Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Meerdere honden tegelijk uit laten aan de lijn

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

nathalie71

Re: Meerdere honden tegelijk uit laten aan de lijn

Ongelezen bericht door nathalie71 »

alm@ schreef:
nathalie71 schreef:
Maeve schreef:Het is ook gewoon een kwestie van consequent blijven. Ik heb zelf twee honden maar af en toe logees of ik laat andermans honden uit. En hoe meer honden, des te strenger ik word :mrgreen: Ik vraag geen perfect volgwerk aan de lijn hoor, maar ze mogen me niet van de sokken lopen, niet voor m'n voeten lopen en ieder loopt aan z'n eigen kant. Ook niet tussendoor van kant wisselen tenzij ik het zeg. Beide kennen het commando "andere kant" om te wisselen, logees help ik een handje met een rukje aan de riem en die pakken dat ook heel snel op. Maar dat is wel de makkelijkste manier denk ik. Rust eisen en geen gezeik tolereren. Als ze als een malle voor me langs schieten loop ik door waardoor ze zomaar eens mijn voet kunnen tegenkomen. En bij ongevraagd van kant wisselen stuur ik ze gewoon meteen weer terug. Echt, ze passen zich heel snel aan zolang jij maar duidelijk bent.
Mee eens :ok:
Ik ook :ok: en dat bedoel ik ook met mijn stukje. Het hoeft allemaal niet perfect maar het draait inderdaad om rust eisen, duidelijk zijn en geen gezeik (ook letterlijk :mrgreen: ) tolereren. Al moet ik soms wel eens de hakken in het zand zetten als er ineens een kat uit de struiken voor ze langs schiet :schrik: dan zie je de adrenaline uit een aantal oren spuiten :mrgreen:

Hahaha...zie het voor me :D

Ik denk dat de fout ook was dat ik ze met z`n drieën naast elkaar wilde laten lopen.
Ferry heeft die extra hand gewoon nog hard nodig,ik moet hem kunnen corrigeren en dat gaat het best als hij iets achter me links loopt.Dan kan ik hem sturen.
De dames kunnen het wel.

Dus niet bij elkaar meer :wink:
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

nathalie71 schreef:
alm@ schreef:
nathalie71 schreef:
Maeve schreef:Het is ook gewoon een kwestie van consequent blijven. Ik heb zelf twee honden maar af en toe logees of ik laat andermans honden uit. En hoe meer honden, des te strenger ik word :mrgreen: Ik vraag geen perfect volgwerk aan de lijn hoor, maar ze mogen me niet van de sokken lopen, niet voor m'n voeten lopen en ieder loopt aan z'n eigen kant. Ook niet tussendoor van kant wisselen tenzij ik het zeg. Beide kennen het commando "andere kant" om te wisselen, logees help ik een handje met een rukje aan de riem en die pakken dat ook heel snel op. Maar dat is wel de makkelijkste manier denk ik. Rust eisen en geen gezeik tolereren. Als ze als een malle voor me langs schieten loop ik door waardoor ze zomaar eens mijn voet kunnen tegenkomen. En bij ongevraagd van kant wisselen stuur ik ze gewoon meteen weer terug. Echt, ze passen zich heel snel aan zolang jij maar duidelijk bent.
Mee eens :ok:
Ik ook :ok: en dat bedoel ik ook met mijn stukje. Het hoeft allemaal niet perfect maar het draait inderdaad om rust eisen, duidelijk zijn en geen gezeik (ook letterlijk :mrgreen: ) tolereren. Al moet ik soms wel eens de hakken in het zand zetten als er ineens een kat uit de struiken voor ze langs schiet :schrik: dan zie je de adrenaline uit een aantal oren spuiten :mrgreen:

Hahaha...zie het voor me :D

Ik denk dat de fout ook was dat ik ze met z`n drieën naast elkaar wilde laten lopen.
Ferry heeft die extra hand gewoon nog hard nodig,ik moet hem kunnen corrigeren en dat gaat het best als hij iets achter me links loopt.Dan kan ik hem sturen.
De dames kunnen het wel.

Dus niet bij elkaar meer :wink:
Het is even uitvogelen hoe het het beste werkt, voor jou en de honden. Heb ik ook moeten doen toen er een derde hond bij kwam :wink: gaat je vast lukken :ok:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik loop met vijf. Ze wisselen hier wat af.
Als ik ergens heen ga en ze kunnen daar los hebben ze niet te zeuren.
Orpa wil alleen dus die loopt aan de ene kant en de rest aan de andere kant, en Fien ergens achteraan.

Ga ik ze laten plassen dan loopt Fien los en wisselen ze regelmatig. En ik wissel dan dus mee.
Je wordt er vanzelf handig in, wat ook moet, want ze zijn allevier tussen de 20 en 30 kilo.
En ze mogen best wisselen maar niet trekken, want dan gaat het fout. En dat weten ze prima, zelfs kruimel Dinthe van 7 maanden.
Gewoon duidelijk zijn.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Hier is Misty rechterhond en Shadow linkerhond, moeten ze wat doen kijken ze me vragend aan en krijgen ze extra lijn en 'ga maar'. Om de beurt en verder gewoon doorlopen. Gaat prima.
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Ik heb Otto en Jet altijd aan de flex in mijn rechterhand vast.
Toen Saar en daarvoor Mies hier waren, liepen die aan een gewone lijn links/achter me.

Naar het bos met de poedels was altijd maar kort aan de lijn, daar konden ze los. Als ik nu met Otto en Jet naar het bos ga, gooi ik Jet los en loop ik met Otto alleen aan de flex.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

Ik loop er met 4 en allemaal aan de Flex. Twee links en twee rechts,de linkse honden mogen alleen links snuffelen pissen en kakken .de rechtse honden mogen dat alleen aan de rechtse kant van de weg.
Bij mij gaat het mis als ik er twee mee pak ,dan heb ik een lijn links en rechts vast en dan zijn de honden in de war :-)
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Ik loop met allemaal apart :mrgreen:
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Brigitte schreef:Ik loop met allemaal apart :mrgreen:
Watje :pffff: .

:engel:
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.

Ongelezen bericht door monky555 »

Amy & Iza hebben allebij een 2 meter lijn en door hun handvat een grote karabijnhaak. Zo laat ik er nooit 1 schieten en het is zeer makkelijk om ze uit de knoop te houden. Rio loopt links ook aan een 2 meter lijn, maar ben we'll constant aan 'het werk' met zijn lijn. Van kort naar lang, van lang naar kort. De meiden let ik eigenlijk niet eens op, gaat gewoon automatisch. Rio is een bloedbak en die moet ik goed in de gaten houden.
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik liep ook twee om twee toen ik nog 4 honden had en dan nam ik een rustige en een druktemaker per keer, dat ging nog het beste ;)
toen jan er nog niet was, nam ik er ook geen drie tegelijk mee maar gingen de witjes samen en gina alleen, vanwege haar vervelende gedrag waar ik anders niet op in kon spelen.
en daarna tot jan wat groter was liep ik drie keer omdat ik vond dat hij apart aandacht moest hebben :?

nu ik dat allemaal zo opschrijf ben ik toch wel erg blij met mijn enige hondje :F:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.

Ongelezen bericht door monky555 »

Ik wil ook liever geen 3 honden meer. 3 vind ik het 'moeilijkste' aantal.
Ik laat ze trouwens alleen s'avonds laat (pisrondje) met zijn 3en uit, de rest rio alleen en de meiden samen. Mijn dochtertje slaapt dan en 2 rondes vind ik dan teveel want 1 vind ik eigenlijk al eng. Dus ik “ren" een rondje om het blok, met babyfoon en al. Schijnt er wel komisch uit te zien heb ik gehoord :F:
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

Mijn 3 links en de 2 van Nen rechts, een opvanger gaat aan de kant van de buddy die zij uitkiest, links of rechts dus whahah
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Hier 5 grote honden waarvan de 3 poedels achter mij lopen en de bouvier en laekense links naast mij . Heb alle riemen gewoon in mijn linkerhand.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Thuis hadden we er 4 en dat ging ook prima!
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Daarom heb ik er 2 aan flex , heel soms een nummer drie maar dan neem ik ze aan gewone lijnen mee ook geen probleem maat toch anders
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ik heb eigenlijk alleen twee of meer honden aan de lijn om ergens heen te gaan.
Poep en plas rondjes waarbij ze onderweg wat meer vrijheid hebben gebeuren aan de flex.
Met de gewone korte riem weten ze dat er alleen geplast wordt waar ik zeg dat dat mag, ze gewoon op dezelfde volgorde moeten lopen en er onderweg niet wordt gesnuffeld.
Vind het het makkelijkst om er één iets meer vooruit te laten lopen en de andere twee aan een splitter te doen.
Maar dan zijn dan altijd maar korte stukjes waarbij Niko en Pjotr los kunnen op de plaats van bestemming.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Ik heb met Beau wel eens ergens opgepast waar ze vijf honden hadden. Beau ging altijd mee met alle wandelingen. Eerst probeerde ik het drie (B + twee oppashonden) en vier (B + drie oppashonden). Alleen bleek dat die honden uitvielen aan de lijn en als we andere honden tegen kwamen moest ik dus echt alles op alles zetten om ze vast te blijven houden. Dus dat werd al snel allemaal apart en alle rondjes met Beau, dus liep ik telkens met twee honden.
Afbeelding
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie

Ongelezen bericht door Sanchis »

Ik denk dat het ook heel belangrijk is dat je honden zich goed aan de lijn gedragen, voor je er een tweede of derde bij neemt. Ik ken een vrouw met drie labradors en als ze alle drie 1 kan op willen, dan vliegt ze er als een vlaggetje achteraan.
Ik zou echt pislink worden als mijn honden zo de macht over me zouden kunnen overnemen. Maar goed, dat zal wel de reden zijn dan het me nooit gebeurt.

Ik hoor hier veel mensen zeggen dat ze niet meer 3 honden willen in de toekomst. Ik snap dat wel. Ik heb zelf de luxe om geen poep&plas rondjes te hoeven lopen en bij de grote wandeling alles los te hebben, maar sinds Jessie er is, kies ik er steeds vaker voor om Ashley thuis te laten bij activiteiten buiten de deur waarbij ze aangelijnd moet lopen.
Ik vind drie honden aan de lijn ook maar niets.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Net met 5 honden gelopen, ging hartstikke goed.
Geen andere honden tegengekomen, dat scheelt. :engel:
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

moosje schreef:Net met 5 honden gelopen, ging hartstikke goed.
Maar als je wel een andere hond tegenkomt trekken die 5 je omver?
Dat wil ik dus niet hebben he. Met één hond extra zitten ze al snel boven mijn lichaamsgewicht :mrgreen: Maar ik ben daar vrij duidelijk in. Geen ganging up of stoer gedrag met z'n allen, bij het minste teken van onrust richting een andere hond draai ik om en eis dat ze zich op mij richten.
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

Ik kan de flexen van mijn Duitsers,respectievelijk 45 en 42 kg niet in mijn hand vasthouden die zijn te groot of mijn handen te klein.Ik heb de flexen met een stijgbeugelriem om mijn heupen ,dat gaat prima.Ik moet wel zeggen dat ze niet reageren op andere honden hoog uit word er binnenmonds gegromt.Als ze vol in de steigers zouden gaan zou ik het ook moeilijk krijgen, ze wegen meer als ik.Wat dat betreft heb ik het rechts makkelijker de twee kleintjes wegen samen 11 kg :D dus daar zijn geen hulpmiddelen nodig.
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ze gaan hier iedere wandeling los, al is het maar op het veldje om de hoek.
Zolang ze aan de lijn zijn ben ik heel streng: ieder heeft n vaste plaats die niet wordt gewisseld, je loopt ter hoogte van mijn been (dus niet iets ervoor of iets erachter), er wordt niet gepist en de koppies moeten omhoog.
Ik loop dus ook met 0 moeite met 7 labjes tegelijk, ze lopen netjes op hun vaste plaats op 1 lijn.
Puppen neem ik ook vaak apart mee maar het komt iedere dag weleens voor dat ze met de rest meegaan en deze regels gaan gewoon gelijk in.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
nathalie71

Zamunda schreef:
Brigitte schreef:Ik loop met allemaal apart :mrgreen:
Watje :pffff: .

:engel:

:LOL: :LOL:

Maar dat zijn dan behoorlijk wat rondjes per dag :schrik:
dana
Actief
Mijn ras(sen): Yorkshire terrier
[url=https://postimages.org/][img]https://i.postimg.cc/G3v5wT6r/0-DC461-C9-1418-4-AB4-9-A08-1832-CC7-D6462.jpg[/img][/url]

Ongelezen bericht door dana »

Toen ik er nog 3 had had ik mijn staffie aan een gewone lijn links en de kleintjes aan de flex rechts.
Helaas is mijn stafford overleden dus nu nog 2 kleintjes dus in elke hand een hond.
Afbeelding

Groetjes van Esther
high five van Dana en Zoë
nathalie71

Heb het vandaag eens anders gedaan mijn dochter lette op wat de honden thuis deden als ik weg ging:,Eerst Romy uit laten.... aan de flex.Romy helemaal blij die kon lekker rennen en op de stoep netjes naast.Ze vond het zichtbaar leuk.

Thuis waren Ferry en Vlinder,Vlinder lag te wachten Ferry krapte aan de deur en deed zenuwachtig.Maar goed eerste keer,nog geen geblaf of gejank en hij heeft Vlinder.

Terug gekomen Romy thuis gelaten en Ferry en Vlinder mee aan de flex.
Op de veldjes konden ze zelfs hard achter elkaar aan rennen aan de flex en met elkaar spelen.
Was een goed duo.

Romy lag braaf achter de deur op me te wachten.

als Ferry goed kan wennen om even samen met Vlinder te wachten is dit ook een goede optie.
Vlinder en Ferry hebben veel meer energie en kunnen wel een wat langere wandeling gebruiken.

Door Romy`s korte snuit is zij eerder moe of bij warm weer gaat ze al gauw hijgen.

Ik denk dat dit wel een goede combi is.

Ze waren allemaal blij en ik hoefde ze niet aan die korte lijntjes de hele weg te houden.
mireille
Zeer actief
Mijn ras(sen): galgo, greyhound, podenco, australian shepherd, dwergpoedel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door mireille »

Tja geregeld krijg ik de vraag ook hoe doe je dat. Nou simpelweg geen nonsens accepteren.
Ik ben niet van plan meerdere rondes te lopen, ze hebben zich maar aan mijn regels te houden.
Dat betekend 3 aan de ene kant, 2 aan de andere kant. Ik bepaal wie waar loopt wanneer men aan de lijn wel of niet mag plassen.
In het losloopgebied gaan er 2 aan de flex, de een heeft links te lopen de ander rechts.
Lekker geurtje aan de andere kant? pech jij hoort aan de jouwe.
Opvangers, vakantiegangers de eerste dagen laat ik die apart uit zodat ik ze even duidelijk kan maken wat mijn regels zijn en als dat is doorgedrongen gaan we gewoon met de hele groep.
Straks ook met de pup, hij zal moeten leren zo gaat het en niet anders.
Ik liep laatst met een club mee waar 95% van de eigenaren door hun hond voortgetrokken werd, daar heb ik een godsgruwelijke hekel aan, dat gebeurd niet klaar punt uit.
Men geloofde dat niet tot ik enkele van hun honden aan mijn groep toevoegde en die als makke lammetjes ook zo mee liepen
Afbeelding
*Eva*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door *Eva* »

Sita schreef:Hier hetzelfde als bij Mit. Kan vrij goed riemen husselen tijdens het lopen. Gelukkig lopen ze nooit lang aan de riem. En ook hier geen 3 honden meer. Niet praktisch in vele opzichten.
Hier ook. Het lopen met 3 honden gaat prima, maar in de toekomst zullen we niet weer 3 honden nemen.
Groetjes Eva
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Maeve schreef:
Dat wil ik dus niet hebben he. Met één hond extra zitten ze al snel boven mijn lichaamsgewicht :mrgreen: Maar ik ben daar vrij duidelijk in. Geen ganging up of stoer gedrag met z'n allen, bij het minste teken van onrust richting een andere hond draai ik om en eis dat ze zich op mij richten.
Haha, nee, alleen Jade wil dat nog weleens proberen, maar een brul geven werkt genoeg.
De 2 JR's voel ik niet als die in de riem zouden hangen, Bleza geeft in principe niet zoveel om andere honden, en Figo gedraagt zich ook netjes.
Afbeelding

Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

moosje schreef:
Maeve schreef:
Haha, nee, alleen Jade wil dat nog weleens proberen, maar een brul geven werkt genoeg.
De 2 JR's voel ik niet als die in de riem zouden hangen, Bleza geeft in principe niet zoveel om andere honden, en Figo gedraagt zich ook netjes.
Nou..soms doet Figo ook lelijk aan de lijn hoor.
Ligt er aan of de ander hond 'kijkt' en wat voor hond het is. Is wel goed af te kappen, maar toch.

Ik vind het knap dat je met de vijf ging lopen ( gelukkig is daar Mark )
Ik zou Bleza, Jade en Figo best een uitdaging vinden. Laat staan nog twee ukken daarbij.
moosje
Zeer actief
Contacteer:

Dee schreef:Nou..soms doet Figo ook lelijk aan de lijn hoor.
Ligt er aan of de ander hond 'kijkt' en wat voor hond het is. Is wel goed af te kappen, maar toch.

Ik vind het knap dat je met de vijf ging lopen ( gelukkig is daar Mark )
Ik zou Bleza, Jade en Figo best een uitdaging vinden. Laat staan nog twee ukken daarbij.
Mark kwam alleen maar om met Figo te wandelen en knuffelen, haha. :mrgreen:
We hebben 2 keer samen gelopen, en ik heb ze 1 keer in 2 groepjes uitgelaten, verder gewoon allemaal tegelijk.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”