Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Australian kelpie, poedel en Cattle dog

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Re: Australian kelpie en poedel

Ongelezen bericht door Lysette »

Er zijn inderdaad niet echt werklijnen. Goed zoeken en fokkers aanschrijven. Het is geen geluk maar het koste Wel war meer moeite. Jips fokker was een van de weinige die iets noemde over werklust.
Je zou ook kunnen kijken waar de poedels die je leuk vindt vandaan komen.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Overigens heb ik ooit een boek gelezen over sportbouw van mensen uit het buitenland (engelsboek). De mensen die er over schreven liepen goed mee in de behendigheid. En volgens mij hadden zij het over poedels uit jachtlijnen.... (Ze hadden ze ook helemaal kort geschoren, voor vele poedeleigenaren een grote schok waarschijnlijk haha)

Een poedel is prima geschikt voor behendigheid, niet te vergelijken met de rassen waar je bekend mee bent. Dan is het werkvermogen al enorm verschil. Voordeel is dat je met een poedel wat geruster in een groep traint dan met een kelpie, omdat mijn ervaring is dat poedels ondanks dramaqueen de boel toch met een lolletje oplossen, terwijl een kelpie oor fanatisme in de groep juist nog scherper kan worden. En dat is best lastig trainen soms. Kan je soms nauwelijks naar een uitleg luisteren of versta je het net even niet omdat je net even een stukje van de groep staat. Het kan op wedstrijdterrein best lastig zijn. Spanning, veel honden op kleine ruimte bij elkaar, ook honden die in scherpte sterker op elkaar reageren.

Het is gewoon even hoe het in praktijk uitwerkt. Ik heb zelf geen van beide rassen, maar ben wel veel met ze in aanraking. Vind ze overigens allebei leuk.
Afbeelding
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Er zijn wel jachtlijnpoedels maar die kennels zitten allemaal in het buitenland.

http://www.harmonyhuntingpudels.com/

http://www.lakelandhuntingpoodles.com/

nadine-lea
Actief

Ongelezen bericht door nadine-lea »

Dankje voor alle info :D
Hier kom ik zeker verder mee,
De sites ga ik morgen eens even doorlezen, eens kijken wat ze zoal doen :)
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

ik zou het juist een uitdaging vinden om met een poedel heel erg hoog te komen in de behendigheid. Nu ben ik ook een enorme poedel fan en heb ik niet veel met een kelpie, dus is mijn mening nogal gekleurd. Zelf zou ik dan wel voor een middenslag poedel gaan. Die gene die ik gezien heb zijn super snel maar ook heel netjes. Ik ben net begonnen met behendigheid met die van mij (geen poedel maar een coton) en onze trainster hamert juist op rust en alles zeer goed aanleren. Maar ook rust tijdens de wedstrijden. Weinig fouten met wat minder snelheid.
Afbeelding
gevni havanezers
gyanty
Zeer actief

Supersnel is niet altijd handig hoor. Kay is supersnel en die is niet makkelijk om een parcours rond te krijgen. Geen tijd om te denken, geen tijd om een fout te maken, want tijd om te herstellen is er niet. Met Bas was het een stuk makkelijker en met Santos liep ik ook veel fijner. Die honden hadden ook een grotere kans om goed een parcours rond te komen, terwijl snelle Kay vaak en ravage achterlaat haha. Parcoursen op wedstrijden worden laatste jaren moeilijker en technischer. Dat is voor de racemonsters niet makkelijker, meer verleidingen om de fout in te gaan.... Het komt nu aan op korter draaien en goed contact met de baas omdat je slimmer met de meters om kan gaan. Snelheid kan nu juist steeds meer een valkuil zijn...
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Dat ben ik helemaal met je eens Gyanty.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Fok ze al een poosje en heb er heel wat afgeleverd voor opleiding tot hulphond.
Zo zijn er wel meer kennels die zich bezig houden met karakter en werkvermogen en niet allemaal zijn het legekrullenbollenkoppen die een rondje in de showring nog net kunnen begrijpen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

nadine-lea schreef:De poedel schrap ik zeker nog niet van mijn gedachte hoor ;)
Mij is verteld dat er bij poedels geen werklijnen zijn en dat je gewoon geluk moet hebben dat je de juiste hond treft.
Met zo'n show poedeltje die alleen maar mooi hoeft te zijn heb ik niks. ze zijn mooi maar ik wil met een hond kunnen werken.
Waaraan kan je zien dat een fokker werk poedels heeft dan?
Want ik heb misschien wel 10fokkers gevonden die alleen maar show resultaten tonen, maar geen enkele keer behendigheid of apporteren...

Zo gauw ik vakantie heb ga ik wandelen met Tallie ^^
Ik heb toevallig vanmorgen een Grote Poedel aan het werk gezien op jachttraining.
Nog een hele jonge hond (reu), maar de kwaliteiten zijn er al onmiskenbaar :ok:

Geen idee of die hond uit een speciale lijn komt.
Dacht dat er geen onderscheid werd gemaakt bij de poedels.
Wil het wel voor je vragen?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
nadine-lea
Actief

ranetje schreef:
Mij is verteld dat er bij poedels geen werklijnen zijn en dat je gewoon geluk moet hebben dat je de juiste hond treft.
Met zo'n show poedeltje die alleen maar mooi hoeft te zijn heb ik niks. ze zijn mooi maar ik wil met een hond kunnen werken.
Want ik heb misschien wel 10fokkers gevonden die alleen maar show resultaten tonen, maar geen enkele keer behendigheid of apporteren...

Ik heb toevallig vanmorgen een Grote Poedel aan het werk gezien op jachttraining.

Graag! :lol1:
nadine-lea
Actief

Ondertussen ben ik al verder gaan neuzen op het internet en meerdere fokkers een mailtje gestuurd, zowel poedel als kelpie.
Ik heb al wel duidelijk dat wanneer er een Kelpie komt, er eerst een Australian Kelpie komt. Voel ik me iets beter bij aangezien ik nog nooit schapen gedeven heb, en om dan meteen met een echte schapendrijver te beginnen.. ben ik bang dat ik de hond te kort doe.

De middenslag poedeltjes heb ik ook wel naar zitten kijken, maar tot nu toe geen fokker te vinden in Nederland die niet op kleurtjes fokt. Ik heb liever een zwarte of een witte. niet perse rood of zilver ;)
Idem voor de grote poedels, maar daar zijn wat meer fokkers van.

Ik weet natuurlijk niet hoe ik tegen die tijd zit qua tijd enzo om een pup uit het buitenland te halen..
want ik vind het toch wel leuk om een aantal keer op bezoek te gaan voordat ik hem ophaal, ben ik nog mee in discussie met mezelf ;)
S@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nygel, Jago, Raika & Dana
Working Kelpie, Lancashire Heeler & BC.

Ongelezen bericht door S@nne »

nadine-lea schreef:Ondertussen ben ik al verder gaan neuzen op het internet en meerdere fokkers een mailtje gestuurd, zowel poedel als kelpie.
Ik heb al wel duidelijk dat wanneer er een Kelpie komt, er eerst een Australian Kelpie komt. Voel ik me iets beter bij aangezien ik nog nooit schapen gedeven heb, en om dan meteen met een echte schapendrijver te beginnen.. ben ik bang dat ik de hond te kort doe.
Ik snap je gevoel m.b.t. de WK maar wilde toch nog even reageren.
Niet elke WK is een goede schapendrijver, net zoals uit een show gefokt nestje niet elke pup kampioen wordt op de show. Het gaat er om dat je de hond laat werken (he needs a job to do), of dit nu is in Agility of een andere sport maakt niet uit er zijn ook Kelpie's die hulphond zijn. Je kan bijvoorbeeld eens met www.workingkelpie.eu contact opnemen om tot een goed vergelijk te komen van een WK en AK.

Ik ben in de Agility (na G&G cursussen) begonnen met mijn WK en pas een paar jaar later in het schapendrijven gerold. Nu een WK pup aangeschaft uit lijnen waar vele goede drijvers uit voorgekomen zijn omdat ik me daar meer op wil gaan richten met deze hond dan op de andere sporten. Mijn volwassen WK is bijna 7 en heeft de eerste 4 jaar Agility, flybal en frisbee gedaan en toen pas een beetje begonnen met het schapendrijven als hobby er bij. Hij heeft niet zoveel natuurlijke aanleg dus wat basiswerk is leuk maar daar blijft het bij. Zo is iedere hond anders.

Super dat je je zo goed voorbereid trouwens op de komt van een hond! :ok:
Schapendrijven, Frisbee, Agility, Flyball, Hoopers en Suppen ze zijn er gek op! :D
Afbeelding
Groetjes, Sanne
gyanty
Zeer actief

Tja wat dat betreft zijn de werklijn borders denk ik niet heel anders dan de working kelpies. Met mijn werklijntjes doe ik schapendrijven erbij. Het heeft mij enorm verrast dat ik het leuk vind en probeer het wel regelmatig op te pakken en te doen. Maar er gaan hier periodes voorbij zonder drijftraining. Ik vind het leuk, maar leuker is behendigheid en daar kunnen mijn honden prima mee leven en zijn er zeker niet ongelukkig onder. Eigenlijk vinden ze bijna alle sporten wel leuk om te doen (en ik ook gelukkig)
Afbeelding
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Ik zweer bij de working kelpie, mijn is wel een regelnicht, maar zoekt geen ruzie en vreemde honden negeert ze gewoon. Ze kan uren buiten op het erf rondstruinen en binnen uren op de vensterbank liggen.
Ik ken teveel neurotische ak die fietsers en autos drijven en uitvliegen en vaak vinden mensen het normaal. Wantja het is een zeer actief werkras zeggen ze dan.
Ik doe flyball, frisbee en ze gaat in de winter mee jagen.
S@nne
Zeer actief

Eens loony en gyanty!

Ik heb ook een voorkeur voor de WK, maar dat was wss al wel duidelijk ;) hihi
Mijn loopt in een groep van 15 honden en dat gaat goed. Maar hij moet geen gesnuffel van 'hele' reuen hebben want dat pikt hij niet. Hij grouwt/hapt in de lucht om ze weg te jagen maar zal niet zomaar lelijk doen tegen een hond. Ik vind mijn Lancashire Heeler a-socialer dan de WK eerlijk gezegd, maar ook dat verschilt sterk per Heeler weet ik na het zien van een groepje op een wandeling. Mijn honden zijn allemaal niet zo van het spelen met vreemde honden maar dat vind ik niet erg. Ze zijn juist graag met de baas bezig of met elkaar een spel, racen achter elkaar aan bijvoorbeeld.
Schapendrijven, Frisbee, Agility, Flyball, Hoopers en Suppen ze zijn er gek op! :D
Afbeelding
Groetjes, Sanne
nadine-lea
Actief

Mmm jullie brengen me aan het twijvelen, haha
sowieso ga ik ook maar eens goed de Working Kelpies bekijken, want overal op info sites vind je dit soort teksten:

"Ze hebben een uitstekend prestatievermogen en kunnen niet de rust opbrengen om thuis op een kleedje te gaan liggen. Working kelpies kunnen dan ook het best gehouden worden als zij dag en nacht een schaapskudde kunnen hoeden en beschermen."

Maar jullie geven aan dat de WK echt wel in huis kan, zolang je sport..
Jullie mening?
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Er zijn ook fokkers die AK fokken met veel WK bloed (ook met dubbel geregistreerde honden) en je prima kunnen helpen een nest/pup uit te kiezen die bij je past.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ranetje schreef:

ik ben ook wel benieuwd :)
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

ik ben trouwens een beetje verliefd op Nygel van Sanne :D maar voor mij zou het denk ik niets zijn, een Kelpie.
hermelien1989
Actief
Mijn ras(sen): Bruce, engelse buldog
Lilo, cockapoo

Ongelezen bericht door hermelien1989 »

Ik ken een koningspoedel die een jachtinstinkt heeft, maar is daar volgens mij niet op gefokt. Haar halfzus heeft het bv niet (andere moeder). Werd niet mee getrained, maar ik denk dat ze het zeker gekunt had. Ik kon haar buiten de tuin bv niet loslaten want dan zou ze zeker weg geweest zijn.
Groetjes hermelien1989 en gioia

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
S@nne
Zeer actief

Nygel wil vast graag knuffelen met je sbientje want hij denkt stiekem dat ie soms schoothond is haha.

Iedere hond is anders en dat geld ook voor de WK, Nygel is dit leven gewend en gaat om de week naar de schapen, dat is voor hem afdoende omdat hij niet zoveel natuurlijk aanleg heeft (als ik zou willen zien in een WK) en daarbij vind hij vele andere sporten ontzettend leuk, zoals frisbee, flyball en behendigheid.

Jago is nog pup en valt moeilijk te zeggen hoe hij straks word, nu is het nog een drukke wervelwind om daarna in diepe slaap te storten. Van hem verwacht ik dat hij veel meer werk/uitdaging nodig heeft in het schapendrijven en zal hem dat ook vaker geven als hij straks ouder is. De reden dat ik dit verwacht is omdat ik goed naar z'n ouders en voorouder heb gekeken en hoe deze werken, ik zie in hem veel meer aanleg nu al dan bij Nygel. We zullen zien wat de toekomst brengt ;)

Er zijn idd AK's die ook WK lijnen/bloed hebben, ik denk dat het een goed idee is om bij meerdere fokkers van poedel en kelpie's te gaan kijken of iig contacteren voor info. Oh en niet gaan kijken als ze pups hebben haha want voor je het weet rij je terug met een nieuw vriendje :mrgreen: :wink:

Mijn mening is dus dat je prima een WK (die bijv. minder aanleg heeft voor werken met schapen) kan inzetten voor de behendigheid, zijn vaak ook ff wat groter dan de AK voor de Large competitie dus wat handiger.

Ik ben 6,5jr geleden als een blok gevallen voor de WK en heb nog steeds voorkeur voor dit type Kelpie. Ik heb hem toen ook voor de sport gekocht want schapendrijven leek me niet leuk, echter toen hij bijna 4 was toch weer in aanraking gekomen hiermee en hoe langer ik het doe hoe leuker ik het vind, in eerste instantie deed ik het alleen voor Nygel. Nu ben ik al aan het nadenken of ik ergens vrijwilligerswerk kan gaan doen bij een kudde/schaapskooi of een begrazingsprojectje in de toekomst om de heren bezig te houden en zelf ook verder te komen hierin. Nooit gedacht toen ik Nygel kocht voor behendigheid :ok:
Afbeelding
Groetjes, Sanne
S@nne
Zeer actief

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik Zoran de blauwe AK van Mo van Mokum (Dutch Dynamite kennel) wel een hele mooie hond vind! Hij doet ook behendigheid trouwens. Op zijn fb pagina vind je wel filmpjes van hem en Zoran in het parcours.

Linkje naar foto's: http://www.kelpiegalerij.nl/database/D/ ... _dyno_dyon
Afbeelding
Groetjes, Sanne
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

S@nne schreef:Nygel wil vast graag knuffelen met je sbientje want hij denkt stiekem dat ie soms schoothond is haha.

Iedere hond is anders en dat geld ook voor de WK, Nygel is dit leven gewend en gaat om de week naar de schapen, dat is voor hem afdoende omdat hij niet zoveel natuurlijk aanleg heeft (als ik zou willen zien in een WK) en daarbij vind hij vele andere sporten ontzettend leuk, zoals frisbee, flyball en behendigheid.

Jago is nog pup en valt moeilijk te zeggen hoe hij straks word, nu is het nog een drukke wervelwind om daarna in diepe slaap te storten. Van hem verwacht ik dat hij veel meer werk/uitdaging nodig heeft in het schapendrijven en zal hem dat ook vaker geven als hij straks ouder is. De reden dat ik dit verwacht is omdat ik goed naar z'n ouders en voorouder heb gekeken en hoe deze werken, ik zie in hem veel meer aanleg nu al dan bij Nygel. We zullen zien wat de toekomst brengt ;)

Er zijn idd AK's die ook WK lijnen/bloed hebben, ik denk dat het een goed idee is om bij meerdere fokkers van poedel en kelpie's te gaan kijken of iig contacteren voor info. Oh en niet gaan kijken als ze pups hebben haha want voor je het weet rij je terug met een nieuw vriendje :mrgreen: :wink:

Mijn mening is dus dat je prima een WK (die bijv. minder aanleg heeft voor werken met schapen) kan inzetten voor de behendigheid, zijn vaak ook ff wat groter dan de AK voor de Large competitie dus wat handiger.

Ik ben 6,5jr geleden als een blok gevallen voor de WK en heb nog steeds voorkeur voor dit type Kelpie. Ik heb hem toen ook voor de sport gekocht want schapendrijven leek me niet leuk, echter toen hij bijna 4 was toch weer in aanraking gekomen hiermee en hoe langer ik het doe hoe leuker ik het vind, in eerste instantie deed ik het alleen voor Nygel. Nu ben ik al aan het nadenken of ik ergens vrijwilligerswerk kan gaan doen bij een kudde/schaapskooi of een begrazingsprojectje in de toekomst om de heren bezig te houden en zelf ook verder te komen hierin. Nooit gedacht toen ik Nygel kocht voor behendigheid :ok:
Dat knuffelen heeft ie alles gedaan (bij een strandwandeling, weet niet meer hoe het daar heette)
S@nne
Zeer actief

sbientje schreef:Dat knuffelen heeft ie alles gedaan (bij een strandwandeling, weet niet meer hoe het daar heette)
Ehm ff denken, is volgens mij al best een tijd geleden. Weet je nog waar het in de buurt was, want zat je foto te bekijken en je kwam me al bekend voor haha.
Afbeelding
Groetjes, Sanne
bouvierpoedel
Zeer actief

hermelien1989 schreef:Ik ken een koningspoedel die een jachtinstinkt heeft, maar is daar volgens mij niet op gefokt. Haar halfzus heeft het bv niet (andere moeder). Werd niet mee getrained, maar ik denk dat ze het zeker gekunt had. Ik kon haar buiten de tuin bv niet loslaten want dan zou ze zeker weg geweest zijn.
Een hond die zomaar ergens achteraan jakkert en jaagd is geen jachthond in ontplooiing of opleiding.Jagen doen wel meer honden/rassen gewoon ook omdat het instinkt en leuk is om te doen maar niet dat je specifiek kunt zeggen doelbeust op gefokt.
Jachthonden fokken is wat anders dan de eerste beste nemen die ergens achteraan jakkert.
bouvierpoedel
Zeer actief

sbientje schreef:
ranetje schreef:

ik ben ook wel benieuwd :)
Officieel staat de poedel al een poos te boek als gezelschaphond en ken niemand in NL die er bewust op fokt met als doel jachthond.
Je kunt met een poedel ook niet deelnemen op niveau in de jacht en puppen raken ze niet kwijt als er een stickertje op zit als van Retriever gefokt.
Er zijn wel poedels te vinden die geschikt zijn maar dan niet bij die idioten die op showtiteltjes jagen. :engel:
hermelien1989
Actief
Lilo, cockapoo

Zij had het alleen wel in zich ;), haar moeder, half zusje en de nakomelingen van haar halfzusje hadden dit allen niet erin. Het was niet veilig haarlos te laten omdat er nooit met haar buitengelopen werd en dus ook niet getrained werd. Ik denk echt dat zij zeker met de jachttraining mee had kunnen doen. Alleen hadden de eigenaren daar geen behoefte aan ;)
Hun keuze, maar zeker niet beter voor de teef.

bouvierpoedel
Zeer actief

hermelien1989 schreef:Zij had het alleen wel in zich ;), haar moeder, half zusje en de nakomelingen van haar halfzusje hadden dit allen niet erin. Het was niet veilig haarlos te laten omdat er nooit met haar buitengelopen werd en dus ook niet getrained werd. Ik denk echt dat zij zeker met de jachttraining mee had kunnen doen. Alleen hadden de eigenaren daar geen behoefte aan ;)
Hun keuze, maar zeker niet beter voor de teef.
Geloof dat je mijn bericht niet goed gelezen hebt.
Ergens achteraan jakkeren alsin jagen wit niet zeggen dat het per defintie in aanleg een goede jachthond is.
Eerder het tegenover gestelde en menig hond die dit liet zien heeft de kogel gehad van de jachthondengebruiker/fokker.
Het woord jachthond heeft een andere betekenis dan achter wild aan jakkeren.
hermelien1989
Actief
Lilo, cockapoo

Sorry, verkeerd begrepen.
Ik denk echter dat het vooral ermee te maken had dat ze nooit buiten de tuin kwam. Zou ze van pups af aan getrained zijn, dan zou het al een stuk minder zijn (vermoed ik, heb geen ervaring met trainen van jachthonden) . Zelf kon ik niet met haar op training gaan ivm gezondheid, maar dat had haar zeker goed gedaan.

bouvierpoedel
Zeer actief

hermelien1989 schreef:Sorry, verkeerd begrepen.
Ik denk echter dat het vooral ermee te maken had dat ze nooit buiten de tuin kwam. Zou ze van pups af aan getrained zijn, dan zou het al een stuk minder zijn (vermoed ik, heb geen ervaring met trainen van jachthonden) . Zelf kon ik niet met haar op training gaan ivm gezondheid, maar dat had haar zeker goed gedaan.
Iemand die iedereen op straat op de bek slaat is ook geen bokser.Of 200 km per uur jakkert ook geen courreur. :W:
Een poedel werd vroeger gewoon gebruikt als retriever/het ophalen van aangeschoten wil in het water.
Snal je het nu . :goeie:
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”