Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waarom je sommige rassen NIET hebt gekozen

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

dagmar88
Zeer actief

Re: Waarom je sommige rassen NIET hebt gekozen

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:U: Hier loopt het maar een beetje zoals het loopt.
Er zijn zat rassen en rastypsiche eigenschappen die me niet liggen.
Maar ben toch meer van de herplaatsers; dus als ik een klik heb met een hond en denk dat ik die kan geven wat hij/zij nodig heeft, zou ik die niet op basis van ras uitsluiten.
Zo zijn Charlie, Pjotr en Tibbe bij me gekomen. Allemaal kruisingen van rassen waar ik ergens tussen niks en minder dan niks mee had :mrgreen:
Het enige waar ik tot nu toe wél bewust voor heb gekozen zijn mijn rottweiler kruisingen.

Waar ik mezelf echt niet mee zie zijn grote, mensscherpe honden in een woonwijk en honden die veel vachtverzorging nodig hebben.
Ik zal ook nooit een pup van de fokker kopen van een ras (of kruising) dat lichamelijk beperkt is.
Een herplaatser daar van zou wel welkom zijn.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

lets have fun schreef:Ik wil vriendelijke honden. Honden waarmee je gedachteloos door de bossen kunt stappen zonder bang te zijn dat ze gaan hetzen, vechten, weg lopen of anders in de problemen komen. Verder ben ik nogal lui dus het moet wel makkelijk op te voeden zijn. Ik heb helemaal geen zin in lange trainingssessies om een beetje goed gedrag aan te leren. Dus alles wat dat niet kan valt al af, hoe mooi ik ze verder ook kan vinden.
Ga hier in mee. :ok:
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Ptje »

Nou zou ik dus niet snel kiezen voor al te grote honden die ik fysiek niet aankan want ik ben maar een dwergje en heb nu niet echt een stevige wegligging.
Sowieso al geen honden waar je echt stevig mee aan het opvoeden moet want ik ben daar niet streng genoeg voor.
Wat dat betreft heb ik dus een ideale match want Ras ziet bij mij nog wel eens wat door de vingers (en ik bij hem) en hij blijft toch zijn vrolijke goedgemutste zelf die toch goed luistert en graag voor me werkt.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik vind een hoop honden leuk en in gedachten neem ik best wel eens een uitstapje naar een ander ras, maar ze missen allemaal wel een of meer aspecten van wat ik zoek in een hond.
ik heb met de dh de voor mij perfecte match gevonden en beter dan perfect gaat nou eenmaal niet ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Adjani & Tyson
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull terrier
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door Adjani & Tyson »

even off topic: Renee-UK wat heb je toch een ontzettend leuk onderschrift
Afbeelding
flaneloba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door flaneloba »

geen husky of andere poolhond. Ik vind ze echt prachtig, maar hoor zoveel verhalen over wegloperigheid e.d. daar kan ik echt niet mee dealen. Molossers en klapkaken niet omdat ik graag een gezellig vrolijkerd wil. Een allemansvriend hoeft echt niet, maar ik wil niet eeuwig met mijn hond aan de lijn en ogen in mijn achterhoofd hoeven lopen. Nu hebben we een golden (die mijn vriend al had) en hoewel hij na Flame graag weer een golden zou willen is het toch niet echt mijn ras. Misschien een werklijn, maar ik wil wel graag iets meer activiteit dan Flame laat zien.
Afbeelding
Dag monster... *14-01-2016
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik wil een hond die over het algemeen sociaal is, makkelijk te trainen, will to please heeft maar ook een dagje wat minder kan.
Csiva is eigenlijk mijn ideale hond, alleen dat sociale naar mensen mist ze enorm. Voor mij maakt het minder uit omdat de rest van haar is zoals ik wil. En dat dagje wat minder kunnen heeft een poosje geduurd :Q:
renee-uk
Zeer actief

Inge O schreef:
renee-uk schreef:ik vind een hoop honden leuk en in gedachten neem ik best wel eens een uitstapje naar een ander ras, maar ze missen allemaal wel een of meer aspecten van wat ik zoek in een hond.
ik heb met de dh de voor mij perfecte match gevonden en beter dan perfect gaat nou eenmaal niet ;)
en toch zit er denk ik zoveel verschil tussen jan, je vorige teefje (naam kwijt :oops: ) en rita dat er best wat andere rassen zouden zijn die binnen die wiskundige verzameling vallen :wink: .
gina ;)

toch zijn (waren) ze in wezen niet verschillend en de verschillen die er waren komen omdat het naast dh's ook nog individuen zijn én ook door hetgeen ze meegemaakt hebben (of niet, in het geval van jan) voordat ze bij me kwamen.
maar je trekt als baas wel aan dezelfde -aan de hond aangepaste- touwtjes zeg maar :vaag:

maar jouw vonkje zou ik zo komen halen hoor, denk alleen dat dat komt omdat ik uit jouw verhalen zo'n beetje opmaak dat dat een dh in beauceron vermomming is :P
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk
Zeer actief

Adjani & Tyson schreef:even off topic: Renee-UK wat heb je toch een ontzettend leuk onderschrift
dank je wel :J:
Afbeelding

yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

S@ndr@ schreef:Dat bedoel ik, degene die op de vlak voor problemen zou moeten zorgen doet t niet
en degene die zo sociaal moet zijn, wil bijna alles mores leren
dat zou dus een argument zijn om te gaan voor herplaatsers waar je t karakter al van te voren kunt inschatten.
ras eigenschappen komen er niet altijd uit namelijk :wink:
Ongeveer dit.....
Ik vind daarbij idd het voordeel dat je bij een volwassen hond al zoveel meer kunt zeggen van het karakter. Daarbij heb ik met alle 4 mijn herplaatsers ervaren dat de 2 buitenlandertjes toch hondsocialer waren dan mijn 2 asielpeitjes.

Ik heb een voorkeur voor de rare snuiters, de niet allemansvrienden, mijn hond hoeft niet blij tegen iedereen op te springen bv. Ik vind bv Akita's ook geweldig maar karakter en vacht zijn redenen om het niet te doen.
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
Frolic

Ongelezen bericht door Frolic »

Ik zal nooit een hond zonder baard en borstelige wenkbrauwen nemen, dat vind ik veel te kaal. Hoewel ik een Weimaraner of een Vizsla echt prachtig kan vinden, net als een dsk of een pointer. Of een mooi gebouwde Dalmatiër.

Stiekem ben ik aan het nadenken over wat we over een jaar of zo voor hond erbij zullen nemen. Een Vizsla (draadhaar) staat hoog op mijn verlanglijstje. Maar qua formaat niet praktisch hier. Dus nu zit ik me een beetje in te lezen over de Hollandse smous. Eens even verder onderzoeken of dat een hondje is dat qua karakter ook bij mij zou passen.
Bishy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bishy »

Honden die niet los kunnen vanwege jagen of agressie liever niet.
Te eigenwijs (terriërs) sla ik ook over.

Hele grote honden zoals Newfoundlanders :I: en hele kleine hondjes zoals mini chows, chihuahua's etc zijn niks voor mij, en ook naakthonden vallen voor mij af.

Eigenlijk wil ik ook liever een onderhoudsvrije vacht, maar er komt in de toekomst toch hier een poedel of barbet vrees ik
renee-uk
Zeer actief

Inge O schreef: zij is nou net een voorbeeld van wat ik bedoel : ik denk wel dat ze bij jou zou passen maar toch lijkt ze voor mij niet echt op eeen dh, toch niet het type dh dat ik in mijn hoofd heb, oa. ook op basis van flurk die wel 3/4 dh was.
maar dan heb je weer te maken met de individuele verschillen in een ras.
uit jouw verhalen lijkt ze bijvoorbeeld niet erg op rustige rita, maar wel behoorlijk op hectische jan ;)
Afbeelding

Crista
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Crista »

De Duitse dog staat echt heel hoog op mijn verlanglijstje maar zal er denk ik nooit komen vanwege gezondheidsproblemen in het ras.. Enige optie hier zou ooit een DD kruising uit het asiel kunnen zijn. Daarnaast ben ik een paar jaar geleden bij iemand in Tiel wezen kijken en zij hadden een Tamaskan en een Saarloos.. werkelijk prachtige honden met een heerlijk karakter (vooral de saarloos), maar ik denk niet dat dit ras bij ons gaat passen. Deze honden waren echt geweldig, maar zo zijn ze helaas lang niet allemaal.
Hetzelfde geldt voor de Akita, ook prachtig maar vanwege karakter en vacht geen optie voor ons..
Mitch & Kiyo
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Inge O schreef:
renee-uk schreef:
Inge O schreef: zij is nou net een voorbeeld van wat ik bedoel : ik denk wel dat ze bij jou zou passen maar toch lijkt ze voor mij niet echt op eeen dh, toch niet het type dh dat ik in mijn hoofd heb, oa. ook op basis van flurk die wel 3/4 dh was.
maar dan heb je weer te maken met de individuele verschillen in een ras.
uit jouw verhalen lijkt ze bijvoorbeeld niet erg op rustige rita, maar wel behoorlijk op hectische jan ;)
ja, op een manier zoals veel herdersoorten op elkaar lijken en dat bedoel ik dus : dat er wel meer herderrassen bij jou zouden passen :F: .
oh vast wel, maar toch raken me die niet zoals de dh doet.
ik heb aan al mijn honden goede herinneringen en dat waren niet eens allemaal herders, maar dh's hebben voor mij nou eenmaal net dat ene beetje extra, dat speciale 'je ne sais quoi'
en never change a winning team, toch :mrgreen:
Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik heb ooit een DH x Tervueren gehad en daarna wilde ik nooit meer een herder omdat ik knettergek werd van dat afhankelijke. Was een heerlijke hond hoor, maar hee, bedenk zelf ook eens wat!

Enfin, daarna kwam er dus bewust uitgezocht een stabij en die hebben veel leuke kanten en veel minder leuke kanten.
Toch ben ik erin blijven hangen en via de stabij kwam ik bij de wetter, die ik écht ideaal vind.
En raar genoeg heeft die wetter best wat trekjes die je bij herders ziet. Die ik dus nooit meer wilde ::LOL:

Verder houd ik niet van extreme keffers, ik wil er gedachteloos mee kunnen lopen zonder agressie, hetzen of meer van zulk gedoe en - heel belangrijk - ik wil een hond die een commitment aangaat met je. Enig opportunisme mag best maar ik wil vooral veel maatje en dus relatief weinig watkrijgikervoor.
En dán blijven er dus echt maar weinig over.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Trek graag dagelijks een paar uurtjes de natuur in, dus geen schoothondje of een ras waar de Norbergwaarde van afspat.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Grappig, ik vind de Wetter qua uiterlijk ook niet echt mijn type hond, maar hun karakter maakt wel dat er misschien ooit toch eens een komt. Gevalletje zeg nooit nooit :mrgreen: Dus nee, ik denk niet dat ik een ras puur op uiterlijk gebaseerd niet zou willen. Als het karakter je ligt ga je de charme er wel van inzien.

Ik vind Bull Terriërs echt heel leuk, geinig uiterlijk en een flinke dosis karakter. Maar het gedrag richting andere honden maakt toch dat ik er nooit één zal hebben.

Verder ben ik best veeleisend vrees ik :oeps: Ik wil een energieke hond die ik niet voor alles hoef te motiveren, die motivatie moet er gewoon zijn. Daarnaast toch wel een bepaalde mate van baasgerichtheid. Ik wil best wat bloed, zweet en tranen in de opvoeding stoppen maar een hond moet wel willen samenwerken. Toch ook weer niet slaafs, er moet wel wat initiatief in zitten. Dan nog een redelijk sociaal karakter, ik hoef geen allemansvriendjes (liever niet zelfs) maar ik verwacht wel neutraal, natuurlijk hondengedrag dat een beetje mee kan in deze maatschappij. En ik zou nooit kiezen voor een hond die zo ongezond gebouwd is dat hij zichzelf in de weg zit.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Inge O schreef:
ik wil een hond die een commitment aangaat met je. Enig opportunisme mag best maar ik wil vooral veel maatje en dus relatief weinig watkrijgikervoor.
En dán blijven er dus echt maar weinig over.
ik denk dat je daar de bal behoorlijk misslaat : dan blijven er voor jou misschien maar weinig over maar een ander kan dat weer helemaal anders ervaren.
Nouja, altijd voor mij uiteraard.
Maar ik wil dus een van nature en zonder veel gedoe sociale hond, dan vallen er al heel wat af, en juist bij die groep zie je dat commitment vaak weer wel (molossers).

En bij de rest is er toch altijd behoorlijk wat opportunisme.
Of ze hebben geen humor, en dan hoeft het voor mij ook niet.

Ik vind uiterlijk trouwens niet belangrijk, een gezonde bouw wel. Dat selecteert ook alweer.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Alles met korte poten en platte snuiten omdat ik een hond voor de beweging wil.

Alles met flink hondagressie omdat ik rustig door een gebied wil kunnen wandelen.

Misschien komt er ooit nog wel een pitbull x iets zwaars, maar dan wil ik die voor 's nachts op het erf achter een dik hek in de polder. Want hoewel ik pitbulls, zeker de originele game bred variant ontzettend mooi vind, is de hondagressie voor mij iets waar ik niet snel overheen zal stappen.

En dus komt er als eerste in principe een poedel. Dat voldoet aan alle eisen (incl. niet verharen)
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Geen asociale hond en ook geen hond met jachtinstinct.
Ik vind het echt zo vervelend als honden de neiging hebben van je weg te lopen, dat is echt niet aan mij besteed.
Beetje trauma van Ben :mrgreen:
Verder ook geen overdreven drukke hond, dat past gewoon niet bij mijn eigen gemoedstoestand.
Ingding
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ingding »

Ik wil hierna molosser meer. Ik zal altijd een zwak blijven houden voor Rottweilers, maar hoe ze er tegenwoordig uitzien vind ik er veel ontzettend lelijk en daarbij worden ze ook niet meer oud. En een iets makkelijkere hond in de omgang met andere honden zou ook niet erg zijn. Maar ik heb hopelijk nog een tijdje dus kan ik nadenken over wat ik wel wil. :mrgreen:
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Ach ik denk dat je met elke hond een klik kan krijgen mooi of niet mooi ,ik vind een poedel niets ,maar weet zeker als er één om wat voor reden dan ook op mijn pad kwam, ik van hem zou houden en er een band mee zou krijgen. Een teckel en chi vond ik ook niets ,en kijk in onze roedel een teckel een cane corso een bordeauxdog en onlangs een chi. En we willen er geen één kwijt.
Wel blijft mijn voorkeur bij de molosser liggen.
Afbeelding
Leanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita

Ongelezen bericht door Leanne »

Crista schreef:De Duitse dog staat echt heel hoog op mijn verlanglijstje maar zal er denk ik nooit komen vanwege gezondheidsproblemen in het ras
Hier net zo.
De Alabai zou ook een hond zijn die ik graag zou willen, mocht ik ooit de lotto winnen en een huis met een flinke lap grond kunnen kopen, dan komt er zeker een.
Maar die kans is dus 0, nog heeeel veel 0000 :mrgreen:
Afbeelding
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

De Schotse Collie, nooit gekomen ondanks dat ik ze super vindt. Er kwam een Bordeaux dog en geen moment spijt van gehad. En nu alleen maar vnl Bullen en Molossers en zou niets anders meer willen.
Melody
Zeer actief
Mijn ras(sen): Galgo x Podenco

Ongelezen bericht door Melody »

Ik heb serieus een teckel overwogen, ik heb daar zo'n zwak voor.
Maar ik wilde toch lange poten en geen lange rug. Te meer omdat ik een sportief typje zocht: rennen, skaten en wie weet wat we nog tegenkomen.
Daarnaast is het ook heerlijk stil in huis...
christina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een asbakkie* een mix d'amour de Greece, twee katten en kippen.

Ongelezen bericht door christina »

Bull terriërs, Bordeaux doggen en andere rare of plat/misvormde snuiten/koppen zal ik niet voor kiezen. Verder vind ik uiterlijk niet echt belangrijk. Mens en diervriendelijkheid is voor mij het allerbelangrijkst. Ik zal niet gauw voor een rashond van een fokker gaan. Ik val meer op asbakkies en herplaatsers.
Afbeelding
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

Ik was 16 en we gingen een hond krijgen. Ik had dus gelijk een hondenencyclopedie gekocht en uit mijn hoofd geleerd en besloten dat een Border Collie wel geschikt zou zijn. Die bleken alleen niet zo vaak onverknipt in het asiel te zitten en mijn moeder wilde wel absoluut een asielhond.

Ruim tien jaar later had ik bijna alsnog een Border gehad; we zijn bij een herplaatsteefje gaan kijken. Uiteindelijk is het een Roemeense kliko geworden, maar wie weet komt die tweedehands Border er ooit wel. Wie weet ook niet. Ik vind de mengelmoesjes meestal eigenlijk toch wel het leukst. En die zijn voldoende voorradig in de kringloopwinkel.

We hadden trouwens ook bijna een Labrador gehad. Er zat een lief, beetje verloren blond teefje in één van de asiels die we bezochten. Maar uiteindelijk sprak Zorro ons nog wat meer aan. Ik heb me daar nog wel even schuldig over gevoeld, maar aan de andere kant, de gemiddelde lieve blonde Labrador vindt meestal wel snel alsnog een huisje terwijl Zorro al een half jaar in het asiel zat en nog maar één keer geinteresseerden had gehad (die hem weer terug brachten).

Poedel lijkt me ook leuk, maar ook wat minder tweedehands verkrijgbaar gemiddeld. En nou ja, ik ga geen maanden op een poedel wachten terwijl ik nog honderd andere leuke honden zie zitten.

Tot slot de Whippet - een ras waar ik een enórm zwak voor heb, maar het jagen zou ik echt een probleem vinden :ugh:
Jokkebrok

Ongelezen bericht door Jokkebrok »

Wat leuk om te lezen allemaal. Grappig ook dat het soms gewoon neerkomt op wat Elsschot ooit al eens neerpende:
... tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren... :wink:
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Oh de mops..om t neusje
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”