was. Niet alles is zo makkelijk als jij t doet voorkomen. Oh en ik jakker niet ik rij normaal en geef mn honden bij vertrek een knuffel en wil dat ook weer doen als ik thuiskom dus ik kijk wel goed uit hoor. Maar je moet toch met de stroom mee hoe je t went of keert.Neeltje schreef: Zo doe ik het dus ook en het liefst ga ik dan gewoon achter een vrachtwagen aan rechts, ze zoeken het maar uit links met hun gesjees en gerem. Daar doe ik niet aan mee. Komt er een tussen, zorg ik ervoor dat ik weer ruimte genoeg heb. Zit er een op m'n hielen, heeft-ie pech, ik ga er niet harder door rijden.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi