Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

oude hond struikelt soms

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Jori
Vaste gebruiker

Re: oude hond struikelt soms

Ongelezen bericht door Jori »

kooi schreef:En zoals ts niets wil horen over kanker en andere kwalen bij de bsh zo wil ik geen termen horen als fabelachtig of uitzonderlijk
wanneer er over berners met hoge leeftijden wordt gesproken, want dit is echt niet zo uitzonderlijk als sommigen denken.
Maar dit weet je alleen als je dicht bij het vuur zit.
Hou de veteranenlijst van de rv maar eens een poos in de gaten. En dat zijn dan alleen berners van de leden, van niet leden weigeren ze te registreren hoe oud die worden. ( sic).

In het topic foto's van oudere honden eentje van mijn 1e berner die is overleden op een leeftijd van 13 jaar en zes weken.
Haar broer werd 14 haar oma ook en de moeder ook 13.

mijn huidige berner haar oma ook 13 en in haar stamboom van vaders kant de oudst bekende berner, die is 17 geworden!

Kennisje van mij wiens berner dame ouder dan 14 is geworden liet de laatste twee jaar een kee rin de zoveel maanden een injectie met steroïden in de achterpoten zetten en dan kon hare majesteit weer een dikke poos vooruit!
Hallo Kooi,

helaas is dit inderdaad iets dat de hele wereld lijkt te denken. Ik kreeg vroeger steeds de opmerking `waarom neem je een berner die worden toch maar 5`, nu krijg ik toch serieus vaak de opmerking ´als hij al zo oud is kan het geen echte berner zijn`. Ik vind dit best triest, maar helaas is het bij mij ook zo dat de enig echte berners die ook nog kende allemaal vrij jong overleden zijn. De oudste was die van mijn schoonouders en hij is ook maar amper 8 geworden, alleen omdat hun hem niet op tijd hebben laten inslapen, anders had hij de 8 niet gehaald. Hier op de boerderij woonde er een waarvan getwijfeld werd of hij `echt` was, zij is 13 geworden.

Hoe is het nu met jouw berner? Hoe oud is hij eigenlijk?
S@ndr@
Zeer actief

Re: oude hond struikelt soms: vraagje 30.10.

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Jori schreef:Hallo allemaal,

hier gaat het op zich allemaal lekker, dwz. zijn gangetje. Het struikelen wordt gelukkig niet erger, gebeurt af en toe. Ik heb niets te klagen, voor zijn leeftijd doet hij het prima en we genieten van elke dag die we samen hebben.

Alleen heb ik een vraagje.
Joris krijgt nu Carprodyl. Nu wil de dierenarts over op Carporal. Ik heb geen idee waarom, niet alleen voor Joris maar in het algemeen wil hij over. Hij geeft aan dat Carporal precies hetzelfde is als CArprodyl, toch knijp ik hem een beetje. Joris doet het goed op de Carprodyl en ik heb zoiets van `never change a winning team`.
Heeft iemand ervaring met de overstap van Carprodyl naar Carporal? Ik weet dat het uiteindelijk voor elke hond anders is. Ik zat er ook aan te denken om dat toch maar weer Rimadyl te geven, daar deed hij het ook goed op, maar daar hangt een heel ander prijskaartje aan, maar goed, niets is teveel voor Jori, als hij daardoor nog een fijne tijd heeft.

Als iemand ervaring heeft met de overstap dan hoor ik het graag.
Misschien even aan je DA vragen wat de precieze reden is voor die overstap, als hij t goed doet dan moet t voldoende zijn om t bij t oude te laten , gewoon veranderen om te veranderen lijkt me niet zinnig :U:

Groetjes
Katja & snurkende Joris
Jori
Vaste gebruiker

Re: oude hond struikelt soms: vraagje 30.10.

S@ndr@ schreef:
Jori schreef:Hallo allemaal,

hier gaat het op zich allemaal lekker, dwz. zijn gangetje. Het struikelen wordt gelukkig niet erger, gebeurt af en toe. Ik heb niets te klagen, voor zijn leeftijd doet hij het prima en we genieten van elke dag die we samen hebben.

Alleen heb ik een vraagje.
Joris krijgt nu Carprodyl. Nu wil de dierenarts over op Carporal. Ik heb geen idee waarom, niet alleen voor Joris maar in het algemeen wil hij over. Hij geeft aan dat Carporal precies hetzelfde is als CArprodyl, toch knijp ik hem een beetje. Joris doet het goed op de Carprodyl en ik heb zoiets van `never change a winning team`.
Heeft iemand ervaring met de overstap van Carprodyl naar Carporal? Ik weet dat het uiteindelijk voor elke hond anders is. Ik zat er ook aan te denken om dat toch maar weer Rimadyl te geven, daar deed hij het ook goed op, maar daar hangt een heel ander prijskaartje aan, maar goed, niets is teveel voor Jori, als hij daardoor nog een fijne tijd heeft.

Als iemand ervaring heeft met de overstap dan hoor ik het graag.
Misschien even aan je DA vragen wat de precieze reden is voor die overstap, als hij t goed doet dan moet t voldoende zijn om t bij t oude te laten , gewoon veranderen om te veranderen lijkt me niet zinnig :U:

Groetjes
Katja & snurkende Joris
De dierenarts wil in het geheel over op carporal, dwz. alle dieren bij hem in de praktijk overzetten. Ik ben er ook niet voor om Joris over te zetten, maar ik kan binnenkort de carprodyl bij hem niet meer kopen.
Diesel en Loek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kleine keeshond
Grote grijze keeshond
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Diesel en Loek »

Prachtige leeftijd, geniet van elkaar

Sent from my C6603 using Tapatalk
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door kooi »

Hoi Katja,

Mijn huidige berner is nu 8 jaar en 8 maanden.
Maar zij heeft chronisch actieve hepatitis.
dus die wordt niet zo oud...
Haar ouders zijn 11 ( moeder, ouderdom) en 9 geworden ( vader maagtorsie).
Mijn tweede berner werd op twee maanden na 10 en haar moeder ruim 11 jaar.

Het is de gemiddelde leeftijd inderdaad die de huidige berners halen waardoor het totale gemiddelde naar beneden duikelt.
Veel gaan jong dood.
Erg jong.
Maar onder mijn vriendinnen nog ook berners van 8 of 9 of ouder.
Maar 13 is wel iets om heel trots en heel zuinig op te zijn hoor.
En heel intens van te genieten! :I:
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Carporal is goedkoper dan Carprodyl. Mijn hond krijgt dat ook en het gaat prima. Maar ik zou, net zoals jij, het niet aandurven om van merk te veranderen nu het juist zo goed gaat. Carprodyl is speciaal voor artrose ontwikkeld en als dat goed werkt zou ik dat kopen bij een andere dierenarts.
Jori
Vaste gebruiker

Update: het ziet er slecht uit

Hallo allemaal,

Sorry, maar ik moet het even van mij afschrijven. Ik zit hier al de hele middag te janken.

Het ging hartstikke goed met Joris, tot eergisteren. Hij is laatst nog lekker 2 weken mee naar Oostenrjk geweest en heeft genoten.
Hij had een wondje aan zijn linker voorpoot opgelopen. Ik heb dit netjes gespoeld en gesmeerd met honingzalf. Eergisteren avond zag het wondje er mooi en droog uit. Ik heb er toen niets mee gedaan.
Gisterenmorgen wilde hij niet opstaan en wilde niet uit. Hij liep verschrikkelijk mank met die poot en de poot is opgezet, wondje is ook weer open.
Gelijk weer gaan spoelen, koelen en honingzalf erop. Maar het lijkt allemaal niets te helpen. Hij wil niet opstaan, omdat hij dan op de poot moet leunen om overeind te komen. Vanochtend antibiotica gehaald en zijn carprodyl gegeven. Hij staat vooralsnog niet vrijwillig op en loopt erg moeilijk. Hij leunt wel op die poot maar loopt in totaal wankel.

Ik vind het verschrikkelijk zielig om aan te kijken en weet me er geen raad mee. Ik ben echt bang dat het nu einde verhaal is.

Groetjes Jori
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Ik zou eerst de ab even afwachten voor je je erg druk gaat maken, het is nog niet eens twee dagen toch?
Zit er niets in het wondje wat voor ontsteking zorgt? Sterkte ermee!
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Ik zou even afwachten wat de ab doet idd. Bo heeft het, dan wel op veel jongere leeftijd, ook gehad en hij wilde ook niet lopen etc, maar uiteindelijk sloeg het aan en heeft hij er geen last meer van gehad
Afbeelding
Jori
Vaste gebruiker

Bedankt voor jullie antwoorden.
Hij heeft de eerste tablet antibiotica inderdaad pas vanmiddag om half 1 gehad.

Het grootste probleem is nu dat hij niet uit zichzelf op kan/wil staan, omdat hij dan op die voorpoot moet steunen. We moeten hem echt overeind helpen, dan gaat het wel, alleen lijkt hij ineens te zwabberen met zijn achterhand, dat was eerder niet het geval. Ik heb geen verstand van honden, hij is mijn eerste hond, zou het kunnen dat het komt omdat zijn evenwicht verstoord is, omdat hij probeert zo min mogelijk op de voorpoot te staan? Of hij is stijf, omdat hij steeds ligt. Of hij is in eens binnen nog geen 48 uur ontzettend wankel in zijn achterhand geworden :boos: . Ik weet het niet, en hij verteld het mij niet :Q: .

Ik weet het allemaal niet meer...om 17 uur komt mijn man thuis, dan proberen we hem weer te laten lopen. Kijken of het iets beter gaat.

Misschien gaat het toch nog weer goed komen, maar op dit moment heb ik er een keihard hoofd in.

Groetjes Jori
Jori
Vaste gebruiker

rose schreef:Ik zou eerst de ab even afwachten voor je je erg druk gaat maken, het is nog niet eens twee dagen toch?
Voor zover ik weet zit er niets in. Ik mag er ook gewoon op drukken, er komt dan wel een hoop pus uit.
Rosannex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oud Duitse herder

Ongelezen bericht door Rosannex »

Jori schreef:Bedankt voor jullie antwoorden.

Het grootste probleem is nu dat hij niet uit zichzelf op kan/wil staan, omdat hij dan op die voorpoot moet steunen. We moeten hem echt overeind helpen, dan gaat het wel, alleen lijkt hij ineens te zwabberen met zijn achterhand, dat was eerder niet het geval. Ik heb geen verstand van honden, hij is mijn eerste hond, zou het kunnen dat het komt omdat zijn evenwicht verstoord is, omdat hij probeert zo min mogelijk op de voorpoot te staan? Of hij is stijf, omdat hij steeds ligt. Of hij is in eens binnen nog geen 48 uur ontzettend wankel in zijn achterhand geworden :boos: . Ik weet het niet, en hij verteld het mij niet :Q: .

Ik weet het allemaal niet meer...om 17 uur komt mijn man thuis, dan proberen we hem weer te laten lopen. Kijken of het iets beter gaat.

Misschien gaat het toch nog weer goed komen, maar op dit moment heb ik er een keihard hoofd in.

Groetjes Jori
Ik zou het ook nog even de tijd geven dan als je de tablet pas vanmiddag had gegeven. Je gaf ook aan dat hij wankel is in zijn achterhand.
Het zou kunnen dat hij stijver is door het liggen. Met zekerheid zou ik het ook niet kunnen zeggen. Wat je wel kan proberen
is zijn spieren in de achterhand los masseren. Dat is iets wat wij thuis sowieso ook bij de oudjes doen. Het mag best wat stevig, zodat het goed loskomt.
Misschien knapt hij er dan wat van op, kwaad kan het in ieder geval niet en ze vinden het vaak nog lekker ook :tongue: .

Sterkte, ik hoop dat hij weer opknapt!
Dogs are where the heart is
Jori
Vaste gebruiker

Rosannex schreef:
Jori schreef:Bedankt voor jullie antwoorden.

Groetjes Jori
Ik zou het ook nog even de tijd geven dan als je de tablet pas vanmiddag had gegeven. Je gaf ook aan dat hij wankel is in zijn achterhand.
Het zou kunnen dat hij stijver is door het liggen. Met zekerheid zou ik het ook niet kunnen zeggen. Wat je wel kan proberen
is zijn spieren in de achterhand los masseren. Dat is iets wat wij thuis sowieso ook bij de oudjes doen. Het mag best wat stevig, zodat het goed loskomt.
Misschien knapt hij er dan wat van op, kwaad kan het in ieder geval niet en ze vinden het vaak nog lekker ook :tongue: .

Sterkte, ik hoop dat hij weer opknapt!
Misschien een domme vraag. Hoe doe je dat, de spieren masseren, bedoel ik. Gewoon de poten?
Rosannex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oud Duitse herder

Ongelezen bericht door Rosannex »

Absoluut geen domme vraag hoor :D
Vooral de poten en de dijen van je hond. Dan gewoon de spieren goed los masseren.
Je mag het best stevig doen, anders zet het geen zoden aan de dijk. Houd de reactie van je hond gewoon goed in de gaten, want
bij de één kan je natuurlijk wat steviger masseren dan bij de ander.

Soms is het ook even uitproberen. Onze honden genieten er zichtbaar van. Die liggen je 's ochtends al op te wachten :D
Dogs are where the heart is
Jori
Vaste gebruiker

Rosannex schreef:Absoluut geen domme vraag hoor :D
Vooral de poten en de dijen van je hond. Dan gewoon de spieren goed los masseren.
Je mag het best stevig doen, anders zet het geen zoden aan de dijk. Houd de reactie van je hond gewoon goed in de gaten, want
bij de één kan je natuurlijk wat steviger masseren dan bij de ander.

Soms is het ook even uitproberen. Onze honden genieten er zichtbaar van. Die liggen je 's ochtends al op te wachten :D
Ga ik straks zeker proberen. We hebben hem net even weer naar de tuin gebracht om te plassen. Het lijkt als of hij iets makkelijker opstond, Ik hoop dat het geen wishful-thinking was.
Maar lopen is echt een drama. Volgens mij is hij de coördinatie kwijt, omdat hij die voorpoot niet wil belasten.

Nu maar hopen dat de AB gauw aanslaat.

Groetjes Jori
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Jori schreef:
rose schreef:Ik zou eerst de ab even afwachten voor je je erg druk gaat maken, het is nog niet eens twee dagen toch?
Voor zover ik weet zit er niets in. Ik mag er ook gewoon op drukken, er komt dan wel een hoop pus uit.
Als er zo veel pus uit komt zit er dan niet toch iets in? :?

In ieder geval zorgen dat die pus weg kan, dus een voetbadje of spoelen.
Een wondje dat gesloten is, maar waar nog pus onder zit is niet de bedoeling.
Het lijkt me dat je zo'n wondje open moet houden tot er geen pus meer in zit?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
kooi
Zeer actief

Ik neem aan dat je de a.b. van de d.a. gekregen hebt? Wat zegt die ervan?
Ik hoop dat het gaat herstellen, dit komt immers niet van de artrose? Beterschap gewenst met je oudje! :roos:
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Geen advies want ik heb er geen verstand van. Maar ik wens je sterkte en beterschap voor je hond :flower:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Jori
Vaste gebruiker

kooi schreef:Ik neem aan dat je de a.b. van de d.a. gekregen hebt? Wat zegt die ervan?
Ik hoop dat het gaat herstellen, dit komt immers niet van de artrose? Beterschap gewenst met je oudje! :roos:
AB heeft hij sinds vanmiddag pas. 2e pil net binnen.
De DA hoopt, net als wij, dat het door de ontsteking aan de poot komt. De poot is ook flink dik. Als hij niet opknapt met de AB dan weet hij het zo ook niet en moet verder onderzoek doen. Hij geeft verder nergens pijn aan. Ik (wij) hopen dat het wankel lopen komt omdat hij geen gewicht op de zere poot wil zetten. En tja, het is een oude man en die zijn al wat wankeler, helaas.
Veel onderzoeken enz. willen we hem niet meer aandoen, hij gromt al als hij de DA alleen maar ziet, aanraken gaat al helemaal niet.

Nu maar hopen dat het morgen iets beter is...
Hoelang duurt het normaal voor de AB aanslaat?

Groetjes Jori
Jori
Vaste gebruiker

kooi schreef:Ik neem aan dat je de a.b. van de d.a. gekregen hebt? Wat zegt die ervan?
Hoe is het met jouw berner?
Jori
Vaste gebruiker

Het struikelen, waarover ik dit topic geopend heb was trouwens sinds begin december helemaal over. Hij liep juist de laatste weken erg goed (voor zijn leeftijd). Maar ja, daar hebben we nu geen boodschap meer aan....
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Jori schreef:
AB heeft hij sinds vanmiddag pas. 2e pil net binnen.
De DA hoopt, net als wij, dat het door de ontsteking aan de poot komt. De poot is ook flink dik. Als hij niet opknapt met de AB dan weet hij het zo ook niet en moet verder onderzoek doen. Hij geeft verder nergens pijn aan. Ik (wij) hopen dat het wankel lopen komt omdat hij geen gewicht op de zere poot wil zetten. En tja, het is een oude man en die zijn al wat wankeler, helaas.
Veel onderzoeken enz. willen we hem niet meer aandoen, hij gromt al als hij de DA alleen maar ziet, aanraken gaat al helemaal niet.

Nu maar hopen dat het morgen iets beter is...
Hoelang duurt het normaal voor de AB aanslaat?

Groetjes Jori
AB slaat meestal binnen 24 uur aan, ik zou zelf toch ook soda- of biotexbadjes doen, zodat het goed open blijft en die rotzooi eruit kan. Misschien de dosis pijnstilling ook wat verhogen? Hij kan ook wat koorts hebben door de ontsteking, daar kan je ook flink wiebelig van worden.

Ik hoop dat hij opknapt en dat hij nog effe vrolijk meegaat. Het is wel heel bijzonder, een berner van die leeftijd.

Beterschap!
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Ongelezen bericht door Plumeau »

Beterschap!

Voor de korte rondjes naar de tuin kan je hem misschien ondersteunen door zijn borst met een brede handdoek iets op te tillen. Elk beetje verlichting helpt terwijl je afwacht of de behandelingen aan het wondje aanslaan...
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
kooi
Zeer actief

Jori schreef:
Gaat goed met haar, ze is deze week 9 geworden. Ze krijgt permanent medicijnen voor haar auto-immuunziekte. Volgende week gaat ze weer getest worden op de eiwitten. Maar de jouwe is nu inmiddels toch maar mooi 13 hè! Ik ben trots op jullie! :E: :cheer: En hoop echt dat dit weer goed komt.
Jori
Vaste gebruiker

kooi schreef:
Jori schreef:
Gaat goed met haar, ze is deze week 9 geworden. Ze krijgt permanent medicijnen voor haar auto-immuunziekte. Volgende week gaat ze weer getest worden op de eiwitten. Maar de jouwe is nu inmiddels toch maar mooi 13 hè! Ik ben trots op jullie! :E: :cheer: En hoop echt dat dit weer goed komt.
Ja, hij is inderdaad 8 februari 13 geworden. Nog gefeliciteerd met de 9e verjaardag dan. Fijn, dat het met de jouwe zover goed gaat. Hopen dat de test volgende week goed is. En dan...op naar de 13!

Zijn poot lijkt vanochtend gelukkig iets minder dik. Hij loopt er ook iets beter op. Alleen de achterkant is zo verschrikkelijk stijf, als hij even gelopen heeft word het wel iets beter. Alleen wil hij nog steeds niet uit zichzelf opstaan, we moeten hem echt dwingen. Maar ja, als oude kerel heeft hij zijn voorpoten ook hard nodig om overeind te komen en dat zal ongetwijfeld erg pijn doen.
We wachten maar weer af. De pilletjes zitten er voor vanochtend weer in.

Groetjes Jori
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”