Ik ben het er helemaal mee eens dat het allergrootste aandeel van rondrennende reuen die overal opspringen ligt bij een gebrek aan fatsoenlijke opvoeding. De baas geeft kennelijk de ruimte voor dit gedrag.
Dat gezegd hebbende denk ik wel dat castratie voor een hoop reuen de scherpe kantjes eraf kan halen. Het vervangt geen opvoeding/training maar maakt het wel makkelijker

En uiteraard heeft elk voordeel zijn nadeel en is castratie nooit een wondermiddel.
Mijn Diem is met 3 jaar gecastreerd. Ik heb dit niet laten doem om zijn rijgedrag en gedoe naar andere reuen. Dat vond ik geen reden aangezien ik dat kon voorkomen door hem strak onder appel te houden. Maar, Diem zijn darmen reageerde duidelijk op zijn opwinding. Veel loopse teven betekende voor hem automatisch veel meer diarree en buikpijn. Ook doordat hij in een vicieuze cirkel van -niet eten door verliefd-ziek worden-niet eten door ziek zijn kwam.
En tja, sinds de castratie heeft hij dus
nooit meer de neiging gehad om te rijden. Gewoon niet. Niet op andere honden en niet op bezoek. En die neiging had hij, constant. Ook plasjes likken en automatisch bij elke reu de confrontatie aan willen gaan is een heel stuk minder. En ondanks de nadelen van castratie die ik heus wel weet, is de dagelijkse omgang met hem toch wel een heel stuk prettiger. Voor hem ook denk ik misschien

Nu kunnen we trainen zonder dat hij z'n kop verliest. En daar lijkt hij toch echt plezier in te hebben.