Jokkebrok schreef:Buitengewoon verhelderend topic dit
Het gaat over Drenten (drentse patrijs)
Volgens de één
marian* schreef:
Het zijn staande honden en over het algemeen geen horizonflitsers.
En volgens de ander
Tara schreef:
Dat is nog geen jagen zoals een staande hond dan kan doen. Die gaan bij voorkeur wel even wat verder dan een eend het water in jagen.
Er bestaat onder de kenners ongetwijfeld een subtiel verschil tussen 'geen horizonflitsers' en 'wel even wat verder dan een eend het water in jagen', maar voor mij als leek in het kynologisch jargon klinken deze beschrijvingen toch ietwat tegenstrijdig. Kan iemand mij dit subtiele verschil uitleggen?
Zie jij geen verschil tussen de horizon en de sloot voor je voeten waar eenden ingejaagd worden?
Daar zit nogal wat ruimte tussen.
Een Drent gaat over het algemeen niet zo ver als een staande hond zoals Tara die heeft en zoals ik die heb.
En onze honden gaan over het algemeen weer iets minder ver dan de Duitse Staande honden en het verschil is nog groter als we gaan vergelijken met de Setters.
Maar een Drent is wel een staande jachthond.
Het is geen Golden Retriever met een wit met bruine vacht.
Wel ook een jachthond maar dus géén Retriever.
Hij moet meer kunnen en daar is dus ook op geselecteerd.
Peter27 schreef:Een Duitse staande lijkt/leek mij dan weer een stuk pittiger dan een Drent. Wil wel graag een happy go lucky op zondag naar het bos zonder ogen in mijn achterhoofd hond.
Die extra ogen zal je de eerste twee/drie jaar echt wel nodig hebben met een Drent.
En als je het goed voor elkaar hebt wordt het daarna wat gemakkelijker
Allemaal over het algemeen gesproken dan.
Individuele afwijkingen van het gemiddelde kan je altijd ook nog aantreffen