Mijn honden worden al geruime tijd niet meer gevaccineerd. Tot een paar jaar geleden nog wel elk jaar tegen Weil, maar ik ben daar eens goed voor gaan zitten en heb ook die enting vaarwel gezegd.
In de gemeentevijvers rondom ons huis komen ratten voor en ook regelmatig in onze tuin, daarom heb ik zo lang getwijfeld.
Ik ben inmiddels van mening dat zo'n enting een vals gevoel van veiligheid geeft.
Juist omdat ik mijn honden NIET laten enten ben ik bedacht op de symptomen die kunnen duiden op een besmetting. Ook omdat ik niet laat enten kunnen in het bloed antistoffen aangetroffen worden die duiden op de ziekte van Weil.
Als je laat enten zullen er vaak (nog) antistoffen in het bloed zijn, zodat het niet duidelijk is of de antistoffen van de enting of de ziekte komen. In het geval mijn hond(en) ziek wordt dan ben ik er snel bij (omdat ik er op bedacht ben) en kan er snel bloedonderzoek naar antistoffen gedaan worden en eventueel met een antibioticakuur gestart worden.
Ik ben niet kapot van antibiotica, maar nog minder van nodeloos enten.
Gelukkig zijn mijn dierenartsen heel nuchtere mensen die een goed oor hebben voor mijn mening cq bijdrage

.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018