renee-uk schreef: het zal allemaal wel raar zijn, maar voor mij voelt het goed zo.
Maar inderdaad, dat uit elkaar halen is het voor mij toch niet.
Moderator: moderatorteam
renee-uk schreef: het zal allemaal wel raar zijn, maar voor mij voelt het goed zo.
Dat is voor mij ook de reden van het niet hebben van een hangertje of zo.dagmar88 schreef:renee-uk schreef: het zal allemaal wel raar zijn, maar voor mij voelt het goed zo.
Dan ben ik met je mee raar. Heb wel overwogen wat as in een sieraad of kleine urn (het is zo veel) te doen en de rest uit te strooien.
Maar inderdaad, dat uit elkaar halen is het voor mij toch niet.

dat heb ik ook altijd gezegd en ik heb al mijn vorige honden zelf begraven of hun as uit laten strooien bij het crematorium, maar met deze twee is het anders en kon ik dat niet.Fendi schreef:Ik vind dat en ieder moet doen wat voor hem/haar goed voelt. Zelf heb ik niets met as in een urn oid, de energie/spirit/ziel of hoe je het ook wilt noemen van je dier blijft wel bij je.

Klopt. Wij hebben juist niets met een urn op de kast of schoorsteenmantel. Willen we zelf ook niet staan, dus onze dieren ook niet. Jari werd door het crematorium uitgestrooid in de buurt van de duinen. Tagor werd bij een ander crematorium gecremeerd en zijn as hebben we opgehaald en op dezelfde plek uitgestrooid. Voor ons gevoel waren de heren weer samen en in de buurt van een plek waar ze met mijn ouders heel veel gelopen hebben.Nanna schreef:Feitelijk maakt het allemaal geen zak meer uit voor de hond.
Alles wat je na zijn/haar dood doet, doe je puur voor jezelf. Daar is ook helemaal niks mis mee want je moet zelf door en de gevoelens daarbij moeten juist zijn.
Dus waar de één een complete nis inricht met kaarsen en zachte muziek brengt de volgende de hond gewoon naar de destructie.
Van mij mag het allebei.

Van dit dus...Nanna schreef:Feitelijk maakt het allemaal geen zak meer uit voor de hond.
Alles wat je na zijn/haar dood doet, doe je puur voor jezelf. Daar is ook helemaal niks mis mee want je moet zelf door en de gevoelens daarbij moeten juist zijn.
Dus waar de één een complete nis inricht met kaarsen en zachte muziek brengt de volgende de hond gewoon naar de destructie.
Van mij mag het allebei.
Dayka en Devlin staan in huis en daar blijven ze ook totdat ik sterf.dagmar88 schreef: Denk dat ik ze ooit allemaal bij me in m'n kist laat stoppen

Mij hierover verbazen is dan mijn dingLongFields schreef:Ieder zijn ding toch?Sanchis schreef: Het verbaast me hoeveel mensen waarde hechten aan crematie, potjes as, hangertjes en dingetjes met afgebrande hond erin.
Pendrag schreef:Nora is de eerste hond die ik heb laten cremeren. Ik had toen griep en het grondwater stond erg hoog. Anders had ik haar bij de andere begraven. Idee was wel om haar uit te strooien maar de kinderen zijn daar nog niet aan toe. Af en toe nemen ze het potje op hun schoot. En soms aaien ze haar dan ook nog even. Met als gevolg dat de geknoeide as vrolijk in de stofzuiger verdwijnt. Ach, als ik zo lang genoeg wacht, is er niets meer om uit te strooien

Wij hebben Mats ook verdeeldmercedes2803 schreef:Van dit dus...Nanna schreef:Feitelijk maakt het allemaal geen zak meer uit voor de hond.
Van mij mag het allebei.
ik had persoonlijk niet gedacht dat ik waarde zou hechten aan de pot met
rimpel... of dat ik echt waarde zou hechten aan dat hij individueel gecremeerd is etc.
en toch is het me gebeurt....
ik was twee weken nadat rimpel dood was gegaan zooooo
blij dat ik hem niet had laten begraven want het werd ineens
stervenskoud.
Zo had ik mijn helft van de as laten verdelen over een
spekstenen potje met bloemen en de andere helft in een strooi
kokertje. Het potje wilde ik gewoon voor de sier ergens
neer kunnen zetten zonder dat je ziet dat het een urn is.
En nu...
nu staat het potje en de urn in een compleet ingericht
rimpel hoekje...
Het deel uit de koker gaat hier het bos in met mooi weer.
Ik heb nog even gedacht dat ik het misschien raar zou
vinden dat we hem in drie gesplitst hebben hi hi maar
gek genoeg boeit dat me niets
WEL vond ik het heel fijn dat ik den potjes hier had staan
en dat had ik niet verwacht.