Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Drentse Patrijs

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Re: Drentse Patrijs

Ongelezen bericht door Peter27 »

marian* schreef: Wat wil je er eigenlijk mee doen?
Ik wil voornamelijk een gezellige sportieve huishond. Dat is mijn Labrador momenteel ook. Ter info zijn wij een jong sportief gezin en houden van het buiten zijn. Met de hond wordt gewandeld, hardgelopen, gefietst en getraind op gehoorzaamheid. Mijn lab vindt apporteer en zoekspelletjes erg leuk. Ook is het belangrijk dat de hond graag overal mee naar toe gaat.

Zelf denk ik in de eisen van de meeste honden te kunnen voorzien. Echt veeleisende rassen als bv een werklijn border of een Mechelaar zou ik niet kiezen.
blablabla :)
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

En een Ierse of Engelse setter? (gezien je voorkeur voor het uiterlijk).
Peter27
Zeer actief

Setters vind ik te groot en niet mooi.

Verstuurd vanaf mijn LG-P760 met Tapatalk
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Peter27 schreef:
marian* schreef: Wat wil je er eigenlijk mee doen?
Ik wil voornamelijk een gezellige sportieve huishond. Dat is mijn Labrador momenteel ook. Ter info zijn wij een jong sportief gezin en houden van het buiten zijn. Met de hond wordt gewandeld, hardgelopen, gefietst en getraind op gehoorzaamheid. Mijn lab vindt apporteer en zoekspelletjes erg leuk. Ook is het belangrijk dat de hond graag overal mee naar toe gaat.

Zelf denk ik in de eisen van de meeste honden te kunnen voorzien. Echt veeleisende rassen als bv een werklijn border of een Mechelaar zou ik niet kiezen.

Dat kan met een Drent allemaal, maar als die 3 keer achter elkaar de zelfde oefening heeft gedaan zul je uit een ander vaatje moeten tappen om het een 4e keer gedaan te krijgen.
Mij stoort dat niet want dan doe ik dat gewoon, maar het zijn dingen waar je tegenaan kunt lopen. 100 Keer achter elkaar een bal ophalen krijg je bij een Drent niet voor elkaar, net als 4 keer een duif op de zelfde manier apporteren.
Het zijn ook geen zwemmers van nature.
Als je puur en alleen op gehoorzaamheid wilt trainen kom je ook op de koffie omdat enige vorm van kadaverdiscipline niet in hun aard zit. Daar zijn ze niet voor geschapen.
Als je dat wilt moet je sowieso niet bij een jachthond zijn.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Marie-Josée
Erelid

marian* schreef:Dat kan met een Drent allemaal, maar als die 3 keer achter elkaar de zelfde oefening heeft gedaan zul je uit een ander vaatje moeten tappen om het een 4e keer gedaan te krijgen.
Mij stoort dat niet want dan doe ik dat gewoon, maar het zijn dingen waar je tegenaan kunt lopen. 100 Keer achter elkaar een bal ophalen krijg je bij een Drent niet voor elkaar, net als 4 keer een duif op de zelfde manier apporteren.
Als je puur en alleen op gehoorzaamheid wilt trainen kom je ook op de koffie omdat enige vorm van kadaverdiscipline niet in hun aard zit. Daar zijn ze niet voor geschapen.
Heel herkenbaar :mrgreen: Zo was onze Heidewachtel en WSL, zo is onze langhaar en zo zijn inderdaad de meeste jachthonden.
marian*
Erelid
Contacteer:

Marie-Josée schreef:
marian* schreef:Dat kan met een Drent allemaal, maar als die 3 keer achter elkaar de zelfde oefening heeft gedaan zul je uit een ander vaatje moeten tappen om het een 4e keer gedaan te krijgen.
Heel herkenbaar :mrgreen: Zo was onze Heidewachtel en WSL, zo is onze langhaar en zo zijn inderdaad de meeste jachthonden.
Maar verder zijn het heerlijke honden waar je veel mee kunt als je ermee om kunt gaan en als het maar een beetje kan zal er hier wel altijd eentje rondlopen.

Qua gezondheid wordt er echter door een aantal fokkers te makkelijk over zaken heen gelopen naar mijn idee dus informeer je voordat je voor een Drent gaat heel erg goed. En niet alleen bij de rasvereniging ( wat ts hier gelukkig ook doet).
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

Tara schreef:Het fijne aan staande honden vind ik dat het over het algemeen ontzettend vriendelijke mens-, kind-, dier- en soortgenootvriendelijke honden zijn. Ja, ze hebben veel jachtpassie, dat klopt. Maar als je je hond goed leert lezen en als het ware de wereld een beetje door zijn ogen bekijkt, én je zorgt dat je goed appel over je honden hebt, dan zijn het echt hartstikke fijne kameraden.
En verkijk je vooral niet op het jaaggedrag van veel andere (niet-jacht)honden!

:ok:
Afbeelding
Peter27
Zeer actief

Eens met Tara, wat me het meest aanspreekt van jachthonden is het sociale aspect. Dat is voor mij echt een vereiste, ook omdat ik deels afhankelijk ben van derden voor het uitlaten. Zitten er nadelen aan jachthonden?? Ongetwijfeld, net zoals aan mijn in iedere prutsloot duikende, stront vretende en stuiterballerige lab. Shit happens :)
Marie-Josée
Erelid

Inderdaad, jachtpassie is niet voorbehouden aan jachthonden. Onze Havanezer kan er ook wat van, die is geen ruigte te gek als hij iets ruikt.
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sanchis »

Is een Toller niet wat?
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

ik had een witte jachthond :engel: :engel:

nu is hij gelukkig goed terug te roepen en kan ik hem ook natuurlijk veel beter lezen dan toen hij er net was :mrgreen:

maar ik heb doodsangsten uit gestaan door die horizon flitser
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Peter27
Zeer actief

Toller is zeker wat. Leuke honden en ook wat pittiger dan een lab (over het algemeen dan). Staan zeker ook op mijn optie lijst: )

Sanchis
Zeer actief

OK leuk, ze zijn erg populair geworden en er wordt wat af gefokt, ook buiten het stamboom door mensen met dollartekens in de ogen.
Ik ben niet zo'n stamboom fetisjist; van mijn honden heeft maar 1 papieren. Maar ik denk dat het bij de Toller wel handig is om een pup van een goede fokker te kopen.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
marian*
Erelid
Contacteer:

Drentse Patrijs

Maar ik denk dat het bij de Toller wel handig is om een pup van een goede fokker te kopen.
Dat is bij elk ras een noodzaak vind ik. En dan nog kun je goed op de koffie komen.
Afbeelding
Peter27
Zeer actief

Ja dat is meteen mijn allergie met dit ras. Een keer in de KPN reclame en je wordt ermee doodgegooid. En dat komt het ras ongetwijfeld niet ten goede. Maar voorlopig ben ik nog niet op zoek. Eerst maar eens de baby de nodige aandacht geven voor er weer een hond bij komt. Bumper onze lab is nu 6 dus die moet voorlopig nog wel even mee.

Sanchis
Zeer actief

Volgens mij was dat niet echt een vraag maar retorisch bedoeld
Peter27
Zeer actief

Haha elluk voordeel hep zn nadeel zei een wijs man ooit

marian*
Erelid
Contacteer:

Peter27 schreef:Haha elluk voordeel hep zn nadeel zei een wijs man ooit

Als je je dan maar goed op die nadelen voorbereidt.
Afbeelding
Jokkebrok

Ongelezen bericht door Jokkebrok »

Buitengewoon verhelderend topic dit :scratch:

Het gaat over Drenten (drentse patrijs)

Volgens de één
marian* schreef: Het zijn staande honden en over het algemeen geen horizonflitsers.
En volgens de ander
Tara schreef: Dat is nog geen jagen zoals een staande hond dan kan doen. Die gaan bij voorkeur wel even wat verder dan een eend het water in jagen.
Er bestaat onder de kenners ongetwijfeld een subtiel verschil tussen 'geen horizonflitsers' en 'wel even wat verder dan een eend het water in jagen', maar voor mij als leek in het kynologisch jargon klinken deze beschrijvingen toch ietwat tegenstrijdig. Kan iemand mij dit subtiele verschil uitleggen?

En dan dit
Tara schreef:
Die van mij
zijn zichtluid, en die hoor ik eigenlijk alleen als ze echt op zicht aan het hetzen zijn.
[knip]
Edit: en voordat we dáár weer praatjes over krijgen, mijn honden hetzen niet, die hou ik scherp in het oog.
Ik wil geen praatjes, maar ik zou wel graag weten hoe je weet dat je je honden zichtluid zijn als ze hetzen, terwijl ze niet hetzen?

En ik vraag om deze verduidelijkingen omdat ik het niet duidelijk vind wat er geschreven wordt. En ik houd van duidelijkheid, zonder duidelijkheid moet ik zelf gaan invullen wat bedoelt wordt en daar krijg ik ongetwijfeld ooit weer problemen mee of van of door.
Marie-Josée
Erelid

Peter27 schreef:Setters vind ik te groot en niet mooi.

Oké, dat je ze niet mooi vindt is een ding, maar vergis je niet in de afmeting van een Drent!
Marie-Josée
Erelid

Jokkebrok, dat je je honden de kans niet geeft wil natuurlijk niet zeggen dat je niet weet waar ze toe in staat kúnnen zijn. In de eerste jaren van hun opvoeding gingen onze honden ook wel eens gillend achter een konijn aan. Dat was zo over maar als het om een haas ging werden het soms wél horizonflitsers en moest er opgevoed en getraind worden. Eenmaal volwassen heb ik dat probleem eigenlijk nooit meer gehad maar je weet dat het kán gebeuren. Mijn ( beperkte) ervaring met onze eigen staande honden is dat ze veel liever rondsnuffelen in het bos dan er voortdurend vandoor gaan ( ze zijn namelijk erg baasgericht) maar het blijft een kwestie van trainen. Je kunt het hetzen toelaten of het met wat moeite in andere banen leiden :wink:
Tijdens forumwandelingen heb ik ook geregeld herders zien hetzen, dat is niet voorbehouden aan jachthonden. De gemiddelde jachthondeneigenaar is er echter meer op verdacht en zal het dus ook eerder in goede banen leiden.
Sanchis
Zeer actief

Wat ik een nadeel vind aan hetzende herders, is dat ze net zo lief een schaap pakken als een konijn. Hier in het dorp wordt nog wel eens een schaap gepakt en als ik die incidentjes bij langs ga, is geen van de daders een voorstaande jachthond, maar wel regelmatig herders, rottweilers en andere grotere honden.
Mijn heidewachtel kruising tettert wel achter schapen als ze de kans krijgt, maar zou het nooit durven bijten.
Er zullen vast wel gevalletjes zijn dat ze het wel doen maar als ik me niet vergis hebben kleinere dieren meer te vrezen van voorstaande honden
marian*
Erelid
Contacteer:

Jokkebrok schreef:Buitengewoon verhelderend topic dit :scratch:

Volgens de één
marian* schreef: Het zijn staande honden en over het algemeen geen horizonflitsers.
En volgens de ander
Tara schreef: Dat is nog geen jagen zoals een staande hond dan kan doen. Die gaan bij voorkeur wel even wat verder dan een eend het water in jagen.
Er bestaat onder de kenners ongetwijfeld een subtiel verschil tussen 'geen horizonflitsers' en 'wel even wat verder dan een eend het water in jagen', maar voor mij als leek in het kynologisch jargon klinken deze beschrijvingen toch ietwat tegenstrijdig. Kan iemand mij dit subtiele verschil uitleggen?

En dan dit
Tara schreef:
Die van mij
zijn zichtluid, en die hoor ik eigenlijk alleen als ze echt op zicht aan het hetzen zijn.
[knip]
Edit: en voordat we dáár weer praatjes over krijgen, mijn honden hetzen niet, die hou ik scherp in het oog.
Ik wil geen praatjes, maar ik zou wel graag weten hoe je weet dat je je honden zichtluid zijn als ze hetzen, terwijl ze niet hetzen?

En ik vraag om deze verduidelijkingen omdat ik het niet duidelijk vind wat er geschreven wordt. En ik houd van duidelijkheid, zonder duidelijkheid moet ik zelf gaan invullen wat bedoelt wordt en daar krijg ik ongetwijfeld ooit weer problemen mee of van of door.
Eigenaren van Drentsche Patrijshonden noemen ze meestal Drent omdat de originele naam een beetje lang is. Dat is bij andere jachthonden ook zo en die worden dan in schrijftaal DSK,DSL,Epagneul of zo. Terwijl de Epagneul diverse soorten telt met elk hun eigen naam erachter geplakt. Stel je bij een horizonflitser dit maar voor: je komt met je hond aan op een heideveld, laat hem los en hij gaat aan de snuffel. Gaat goed totdat hij het om welke reden dan ook op de heupen krijgt en de benen neemt. Het enige wat jij dan voorlopig van je hond ziet is een stip aan de horizon die totaal zijn eigen gang gaat en weer eens komt kijken of je er nog bent als hij weer bij zinnen komt. Het kan ook zijn dat je hem gewoon kwijt bent en dat heideveld kan net zo goed grasland of of een bietenveld zijn.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Jokkebrok schreef:Buitengewoon verhelderend topic dit :scratch:

Volgens de één
En volgens de ander
Zie jij geen verschil tussen de horizon en de sloot voor je voeten waar eenden ingejaagd worden? :wink:
Daar zit nogal wat ruimte tussen.

Een Drent gaat over het algemeen niet zo ver als een staande hond zoals Tara die heeft en zoals ik die heb.
En onze honden gaan over het algemeen weer iets minder ver dan de Duitse Staande honden en het verschil is nog groter als we gaan vergelijken met de Setters.
Maar een Drent is wel een staande jachthond.
Het is geen Golden Retriever met een wit met bruine vacht.
Wel ook een jachthond maar dus géén Retriever.
Hij moet meer kunnen en daar is dus ook op geselecteerd.
Peter27 schreef:Een Duitse staande lijkt/leek mij dan weer een stuk pittiger dan een Drent. Wil wel graag een happy go lucky op zondag naar het bos zonder ogen in mijn achterhoofd hond.
Die extra ogen zal je de eerste twee/drie jaar echt wel nodig hebben met een Drent.
En als je het goed voor elkaar hebt wordt het daarna wat gemakkelijker :tongue:

Allemaal over het algemeen gesproken dan.
Individuele afwijkingen van het gemiddelde kan je altijd ook nog aantreffen :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
marian*
Erelid
Contacteer:

ranetje schreef: Die extra ogen zal je de eerste twee/drie jaar echt wel nodig hebben met een Drent.
En als je het goed voor elkaar hebt wordt het daarna wat gemakkelijker :tongue:

Het bewijs daarvan heb ik vanmiddag weer gezien :oeps:
En zoals je weet is Kiki net 3 jaar..
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

Zoals de fokker van mijn eerste jachthond ooit lachend opmerkte; 5 jaar investeren en dan heb je een geweldige hond. En óf hij gelijk had.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Marie-Josée schreef:Zoals de fokker van mijn eerste jachthond ooit lachend opmerkte; 5 jaar investeren en dan heb je een geweldige hond. En óf hij gelijk had.
:mrgreen:
Als dat investeren deel van je plezier is of wordt is dat ook prima.
Als je geen zin hebt in de investering kan je er beter niet aan beginnen. :wink:

De jagers die ik speek hebben het meestal over
3 jaar jeugd
3 jaar vreugd
3 jaar goud
3 jaar oud
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

das een mooie ranetje :) Die onthoud ik
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Marie-Josée schreef:
Peter27 schreef:Setters vind ik te groot en niet mooi.

Oké, dat je ze niet mooi vindt is een ding, maar vergis je niet in de afmeting van een Drent!
dat dus. Onze Drent van vroeger was echt een grote reu en had beslist geen makkelijk karakter iets waarvan ik ondertussen heb begrepen, echt een reuen ding is in dit ras.

De heidewachtels die ik ken waren een stuk kleiner en hadden een makkelijker karakter.
Afbeelding
gevni havanezers
marian*
Erelid
Contacteer:

Heavy schreef:Ik heb gisteren een Drentse Patrijs gezien voor het eerst .
Ik heb me verbaasd over de grootte :wink:
Maar vond het een geweldig lieve rustige en vooral zachte hond .

Het was niet tijdens een wandeling maar bij mensen thuis dus heb hem een aantal uren meegemaakt.
Het lijkt ook wel alsof de reuen steeds groter worden; ik heb er vandaag een gezien die wel een Sint Bernard leek.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”