Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

100% mee eens

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: 100% mee eens

Ongelezen bericht door crutz »

laeken schreef:Ik denk trouwens dat teken en vlooienmiddelen ook absoluut niet onderschat moeten worden kwam welk vergif dat is. Ik kies om die reden altijd voor een band omdat ik die bij reacties af kan doen itt de zaken die je oraal of op de huid moet geven.

Alleen Plato krijgt bv van de banden en druppels hotspots en is wel een teken magneet. Die staat daarom aan de Bravecto.
M'n vorige trainingshond had ook geregeld teken dus ook Bravecto omdat ik daar bij Plato ook geen problemen mee had.
Gebruik het enkel als ik geregeld teken aantref en niet standaard.
senseotje
Actief

Ongelezen bericht door senseotje »

onze herder van bijna 1.5 jaar moet zijn shit ook weer, normaal enten wij onze honden na de pup tijd niet weer, waarom niet... geen flauw idee. kaart van de da hier uit het dorp al 3x mogen ontvangen!!!!!

enten jullie ook niet weill en hondsdolheid want dat wilde ik dinsdag laten doen. Maylo drinkt veel uit sloten, plassen en plonst er regelmatig ook in, hier in de buurt zijn enige (water)ratten.... jullie advies, wel of niet??

onze pup gaat wel, anders kan ik niet op cursus.
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Mijn honden worden al geruime tijd niet meer gevaccineerd. Tot een paar jaar geleden nog wel elk jaar tegen Weil, maar ik ben daar eens goed voor gaan zitten en heb ook die enting vaarwel gezegd.

In de gemeentevijvers rondom ons huis komen ratten voor en ook regelmatig in onze tuin, daarom heb ik zo lang getwijfeld.

Ik ben inmiddels van mening dat zo'n enting een vals gevoel van veiligheid geeft.
Juist omdat ik mijn honden NIET laten enten ben ik bedacht op de symptomen die kunnen duiden op een besmetting. Ook omdat ik niet laat enten kunnen in het bloed antistoffen aangetroffen worden die duiden op de ziekte van Weil.
Als je laat enten zullen er vaak (nog) antistoffen in het bloed zijn, zodat het niet duidelijk is of de antistoffen van de enting of de ziekte komen. In het geval mijn hond(en) ziek wordt dan ben ik er snel bij (omdat ik er op bedacht ben) en kan er snel bloedonderzoek naar antistoffen gedaan worden en eventueel met een antibioticakuur gestart worden.
Ik ben niet kapot van antibiotica, maar nog minder van nodeloos enten.

Gelukkig zijn mijn dierenartsen heel nuchtere mensen die een goed oor hebben voor mijn mening cq bijdrage :lol1: .
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Wat betreft het aantal teken, zou het niet gewoon kunnen zijn dat sommige honden veel aantrekkelijker zijn voor die beesten dan andere? Ik hoef met Izzy maar een rottig halfuurtje door het bos te lopen en ik kan al 4 teken van haar afvissen, terwijl als ik met een andere hond oploop, deze 0,0 te pakken heeft :19:
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Kells schreef:Daar geloof ik echt geen ruk van! 3 teken in 30 jaar tijd? Ik plukte vorige week nog 3 teken van mijn oudste hond af.
Dan geloof je het niet. :D De laatste teek die ik zag, wandelde in het park opeens over Lilo's rug, die heb ik eraf geveegd.

Ik kan me ook niet voorstellen dat ik een teek over het hoofd zou zien bij die honden, ze hebben een dunne lichte vacht en ze zijn bijna kaal in de liezen en op de buik. Een modderspatje zie je er al direct op. :D

(Vlooien trouwens ook, vorig jaar had Toto na het wandelen een vlo op zijn kop, die zag je ook duidelijk lopen en kon ik er zo van af pakken.)
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Ik heb op Yara echt nog nooit een teek gezien. Zorro heeft ze wel af en toe en Famke uiterst zelden. In 5 jaar misschien 3 of zo. Ik kijk de honden dagelijks na op teken en als er een zit pluk ik die eraf. Bij de katten idem. Heb er verder nog nooit problemen mee gehad. Misschien dat de teken toch een voorkeur heeft, geen idee. Nog nooit in verdiept eerlijk gezegd.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Lemuria schreef:Wat betreft het aantal teken, zou het niet gewoon kunnen zijn dat sommige honden veel aantrekkelijker zijn voor die beesten dan andere? Ik hoef met Izzy maar een rottig halfuurtje door het bos te lopen en ik kan al 4 teken van haar afvissen, terwijl als ik met een andere hond oploop, deze 0,0 te pakken heeft :19:
Xavi had er vorig jaar 4 gedurende t hele jaar... nu had ie er ruim 5 dagelijks... echt nog nooit zo erg geweest en ook nog nooit iets aan hoeven doen dus tot dit jaar...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Toen wij nog in het midden van het land woonden, plukte ik gemakkelijk 4-5 teken per hond per wandeling en dan had ik na de wandeling al met een rubberen borstel bewerkt (en er nog tig rondlopende teekjes afgeborsteld). Ik stond met enige regelmaat op zon vieze, volgezogen engerd, bij voorkeur met blote voeten natuurlijk.
Scalibor was toen het enige wat er echt tegen hielp. Nu vind ik nauwelijks een teek, als ik er 2 per jaar vind, is het al veel. Zelfs zonder iets te gebruiken.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nanna schreef:Zijn kattenentingen ook niet drie jaar geldig?
Ik zou trouwens JUIST een kat die nooit in contact komt met andere katten laten enten omdat die geen weerstand opbouwt. Maar dan dus wel eens in de drie jaar.
Klopt, mijn dierenarts vroeg specifiek of mijn katten buiten komen.
Omdat je ze dus elke drie jaar moet laten enten als dat niet zo is.
Als ze buiten komen bouwen ze weerstand op en hoeft het niet.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Hanneke2
Zeer actief

Kells schreef:
Lemuria schreef:Wat betreft het aantal teken, zou het niet gewoon kunnen zijn dat sommige honden veel aantrekkelijker zijn voor die beesten dan andere? Ik hoef met Izzy maar een rottig halfuurtje door het bos te lopen en ik kan al 4 teken van haar afvissen, terwijl als ik met een andere hond oploop, deze 0,0 te pakken heeft :19:
Nee, dat geloof ik niet. Mijn oudste heeft de meeste teken en zij is degene die het langst rond loopt te keutelen in het struikgewas. Mijn jongste twee houden niet van stil staan en hebben nauwelijks last van teken.
Mijn honden lopen veel door de struiken, willen daar ook graag even gaan rollen door iets goors, dus ik geloof eigenlijk niet dat daar een verklaring zit. Ik hoorde pas van iemand dat ze vijf teken op haar hond had gevonden, en die hond loopt echt veel meer op de paadjes dan die van mij.

Ik denk dat Lemuria gelijk heeft, en dat sommige honden bevattelijker zijn voor teken dan andere. Ik heb blijkbaar stinkende mazzel, maar misschien is het toch ook iets in de voeding of de genen of weetikveel wat van invloed is. Mijn honden komen uit Spanje en je ziet soms van die foto's van Spaanse zwervers die stijf staan van de teken, maar mijn stel was ook teekvrij toen ze in de respectievelijke asiels terecht kwamen. Jack was in het voorjaar op straat gevonden, Toto is in de zomer van straat gehaald en Lilo is in het najaar in beslag genomen. Ze stonden stuk voor stuk stijf van de vlooien toen ze in het asiel kwamen en / of thuis kwamen, maar niks over teken.

Vacht zal zeker ook een rol spelen, en misschien ook poetsgedrag en lichaamsbouw (podenco's wassen zichzelf af en toe zoals katten, en er zijn weinig tot geen plekken op hun lijf waar ze niet bij kunnen en dus niet een teek direct kunnen wegbijten), maar hoe dan ook is het wel interessant.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik gebruik niks preventief en zie en voel echt nooit teken of vlooien op mijn honden :19:
Rani zat wel onder toen ze bij ons kwam maar na behandeling niks meer. Ik behandel dus pas tegen vlooien als ik ze zie.

Qua entingen moet ik nog maar even goed nadenken wat verstandig is.
Hanneke2
Zeer actief

_Tiny_ schreef:Vandaag had Rufus 1 teek op zijn borst, 1 op zijn achterpoot, 2 op zijn snuit, 1 onder zijn oog 1 in zijn oor en 1 op zijn kop. :ugh: Perry had er 1 op zijn borst en ik vond er 1 volgezogen in Jente haar bench. Vorig jaar was ik eerder met de bravecto en waren ze mooi teken vrij. Maar ik kan hier dus echt niet zonder tekenmiddel.
Oh ik zou daar helemaal iebelig van worden en het hele stel kaal scheren. :80: Na de grote wandeling 's ochtends wil ik een kop koffie en even rust voor de werkdag begint, dan wil ik niet teken hoeven zoeken.

Ik zit inmiddels verder te denken, mijn honden vreten veel etensrestjes van ons en wij eten veel kruiden. Peterselie, knoflook, bieslook, kervel, gember, dille, thijm, oregano, noem maar op, ze krijgen het niet in grote hoeveelheden maar toch dagelijks wel wat. Ik weet het niet, maar misschien heeft dat er ook wel mee te maken. Bijtinsecten houden niet van luchtjes.

Ik zou als ik jou was gewoon als experiment 1 hond dagelijks wat (verse) kruiden door zijn eten geven. Kan niks kwaad als het kleine beetjes zijn, en dan eens kijken wat dat doet.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Volgens mij verschilt het ook per hond en uiteraard ligt het ook aan waar je wandelt - niet overal zitten evenveel teken. Mila heeft best vaak teken als ik haar geen Serestoband om doe, maar Amy bijvoorbeeld bijna nooit. Terwijl Amy juist degene is die constant door de bosjes en de struikjes loopt, Mila blijft overwegend op de paden.
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Wij zijn ook al jaren geleden gestopt met het laten inenten van de honden, in het begin kreeg ik nog wel zo'n oproep kaartje in de bus maar dat hebben ze opgegeven. Preventief ontwormen ook niet.
Bij de paarden een beetje hetzelfde probleem hoor, ik laat ze niet preventief inenten en op dit moment kan dat ook want er start er geen landelijk. Als ik dat weer ga doen ben ik verplicht om het startende paard volledig te laten inenten helaas.
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Laatst heb ik voor het eerst een lezing bijgewoond over niet meer enten/titeren en ik vond het heel duidelijk. Had al langer het gevoel dat het om de 3 jaar enten niet nodig zou zijn, maar dat zie ik voor mezelf graag onderbouwd met goede argumenten :wink: Over 5 jaar laat ik Finn weer titeren. Gewoon voor mijn gevoel en om te zien hoe/of zijn titer veranderd is.

Qua vlooien/tekenbehandeling weet ik het nog niet. Heb nu 2x naar tevredenheid bravecto gebruikt en ik wil me nog even verder verdiepen hierin. Het geroep van 'geen gif in mijn hond' vind ik ergens wat kort door de bocht geredeneerd. Snap het wel, maar wil eerst even uitzoeken wat het werkingsmechanisme is.
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik laat alleen lepto4 enten, de rest wordt eerst getiterd om te kijken of het nodig is. ontvlooien preventief en ontwormen doe ik niet aan. ze dragen hier vanaf april tot september een seresto band. verder wordt er gewoon veel gekamd en kom is dan sporadisch een vlo tegen wordt deze vakkundig geplet en teken worden er gewoon uit gehaald.

ellen
Afbeelding
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

ellen en de birmanen schreef:ik laat alleen lepto4 enten, de rest wordt eerst getiterd om te kijken of het nodig is. ontvlooien preventief en ontwormen doe ik niet aan. ze dragen hier vanaf april tot september een seresto band. verder wordt er gewoon veel gekamd en kom is dan sporadisch een vlo tegen wordt deze vakkundig geplet en teken worden er gewoon uit gehaald.

ellen
Dat is nu juist de enting welke ik niet zou geven. Zoek maar eens op Facebook op de Lepto 4 groep. Daar blijken heel veel honden echt ziek van te worden, en zelfs te overlijden.
Afbeelding
Groetjes Marja
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

DeDiana schreef:Volgens mij verschilt het ook per hond en uiteraard ligt het ook aan waar je wandelt - niet overal zitten evenveel teken. Mila heeft best vaak teken als ik haar geen Serestoband om doe, maar Amy bijvoorbeeld bijna nooit. Terwijl Amy juist degene is die constant door de bosjes en de struikjes loopt, Mila blijft overwegend op de paden.
Wat mij hier opvalt is dat de kortpotigen (teckels) nooit een teek hebben en de langbenigen ze wel hebben in het seizoen. Ik zou het eerder andersom verwachten :scratch: Ik geef Biko als ik volgezogen teken vind een pipet van het een of ander. Eén pipet maar en de rest van het seizoen is hij teken vrij. Ook dat werkt, is mijn ervaring, veel langer dan de industrie ons wil doen laten geloven.
Afbeelding
Lemuria

Hanneke2 schreef:
Oh ik zou daar helemaal iebelig van worden en het hele stel kaal scheren.
Zelfs op het meest kortharige hondje ter wereld, Izzy, betrap ik af en toe nog een teek die zich op een subtiele plek schuil hield. Vandaag vond ik er 1 op haar doos, die moet ze gisteravond in het bos al hebben opgelopen want vandaag hebben we alleen aangelijnd door de wijk gelopen :ugh:

@Alma: Ik zie de logica wel. Teken laten zich op hun slachtoffers vallen en dan kun je beter zorgen dat je niet té ver hoeft te vallen natuurlijk :lol1:
DeDiana
Zeer actief

Haha, maar Mila en Amy zijn bijna even groot. Mila is 1 of 2 cm groter. Dat zou toch niet zo veel uit moeten maken? Ik denk dat Amy gewoon niet zo lekker smaakt. :mrgreen:
Lemuria

DeDiana schreef:Haha, maar Mila en Amy zijn bijna even groot. Mila is 1 of 2 cm groter. Dat zou toch niet zo veel uit moeten maken? Ik denk dat Amy gewoon niet zo lekker smaakt. :mrgreen:
Ja maar bij Mila vallen ze veel zachter :lol1: Ook weer een pluspunt.
DeDiana
Zeer actief

Lemuria schreef:
DeDiana schreef:Haha, maar Mila en Amy zijn bijna even groot. Mila is 1 of 2 cm groter. Dat zou toch niet zo veel uit moeten maken? Ik denk dat Amy gewoon niet zo lekker smaakt. :mrgreen:
Ja maar bij Mila vallen ze veel zachter :lol1: Ook weer een pluspunt.
O ja! Natuurlijk! Dat ik daar nog niet aan had gedacht! :oohja:
kipo
Zeer actief

Sorry , maar die bron neem ik even serieus als de sites die -nog steeds- blijven roepen dat kinderen autistisch worden van entingen.
Een temporeel verband is niet hetzelfde als een causaal verband.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Hoeft niet natuurlijk maar zou maar zo kunnen. overal word wel gegild dat entingen goed zijn en niet schadelijk en geen bijwerkingen hebben . Maar neem het eerste en beste pilletje tegen koppijn of andere medicijnen waar je de bijsluiter van ziet en dan met uitgestreken smoel zeggen dat het met enten wel goed zit geloof ik niet.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
kipo
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Hoeft niet natuurlijk maar zou maar zo kunnen. overal word wel gegild dat entingen goed zijn en niet schadelijk en geen bijwerkingen hebben . Maar neem het eerste en beste pilletje tegen koppijn of andere medicijnen waar je de bijsluiter van ziet en dan met uitgestreken smoel zeggen dat het met enten wel goed zit geloof ik niet.
Je hoort mij niet zeggen dat er geen bijwerkingen kunnen zijn, maar heb je dat stuk gelezen?
Alles, van agressie tot angsten en fobieën en van epilepsie tot degeneratieve myelopathie komt door de rabiesvaccinatie.
Oh, en de gevolgen van zo'n vaccinatie zijn nog erfelijk ook.
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

tycha schreef:
ellen en de birmanen schreef:ik laat alleen lepto4 enten, de rest wordt eerst getiterd om te kijken of het nodig is. ontvlooien preventief en ontwormen doe ik niet aan. ze dragen hier vanaf april tot september een seresto band. verder wordt er gewoon veel gekamd en kom is dan sporadisch een vlo tegen wordt deze vakkundig geplet en teken worden er gewoon uit gehaald.

ellen
Dat is nu juist de enting welke ik niet zou geven. Zoek maar eens op Facebook op de Lepto 4 groep. Daar blijken heel veel honden echt ziek van te worden, en zelfs te overlijden.
mijn honden worden al vanaf het begin dat L4 er is er mee ingeent en nergens last van. De kans dat ze ziekte van weil oplopen is vele malen groter omdat mijn honden zwemmen waar ook ratten zwemmen en ik dat risico niet ga nemen. dus ik hoef niet te zoeken op FB bij de lepto 4 groep, maar dank je voor je bezorgdheid.
ellen
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ellen en de birmanen schreef:
tycha schreef:

ellen
mijn honden worden al vanaf het begin dat L4 er is er mee ingeent en nergens last van. De kans dat ze ziekte van weil oplopen is vele malen groter omdat mijn honden zwemmen waar ook ratten zwemmen en ik dat risico niet ga nemen. dus ik hoef niet te zoeken op FB bij de lepto 4 groep, maar dank je voor je bezorgdheid.
ellen
267 varianten en je ent tegen 4...
Dat is toch schijnveiligheid?
Overigens ent ik ook nog Lepto maar alleen de L2. Als die er niet meer is ent ik t niet meer. Oh ze zwemmen hier dagelijks en ja ook ratten...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

malinois schreef:
ellen en de birmanen schreef: mijn honden worden al vanaf het begin dat L4 er is er mee ingeent en nergens last van. De kans dat ze ziekte van weil oplopen is vele malen groter omdat mijn honden zwemmen waar ook ratten zwemmen en ik dat risico niet ga nemen. dus ik hoef niet te zoeken op FB bij de lepto 4 groep, maar dank je voor je bezorgdheid.
ellen
Overigens ent ik ook nog Lepto maar alleen de L2. Als die er niet meer is ent ik t niet meer. Oh ze zwemmen hier dagelijks en ja ook ratten...
Ik ent hier toch echt de L4, eerst al uit gevoel maar vt jaar ook navraag gedaan bij Tannetje en die gaf ook aan bij twijfel wel enten.

En ja er is voldoende twijfel. Namelijk veel direct contact met ratten omdat de terreinhonden hier ratten dood bijten. Veel meer risico dus dan zwemmen in water waar ratten zitten.

Heb pas geleden voor het tweede jaar de L4 geënt zonder problemen. Geen problemen bij eigen honden en ook niet bij de langer blijvende pups die volledig geënt vertrekken.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

nou het is hier deze week wel prijs met de teken zeg, jemig. Hele tijd nul en nu heb ik er echt al een stuk of 10 van karel afgehaald, allemaal al vast dus. Pom had er 3. stomme rotbeesten ook
malinois
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
malinois schreef:
ellen en de birmanen schreef: mijn honden worden al vanaf het begin dat L4 er is er mee ingeent en nergens last van. De kans dat ze ziekte van weil oplopen is vele malen groter omdat mijn honden zwemmen waar ook ratten zwemmen en ik dat risico niet ga nemen. dus ik hoef niet te zoeken op FB bij de lepto 4 groep, maar dank je voor je bezorgdheid.
ellen
Ik ent hier toch echt de L4, eerst al uit gevoel maar vt jaar ook navraag gedaan bij Tannetje en die gaf ook aan bij twijfel wel enten.

En ja er is voldoende twijfel. Namelijk veel direct contact met ratten omdat de terreinhonden hier ratten dood bijten. Veel meer risico dus dan zwemmen in water waar ratten zitten.

Heb pas geleden voor het tweede jaar de L4 geënt zonder problemen. Geen problemen bij eigen honden en ook niet bij de langer blijvende pups die volledig geënt vertrekken.
Ze komen hier niet aan ratten zelf dus t zwemmen en drinken geloof ik wel. Inmiddels ook meerdere honden gezien die veel last van de L4 hebben gehad dus die ent ik niet...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”