Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bijzondere kleur

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Re: Bijzondere kleur

Ongelezen bericht door Sanchis »

Nanna schreef:
Sanchis schreef:Ik zou het alleen zo jammer vinden als mensen voor een ras kiezen, omdat ze dan met zo'n speciaal kleurtje over straat kunnen.

Een collie moet je gewoon nemen omdat je de collie leuk vindt, niet omdat zn vacht speciaal is.
Ik geloof niet dat mensen vanwege een kleur voor een ras kiezen. Wel dat ze voor een ras kiezen en dat dan een specifieke kleur ze aanspreekt. Maar dat kan natuurlijk.
Echt niet? Want in de 'ras gezocht' topics van het hondenforum moeten we zo vaak lezen hoe belangrijk het uiterlijk is.
En mijn buitenlandse asielhondjes zijn zo veel makkelijker te herplaatsen als er een leuke kop of een mooi kleurtje op zit. Een lelijk eendje met een wereldkarakter is stukken lastiger te plaatsen.

Ja, veel mensen zijn estheten.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

tekkel schreef:
Tara schreef:
lets have fun schreef:Sommige kleuren passen gewoon niet bij sommige rassen :denken:
Eens, zo vind ik merle/tijger echt niet bij teckels horen. Als ik een teckel zou zoeken,dan zou ik ook nooit voor die kleur kiezen.
Ik zou sowieso nooit voor een merle kiezen trouwens. :wink:
Ik had het zelf geschreven kunnen hebben :ok:
Verschrikkelijk merle, en dan natuurlijk ook liefst nog zo'n glasoog erbij :schrik:

Die zwarte collie vind ik in alle opzichten monsterlijk. Hou sowieso niet van collies/langharige honden, alleen van Glenn en dan alleen maar op Nanna's foto's :mrgreen:

Ik hou alleen van natuurlijke kleuren. De meeste witte honden vind ik ook niks, op wat poolhonden na :pffff:
Wat zijn natuurlijke kleuren? Volgens mij bestaan er geen onnatuurlijke kleuren. Elk dier is aangepast aan zijn omgeving, dus zwart of bruin gaat het niet redden in een witte omgeving van sneeuw en ijs. Maar een wit dier zal het niet overleven op de steppe, maar dat maakt de kleur niet onnatuurlijk, evenals patroontjes dat niet zijn. Tijgers hebben van nature vlekken, zebra's hebben ook prachtige patronen en daar is niks onnatuurlijks aan....

Er is een periode geweest bij de border collies dat die patroontjes dus inderdaad uit de mode waren. Pups met patroontjes werden weg gemoffeld (verdronken...). Hierdoor is het idee ontstaan da zwart-wit een klassieke border collie is, maar tja als je alle merles wegmoffeld een periode dan word zo'n kleur als hij toch terugkomt ineens uniek, maar is dat in feite helemaal niet....
Afbeelding
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Sanchis schreef:
Nanna schreef:
Sanchis schreef:Ik zou het alleen zo jammer vinden als mensen voor een ras kiezen, omdat ze dan met zo'n speciaal kleurtje over straat kunnen.

Een collie moet je gewoon nemen omdat je de collie leuk vindt, niet omdat zn vacht speciaal is.
Ik geloof niet dat mensen vanwege een kleur voor een ras kiezen. Wel dat ze voor een ras kiezen en dat dan een specifieke kleur ze aanspreekt. Maar dat kan natuurlijk.
Echt niet? Want in de 'ras gezocht' topics van het hondenforum moeten we zo vaak lezen hoe belangrijk het uiterlijk is.
En mijn buitenlandse asielhondjes zijn zo veel makkelijker te herplaatsen als er een leuke kop of een mooi kleurtje op zit. Een lelijk eendje met een wereldkarakter is stukken lastiger te plaatsen.

Ja, veel mensen zijn estheten.

Als ik heel eerlijk ben: mocht ik een ras willen, waarin er verschillende kleuren zijn, dan zou ik toch ook voor de kleur gaan die ik het mooist vind. Bij de collie's sable of merle, teckel grijstijger of choco tan (of hoe het heet), bij de weimen heb je weinig keus, maar ik zou geen beige bewust kiezen. Kelpie alleen black en tan enz... Je moet er toch een hele tijd tegenaan kijken..
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Oh wauw die ruwhaar teckel is wel heel mooi Nanna :I:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

Vind normaal langhaar Teckels het mooist maar zo'n merle ruwhaar is wel heeel geinig!
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Merle vind ik op langhaar heel mooi :ok: Korthaar niet zo en ruwhaar..mwah.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik vind het bi-black echt niet mooi bij een collie. Maar als we het hebben over 'natuurlijke' kleuren: de collie wás oorspronkelijk zwart/bruin met een beetje wit hier en daar. De sable kleur is er ingefokt door de collie te kruisen met de ierse setter.
Dus het is maar net waar je aan gewend bent, denk ik. :wink:
Wat betreft merle-honden: ik vind persoonlijk heel veel merle honden, en collies in het bijzonder, niet mooi qua kleur. Te licht, te grote zwarte vlekken en blauwe ogen hou ik (behalve bij de husky) niet van. Het is vaak zo'n enge lichtgevende, bijna ijzige kleur.
Ik vind nog steeds de blue merle die ik heb gehad persoonlijk de mooiste blauwschimmel die ik ooit heb gezien. Met een mooie diepe, zilveren kleur en mooi verdeelde zwarte vlekken en heldere tanaftekeningen. Ook qua bouw was hij werkelijk práchtig.
(In stand tenminste. Hij moest niet lopen, want dan schoten de tranen in de ogen, zo verschrikkelijk koehakkig als hij was met bijbehorende rollende gang :schrik: )
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

M@scha schreef:
Badu schreef:Veel haar :schrik:
erg he. dat vind ik echt het grote minpunt van de collie. de meiden van lieke ken ik live en vind ik geweldig, maar dat haar. ik kan er niks mee.

Ik lees dit nu pas... je kunt er altijd één nemen en dan kort knippen. :mrgreen:
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik vind merle, met veeeeel zwart, heel erg mooi :) en zoals Csiva, dat vind ik nog leuker. Niemand geloofd dat ze merle is :F:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Machie schreef:Ik vind merle, met veeeeel zwart, heel erg mooi :) en zoals Csiva, dat vind ik nog leuker. Niemand geloofd dat ze merle is :F:
hoezo niet? :denken:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

yamie schreef:
Machie schreef:Ik vind merle, met veeeeel zwart, heel erg mooi :) en zoals Csiva, dat vind ik nog leuker. Niemand geloofd dat ze merle is :F:
hoezo niet? :denken:
Ik heb geen idee. Ik ben omdat ze niet heel gevlekt is. Maar op wedstrijden al zoveel vragen over haar kleur gehad... En als ik dan zeg, gewoon, merle. Krijg ik vaak te horen, echt? Nee toch?
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Bowie had merle op 1 oor :I:
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Nanna schreef:
gyanty schreef: Hierdoor is het idee ontstaan da zwart-wit een klassieke border collie is, maar tja als je alle merles wegmoffeld een periode dan word zo'n kleur als hij toch terugkomt ineens uniek, maar is dat in feite helemaal niet....
Het bestaat niet dat je ineens tot je grote schrik merle pups in je nest hebt die je wegmoffelt ;-) Of dat de kleur 'opeens' terugkomt.
Merle pups hebben ALTIJD een merle ouder.
Dat weet ik, maar goed elke merle ziet er weer anders uit en we hebben natuurlijk ook nog de 'verborgen' merles, die nauwelijks merle tonen. Het is gelukkig al weer een tijd geleden en inmiddels is merle weer terug, als kijken veel schaapsherders nog met een schuin oog naar de merles. Bepaalde kleuren zouden niet makkelijk zijn in het werk, omdat het niet opvalt tussen de schapen (lichte kleur) of omdat het op dor gras of tegen de zon slecht te zien is (red en bruin)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”