Shiloh86 schreef: Daarnaast vind ik de site helemaal niet overdreven. Ze geven hier en daar cijfers en zeggen kort maar bondig waar een bepaald ras voor gefokt is.
Nee dat doen ze niet want daar ontbreekt het ze namelijk aan kennis over.
Ter voorbeeld neem ik dan even enkel mijn ras omdat ik daar dan wel wat vanaf weet.
Deze info staat er op hun site ,
Fila Brasileiro
Gefokt om op weggelopen slaven te jagen, en ze meteen dood te bijten. Grote hond, schofthoogte rond de 75 cm. Geel tot donkerbruin (gestroomd), met hangende oren. Maakt alles af dat vreemd is, absolute eenmanshond. Of zoals de liefhebbers zeggen: 'Wil alles wat vreemd is liever niet om zich heen hebben'. Levensgevaarlijk, stond op lijst om te worden verboden. Wordt ook gebruikt voor kruisingen met turkse berghonden, om een nog agressiever beest te krijgen. Beetje geplooide kop met relatief lange neus en lange oren.
en die klopt dus niet.
De Fila is een werkhond en niet enkel gefokt om weggelopen slaven op te jagen en dood te bijten.
Natuurlijk niet , die slaven vertegenwoordigde een geldwaarde die moesten niet worden dood gebeten , wel opgespeurd en daar is de neus van de Fila prima voor.
Ze zijn inderdaad niet dol op vreemde dat staat trouwens in iedere rasbeschrijving , maar het zijn absoluut niet de killers zoals deze site ze omschrijft.
Er is zegge en schrijven eenmaal een nest aangeboden welke een kruising was van een Fila met Kangal dus ook dat is schromelijk overdreven.
Kortom grote onzin.