Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gezond hondje

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Re: Gezond hondje

Ongelezen bericht door Emma »

Hanneke2 schreef:
Een levenslange garantie krijg je nooit, bij niet een ras. Maar ik denk hoe meer een hond lijkt op een oorspronkelijke hond, met snuit en poten en lijf zoals een hond 'ontworpen 'is, hoe minder risico je loopt op gezondheidsproblemen.

Ik denk dat alles wat afwijkt van het oorspronkelijke ontwerp, in beginsel gezondheidsproblemen kan geven. Hele grote honden, hele kleine honden, lange lijven, korte poten, platte snuiten, extreme vachten, enzovoorts.
daar sluit ik me bij aan. garantie heb je nooit, maar als je al een beetje kijkt naar de bouw van een hond(ras), kun je wel al het 1 en ander voor zijn.

kijk eens in de nederlandse asiels, daar zitten vaak hele leuke honden. onze Luca komt er vandaan. makkelijk probleemloos teefje :ok:
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Jion schreef:
Caro. schreef: Waar ik wel iets tegen heb is valse verwachtingen wekken en geen goede informatie geven over wat evt. toekomstige baasjes horen
te weten en waar ze op moeten letten.
Dat.Heb.Ik.Ook.Niet.Gedaan. :lees:

En nu moet je echt ophouden met mij woorden in de mond te leggen. :neenee:
Schud je vingertje maar tegen iemand anders meid.

Iedereen die argeloos staat in het buitenlandse hondengebeuren en die jouw eerste bericht leest, haalt niets daaruit over het
gevaar van de buitenlandse ziekte en waarop gelet moet worden. Je bagatelliseert daar de hele boel.

Dat heeft niets met woorden in de mond leggen te maken, maar alles met de manier waarop je jouw eerste bericht hebt neergezet
en zo wordt de mensen maar een deel informatie gegeven.
Ik kom ze vaak tegen hoor hier in de buurt; buitenlandse hond 'o, maar hij is getest hoor en kerngezond'.... ja ja, ik hoop het dan maar.
Bijna nergens wordt gerept dat de testen helemaal geen zekerheid geven.
En zo komt jouw eerste bericht ook over bij mij en ik weet bijna zeker bij een heleboel mensen die verder geen achtergrond informatie
hebben.
Niet alleen bijzonder verdrietig voor de mensen waarvan hondlief tóch ziek blijkt te zijn, maar zeker voor de honden die te laat geholpen
worden, omdat niet bij de eerste tekenen gedacht wordt aan zo'n ziekte.

Welke woorden ik dan in jouw mond heb gelegd?? het is puur een kwestie van manier van lezen, jij vindt dat jij het daar goed neerzet
en ik vind het te beperkte informatie en te rooskleurig.
Dat jij daar boos over wordt, is jouw probleem.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Fairygizmo
nieuw lid

Ongelezen bericht door Fairygizmo »

Woooow bedankt voor de vele reacties. Hier zijn wij heel blij mee. Inderdaad misschien is het beter wat meer over onze wensen te vertellen.
Het liefst hebben wij een middel tot grote hond ( border/bouvier dus geen deense dog graag ) die aardig wat kilometers kan lopen maar de bank op regenachtige dagen ook erg aantrekkelijk vindt. Leergierig vinden wij ook erg leuk. Wij hebben beide meerdere gehonden dus hoeft voor ons geen startershond te zijn.
We hebben gedacht aan een toller, maar het blijkt dat ze aardig wat da bezoekers zijn ( uitzonderingen daargelaten )
Wij willen het liefst een pup.
Momenteel zijn we aan het spelen met de volgende rassen:

Bouvier
Labrador
Flatcoated retriever
Pronkrugger

Wij vroegen ons ook af hoeveel HD vrij bij een erkende fokker nou daadwerkelijk een garantie geeft.

Heel erg bedankt voor jullie lieve reacties
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Ik hou niet zo van de toon waarop je discussieert Jion, met je 'mevrouw Caro' en 'rot toch op'.
Dus als je even een toontje lager kan, dan wil ik best normaal in gesprek gaan.

Ik heb niet de ervaring met één hond, maar met twee honden en bovendien ken ik verhalen van diverse mensen hier op het
hondenforum die buitenlandse honden hebben (gehad) en vroeger nam ik ook deel aan het buitenlandse hondenforum.
Mijn eigen hond had dus Ehrlichia en is hieraan overleden. Daarna ging ik op zoek naar weer een buitenlandse hond en de eerste
die werd getest had Leishmania. 100% dus, uit 2 honden 2 x ziek.
Natuurlijk is dat heel summier en kan het toeval zijn en heel veel pech.

De laatste jaren ben ik bewust het hele 'buitenlandse honden' een beetje uit de weg gegaan, dus hedendaagse gegevens heb ik niet
voor je, maar ik neem zomaar aan dat de teken en de zandvliegjes niet uitgeroeid zijn en daarom verwijs ik naar een oude poll uit 2008
van hetzelfde buitenlandse hondenforum waar jij het ongetwijfeld over hebt: http://www.buitenlandsehonden.nl/forum/ ... 49&t=26077
Jij bent daar lid en kan daar lezen, maar anderen niet en daarom de cijfers op de vraag:
heeft één van je buitenlandse honden een een Zuid europese ziekte?

55 mensen beantwoorden deze vraag met 'nee'
15 mensen beantwoorden deze vraag met 'ja, leishmania'
3 mensen beantwoorden deze vraag met 'ja, ehrlichia'
2 mensen beantwoorden deze vraag met 'ja, LM en ehrlichia'
1 mens beantwoorde deze vraag met 'ja, een andere ziekte'
3 mensen beantwoorden deze vraag met 'anders'

79 stemmen bij elkaar opgeteld. We laten de 3 mensen met 'anders' buiten beschouwing omdat we niet weten wat 'anders' betekent in
deze situatie.
Hou je over 76 stemmen: 55 honden (nog) niet ziek en 21 honden wel ziek.

Grof genomen is dat 30% van de buitenlandse honden die in Nederland zijn (overigens werd destijds op het bhf gesproken
over een getal van 50%... topic ben ik kwijt en ik denk dat dit ook wel wat erg hoog is).

Ik ben met je eens dat de ziekte redelijk te behandelen is; meestal wel, soms niet.
Daar gaat mijn punt ook niet zozeer over, het gaat mij om de voorlichting die gegeven wordt en als die juist is, moet iedereen helemaal
zelf bepalen of ze dat wel of niet aangaan.

In deze topic wordt zeer specifiek door TS gevraagd naar gezonde honden omdat ze net een zeer groot verdriet heeft gehad om
haar hondje. Dus als jij slechts ten dele antwoord met wat linken en dat er getest wordt en dat de honden met Leishmania er maar
heel weinig zijn, dan geef je wat mij betreft op dat moment veel te weinig (en zelfs misleidende) informatie.
Het is geen algemeen topic waar we het al over buitenlandse honden hebben, nee, er wordt specifiek juist naar gezonde honden gevraagd
en dan vind ik dus dat je juist op dit punt niet voldoende informatie hebt gegeven en dat stuit me tegen de borst en volgens mij heb ik
in eerste instantie heel netjes gereageerd en aanvullende informatie gegeven en daarop voelde jij je blijkbaar beledigd.

edit/aanvulling:
Jion schreef: Ik bagatelliseer niets. Ja, middellandse zee ziektes zijn ernstige ziektes en ja, de testen daarvoor zijn niet 100% betrouwbaar. Maar ik zie geen enkele reden om om die reden van een buitenlandse hond af te zien. Inderdaad omdat de kans dat ze alsnog ziek worden na een negatieve test niet zo heel groot is (het komt voor, maar niet heel vaak), maar ook omdat de ziektes, hoewel ze dodelijk kunnen zijn, behandeld kunnen worden als men er op tijd bij is. Voorlichting (wat zijn de mogelijke symptomen) is dus heel belangrijk, maar bangmakerij is dan weer onnodig.
En heb jij bewijzen van jouw berwering dat de kans niet zo heel groot is dat honden alsnog ziek worden na een negatieve test?

Bangmakerij... ik weet het niet, misschien kan je dat pas beoordelen als je een hond hebt gezien die door deze vreselijke ziekte overlijd.
Dat is geen zachte dood kan ik je vertellen.
Afbeelding
A good dog never dies...

flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

Fairygizmo schreef:Woooow bedankt voor de vele reacties. Hier zijn wij heel blij mee. Inderdaad misschien is het beter wat meer over onze wensen te vertellen.
Het liefst hebben wij een middel tot grote hond ( border/bouvier dus geen deense dog graag ) die aardig wat kilometers kan lopen maar de bank op regenachtige dagen ook erg aantrekkelijk vindt. Leergierig vinden wij ook erg leuk. Wij hebben beide meerdere gehonden dus hoeft voor ons geen startershond te zijn.
We hebben gedacht aan een toller, maar het blijkt dat ze aardig wat da bezoekers zijn ( uitzonderingen daargelaten )

Bouvier
Labrador
Flatcoated retriever
Pronkrugger

Wij vroegen ons ook af hoeveel HD vrij bij een erkende fokker nou daadwerkelijk een garantie geeft.

Je wilt gaan voor een gezond ras schreef je ....... de flatcoated retriever is jammergenoeg één van de rassen waarbij er relatief veel jongere honden overlijden aan kanker. Natuurlijk zijn er bij die wel oud worden maar dat wordt dan toch gezien als iets bijzonders.
En niet alleen HD onderzoek is van belang, bij heel veel rassen worden de erfelijke aandoeningen onderzocht en zijn er uitslagen van bekend. Denk aan oogonderzoek, PL enz enz. Garanties heb je trouwens nooit ..... het zijn en blijvende levende wezens en ook een fokker kan niet van binnen kijken. Een goede fokker kan alleen maar zijn/haar best doen om zo nauwkeurig mogelijk de regeltes te volgen mbt de lijnen, onderzoeken e.d.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Maar wat kan jij een hond bieden? Zoals genoemd, flatcoated zou ik maar van het lijstje schrappen
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Een gezonde hond is leuk natuurlijk. Maar een hond die 17 wordt & een kutkarakter heeft... weet niet hoor, maar voor mij zou de focus op karakter liggen :mann: :ok:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Moet het zo zwart wit zijn?

Ik denk dat er toch behoorlijk wat relatief gezonde rassen zijn. Er is bij bijvoorbeeld flatcoated niet voor Piet snot onderzoek naar kanker, de grote doggen kampen ook met diverse problemen en ga zo maar door
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik had hetzelfde gevoel toen ons hondje jong dood ging. Toen heb ik naar een hond gezocht, een herplaatser. En dan eentje waaraan je kunt zien dat er meer dan twee soorten honden inzitten. Eigenlijk is dat mijn hele theorie, het is misschien niet veel soeps, maar als je zo'n verdriet hebt meegemaakt, wil je maar één ding en dat is zoiets nooit meer meemaken.

Shelly was 7 maanden toen we haar kregen, dus nog wel een puber en nog wat naar de hand te zetten. Gewoon van een Nederlands gezin overgenomen via marktplaats. Eerst flink veel heen en weer gemaild en vragen gesteld. En Bruno was al bijna 3, ook van een gezin overgenomen, op dezelfde manier. Mijn idee is dat als mensen ze niet kunnen herplaatsen via marktplaats, ze uiteindelijk ook bij het asiel terecht komen. En in asiels in de buurt kon ik geen leuke hond vinden, ik woon in Zaanstad, vlakbij Amsterdam, en de leukste honden zijn weg voor je met je ogen kunt knipperen. Dus dan maar marktplaats. Wel altijd uitkijken dat je niet te maken hebt met een handelaar, maar gewone gezinnen herken je meestal wel, ook als je erheen gaat natuurlijk.

Succes met zoeken naar een nieuw maatje, vreselijk verdrietig verhaal en ik hoop erg op een vrolijk vervolg in de toekomst.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Ik pik er even wat dingen uit hoor, want die quotes op de late avond is niet mijn ding.
Jion schreef:
Maar laten we dan even hier op het HF kijken. Hoeveel mensen hebben hier buitenlandse honden, en hoeveel van die honden hebben LM of Erlichia? Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat dat maar een klein aantal is, aangezien ik het op dit forum zelden of nooit voorbij zie komen.

Om even voor mezelf te spreken: Ik ken in mijn (in real life) omgeving ongeveer 15 mensen met buitenlandertjes en daarvan heeft er maar eentje LM. En die hond was in Spanje al positief getest dus dat baasje heeft bewust een hond met LM geadopteerd. dat is nu 2 jaar geleden en de hond heeft tot nu toe geen symptomen.
Daarentegen ken ik 3 tollers waarvan er twee bijna het loodje hebben gelegd aan hersenvliesontsteking (waarmee ik niet wil beweren dat 2/3 van de tollers het loodje legt aan hersenvliesontsteking).
Jij kijkt nu op het hondenforum, ik weet even niet hoe lang jij hier al bent, maar jaren geleden werd er veel meer over geschreven en
waren er ook veel meer mensen met een hond met Leishmania.
Om je puur hierop te baseren, vind ik nog minder reëel dan waar ik me op baseer.

Jion schreef: Om de gegevens van die poll even correct te interpreteren: 30% van de mensen die één of meerdere buitenlandse honden hebben, heeft een hond met Middelandse zee ziekten (MZZ). Daar zitten (zeker op het BHF) veel mensen met twee of meer honden bij, en als één van die honden ziek is, tellen ze bij deze poll als 'ziek-score' terwijl hun andere hond(en) misschien (of waarschijnlijk) gewoon gezond zijn. Dat vertekent de score natuurlijk enorm.

Daarbij is het zo dat mensen met een buitenlandse hond die MZZ blijkt te hebben, vaak hun weg naar het BHF weten te vinden of daarnaar worden doorverwezen (er zit daar veel expertise, vooral van Pedro). Het is dus niet onlogisch dat er relatief veel mensen met een MZZ hond op het BHF zijn. Ook dat vertekent de resultaten van de poll.

Tenslotte bestaan er mensen die bewust een hond met LM adopteren, zoals die kennis van mij. Het zal dus niet zo zijn dat al die mensen van die 30% dachten een gezonde hond te adopteren, die later ziek bleek te zijn.

Je kunt uit die poll dan ook niet concluderen dat 30% van de buitenlandse honden een MZZ heeft.

Desalniettemin vind ik het wel een interessante poll en is het percentage mensen op het BHF met één of meer honden met MZZ hoger dan ik had gedacht.
Ik zou wel heel benieuwd zijn naar de uitslag van een nieuwe poll in 2013, en dan wellicht met een iets andere vraagstelling die de resultaten minder vertekent.
Jij haalt het cijfer naar beneden, maar net zo goed zijn er argumenten om het cijfer naar boven te halen: wellicht zijn er mensen geweest die gestemd hadden, die hun hond nog niet die 7 jaar incubatietijd hadden. En 7 jaar is lang, dus heb je een hond 3, 4 of 5 jaar, heb je nog steeds geen reëel beeld en stem je op de optie dat je hond gezond is.
Had ik exact hetzelfde gedaan als ze na 3,5 jaar aan mij gevraagd hadden of mijn buitenlandse hond iets mankeerde, nee hoor kerngezond (toen nog...)

Jion schreef:
Juist omdat ze gezondheid als belangrijkste noemde, opperde ik een bastaard, en dat ze die als ze geluk had wellicht in een NL asiel zou vinden, en pas als dat niet zo was bij een (goede!) stichting kon kijken, waarbij ik summier wat informatie over MZZ erbij gaf.

De mensen die andere rassen noemden gingen toch ook geen uitgebreide uitleg geven van alle ziektes en aandoeningen die bij die rassen voorkomen? Die werden niet eens genoemd? Waarom val je daar dan niet over maar wel over dat ik geen epistel van 3 kantjes over MZZ erbij lever?

Ik vind gewoon dat je overdreven regeert. :U:
Dat mag je vinden, net als ik vind dat je het te rooskleurig voorstelde.
Mijn bedoeling was helemaal niet om je aan te vallen, mijn bedoeling was om het aan te vullen met een beter beeld voor TS.

Als het jezelf overkomt dat je hond overlijd en een groot deel daarvan valt te wijten aan gebrekkige informatie, dan val je daarover.
Dat lijkt me niet zo vreemd. Daarbij zijn er een heleboel stichtingen die de informatie stomweg helemaal niet geven of veel te rooskleurig
naar buiten brengen, dat vind ik een hele kwalijke zaak, zowel voor mens als dier.

Ik zal de cijfers meer in het negatieve zien door mijn ervaringen en jij wat positiever door jouw ervaringen, dat is logisch.

Maar ik denk dat we er wel over uit zijn dat testen absoluut niet alles zeggen en dát willen veel stichtingen ons wel voorhouden (hond is getest en gezond bevonden, zonder enige aanvullende informatie dat die testen alleen het beeld van DAT moment geven).
Ik hoor dit namelijk zo vaak dat dit gezegd wordt en het klopt stomweg niet.

Jion schreef:
Ik hoop het nooit mee te maken en wens het niemand toe. Maar dat geldt ook voor kanker, HD, epileptie en een hele hoop andere enge dingen waarvan ik liever had dat ze niet bestonden.
Tuurlijk, er zijn zat andere aandoeningen, maar geloof me dat een HD hond over het algemeen toch iets anders is dan een hond met chronische Ehrlichia die vervolgens dus enorme epileptische aanvallen krijgt en zijn hersens compleet op tilt slaan door het totaal absurde bloedbeeld. Ooit een hond tegen muren op zien lopen, tegen de tafel zien plassen, 24 uur lang heen en weer zien lopen hetzelfde stuk en steeds weer hem weghoudend bij die muur en hem uiteindelijk huilend als een wolf naar de dierenarts moeten brengen voor zijn laatste spuitje. Geloof me, je wilt het niet meemaken en het weerhoudt mij dus wel om zo'n lieverd uit het buitenland te houden, want ik was
kapot van verdriet en maandenlange zorg.

Natuurlijk, het kan ook anders. Er zijn gelukkig veel honden goed behandelbaar en er zijn stichtingen die fantastisch werk doen, maar ik heb hartverscheurende dingen meegemaakt én gehoord van andere mensen en dat is waarom ik inhaak op jouw verhaal.
Gaat het over HD, dan ben ik ook weleens ingehaakt over mijn hond die HD heeft.

Nogmaals, ik heb het helemaal niet zo aanvallend bedoeld als jij het hebt opgepikt. Misschien is het mijn manier van schrijven geweest of misschien jouw manier van schrijven, maar ik denk dat het ons allebei aan het hart gaat en daarom wellicht zaken anders opgepakt worden.

Ik ben echt niet tegen honden uit het buitenland halen, als ik wat sterker was geweest, dan had ik het zo weer gedaan, want die honden kruipen heel diep in je hart.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Jion schreef:
Caro. schreef: maar ik denk dat het ons allebei aan het hart gaat en daarom wellicht zaken anders opgepakt worden.
Dat denk ik ook, en ik vond het hoe dan ook (alsnog) een fijne en leerzame discussie, waarvoor dank. :J:
Jij ook Monique! :flower:
Afbeelding
A good dog never dies...

Fairygizmo
nieuw lid

Ongelezen bericht door Fairygizmo »

Hoi hoi,

Ten eerste blij dat jullie het hebben bijgelegd haha.
Wist niet dat mijn topic zoveel teweeg kon brengen.
Mijn beste vriendin heeft een hond van ACE uit spanje, heerlijke hond.
Ik wil alleen dolgraag een puppy. Wij hebben katten,fretten en van alles uit asiels en
buitenland gehad. Graag wil ik een hond van pups af aan.

De kleur van een hond maakt mij niets uit. Als is ie pimpelpaars en hartstikke loens.
Als ie maar gezond en lief is.
Ik hou van lekke stoeien en knuffelen met de hond. Mijn man ziet de hond als verlengstuk van zichzelf en neemt hem overal mee naar toe.
Momenteel wonen wij op een appartement, deze staat al te koop. Wij gaan dan naar een eengezinswoning met tuin. De hond zal genoeg beweging krijgen want wij wonen naast een natuurgebied.
Onze franse bull hadden wij bij een goede fokker vandaan, beide ouders super gezond en gezien. Als een van de weinige bulletjes had fredje ook een goede neus. Hij had het nooit benauwd. De hernia was volgens de orthopeet ook domme pech.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Als je echt een pup wilt, dan kun je wel kijken bij asiels, maar die hebben niet zo vaak pups van onherleidbare bastaards, als je dat zoekt. Zeker geen van 12 weken, dan moet je echt mazzel hebben. En dan denk ik, misschien kun je dan maar beter een pup halen bij een goeie rashondenfokker. Op marktplaats zie je namelijk bijna geen pups die echt onherleidbare bastaards zijn, dat zijn meestal gewoon kruisingen. En dan is het wel zo dat de ouders niet getest zijn. Dat is bij kruisingen van 2 soorten honden toch een iets groter risico dan bij onherleidbare bastaards, vind ik.

Dat was voor mij de reden om over te stappen op het idee van een herplaatser die al een puber is of al volwassen, omdat je daar wel meerdere van hebt overal, onherleidbare bastaards dan. Bedenk je wel dat een pup altijd een kwetsbare periode doormaakt he, totdat ze een jaar oud zijn, kan er nog van alles misgaan, gewoon omdat ze pups zijn. Dat wilde ik niet nog eens meemaken. Bij pubers en volwassen honden, heb je toch iets meer zekerheid dat ze gezond zijn, vind ik, dan hebben ze het eerste halfjaar al gehad en daarin kunnen de meeste dingen mis gaan. En dan bedoel ik gewoon kennelhoest, virussen, bacteriën, parasieten ed, een gewone pup kan altijd ernstig ziek worden van hele gewone aandoeningen natuurlijk. Naast de erfelijke aandoeningen, zijn die ook een bedreiging voor hun gezondheid. Als ze puber zijn, kun je ook al wat beter zien of ze erfelijke aandoeningen hebben.

Maar ik neem aan dat jullie een gezonder ras zoeken dan de franse bulldog. Willen jullie een rashond? Of zijn jullie er nog niet uit? Ik vind zelf keeshonden erg leuk, die zijn heel gezond over het algemeen en er zijn meerdere maten van, groot, middel en klein, dacht ik. Goeie neuzen, waarschijnlijk weinig zaken zoals Hd, worden best oud ook. Als ik een raspup zou gaan halen, zou ik aan zo'n ras denken.
*Petra*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier en de Hollandse Herdershond Langhaar
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door *Petra* »

Fairygizmo schreef:Woooow bedankt voor de vele reacties. Hier zijn wij heel blij mee. Inderdaad misschien is het beter wat meer over onze wensen te vertellen.

Bouvier
Labrador
Flatcoated retriever
Pronkrugger

Geen enkele fokker kan je die garantie geven, net zoals je geen garantie kan krijgen op een 100% gezonde hond.
Maar als ik je lijstje zo lees, denk ik zelf dat een Hollandse herdershond Langhaar ook nog wel geschikt kan zijn.
Ik zeg bewust de langhaar, omdat die het rustigste is van de 3 variateiten.
Het is een sportieve hond, maar als ze een dag niks kunnen doen is het geen ramp.
In deze variëteit, kan je het treffen om een hond te krijgen die werken niet veel aan vind, maar lange wandelingen wel het einde vind.
Verder vind ik het ongelooflijke grappenmakers met veel humor.
en het belangrijkste de hollander is over het algemeen nog een heel gezond ras(uitzonderingen daargelaten)
Afbeelding

een dag niet gelachen om je hond, is een verloren dag.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Caro. schreef: Overigens heb ik weleens gehoord dat ca. 1/3 van de buitenlandse honden Leishmanie/Ehrlichia of hartworm hebben. Of dit ook echt
waar is, dat weet ik niet, maar het is absoluut wel iets wat je in je achterhoofd moet houden als je een buitenlandse hond in huis neemt.
Dat 1/3e besmet zou zijn geloof ik gewoon niet. Ik ken(de) heel veel buitenlandse honden, waarvan een deel een buitenlandse ziekte heeft of aan overleden is, maar mijn schatting zou minder dan 10% zijn.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Caro. schreef:Ik pik er even wat dingen uit hoor, want die quotes op de late avond is niet mijn ding.
Jion schreef:
Maar laten we dan even hier op het HF kijken. Hoeveel mensen hebben hier buitenlandse honden, en hoeveel van die honden hebben LM of Erlichia? Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat dat maar een klein aantal is, aangezien ik het op dit forum zelden of nooit voorbij zie komen.

Om even voor mezelf te spreken: Ik ken in mijn (in real life) omgeving ongeveer 15 mensen met buitenlandertjes en daarvan heeft er maar eentje LM. En die hond was in Spanje al positief getest dus dat baasje heeft bewust een hond met LM geadopteerd. dat is nu 2 jaar geleden en de hond heeft tot nu toe geen symptomen.
Daarentegen ken ik 3 tollers waarvan er twee bijna het loodje hebben gelegd aan hersenvliesontsteking (waarmee ik niet wil beweren dat 2/3 van de tollers het loodje legt aan hersenvliesontsteking).
Jij kijkt nu op het hondenforum, ik weet even niet hoe lang jij hier al bent, maar jaren geleden werd er veel meer over geschreven en
waren er ook veel meer mensen met een hond met Leishmania.
Om je puur hierop te baseren, vind ik nog minder reëel dan waar ik me op baseer.

Jion schreef: Om de gegevens van die poll even correct te interpreteren: 30% van de mensen die één of meerdere buitenlandse honden hebben, heeft een hond met Middelandse zee ziekten (MZZ). Daar zitten (zeker op het BHF) veel mensen met twee of meer honden bij, en als één van die honden ziek is, tellen ze bij deze poll als 'ziek-score' terwijl hun andere hond(en) misschien (of waarschijnlijk) gewoon gezond zijn. Dat vertekent de score natuurlijk enorm.

Daarbij is het zo dat mensen met een buitenlandse hond die MZZ blijkt te hebben, vaak hun weg naar het BHF weten te vinden of daarnaar worden doorverwezen (er zit daar veel expertise, vooral van Pedro). Het is dus niet onlogisch dat er relatief veel mensen met een MZZ hond op het BHF zijn. Ook dat vertekent de resultaten van de poll.

Tenslotte bestaan er mensen die bewust een hond met LM adopteren, zoals die kennis van mij. Het zal dus niet zo zijn dat al die mensen van die 30% dachten een gezonde hond te adopteren, die later ziek bleek te zijn.

Je kunt uit die poll dan ook niet concluderen dat 30% van de buitenlandse honden een MZZ heeft.

Desalniettemin vind ik het wel een interessante poll en is het percentage mensen op het BHF met één of meer honden met MZZ hoger dan ik had gedacht.
Ik zou wel heel benieuwd zijn naar de uitslag van een nieuwe poll in 2013, en dan wellicht met een iets andere vraagstelling die de resultaten minder vertekent.
Jij haalt het cijfer naar beneden, maar net zo goed zijn er argumenten om het cijfer naar boven te halen: wellicht zijn er mensen geweest die gestemd hadden, die hun hond nog niet die 7 jaar incubatietijd hadden. En 7 jaar is lang, dus heb je een hond 3, 4 of 5 jaar, heb je nog steeds geen reëel beeld en stem je op de optie dat je hond gezond is.
Had ik exact hetzelfde gedaan als ze na 3,5 jaar aan mij gevraagd hadden of mijn buitenlandse hond iets mankeerde, nee hoor kerngezond (toen nog...)

Jion schreef:
Juist omdat ze gezondheid als belangrijkste noemde, opperde ik een bastaard, en dat ze die als ze geluk had wellicht in een NL asiel zou vinden, en pas als dat niet zo was bij een (goede!) stichting kon kijken, waarbij ik summier wat informatie over MZZ erbij gaf.

De mensen die andere rassen noemden gingen toch ook geen uitgebreide uitleg geven van alle ziektes en aandoeningen die bij die rassen voorkomen? Die werden niet eens genoemd? Waarom val je daar dan niet over maar wel over dat ik geen epistel van 3 kantjes over MZZ erbij lever?

Ik vind gewoon dat je overdreven regeert. :U:
Dat mag je vinden, net als ik vind dat je het te rooskleurig voorstelde.
Mijn bedoeling was helemaal niet om je aan te vallen, mijn bedoeling was om het aan te vullen met een beter beeld voor TS.

Als het jezelf overkomt dat je hond overlijd en een groot deel daarvan valt te wijten aan gebrekkige informatie, dan val je daarover.
Dat lijkt me niet zo vreemd. Daarbij zijn er een heleboel stichtingen die de informatie stomweg helemaal niet geven of veel te rooskleurig
naar buiten brengen, dat vind ik een hele kwalijke zaak, zowel voor mens als dier.

Ik zal de cijfers meer in het negatieve zien door mijn ervaringen en jij wat positiever door jouw ervaringen, dat is logisch.

Maar ik denk dat we er wel over uit zijn dat testen absoluut niet alles zeggen en dát willen veel stichtingen ons wel voorhouden (hond is getest en gezond bevonden, zonder enige aanvullende informatie dat die testen alleen het beeld van DAT moment geven).
Ik hoor dit namelijk zo vaak dat dit gezegd wordt en het klopt stomweg niet.

Jion schreef:
Ik hoop het nooit mee te maken en wens het niemand toe. Maar dat geldt ook voor kanker, HD, epileptie en een hele hoop andere enge dingen waarvan ik liever had dat ze niet bestonden.
Tuurlijk, er zijn zat andere aandoeningen, maar geloof me dat een HD hond over het algemeen toch iets anders is dan een hond met chronische Ehrlichia die vervolgens dus enorme epileptische aanvallen krijgt en zijn hersens compleet op tilt slaan door het totaal absurde bloedbeeld. Ooit een hond tegen muren op zien lopen, tegen de tafel zien plassen, 24 uur lang heen en weer zien lopen hetzelfde stuk en steeds weer hem weghoudend bij die muur en hem uiteindelijk huilend als een wolf naar de dierenarts moeten brengen voor zijn laatste spuitje. Geloof me, je wilt het niet meemaken en het weerhoudt mij dus wel om zo'n lieverd uit het buitenland te houden, want ik was
kapot van verdriet en maandenlange zorg.

Natuurlijk, het kan ook anders. Er zijn gelukkig veel honden goed behandelbaar en er zijn stichtingen die fantastisch werk doen, maar ik heb hartverscheurende dingen meegemaakt én gehoord van andere mensen en dat is waarom ik inhaak op jouw verhaal.
Gaat het over HD, dan ben ik ook weleens ingehaakt over mijn hond die HD heeft.

Nogmaals, ik heb het helemaal niet zo aanvallend bedoeld als jij het hebt opgepikt. Misschien is het mijn manier van schrijven geweest of misschien jouw manier van schrijven, maar ik denk dat het ons allebei aan het hart gaat en daarom wellicht zaken anders opgepakt worden.

Ik ben echt niet tegen honden uit het buitenland halen, als ik wat sterker was geweest, dan had ik het zo weer gedaan, want die honden kruipen heel diep in je hart.
Caro, jij hebt een afgrijselijke kutervaring achter de rug met je hond, maar Jion maakt wel een paar heel goeie punten. Wat die poll betreft, op het BHF worden soms bewust honden met LM geadopteerd, wat het beeld direct enorm vertekent, en mensen met een hond die een MZZ blijkt te hebben, komen uiteindelijk vaak daar terecht omdat de kennis daar zit.

Als ik alleen in mijn directe fysieke omgeving kijk, liepen/lopen daar op dit moment zo'n 20 buitenlandse honden. De enige die voortijdig overleden is kreeg een tak in haar keel en is doodgebloed voor de ambulance er was. Ik ken een Spaanse mastiff met heupproblemen en een Roemeentje met een allergie, maar voor de rest zijn ze allemaal stikgezond. In mijn hondenpark is er nog nooit een buitenlandse hond geweest met LM of Ehrlichia of hartworm. En veel van die honden zijn al ver voorbij de incubatietijd, dat zijn Jack's ouwe renvriendjes, nu ook op leeftijd en een beetje stram en stijf, maar verder nog goed gezond.

Als ik optel wat er aan vroeger vriendjes inmiddels dood is, dan zijn dat broodfokhonden (waarvan twee onder het jaar oud) en een stel (grote) rashonden met boom (sommige veel te jong, andere hoogbejaard), en een hele zooi klein spul met en zonder boom en een paar onherleidbare kruisingen die echt stikbejaard waren.

Dus terug on topic zou mijn conclusie zijn dat je met een buitenlandse hond ongeveer even veel op 'safe' speelt als met een gezonde rashond of kruising van gezonde rassen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Anisha54
nieuw lid
Mijn ras(sen): shih zsu, maltezer en kruising
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Anisha54 »

nadat mijn hondje van 12 in heb moeten laten slapen, heb ik een hondje gehaald via stichting idemo. Dit is een aanrader.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik denk dat er qua gezondheid veel rassen afvallen omdat die alleen al door hun (extreme) lichaamsbouw van ellende aan elkaar hangen (molossers, bulldoggen, sharpeis, berner sennens, ierse wolfhonden, flatcoats, etc.). Met kruisingen van dergelijke rassen moet je ook erg oppassen omdat de hond van beide kanten de ellende kan erven.
Onherleidbare kruisingen (dus van bestaande uit meer dan 4 rassen) zijn denk ik gezonder omdat de kans op erfelijke aandoeningen aanzienlijk vermindert.
Wat de discussie over buitenlandse honden betreft: ja, je loopt het risico op typische middellandse zeeziekten (hartworm, ehrlichia, leishmania), veel honden daar hebben er last van.
Een góede stichting test daarop, helaas zit er wel veel kaf onder het koren.

Ik zou als ik jullie was op zoek gaan naar een lollig vuilnisbakje. En of dat er nou één van Mien-op-de-hoek, van MP (geen broodfok uiteraard), een Nederlands asiel of een buitenlandse stichting is, maakt dan niet zoveel uit.
Er zijn slechte Nederlandse asiels, er zitten broodfokkers op MP of op de hoek en er zijn slechte stichtingen die Nederlandse of buitenlandse honden bemiddelen.
Gewoon je gezonde verstand gebruiken en niet alleen met je hart maar ook met je hoofd een keuze maken.

En o ja, Nanna hier op het forum weet vaak de leukste honden te voren te toveren. Gooi eens een pb'tje in haar richting.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”