Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bijtincident en mijn fout. Ik voel me zo schuldig...

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: Bijtincident en mijn fout. Ik voel me zo schuldig...

Ongelezen bericht door DeDiana »

Shiloh86 schreef:Daar ben ik het wel mee eens. Maar ik denk wel dat angst ook enorm onderschat wordt. Laat ik het zo zeggen. De "onzekere witte herder die het nodig vind zijn punt te maken", had misschien minder heftig gereageerd of "dat punt" (wat dat dan ook mag zijn) niet gemaakt als zijn stress emmer al niet overvol zat door alle prikkels, angst en het geen keuze krijgen om uberhaubt bij die andere hond in de buurt te komen. Ik schat de kans vrij groot dat als met die hond die zijn punt maakt geBAT wordt, hij de keuze had gemaakt om de afstand te vergroten en er niet naar toe te gaan. En dat als hij al een stuk verder in zijn BAT training is en er wel heen durft, dat punt misschien ook nooit zou maken, maar er voor zou kiezen om weg te gaan.

De meeste onzekere witte herders hebben die keuze niet.

Ik denk dat er geen onzekere honden zijn, waar angst niet de drijvende factor is van het onzeker zijn. De stress die dat veroorzaakt, kan er wel voor zorgen dat ook ander gedrag erger wordt en zich uitvergroot.
Dat klopt, ik denk dus daarom ook dat BAT voor een hond als deze goed zou werken. Omdat de hond inderdaad leert om andere keuzes te maken en de emotie uiteindelijk verandert of minder heftig wordt.
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Precies.

En dat geldt wat mij betreft voor vrijwel alle onzekere honden.
Afbeelding
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Cayenne schreef: Ik dacht dat Fajah al via de garage in huis was en liep zelf even snel naar de buren toe om het pakketje op te halen.
Op dat moment loopt er over straat een mevrouw. Het begon te regenen en vlak voor ons huis steekt ze een paraplu op. Blijkbaar was Fajah nog niet in huis, want ze komt opeens uit de garage gespurt en gaat in volle vaart op de mevrouw af.
De witte herder is van oudsher een herdershond. Een hond die wordt gebruikt om het vee te hoeden en te bewaken.
En dat is precies wat jouw hond deed, zijn roedel beschermen tegen mogelijke indringers. Zeer gewenst als hij boven in de Alpen een kudde vee bewaakt. Ongewenst in de bewoonde wereld waar elk moment wel iemand kan langslopen.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Cayenne
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Cayenne »

bouvierpoedel schreef:
Cayenne schreef:Laeken, zo had ik het nog niet bekeken! Bedankt voor je reactie. Ze is idd wel een beetje waaks. Als de bel gaat slaat ze halfslachtig aan, niets serieus trouwens. Ze laat zich 10 seconden horen, maar dat is het ook wel. Wat je zegt klinkt idd heel logisch!

Bouvierpoedel: dat hoor ik idd vaker dat witte herders snel angstig kunnen zijn. Mijn vorige witte herder was een nuchtere reu en die reageerde helemaal nergens op (had waarschijnlijk inbrekers kwispelend door het huis geleid :roll: ), dus dit gedrag is nieuw voor ons.
Bij veel witjes komt angst voor en daarmee agressie.Wil ook niet zeggen dat het beest mishandeld is geweest omdat ze bang voor een stok of paraplu is.
In haar geval is het wel bevestigd. Er is bij de oude eigenaren ingebroken door een bekende (ook voor haar). Onder invloed van drugs heeft hij het huis kort en klein geslagen (oa alle ramen eruit op de benedenverdieping). Fajah sloeg toen aan en hij heeft haar helaas ook een pak slaag verkocht. Ik heb een stukje van het politierapport over de dierenmishandeling mogen lezen. Heel heftig :80: Ze zijn toen ook een aantal keer met haar naar de dierenarts geweest.
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Cayenne schreef:
bouvierpoedel schreef:
Cayenne schreef:Laeken, zo had ik het nog niet bekeken! Bedankt voor je reactie. Ze is idd wel een beetje waaks. Als de bel gaat slaat ze halfslachtig aan, niets serieus trouwens. Ze laat zich 10 seconden horen, maar dat is het ook wel. Wat je zegt klinkt idd heel logisch!

Bouvierpoedel: dat hoor ik idd vaker dat witte herders snel angstig kunnen zijn. Mijn vorige witte herder was een nuchtere reu en die reageerde helemaal nergens op (had waarschijnlijk inbrekers kwispelend door het huis geleid :roll: ), dus dit gedrag is nieuw voor ons.
Bij veel witjes komt angst voor en daarmee agressie.Wil ook niet zeggen dat het beest mishandeld is geweest omdat ze bang voor een stok of paraplu is.
In haar geval is het wel bevestigd. Er is bij de oude eigenaren ingebroken door een bekende (ook voor haar). Onder invloed van drugs heeft hij het huis kort en klein geslagen (oa alle ramen eruit op de benedenverdieping). Fajah sloeg toen aan en hij heeft haar helaas ook een pak slaag verkocht. Ik heb een stukje van het politierapport over de dierenmishandeling mogen lezen. Heel heftig :80: Ze zijn toen ook een aantal keer met haar naar de dierenarts geweest.
Wat afschuwelijk voor Fajah.
Cayenne
Vaste gebruiker

Ik ga even opzoeken wat BAT precies in houd! We gaan sowieso al met haar op cursus, maar het lijkt me een goede aanvulling!

Brindlecardi: Ik weet niet of ik haar dan nog had kunnen sturen als ik haar op tijd had opgemerkt. Ik heb wel aan haar gemerkt dat als ze echt uit angst reageert, ze ook tijdelijk blind en doof is voor commando's.

DeDiana, wat is precies het verschil tussen snappen en bijten? Want de mevrouw had wel tandafdrukken in haar been, maar het was (gelukkig) niet doorgebeten.

Nogmaals bedankt voor alle reacties! Heel fijn om zo eens input te krijgen van mensen met meer ervaring!
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Cayenne schreef:DeDiana, wat is precies het verschil tussen snappen en bijten? Want de mevrouw had wel tandafdrukken in haar been, maar het was (gelukkig) niet doorgebeten.
Snappen is meestal een korte felle 'hap' waarbij de hond niet doorbijt en daarna snel terugtrekt. Het is dus niet zo dat de hond er vol induikt en ook echt doorbijt en niet meer loslaat.
Honden kunnen uitstekend doseren hoe hard ze bijten en elke hond kán gaten maken (tenzij ze geen tanden meer hebben). Snappen is meestal een waarschuwing, als het niet werkt kan een hond wel overgaan tot echt bijten.
Cayenne
Vaste gebruiker

DeDiana schreef:
Cayenne schreef:DeDiana, wat is precies het verschil tussen snappen en bijten? Want de mevrouw had wel tandafdrukken in haar been, maar het was (gelukkig) niet doorgebeten.
Snappen is meestal een korte felle 'hap' waarbij de hond niet doorbijt en daarna snel terugtrekt. Het is dus niet zo dat de hond er vol induikt en ook echt doorbijt en niet meer loslaat.
Honden kunnen uitstekend doseren hoe hard ze bijten en elke hond kán gaten maken (tenzij ze geen tanden meer hebben). Snappen is meestal een waarschuwing, als het niet werkt kan een hond wel overgaan tot echt bijten.
Bedankt voor je uitleg. Het is dus 'positief' te noemen dat het alleen bij snappen is gebleven.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Cayenne schreef:
DeDiana schreef:
Bedankt voor je uitleg. Het is dus 'positief' te noemen dat het alleen bij snappen is gebleven.
Ik zou daar niet zo bij stilstaan eerlijk gezegd. Volgende keer komt de snep net even verkeerd terecht en ligt iemands huid wel open. Ik heb overigens nu een herder die wel echt doorbijt. Hij duikt er niet vol in en laat ook los, het is meer explosief, impulsief gedrag en dan komt ie weer snel bij zinnen. Met dit soort (waak)honden is het gewoon zaak te voorkomen dat ze in een situatie komen waarin ze menen, of het nou voortkomt uit angst, onzekerheid of wat dan ook, de zaken zelf te moeten oplossen. Laat haar zien en maak haar duidelijk dat jij het bent die de zaken oplost dan krijg je waarschijnlijk ook meer rust in het koppie.
Afbeelding
wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

Ongelezen bericht door wilma23 »

laeken schreef:Ze is waaks. Ze heeft het niet op vreemd volk en voor de deur is precies de grens van haar territorium. Dus ik zou het als waaks zien. Angst is misschien de reden voor meer argwaan maar wat ze deed was waken en haar gedrag kracht bij zetten met bijten. Dus ze zal dit waarschijnlijk alleen voor je deur en in je huis doen verwacht ik. Elders buiten haar territorium zal ze veel makkelijker zijn. Dus richt je niet alleen op angst maar ook op waaksheid.
Dit wou ik ook opschrijven dIt klopt helemaal.
Plus was jij buiten ze wist niet waar je was en dan komt daar ook de drang om jou te beschermen bovenop.

Je hebt het netjes afgehandeld hoor en ja het is ontzettend klots maar het was een les. Dit zal je nu nooit weer gebeuren. En zoals hierboven geschreven op een gegeven moment krijg je voelsprieten en weet je precies wat waar aan de hand is.

Ik zou haar aan de riem houden op plaatsen waar veel andere mensen zijn en met haar gaan trainen op de paraplu en enge geluiden etc. Niet alles tegelijk maar pak het ding voor ding aan. Ik weet niet of er bij je een de buurt een goede honden gedrag therapeut/ trainer zit, maar daar zou ik naar op zoek gaan.
Ik zou niet muilkorven nu want dat helpt niet met haar angst. Zolang je haar aan de riem goed kunt handelen dan zou voor mij de muilkorf nu geen optie zijn.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Cayenne schreef:
bouvierpoedel schreef:

Dat is triest maar dat is gebeurt en moet je niet teveel door laten leiden.
Houd er rekening mee en beschouw het als een gewone leuke hond met bepaalde karaktertrekken die nu wat uitvergroot lijken.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Cayenne
Vaste gebruiker

Nogmaals bedankt voor jullie uitleg! Het is verder idd gewoon een ontzettend leuke hond.
Ik probeer niet stil te staan bij haar verleden, maar op dit soort momenten wel een verklaring voor haar gedrag te vinden.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Cayenne schreef:Nogmaals bedankt voor jullie uitleg! Het is verder idd gewoon een ontzettend leuke hond.
Ik probeer niet stil te staan bij haar verleden, maar op dit soort momenten wel een verklaring voor haar gedrag te vinden.
Zal niet zozeer aan de slechte jeugd of mishandeling liggen maar meer in haar karakter.
Heel normaal gedrag voor een herder alhoewel niet altijd welkom.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Cayenne
Vaste gebruiker

Vandaag nog even bij de mevrouw langs geweest en het gaat gelukkig erg goed met haar! Nog wel wat blauwe plekken, maar ze heeft geen pijn en kan ook prima Ze waren nu een stuk milder over de situatie en gaven ook aan wat overtrokken te hebben gereageerd. Ze hadden nu ook wat begrip en konden wel waarderen dat ik even kwam vragen hoe het ging.
Mevrouw is gelukkig ook niet bang voor honden geworden en zal geen blokje om lopen als we haar tegen komen. Misschien dat het in de toekomst nog een goed idee is dat ze even kennis met Fajah komt maken, maar dat is nu niet aan de orde. Volgens eigen zeggen hadden ze aan het incident 'geen angst, maar wel een mooie bos bloemen over gehouden' :flower:

Ik ben toch opgelucht dat ik even langs ben gegaan, ook omdat we wel heel dicht bij elkaar wonen en de lucht nu ook geklaard is :)
Laatst gewijzigd door Cayenne op 14 sep 2017 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Super, keurig opgelost :ok:
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Netjes gedaan :flower:
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Super gedaan inderdaad!
Cayenne
Vaste gebruiker

Bedankt voor de lieve reacties allemaal!

Dit is trouwens het witje waar dit topic over gaat :I:
Afbeelding
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Kruimel53 schreef:En ze is een keer dwars door de ruit van de voordeur gesprongen
WTF :O: Dat dat kán überhaupt!
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Cayenne schreef:Bedankt voor de lieve reacties allemaal!

Dit is trouwens het witje waar dit topic over gaat :I:
Afbeelding

Ze is prachtig.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

mijke schreef:
Kruimel53 schreef:En ze is een keer dwars door de ruit van de voordeur gesprongen
WTF :O: Dat dat kán überhaupt!
Dat heeft een door mij gefokte hond ook een keer gedaan toen er iemand de tuin in kwam bij zijn bazen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”