Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Alprazolam is NIET rampzalig bij (vuurwerk-)angst

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Alprazolam is NIET rampzalig bij (vuurwerk-)angst

Ongelezen bericht door ranetje »

JBK schreef:Wat ik in het andere topic ook al aangaf, op de dag zelf Adaptil (de pillen) eventueel naast verdamper en/of halsband.
Sowieso ben ik het met je eens dat men eerder moet bedenken dan 30 december dat hun hond bang is. Als je je dat beseft, kun je nog wat diverse middelen uitproberen ook, voedingssupplementen, op maat gemaakte Bach Bloesem, Telizen, Zylkene, Adaptil, counter conditioning . Noem maar op.

Als je weet, uit ervaring, dat dit alles niets doet, ga dan ajb aan de alprazolam om het draaglijk te maken voor je hond, maar pak het niet als eerste redmiddel. Dat is alles wat ik ermee bedoelde :)
Hoewel ik normaal gesproken niet zo voor juist slechts één bepaalde manier ben van begeleiden van een hond .................... toch ook in dit topic nog maar eens de nadruk leggen op de counterconditioning :wink:

Want het is toch nog steeds (naar mijn mening :8): ) het allermooiste als je die hele pillentoestand niet nodig hebt.

En inderdaad, bedenk vóór 30 december dat je hond angstig is .......... als hij dat is. :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Crista
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Crista »

Heb net de dierenarts even gebeld over het geven van advocaat aan de honden.
Hij zegt dat we het gewoon (met mate) aan de honden kunnen geven.. dus voor Mitch (42 kg) beginnen met 2 eetlepels en kijken of hoe zijn reactie daar op is. Als dit niet helpt kan ik ook nog valium achtige medicijnen ophalen, maar ik denk niet dat dit nodig is..
Mitch & Kiyo
Afbeelding
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Ik mag Izzy 2 pillen over de dag verdeeld geven. Ze heeft er nu 1 gehad. Met een halfje begonnen en na een uurtje de rest maar gegeven. Helaas bemerk ik nog geen resultaat... ze ligt achter de kerstboom te shaken.
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Rebble schreef:Ik mag Izzy 2 pillen over de dag verdeeld geven. Ze heeft er nu 1 gehad. Met een halfje begonnen en na een uurtje de rest maar gegeven. Helaas bemerk ik nog geen resultaat... ze ligt achter de kerstboom te shaken.
Hoe zwaar is Izzy en welke sterkte heb je? De dosering voor honden is 0,02 tot 0,1mg/kg (voor een hondje van 10kg dus 0,2 tot 1,0mg) tabletten zijn er in 0,25 en 0,5. De meeste da houden een gemiddelde dosis aan van 0,05mg/kg, maar niet elke hond is een gemiddelde hond.
Rebble
Zeer actief

kipo schreef:
Rebble schreef:Ik mag Izzy 2 pillen over de dag verdeeld geven. Ze heeft er nu 1 gehad. Met een halfje begonnen en na een uurtje de rest maar gegeven. Helaas bemerk ik nog geen resultaat... ze ligt achter de kerstboom te shaken.
Hoe zwaar is Izzy en welke sterkte heb je? De dosering voor honden is 0,02 tot 0,1mg/kg (voor een hondje van 10kg dus 0,2 tot 1,0mg) tabletten zijn er in 0,25 en 0,5. De meeste da houden een gemiddelde dosis aan van 0,05mg/kg, maar niet elke hond is een gemiddelde hond.
Ongeveer 13kg, ik heb 2 pillen gekregen van 0,5mg waar ze er nu dus 1 van heeft gekregen.
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Rebble schreef:
kipo schreef:
Ongeveer 13kg, ik heb 2 pillen gekregen van 0,5mg waar ze er nu dus 1 van heeft gekregen.
Als je de maximale dosis aanhoudt mag ze 0,1 X 13 = 1,3 mg per keer hebben, dus 2,5 tablet per keer. Ik zou daar ook niet in aarzelen en gewoon nog anderhalve pil erbij geven. Het ergste wat er kan gebeuren is dat ze wat last van de bijwerkingen krijgt en wat suf of slap in de benen wordt, maar als dat gebeurt moet de angstremmende werking óok opgetreden zijn en is ze wel heerlijk ontspannen suf.
Rebble
Zeer actief

kipo schreef:
Rebble schreef:
kipo schreef:
Als je de maximale dosis aanhoudt mag ze 0,1 X 13 = 1,3 mg per keer hebben, dus 2,5 tablet per keer. Ik zou daar ook niet in aarzelen en gewoon nog anderhalve pil erbij geven. Het ergste wat er kan gebeuren is dat ze wat last van de bijwerkingen krijgt en wat suf of slap in de benen wordt, maar als dat gebeurt moet de angstremmende werking óok opgetreden zijn en is ze wel heerlijk ontspannen suf.
Maar ik heb maar 2 tabletten gekregen :ugh:

Edit, heb een andere dierenarts gebeld en daar kan ik extra tabletten halen. Zij gaf ook aan dat je naar de hond moet kijken en niet vast moet houden aan de voorgestelde dosering (tot op zekere hoogte :tongue: )
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Cleva schreef:Over pilletjes.
Wat voor pilletjes? 'Mild plantaardig' heb ik niks mee, cocaïne en heroïne zijn ook plantaardig (oké, niet mild, maar toch).
krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

even nieuwsgierig.
hoe doen jullie dat met advocaat?
gewoon in de bek? in een bakje? of door het voer?
hier heb ik het ooit geprobeerd bij bob maar die moest het mooi niet.
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

krullie schreef:even nieuwsgierig.
Ik heb gewoon een kloddertje in een schaaltje gedaan.
krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

Safari schreef:
krullie schreef:even nieuwsgierig.
Ik heb gewoon een kloddertje in een schaaltje gedaan.
okee maar dan likken ze het dus gewoon op?
hier moet bob het echt niet, zelfs niet met slagroom.
nou was het niet echt heel nodig, maar het is wel iets om te onthouden,
alleen hoe krijg je het er in?
Rebble
Zeer actief

Hier ging het redelijk goed met alprazolam. Ik vond haar wat manisch overkomen en inderdaad enorm op eten gericht, ze stak zo haar neus in de chipsschaal die tussen mij en mijn dochter op de bank stond, dat zou ze normaal gesproken niét durven. Ik vond het een beetje het andere uiterste. Heb het wel op de bijsluiter geschreven voor volgend jaar zodat we de dosis erop aan kunnen passen.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Rebble schreef:Hier ging het redelijk goed met alprazolam. Ik vond haar wat manisch overkomen en inderdaad enorm op eten gericht, ze stak zo haar neus in de chipsschaal die tussen mij en mijn dochter op de bank stond, dat zou ze normaal gesproken niét durven. Ik vond het een beetje het andere uiterste. Heb het wel op de bijsluiter geschreven voor volgend jaar zodat we de dosis erop aan kunnen passen.
Ik begin elk jaar met een heel lichte dosis (ca. een derde van de voorgeschreven dosis) en geef dan evt. na een uurtje wat bij als ze toch nog angstig is. Dit jaar hadden we hier aan een halve dosis genoeg. Ik zou dus voor volgend jaar ook met een lagere dosis starten en kijken waar ze genoeg aan heeft.
Hier waren de dames wel iets meer op eten gericht, maar niet zo extreem als wat ik soms om me heen hoor.

Verder heb ik het hier goed in de gaten gehouden wat betreft het wegvallen van remmingen en evt. spanningen tussen de (beide pittige) dames, maar daar heb ik gelukkig geen last van gehad. Ze lieten elkaar gewoon met rust en lagen 's avonds lekker samen op bed. :ok: Ze gingen precies zo met elkaar om als ze doen zonder Alprazolam.
Rebble
Zeer actief

DeDiana schreef:
Rebble schreef:Hier ging het redelijk goed met alprazolam. Ik vond haar wat manisch overkomen en inderdaad enorm op eten gericht, ze stak zo haar neus in de chipsschaal die tussen mij en mijn dochter op de bank stond, dat zou ze normaal gesproken niét durven. Ik vond het een beetje het andere uiterste. Heb het wel op de bijsluiter geschreven voor volgend jaar zodat we de dosis erop aan kunnen passen.
Ik begin elk jaar met een heel lichte dosis (ca. een derde van de voorgeschreven dosis) en geef dan evt. na een uurtje wat bij als ze toch nog angstig is. Dit jaar hadden we hier aan een halve dosis genoeg. Ik zou dus voor volgend jaar ook met een lagere dosis starten en kijken waar ze genoeg aan heeft.
Hier waren de dames wel iets meer op eten gericht, maar niet zo extreem als wat ik soms om me heen hoor.

Verder heb ik het hier goed in de gaten gehouden wat betreft het wegvallen van remmingen en evt. spanningen tussen de (beide pittige) dames, maar daar heb ik gelukkig geen last van gehad. Ze lieten elkaar gewoon met rust en lagen 's avonds lekker samen op bed. :ok: Ze gingen precies zo met elkaar om als ze doen zonder Alprazolam.
Ik heb 'm achteraf te drastisch opgehoogd en hoop dat dat manische en op eten beluste dan ook wat meevalt bij een lagere dosis en dat dat niet gewoon de uitwerking is die alprazolam op haar heeft. Het is natuurlijk beter dan doodsangsten uitstaan maar ik had nou ook niet echt het idee dat ze zich rustiger voelde. Nog steeds wel bang maar alsof ze niet meer wist waarom dan ook alweer en wel enorm de drang om te eten en te spelen en dan echt doordrammen, aandacht afdwingen. Vervolgens wel luisteren naar een commando (uit de keuken, move, klaar, nee) maar zodra het commando is opgevolgd het direct weer doen. Ik weet er geen andere beschrijving voor dan manisch en geen rust kunnen vinden.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Rebble schreef:Ik heb 'm achteraf te drastisch opgehoogd en hoop dat dat manische en op eten beluste dan ook wat meevalt bij een lagere dosis en dat dat niet gewoon de uitwerking is die alprazolam op haar heeft. Het is natuurlijk beter dan doodsangsten uitstaan maar ik had nou ook niet echt het idee dat ze zich rustiger voelde. Nog steeds wel bang maar alsof ze niet meer wist waarom dan ook alweer en wel enorm de drang om te eten en te spelen en dan echt doordrammen, aandacht afdwingen. Vervolgens wel luisteren naar een commando (uit de keuken, move, klaar, nee) maar zodra het commando is opgevolgd het direct weer doen. Ik weet er geen andere beschrijving voor dan manisch en geen rust kunnen vinden.
De meeste honden worden eerder wat rustiger van Alprazolam dan zo druk. :denken: Maar hopelijk bereik je inderdaad met een lagere dosis een beter effect, want zo'n manische, rusteloze hond is inderdaad ook niet echt fijn.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik moest lachen om Kyra. Ik had ze alledrie een botje gegeven om op te kluiven en Kyra ging heel demonstratief naast Bonnie op diens kleedje liggen. Kluif in d´r bek en maar strak naar Bonnie´s kluif loeren. Bonnie werd er helemaal zenuwachtig van maar wilde haar kluif toch niet afgeven.
Ik heb uiteindelijk Kyra´s kluif afgepakt en op een kleedje aan de andere kant van de kamer gelegd en toen ging Kyra er maar snel bij liggen.
Ik geloof dat mijn meiden nog nooit zo dicht bij ruziemaken zijn geweest als gisteren. En dat dankzij de alprazolam. :lol1:
Afbeelding
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Ik heb Nani homeopatische relax-pillen gegeven, maar had niet echt het idee dat het veel verschil maakte.
Komend jaar ga ik heel voorzichtig wel met haar trainen om alles minder eng te maken. Maar er was al zo'n groot verschil, behalve op de avond zelf.
Dat alleen gebaseerd op vertrouwen. Nu weet ik dat dat vertrouwen er is, en kan ik een beetje verder gaan. Ik ga er mee aan de slag, wil geen rillend beestje meer met oud & nieuw.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”