Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Achterlijke nieuwe rassen.

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Goldylocks
Zeer actief
Mijn ras(sen): labradors !
Aantal honden: 2

Re: Achterlijke nieuwe rassen.

Ongelezen bericht door Goldylocks »

Maar dat hier mensen allerlei vreemde kruisingen toejuichen vindt ik dan weer raar. :(
Wie treurt om gisteren,geniet niet vandaag.
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Habibi »

Wat bedoel je met vreemde kruising?

Zo'n toevallige oeps als Habibi, of die zogenaamde "designerdogs" of nog iets anders?
Afbeelding
Goldylocks
Zeer actief

Nou ik krijg dus af en toe een vraag van iemand met een geelkleurige hond met krulstaart en kleine oortjes: Goh die van U is dat ook een soort van labrador ?
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Maar dan snap ik nog niet wat je met vreemde kruising bedoelt?

Ik krijg regelmatig aparte vragen, over Habibi, maar nog meer over mijn paard. Maar dat staat los van "vreemde kruising"
Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Border Sheepdog blijkbaar :Q:

Namen genoeg:
http://www.dogbreedinfo.com/hybriddogs.htm
Goldylocks
Zeer actief

Habibi schreef:Maar dan snap ik nog niet wat je met vreemde kruising bedoelt?

Ik krijg regelmatig aparte vragen, over Habibi, maar nog meer over mijn paard. Maar dat staat los van "vreemde kruising"
Ik bedoel eigenlijk dat mensen niet eens meer weten hoe een labrador er uit hoort te zien volgens de rastandaard (dus niet met krulstaart of mechelse herder oortjes) maar hem wel als zodanig hebben gekocht als zijnde "echt" ,en dat vind ik jammer ,snap je het nog :wink:
Goldylocks
Zeer actief

Ja maar daar gaat het niet om Nanna.Natuurlijk is dat dan een hele leuke hond,maar het is GEEN Labrador! En daar hebben ze hem wel voor gekocht!Net zoals bv Silverlabs of Boxadors,prachtige honden ,maar ik mag toch graag zien dat "mijn"ras zuiver blijft.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nanna schreef:
Goldylocks schreef:
Habibi schreef:Maar dan snap ik nog niet wat je met vreemde kruising bedoelt?

Ik bedoel eigenlijk dat mensen niet eens meer weten hoe een labrador er uit hoort te zien volgens de rastandaard (dus niet met krulstaart of mechelse herder oortjes) maar hem wel als zodanig hebben gekocht als zijnde "echt" ,en dat vind ik jammer ,snap je het nog :wink:
Eerlijk gezegd denk ik, dat als ze er een fijn maatje aan hebben, het ze geen donder kan schelen hoe die oren eruit zien. :19:
Lopen zat honden rond die niet aan de rasstandaard voldoen waar eigenaren gek mee zijn en eigenlijk helemaal niet weten of die hond wel rastypiesch is.Alleen word er ook nog steed door een bepaald publiek gedacht dat mooi/gezond x mooi/gezond = mooi en gezond
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief

Nanna schreef:
Goldylocks schreef:Ja maar daar gaat het niet om Nanna.Natuurlijk is dat dan een hele leuke hond,maar het is GEEN Labrador! En daar hebben ze hem wel voor gekocht!Net zoals bv Silverlabs of Boxadors,prachtige honden ,maar ik mag toch graag zien dat "mijn"ras zuiver blijft.
Ik snap niet waar je je druk om maakt :19:
Als iemand nou graag een Boxador wil, dan gaat ie toch gewoon zijn gang? En als iemand een neplab koopt als zijnde echt, so be it. Mij wordt daar de pis echt niet lauw van hoor.
En dan nog ,wat is een echte lab.? De werker of de shower of het gemixte type.?
Ri@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.

Ongelezen bericht door Ri@nne »

Ik had toevallig gisteren een discussie met iemand die een rashond heeft... Die gezonder en beter zou zijn dan mij (ietwat gestoorde! Roemeentje..
Een echte boxador....

Sent from my iPhone using Tapatalk
Afbeelding
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... :I: Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15
Goldylocks
Zeer actief

Nou daar ga je al,dat is dus geen rashond..... :roll: en verder maak ik mij er helemaal niet druk om hoor.
Ri@nne
Zeer actief

Goldylocks schreef:Nou daar ga je al,dat is dus geen rashond..... :roll: en verder maak ik mij er helemaal niet druk om hoor.

:boos: Wel. Jij hebt er gewoon geen verstand van. Dan kan je beter je mond houden.

Dat kreeg ik als antwoord.
Afbeelding
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... :I: Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ri@nne schreef:Ik had toevallig gisteren een discussie met iemand die een rashond heeft... Die gezonder en beter zou zijn dan mij (ietwat gestoorde! Roemeentje..
Een echte boxador....

Nou ja, dat kan natuurlijk wel. :wink: Alleen weet je toch niet of je gelijk hebt, want je kan niet in beide honden kijken.
Je weet ook niet wat de ouders van jouw Roemeen zijn, dus kan je lastig zeggen dat die gezonder is dan een kruising Lab x Boxer.
Tenmashi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Achterlijke hondeneigenaren heb je altijd, of ze nou een (nep-)rashond/designerdog/kruising hebben. :19: Dat heeft weinig te maken met het bestaan van de rassen/kruisingen/whatever op zich.

Al krijg ik persoonlijk wel de kriebels als men het gaat hebben over "mijn ras" en "raszuiverheid". :schrik: Vrijwel alle rassen komen van kruisingen, ze zijn allemaal begonnen als gemuteerd wolfbeest, en bovendien zijn lang niet alle huidige 'raszuivere' rashonden ook kloppend aan de standaard. En dan heb ik het nog niet eens over vertakkingen binnen rassen en wat voor waarde de rasstandaard überhaupt heeft.

Pfff, doe mij maar gewoon een leuke hond. :pffff:
Goldylocks
Zeer actief

Nou wat jammer dat jij daar kriebels van krijgt,dat was niet de bedoeling.Ikzelf vraag me dan weer af waarom jij bij je profiel Mechelse Herder hebt staan als het geen eens een Mechelse Herder is.Zet dan:leuke kruising! :D

En dit is het laatste wat ik erover zeg,straks gaat het weer zo,n beruchte forum rel worden,zoo geen zin an.
Ik ga nu lekker met mijn ras labradors naar het strand,ik neem de stambomen mee ,die kan ik dan aan iedereen die ik tegenkom laten zien! :lol1: :lol1:
Tenmashi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Ze lijkt op een Mechel, gedraagt zich als een Mechel, klinkt als een Mechel. Denk dat ze een Mechel is. :D Zeker weten doen we niet, ze komt namelijk van straat dus zou zomaar een kruising kunnen zijn ja. :lol1: Zeg ook toch niet dat ik het bestaan van rassen onzin vind? ;)
Goldylocks
Zeer actief

Tenmashi schreef:Ze lijkt op een Mechel, gedraagt zich als een Mechel, klinkt als een Mechel. Denk dat ze een Mechel is. :D Zeker weten doen we niet, ze komt namelijk van straat dus zou zomaar een kruising kunnen zijn ja. :lol1: Zeg ook toch niet dat ik het bestaan van rassen onzin vind? ;)
:J:
Ri@nne
Zeer actief

_Leonie schreef:
Ri@nne schreef:Ik had toevallig gisteren een discussie met iemand die een rashond heeft... Die gezonder en beter zou zijn dan mij (ietwat gestoorde! Roemeentje..
Een echte boxador....

Nou ja, dat kan natuurlijk wel. :wink: Alleen weet je toch niet of je gelijk hebt, want je kan niet in beide honden kijken.
Je weet ook niet wat de ouders van jouw Roemeen zijn, dus kan je lastig zeggen dat die gezonder is dan een kruising Lab x Boxer.
Natuurlijk kan dat niet. Maar het gaat wel wat ver om te beweren dat je een rashond hebt, die getest is op erfelijke gebreken, en dat deze rashonden, van dit ras gezonder en beter zijn dan een andere hond omdat dat geen ras is. toch?
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Hoe ga je er zo dan tegenaan kijken als er andere rassen binnen een ras worden ingefokt om het bloed wat te verversen. Is het dan nog wel een ras .? In het verleden waren rashonden ook gewoon rashonden toen er nog geen stamboek was en ook maar uit een allergaartje wat aan gefreubelt met dikke inteelt en later zijn er stiekem ook wel wat andere rassen of bastaarden doorheen gefokt.
Dus onder het hoedje FCI en Raad word alleen de echte rashond gefokt.?
Zijn de rassen die de laatste jaren hun erkenning hebben gekregen daarvoor minder rashond alleen omdat de Raad en FCI dat zegt.?
Als ik 2 poedels op elkaar zet met een stamboom van de Raad/FCI en voeg zelf die stambomen van ouders bij elkaar als bewijs dat de jongen uit die combi komen ,zijn het dan nog raspoedels of niet.?
Haal ik morgen een dekking bij een aangekeurde reu in Belgié zijn de jongen dan raszuiver alleen omdat de Raad dat zegt met een FCI stamboom .? Of zijn diezelfde jongen zonder stamboom nog steeds raszuiver.?
Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

Een goedgefokte kruising kan volgens mij heel goed passen in het beeld van de toekomstige rashond.

Maar soms zie je kruisingen voorbijkomen waar ik minder vrolijk van wordt: moeder is Kangal x Rottweiler en vader is Berner Sennen x Groenendaler. Het was een schattig bruin beertje om te zien, met 10 weken helemaal nergens van onder de indruk. Wat is in hemelsnaam het idee achter zo'n kruising? Ik vermoed niets meer dan de toevallige beschikbaarheid van de ouderdieren.

Ik zou zelf wel als ik voor een kruising zou gaan zoeken naar een hond met ouders die qua karakter een beetje bij elkaar passen. Dus liever geen terriër x windhond ofzo, tenzij je op zoek bent naar een pittige zelfstandige jager.

Ik zie in mijn ras dat ze proberen om de schapendoes te gaan fokken als gezelschapshond. Dus niet blaffen, rustig in huis, niet te waaks, vooral geen pittige honden en ook niet te groot. Dat ze geen schaap kunnen herkennen, actieve sporten onzin vinden en het liefst de hele dag voor de kachel liggen is alleen maar een pré. Waarom fok je dan een does? Als je dan een gezelschapshond wilt fokken kun je wat mij betreft beter een leuk kruising schapendoes x havanezer/Shih Tsu/maltezer. Ik hoor vaak dat mensen het ras willen verbeteren, fok dan gewoon een nieuw ras als je het ras niet goed genoeg vind.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Dartel schreef: Ik zou zelf wel als ik voor een kruising zou gaan zoeken naar een hond met ouders die qua karakter een beetje bij elkaar passen. Dus liever geen terriër x windhond ofzo, tenzij je op zoek bent naar een pittige zelfstandige jager.
Het nest van Mojo is ook uit een niet direct voor de hand liggende combinatie van rassen qua karakter. De Working Kelpie en Peruaanse Naakthond liggen wat karakter betreft behoorlijk uit elkaar.
Toch zijn de pups uit deze combinatie alle 5 uitgegroeid tot hele fijne honden met dito karakters. De een iets werklustiger dan de ander en de ander weer net wat vriendelijker naar andere honden dan de een, maar in het algemeen gewoon honden die perfect uitgegroeid zijn voor hun baasjes.
Soms is het misschien juist wèl goed om te combineren tussen 2 niet dicht bij elkaar liggende rassen. Als daar heel goed over nagedacht is heb ik er in ieder geval geen moeite mee. Uiteraard had dit ook anders kunnen uitpakken, dat weet je nooit op voorhand en blijft een gok.
clausipaus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door clausipaus »

De Silken Windsprite's en Silken Windhounds zijn gewoon prachtig. :I: Daar kan ik niks achterlijks aan vinden.
Heb zelf een Lurcher, wat overigens dan wel weer een type hond is en geen 'nieuw ras', maar doe mij er nog maar een paar hoor, top honden!
Penotti & Sombra!

Afbeelding

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ri@nne schreef:
_Leonie schreef:
Een echte boxador....

Natuurlijk kan dat niet. Maar het gaat wel wat ver om te beweren dat je een rashond hebt, die getest is op erfelijke gebreken, en dat deze rashonden, van dit ras gezonder en beter zijn dan een andere hond omdat dat geen ras is. toch?
Nee dat niet. Dan zijn we het mooi met elkaar eens. :mrgreen:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

Dartel schreef:Ik zie in mijn ras dat ze proberen om de schapendoes te gaan fokken als gezelschapshond. Dus niet blaffen, rustig in huis, niet te waaks, vooral geen pittige honden en ook niet te groot. Dat ze geen schaap kunnen herkennen, actieve sporten onzin vinden en het liefst de hele dag voor de kachel liggen is alleen maar een pré. Waarom fok je dan een does? Als je dan een gezelschapshond wilt fokken kun je wat mij betreft beter een leuk kruising schapendoes x havanezer/Shih Tsu/maltezer. Ik hoor vaak dat mensen het ras willen verbeteren, fok dan gewoon een nieuw ras als je het ras niet goed genoeg vind.
Zie ik ook bij de Engelse collie inderdaad. Dat zijn ze niet eens meer aan het proberen, maar dat is al zeker een tiental jaren zo, vooral in de Engelse lijnen. Collies zouden actieve werkhonden moeten zijn, maar in Engelse lijnen moet je die met een loepje zoeken. De meeste zijn gewoon makke schapen zonder werklust, die niet fatsoenlijk kunnen bewegen en geen enkel atletisch vermogen hebben. De meeste mensen die voor een collie gaan, willen ook helemaal geen actieve werklustige hond, maar een makkelijke gezelschapshond die alles wel prima vindt en een allemansvriend is.
Ik zou echt staan te juichen als er bijvoorbeeld een weloverwogen combi met de border collie zou worden gemaakt, om weer meer werklust en atletisch vermogen terug te krijgen in het ras. Ik zou zo voor zo'n pup gaan, terwijl ik ernstig twijfel of er hier na Mila nog wel een Engelse collie bijkomt - ik zal vast niet nog een keer zo veel geluk hebben met een collie die graag werkt en wat peper in haar reet heeft ;-)
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

DeDiana schreef:
Dartel schreef:Ik zie in mijn ras dat ze proberen om de schapendoes te gaan fokken als gezelschapshond. Dus niet blaffen, rustig in huis, niet te waaks, vooral geen pittige honden en ook niet te groot. Dat ze geen schaap kunnen herkennen, actieve sporten onzin vinden en het liefst de hele dag voor de kachel liggen is alleen maar een pré. Waarom fok je dan een does? Als je dan een gezelschapshond wilt fokken kun je wat mij betreft beter een leuk kruising schapendoes x havanezer/Shih Tsu/maltezer. Ik hoor vaak dat mensen het ras willen verbeteren, fok dan gewoon een nieuw ras als je het ras niet goed genoeg vind.
Zie ik ook bij de Engelse collie inderdaad. Dat zijn ze niet eens meer aan het proberen, maar dat is al zeker een tiental jaren zo, vooral in de Engelse lijnen. Collies zouden actieve werkhonden moeten zijn, maar in Engelse lijnen moet je die met een loepje zoeken. De meeste zijn gewoon makke schapen zonder werklust, die niet fatsoenlijk kunnen bewegen en geen enkel atletisch vermogen hebben. De meeste mensen die voor een collie gaan, willen ook helemaal geen actieve werklustige hond, maar een makkelijke gezelschapshond die alles wel prima vindt en een allemansvriend is.
Ik zou echt staan te juichen als er bijvoorbeeld een weloverwogen combi met de border collie zou worden gemaakt, om weer meer werklust en atletisch vermogen terug te krijgen in het ras. Ik zou zo voor zo'n pup gaan, terwijl ik ernstig twijfel of er hier na Mila nog wel een Engelse collie bijkomt - ik zal vast niet nog een keer zo veel geluk hebben met een collie die graag werkt en wat peper in haar reet heeft ;-)

Ik weet niet of ik het wel zo'n goed idee vindt om border x (Engelse) collie te doen. De collie vind ik al veel te zenuwelijerig en gecombineerd met de ook al niet zo stabiele border krijg je volgens mij heel vervelende honden van. Sowieso bij veel herdertypes zie ik veel labiele honden.
Ik zou eerder opteren voor een compleet ander ras. In de spits- en oertypes zou ik het eerder zoeken. Werklust is mooi maar zou niet mijn eerste zorg zijn. Eerst een stabieler karakter met verbeterde gezondheid en beter gangwerk vind ik belangrijker.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

lieke schreef:
DeDiana schreef:

Ik weet niet of ik het wel zo'n goed idee vindt om border x (Engelse) collie te doen. De collie vind ik al veel te zenuwelijerig en gecombineerd met de ook al niet zo stabiele border krijg je volgens mij heel vervelende honden van. Sowieso bij veel herdertypes zie ik veel labiele honden.
Ik zou eerder opteren voor een compleet ander ras. In de spits- en oertypes zou ik het eerder zoeken. Werklust is mooi maar zou niet mijn eerste zorg zijn. Eerst een stabieler karakter met verbeterde gezondheid en beter gangwerk vind ik belangrijker.
Daarom zeg ik ook 'een weloverwogen combinatie' ;-) Uiteraard moet er dan niet alleen naar werklust gekeken worden, maar naar het hele karakter en zeker ook de gezondheid. Wat ik vooral bedoel te zeggen, is dat ik het zou toejuichen als het willen werken weer een criterium zou worden, in plaats van (zoals het nu lijkt) iets wat fokkers niet graag in het ras zien of gewoon totaal niet belangrijk vinden. Want dat maakt de collie veeleisender en minder een supermakke(lijke) gezinshond, maar ja, het is ook een werkhond van oorsprong en geen gezelschapshond.
DeDiana
Zeer actief

Nanna schreef:Of je neemt een Amerikaan. Op FB zie ik regelmatig iemand langskomen met Collies van Bopparder Hamm die daar ook flink mee werkt. De honden hebben er duidelijk lol in :ok:
Dat je met zo'n yank ook veel minder hoeft te borstelen zie ik als een pré.
Ja, dat zou zeker een optie zijn dan. Maar dat neemt niet weg dat ik het zonde vind van de Engelse collie.
DeDiana
Zeer actief

Nanna schreef:
DeDiana schreef:
Nanna schreef:Of je neemt een Amerikaan. Op FB zie ik regelmatig iemand langskomen met Collies van Bopparder Hamm die daar ook flink mee werkt. De honden hebben er duidelijk lol in :ok:
Dat je met zo'n yank ook veel minder hoeft te borstelen zie ik als een pré.
Ja, dat zou zeker een optie zijn dan. Maar dat neemt niet weg dat ik het zonde vind van de Engelse collie.
Het is precies hetzelfde ras hoor :mrgreen: Alleen zijn de Engelsen veel kleiner, hariger en vaak ook slomer. Ik weet eigenlijk niet of ik die tweedeling erg vind. Zo kan de Engelse collie naar mensen die een lief wandelend vloerkleed willen, en wil je er wat mee doen kies je voor de amerikaan.
Ja, zo kun je het ook zien inderdaad. Dan hebben we bij de collie ook gewoon een soort tweedeling in werk- en showlijn :mrgreen:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Er zijn mensen die er aparte rassen van willen maken, de Engelse en de Amerikaanse collie. :piew:
Dat zijn de mensen van de Engelse types trouwens, die vinden die Amerikanen maar lelijke, atypische honden.
Dat ze stabiel zijn en perfect lopen is blijkbaar reuze atypisch.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nanna schreef:
Marjoleine schreef:Er zijn mensen die er aparte rassen van willen maken, de Engelse en de Amerikaanse collie. :piew:
Dat zijn de mensen van de Engelse types trouwens, die vinden die Amerikanen maar lelijke, atypische honden.
Dat ze stabiel zijn en perfect lopen is blijkbaar reuze atypisch.
Luciferpootjes willen we zien :mrgreen: nauwe hakken, kleine ogen en keeshondenkoppies :cheer:
Ik niet.
Ik ben dan ook fan van dat Friese meiske, zij heeft mooie hondjes, goed gangwerk, niet bang (!!!), normale vachten en ze staat steeds vaker op 1 tegenwoordig. :cheer: :cheer:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”