Ik hou niet zo van de toon waarop je discussieert Jion, met je 'mevrouw Caro' en 'rot toch op'.
Dus als je even een toontje lager kan, dan wil ik best normaal in gesprek gaan.
Ik heb niet de ervaring met één hond, maar met twee honden en bovendien ken ik verhalen van diverse mensen hier op het
hondenforum die buitenlandse honden hebben (gehad) en vroeger nam ik ook deel aan het buitenlandse hondenforum.
Mijn eigen hond had dus Ehrlichia en is hieraan overleden. Daarna ging ik op zoek naar weer een buitenlandse hond en de eerste
die werd getest had Leishmania. 100% dus, uit 2 honden 2 x ziek.
Natuurlijk is dat heel summier en kan het toeval zijn en heel veel pech.
De laatste jaren ben ik bewust het hele 'buitenlandse honden' een beetje uit de weg gegaan, dus hedendaagse gegevens heb ik niet
voor je, maar ik neem zomaar aan dat de teken en de zandvliegjes niet uitgeroeid zijn en daarom verwijs ik naar een oude poll uit 2008
van hetzelfde buitenlandse hondenforum waar jij het ongetwijfeld over hebt:
http://www.buitenlandsehonden.nl/forum/ ... 49&t=26077
Jij bent daar lid en kan daar lezen, maar anderen niet en daarom de cijfers op de vraag:
heeft één van je buitenlandse honden een een Zuid europese ziekte?
55 mensen beantwoorden deze vraag met 'nee'
15 mensen beantwoorden deze vraag met 'ja, leishmania'
3 mensen beantwoorden deze vraag met 'ja, ehrlichia'
2 mensen beantwoorden deze vraag met 'ja, LM en ehrlichia'
1 mens beantwoorde deze vraag met 'ja, een andere ziekte'
3 mensen beantwoorden deze vraag met 'anders'
79 stemmen bij elkaar opgeteld. We laten de 3 mensen met 'anders' buiten beschouwing omdat we niet weten wat 'anders' betekent in
deze situatie.
Hou je over 76 stemmen: 55 honden (nog) niet ziek en 21 honden wel ziek.
Grof genomen is dat 30% van de buitenlandse honden die in Nederland zijn (overigens werd destijds op het bhf gesproken
over een getal van 50%... topic ben ik kwijt en ik denk dat dit ook wel wat erg hoog is).
Ik ben met je eens dat de ziekte redelijk te behandelen is; meestal wel, soms niet.
Daar gaat mijn punt ook niet zozeer over, het gaat mij om de voorlichting die gegeven wordt en als die juist is, moet iedereen helemaal
zelf bepalen of ze dat wel of niet aangaan.
In deze topic wordt zeer specifiek door TS gevraagd naar gezonde honden omdat ze net een zeer groot verdriet heeft gehad om
haar hondje. Dus als jij slechts ten dele antwoord met wat linken en dat er getest wordt en dat de honden met Leishmania er maar
heel weinig zijn, dan geef je wat mij betreft op dat moment veel te weinig (en zelfs misleidende) informatie.
Het is geen algemeen topic waar we het al over buitenlandse honden hebben, nee, er wordt specifiek juist naar gezonde honden gevraagd
en dan vind ik dus dat je juist op dit punt niet voldoende informatie hebt gegeven en dat stuit me tegen de borst en volgens mij heb ik
in eerste instantie heel netjes gereageerd en aanvullende informatie gegeven en daarop voelde jij je blijkbaar beledigd.
edit/aanvulling:
Jion schreef:
Ik bagatelliseer niets. Ja, middellandse zee ziektes zijn ernstige ziektes en ja, de testen daarvoor zijn niet 100% betrouwbaar. Maar ik zie geen enkele reden om om die reden van een buitenlandse hond af te zien. Inderdaad omdat de kans dat ze alsnog ziek worden na een negatieve test niet zo heel groot is (het komt voor, maar niet heel vaak), maar ook omdat de ziektes, hoewel ze dodelijk kunnen zijn, behandeld kunnen worden als men er op tijd bij is. Voorlichting (wat zijn de mogelijke symptomen) is dus heel belangrijk, maar bangmakerij is dan weer onnodig.
En heb jij bewijzen van jouw berwering dat de kans niet zo heel groot is dat honden alsnog ziek worden na een negatieve test?
Bangmakerij... ik weet het niet, misschien kan je dat pas beoordelen als je een hond hebt gezien die door deze vreselijke ziekte overlijd.
Dat is geen zachte dood kan ik je vertellen.