Nanna schreef:Uitgangspunt van de wet is dat de opsporingsambtenaren bevoegdheden slechts uitoefenen voor zover dat redelijkerwijs voor de vervulling van hun taak noodzakelijk is. De opsporingsambtenaar moet het gebruik van zijn bevoegdheid dan ook altijd (schriftelijk) kunnen motiveren.ranetje schreef: Geen idee of je verplicht bent naam en adres te geven?
Het lijkt me niet dat voor het geven van een simpele waarschuwing je identificatiebewijs op tafel dient te komen. Dat kan alleen gevraagd worden bij verstoring van openbare orde of bij opsporingen van misdaad.
Ik denk niet dat het simpel laten loslopen van de hond een misdadig feit isValt die hond echter andere mensen of honden aan, dán wordt het een ander verhaal.
Controle door toezichthouders
Voor toezichthouders geldt dat het verzoek om een identiteitsbewijs te tonen, moet passen bij de uitoefening van de functie. Toezichthouders zijn ambtenaren die toezicht moeten houden op de naleving van bepaalde wetten. Een toezichthouder van bouw- en woningtoezicht kan bijvoorbeeld van een fietser die door rood licht rijdt niet eisen zich te identificeren. Het aanhouden van verkeersovertreders behoort namelijk niet tot zijn taken. Net zo min mag een inspecteur van de Inspectie SZW (voorheen Arbeidsinspectie) aan iemand die afval op straat gooit, vragen zich te identificeren.
Dat lijkt me niet. Je hond los laten lopen waar dat niet mag is gewoon een overtreding; dat weet je wanneer je daar voor kiest.