Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat als?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: wat als?

Ongelezen bericht door Zamunda »

Paisley schreef:Verschilt het niet per gemeente? Ik heb wel eens gehoord dat in veel rustige gemeenten dat overal buiten de bebouwde kom loslopen is toegestaan, mits er staat aangegeven dat het niet mag.
Het verschilt inderdaad per gemeente, dat is in de apv geregeld.
Ik woon trouwens in een heeeeeel rustige gemeente, maar buiten de bebouwde komt geldt hier een aanlijnplicht. Enkel in bepaalde stukken bos mogen honden hier loslopen.

Leanne schreef:Dus als ik ergens loop met Ti Jay (altijd aan de lijn) en een ander komt lopen patsen en het wordt vechten zou ik opdraaien voor de schade?
Dit ben ik toch niet van plan anders.
Dus ik betaal de schade van/aan de andere hond en wellicht de schade die mijn eigen hond heeft opgelopen omdat een ander zijn hond vogelvrij laat rondwandelen?
Ik kom trouwens nooit op plaatsen waar honden los mogen lopen.
Nee, in beginsel ben jij aansprakelijk voor de schade die jouw hond aanricht en de eigenaar van de andere hond voor de schade die die aanricht.
Leanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Leanne »

Ok, ik vind het nog steeds de omgekeerde wereld maar goed :U:
Afbeelding
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

toch denk ik wel dat het redelijk is dat je gewoon aansprakelijk bent.
hoe lullig het ook is.
er moet ergens een lijn getrokken.
wat als het 2 aangelijnde honden betreft?
etc
Pom
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Dalmatiër, Terriër, Chihuahua
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Pom »

Als je hem daar graag laat zwemmen doe je hem toch gewoon een muilkorf om als je daarheen gaat? Dan weet je zeker dat hij geen schade toe kan brengen, mocht er ooit weer een hond op hem afrennen.
Het is lullig dat jij dat moet doen inplaats van dat andere mensen hun verantwoordelijkheid nemen, maar dan neem je geen iig geen risico.
Leanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita

Ongelezen bericht door Leanne »

Corneliana schreef:toch denk ik wel dat het redelijk is dat je gewoon aansprakelijk bent.
hoe lullig het ook is.
er moet ergens een lijn getrokken.
wat als het 2 aangelijnde honden betreft?
etc
Dan kies je er bewust voor om je hond in contact te laten komen met een andere hond.
Mocht het dan fout gaan dan vindt ik ook dat beide schuld hebben.

Maar ik ontwijk altijd andere honden, en vindt het dan niet normaal dat ik voor de schade moet opdraaien van de losloper.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

M@scha schreef:jij als eigenaar moet ervoor zorgen dat jou eigendommen (en dus hond) geen schade veroorzaken aan derden.
Maar ergens is dat toch heel krom als de andere partij regels overtreedt? Ik zit me af te vragen of je in zo'n geval geen civiele procedure ofzo kan beginnen wegens nalatigheid of iets.

Nou zal mijn Lilo niet snel ernstige schade toebrengen, maar ik word wel helemaal iebelig van mensen die hun honden hier in de wijk los laten lopen. Gister loop ik met (aangelijnde) Lilo tussen de huizen hier langs een speelpleintje, Lilo en ik kijken naar een kattenluikje waar een kat achter zit, erg interessant, we draaien allebei onze kop weer om en er staat een joekel van een rottweiler naast ons. :schrik: Los, en alleen een paar kinderen erbij. Lilo gaf een krijs van schrik en ik schrok zelf ook. Het was gelukkig een reu en gelukkig een vriendelijke hond die direct doorhad dat Lilo niet in was voor een kennismaking, maar die kinderen hadden nul overwicht over die hond. Had ik daar met een hond als TS gelopen had dat anders af kunnen lopen. Hoe idioot is het dan dat jij alle schuld krijgt?
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik vind dat je verantwoordelijk bent voor de daden van je hond en jij moet ervoor zorgen dat hij geen schade toe kan brengen.
Ongeveer vergelijkbaar: lang geleden liep ik met Kaya in losloopgebied, maar ik had haar aangelijnd. Om de bocht rent een pupje
op haar af, eigenaresse staat op flinke afstand met haar rug naar mij toe te kleppen, en pupje springt letterlijk bovenop de kop
van Kaya.
Hartstikke fout en hartstikke dom om een pupje zo te laten gaan en er niet op te letten, maar ik kan niet een teer pupje laten
bijten door een Rottweiler. Dus Kaya de lucht in, proberen met mijn voeten pupje eraf te werken en ondertussen de eigenaresse
roepen (schreeuwen).

Wat anders vind ik, als de loslopende hond jouw aangelijnde hond aanvalt en jouw hond terug vecht en daardoor schade maakt
aan de loslopende hond. Dan vind ik het echt een gevalletje 'zoek het maar lekker uit', maar zolang de loslopende hond een hond
is die niet aanvalt, dan vind ik dat je ervoor moet zorgen dat je jouw hond onder controle hebt.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Caro. schreef:Ik vind dat je verantwoordelijk bent voor de daden van je hond en jij moet ervoor zorgen dat hij geen schade toe kan brengen.
Ongeveer vergelijkbaar: lang geleden liep ik met Kaya in losloopgebied, maar ik had haar aangelijnd. Om de bocht rent een pupje
op haar af, eigenaresse staat op flinke afstand met haar rug naar mij toe te kleppen, en pupje springt letterlijk bovenop de kop
van Kaya.
Hartstikke fout en hartstikke dom om een pupje zo te laten gaan en er niet op te letten, maar ik kan niet een teer pupje laten
bijten door een Rottweiler. Dus Kaya de lucht in, proberen met mijn voeten pupje eraf te werken en ondertussen de eigenaresse
roepen (schreeuwen).

Wat anders vind ik, als de loslopende hond jouw aangelijnde hond aanvalt en jouw hond terug vecht en daardoor schade maakt
aan de loslopende hond. Dan vind ik het echt een gevalletje 'zoek het maar lekker uit', maar zolang de loslopende hond een hond
is die niet aanvalt, dan vind ik dat je ervoor moet zorgen dat je jouw hond onder controle hebt.
Ik vind een aanvaring met een onbezonnen pup toch wel iets anders. Domme baas in dit geval hoor, daar niet van, maar ook stikverantwoordelijke bazen hebben soms nog geen 100% controle over een pup, daar heb ik alle begrip voor.

In een losloopgebied hoef ik me nooit zorgen te maken, Lilo speelt met wat ze leuk vindt en spelen wil, en loopt met een hele wijde boog om honden heen die ze niet mot. Ik kan alleen geen begrip opbrengen voor mensen die honden loslaten waar het niet mag en waar andere mensen dus met een aangelijnde hond lopen. Lilo is al een keer in haar kont gebeten door een loslopende herder hier in de wijk, van de week ook een stel gekken die met een loslopende ambull aan de andere kant van de straat liepen tijdens het laatste rondje. Lilo is in het donker niet erg sociaal en begon te blaffen toen ze die hond zag lopen, en toen moesten die mensen moeite doen om te zorgen dat die hond niet overstak. Nee lekker. Voor het zelfde geld loopt die hond over en wordt aan gort gereden, of hij steekt veilig over en gaat gaten bijten in mijn hond.

Als je je hond loslaat waar het niet mag en er ontstaat mot met een aangelijnde hond, dan blijf ik het dus bezopen vinden dat de schade bepalend is voor de schuldvraag.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”