Caro. schreef:Ik vind dat je verantwoordelijk bent voor de daden van je hond en jij moet ervoor zorgen dat hij geen schade toe kan brengen.
Ongeveer vergelijkbaar: lang geleden liep ik met Kaya in losloopgebied, maar ik had haar aangelijnd. Om de bocht rent een pupje
op haar af, eigenaresse staat op flinke afstand met haar rug naar mij toe te kleppen, en pupje springt letterlijk bovenop de kop
van Kaya.
Hartstikke fout en hartstikke dom om een pupje zo te laten gaan en er niet op te letten, maar ik kan niet een teer pupje laten
bijten door een Rottweiler. Dus Kaya de lucht in, proberen met mijn voeten pupje eraf te werken en ondertussen de eigenaresse
roepen (schreeuwen).
Wat anders vind ik, als de loslopende hond jouw aangelijnde hond aanvalt en jouw hond terug vecht en daardoor schade maakt
aan de loslopende hond. Dan vind ik het echt een gevalletje 'zoek het maar lekker uit', maar zolang de loslopende hond een hond
is die niet aanvalt, dan vind ik dat je ervoor moet zorgen dat je jouw hond onder controle hebt.
Ik vind een aanvaring met een onbezonnen pup toch wel iets anders. Domme baas in dit geval hoor, daar niet van, maar ook stikverantwoordelijke bazen hebben soms nog geen 100% controle over een pup, daar heb ik alle begrip voor.
In een losloopgebied hoef ik me nooit zorgen te maken, Lilo speelt met wat ze leuk vindt en spelen wil, en loopt met een hele wijde boog om honden heen die ze niet mot. Ik kan alleen geen begrip opbrengen voor mensen die honden loslaten waar het niet mag en waar andere mensen dus met een aangelijnde hond lopen. Lilo is al een keer in haar kont gebeten door een loslopende herder hier in de wijk, van de week ook een stel gekken die met een loslopende ambull aan de andere kant van de straat liepen tijdens het laatste rondje. Lilo is in het donker niet erg sociaal en begon te blaffen toen ze die hond zag lopen, en toen moesten die mensen moeite doen om te zorgen dat die hond niet overstak. Nee lekker. Voor het zelfde geld loopt die hond over en wordt aan gort gereden, of hij steekt veilig over en gaat gaten bijten in mijn hond.
Als je je hond loslaat waar het niet mag en er ontstaat mot met een aangelijnde hond, dan blijf ik het dus bezopen vinden dat de schade bepalend is voor de schuldvraag.