Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een tweede hond bij een jonge hond. *oppashondje in aantocht

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: Een tweede hond nemen als je een jonge hond hebt.

Ongelezen bericht door DeDiana »

Hylos schreef:Feit is idd dat Xavi nu gewoon (naja dit momnt ff niet maar dat veranderd vast) nog meer aandacht nodig heeft. En het moet niet zo zijn dat de 2e hond alle aandacht krijgt omdat dat echt nodig is. Xavi is niet "klaar" wat dat betreft. Nu is dat niet een wereld probleem, ik heb namelijk tijd zat! Hoe verstandig het is is alleen de vraag, het zou mn 2e hond wordn dus zoveel ervaring heb ik niet. Heb wel gigantisch veel geleerd de afgelopen maanden.

Misschien moet ik gastgezin worden. :mann:
Ik denk zelf ook aan een tweede hond erbij op termijn, maar ik vind het nu ook nog te vroeg. Mila is bijna 2,5 en prima gehoorzaam, maar ik ben nog wel erg veel met haar bezig (trainen, sporten, spelen, etc.) en zij is een hond die ook echt die één-op-één aandacht nodig heeft. Met de opvangers die ik in huis heb gehad, merkte ik steeds dat Mila het enerzijds heel leuk vindt, zo'n speelkameraadje, maar dat het voor mij lastig is om beide honden voldoende individuele aandacht te geven. Misschien komt het er daardoor wel nooit van, misschien veranderen Mila's behoeften nog of gaat het mij zelf op den duur makkelijker af... we zullen zien.
Het werkte voor mij in ieder geval zeker zo dat ik pas echt merkte of ik er klaar voor was als er een tweede hond bij was voor een wat langere periode. Met het opvangen van buitenlandse hondjes merk ik wel dat het toch best veel tijd en energie extra kost.
Bij de stichtingen waarvoor ik opvang/heb opgevangen kon ik in overleg altijd bepalen welke hond ik zou opvangen en zo een goede match maken met Mila's karakter en energieniveau.
Hylos
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hylos »

Bedankt voor jullie meningen, heb er veel aan!

Ik kan heel moeilijk doen, maar ook erg impulsief zijn met zulke dingen. Gisteren nog eens goed over nagedacht en met mijn vriend besproken. We gaan er geen tweede hond bij nemen eerst. Ik denk dat ik beter eerst kan kijken of er misschien nog een oppashond is zodat ik eerst maar eens wen aan het feit van 2 honden uitlaten/in huis hebben. :mrgreen:
Gastgezin is wel weer een hele verantwoordelijkheid, en ik vind dat je een stichting ook met respect moet behandelen. Het moet wel om de hondjes gaan en niet om mij, dat ik zo graag wil kijken of het met 2 honden lukt.

Wat ik hier wel begrepen heb is dat het verstandiger is om er een teef bij te zetten. Nou, we wachten mooi nog even en kijken hoe Xavi uitgroeit. Het is niet een moeilijke hond maar het is idd wel verstandig zijn eventuele moeilijke fase even af te wachten.

Mijn verstand heeft gesproken. :mrgreen:
Ik had zo'n leuke herplaatser gezien, en vriendinnen van mij hebben 2 pups van 4 maanden als opvang nu. Dan begint het zo te kriebelen. :I:
Afbeelding
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Volgens mij pak je het prima aan zo. :ok:
En eens voor een tijdje uitproberen hoe het bevalt met twee honden, zou ik zeker doen. Het lijkt me ook verstandig om met een ras als het jouwe eerst even af te wachten hoe zijn karakter zich ontwikkelt als hij volwassen wordt. Dan kun je ook echt een goede match maken met de tweede hond erbij.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Hylos schreef:...
Ik had zo'n leuke herplaatser gezien, en vriendinnen van mij hebben 2 pups van 4 maanden als opvang nu. Dan begint het zo te kriebelen. :I:
Ik begrijp je volledig! Maar even wachten is beter nu. :ok: Nu wij nog maar één hond hebben (een oude bejaarde teef) komen er de meest leuke herplaatsers voorbij. In tijden komt er niks voorbij, maar net nu, nu wij er geen hond bij willen omdat Gina daar niet zo van houdt, komen er ontzettende leukerds voorbij. Maar ook wij wachten nog even af, er zijn zoveel leuke honden, dus daar maak ik mij niet druk om.

Het hebben van twee honden vond ik wel behoorlijk wennen. De een liep altijd achteraan en de andere voorop. Dus als ze aangelijnd waren liep dat al niet ideaal. En als de achterste hond eens voorop wilde lopen, draaide hij / zij altijd zo dat de lijnen in de war raakten. Gelukkig lopen ze hier maar een wandeling aangelijnd (de nachtwandeling ivm het wild), maar dan nog vond ik het maar onhandig. Maar dat schijnt te wennen.
Hylos
Zeer actief

Bedankt beide!

Nou laten we het maar het lot noemen, deze frummel komt vanavond en morgen bij ons in huis. Een oppashondje dus! Hij is ongeveer 4 a 5 maandjes oud. Hj zit momenteel in een gastgezin, maar ik pas ff een nachtje en dag op.

Afbeelding

Afbeelding

Het is zo'n schatje :I:
Lekker rustige knuffelkont! Ben benieuwd hoe het gaat. :mrgreen: vanavond maar op de bank slapen om de 2 in de gaten te houden. En hij is nog niet helemaal zindelijk, dus misschien moeten we er nog even uit. :wink:

Sorry voor de grote fotos, kan het niet snel veranderen op de ipad.
Afbeelding
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Re: Een tweede hond bij een jonge hond. *oppashondje in aant

Ja, dat vrees ik ook. :mann:

Of misschien word ik er aan herinnerd dat kleine pupjes toch wel érg veel tijd kosten en ben ik in één klap genezen. :pffff:
Afbeelding
Afbeelding
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Och jee wat een scheetje wat is het? Hij/zij?
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Het is een hij en hij heet Domingo! Geen idee wat er allemaal in zit, we zijn al druk aan het raden geweest.
Afbeelding
Afbeelding
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Ooooooooh die is leukkkkk!!
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Maak het niet zo moeilijk! Zeg maar dat het een lelijke rothond is! :pffff:

Nah, hij is vrij rustig dus ik ben benieuwd hoe dat met Xavi gaat klikken.. Die kan nogal energiek c.q. Stuiterend zijn. :mrgreen:
Hopelijk gedraagt ie zich wat.. We laten hem iig eerst goed rennen en draven buiten. Hj is eigenlijk het liefst tegen kleine hondjes en pupjes. Dan gaat ie op de grond liggen voor de pup en laat het hondje zijn gang wat gaan. :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Wat een leukerd! Kan ook juist heel goed uitpakken, zo'n combinatie van een rustige en drukkere hond, dat houdt elkaar een beetje in balans. :D
Cheetah
Actief
Mijn ras(sen): Tervurense herder
Mechelse herder
mechelse herder x border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Cheetah »

Wat een leuk hondje. veel plezier ermee.
Goed idee om eens te proberen wat een tweede hondje doet in het huishouden.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Wat een geweldig leuk hondje!!!
moniek&bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door moniek&bo »

Ohhhhh, die is wel erg leuk zeg!

Veel plezier! :cheer:
Hylos
Zeer actief

En wat doet Xavi.... Die wil er op rijden. God allemachtig die kreeg ff een optater van me. :pffff:
Pupje is zowat even groot als zn hoofd en meneer moet dominant doen. Pootje proberen op hem te doen. Hele houding omhoog :oeps: en maar kwispelen. Die zit nu dus in de bench :mrgreen:

En wat doet pupsel.. Die negeert hem gewoon straal haha. Nouja hopelijk gaat het morgen iets beter. Eerst die kleine maar even acclimatiseren!
Afbeelding
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

:LOL: :LOL: :LOL:
Hij is de eerste reu niet die dat wil op een pupsel in huis :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Hylos
Zeer actief

Ha nee dat zal wel maar het viel me wel even tegen! Is niet en houding van hem die ik vaak zie.
Maargoed, meneer mocht er weer uit voor een nieuwe poging en het gaat nu een stuk beter, al blijft xavi het wel proberen. Ze speelden zowaar even en Xavi werd ff gecorrigeerd door de pup haha. Naja het zijn natuurlijk allebei pups maar Xavi is ineens wel heel groot dan!
En vééls te enthousiast!
Afbeelding
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Hylos schreef:Ha nee dat zal wel maar het viel me wel even tegen! Is niet en houding van hem die ik vaak zie.
Daarom is het dus ook goed om het zo eens uit te proberen, met een andere hond in huis. Dan leer je je eigen hond ook weer op een andere manier kennen.
Nel
Zeer actief
Mijn ras(sen): klein bruin bastaardje

Ongelezen bericht door Nel »

Wat leuk, dat je het op deze manier uitprobeert...
Hoe klein is dat pupseltje dan, want op de foto's kun je dat niet goed zien? Foto van saampjes misschien?

Is het vannacht goed gegaan?
Hylos
Zeer actief

Hier een foto samen. Lijkt heel rustig :mann:
9maanden en 5 maanden.

Afbeelding

Ik heb Xavi in de bench gehad, de kleine ging lekker bij me liggen op de bank. Rond een uur of 5 heb ik Xavi uit de bench gelaten, beest had nog steeds niet geslapen.. steeds piepen. Na een paar pogingen is Xavi ook op de bank gaan slapen. Welgeteld 2,5 uur ongeveer. :mrgreen:

De kleine ligt nu lekker te kauwen en Xavi zit er pontificaal voor, goed opletten wat ie doet! Hiij probeer nog wel te rijden of zn poot er op te doen. Maar we houden het goed in de gaten.
Xavi snapt er iig niet zoveel van, die wil altijd maar rennen en spelen. Maar Domingo negeert hem volkomen!

Wat een werk!! :cheer:
Afbeelding
Afbeelding
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

Ach wat een dotje is Domingo :I:

Enzi wilt alleen rustige honden in zijn huis. Ohwee als ze het in het hoofd halen om druk te doen, dan krijgen ze op hun falie.
Lief doen en rustig liggen :zweep: Hij moppert wel altijd eerst een beetje, maar daarna is het al snel goed.
DeDiana
Zeer actief

Meghan schreef:Ach wat een dotje is Domingo :I:

Enzi wilt alleen rustige honden in zijn huis. Ohwee als ze het in het hoofd halen om druk te doen, dan krijgen ze op hun falie.
Lief doen en rustig liggen :zweep: Hij moppert wel altijd eerst een beetje, maar daarna is het al snel goed.
Haha, lijkt wel alsof je Mila beschrijft ;-) Die moet ook altijd de rust in huis handhaven.

Ben benieuwd hoe het verder gaat vandaag. Hoe lang blijft Domingo?
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

DeDiana schreef:
Meghan schreef:Ach wat een dotje is Domingo :I:

Haha, lijkt wel alsof je Mila beschrijft ;-) Die moet ook altijd de rust in huis handhaven.
Zo hoort het ook. Buiten mag je gek doen en binnen gedraag je je. Ik weet nog niet dat de jonge herder van vrienden van ons binnen kwam stuiven. Over de bank heen en dook zo in Enzi's speelgoed bak. Zijn ogen rolde nog net niet uit zijn kassen van verbazing :80:

Even geheel offtopic, ik kwam laatst Dibbes tegen! Wat een leuk dier zeg. Enzi vond hem ook helemaal leuk en ze hebben nog een tijdje gespeeld.
Ik snap wel wat Mila in hem ziet ;-)
DeDiana
Zeer actief

Meghan schreef:Zo hoort het ook. Buiten mag je gek doen en binnen gedraag je je. Ik weet nog niet dat de jonge herder van vrienden van ons binnen kwam stuiven. Over de bank heen en dook zo in Enzi's speelgoed bak. Zijn ogen rolde nog net niet uit zijn kassen van verbazing :80:
Precies ;-) Enzi houdt er geheel en al dezelfde etiquette op na als Mila :D
Meghan schreef:Even geheel offtopic, ik kwam laatst Dibbes tegen! Wat een leuk dier zeg. Enzi vond hem ook helemaal leuk en ze hebben nog een tijdje gespeeld. Ik snap wel wat Mila in hem ziet ;-)
Ja, Dibbes is helemaal het type hond waarbij Mila zich op haar gemak voelt: beleefd, speels, kalme uitstraling, niet lomp of opdringerig. En in huis gedraagt hij zich rustig, dus die twee hebben nooit aanvaringen.
Hylos
Zeer actief

DeDiana schreef:
Meghan schreef:Zo hoort het ook. Buiten mag je gek doen en binnen gedraag je je. Ik weet nog niet dat de jonge herder van vrienden van ons binnen kwam stuiven. Over de bank heen en dook zo in Enzi's speelgoed bak. Zijn ogen rolde nog net niet uit zijn kassen van verbazing :80:
Precies ;-) Enzi houdt er geheel en al dezelfde etiquette op na als Mila :D
Meghan schreef:Even geheel offtopic, ik kwam laatst Dibbes tegen! Wat een leuk dier zeg. Enzi vond hem ook helemaal leuk en ze hebben nog een tijdje gespeeld. Ik snap wel wat Mila in hem ziet ;-)
Ja, Dibbes is helemaal het type hond waarbij Mila zich op haar gemak voelt: beleefd, speels, kalme uitstraling, niet lomp of opdringerig. En in huis gedraagt hij zich rustig, dus die twee hebben nooit aanvaringen.
Zo is Domingo ook ongeveer. Xavi is alleen niet zo van de manieren. :hmmm: ja het komt wel, maar duurt even 2 dagen of zo. Dan is hij er wel aan gewend en stopt met irritant doen. Domingo blijft tot vanmiddag 3 uur.
Afbeelding
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Hylos schreef:Zo is Domingo ook ongeveer. Xavi is alleen niet zo van de manieren. :hmmm: ja het komt wel, maar duurt even 2 dagen of zo. Dan is hij er wel aan gewend en stopt met irritant doen. Domingo blijft tot vanmiddag 3 uur.
Hmm, jammer dat hij maar zo kort blijft, eigenlijk te kort voor die twee om echt aan elkaar te wennen.
Met opvangers merk ik hier dat ze meestal een dag of drie, vier nodig hebben om echt hun draai te vinden samen. Die eerste drie, vier dagen vind ik dan ook altijd het zwaarst: niet alleen de honden moeten zich nog aanpassen, maar ik moet zelf ook weer de routine krijgen van alles met twee honden doen. Daarna vind ik het pas echt leuk worden.
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Wat leuk om zo eens te bekijken hoe het jou en Xavi bevalt.

Om op je 1e vraag terug te komen: ik kijk zelf niet zo heel erg naar de leeftijden maar inderdaad naar mezelf.
Wanneer ik het tijd vind voor een hond erbij komt die er.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
nathalie71

Ongelezen bericht door nathalie71 »

Nanna schreef:Ik maak me daar totaal niet druk om ;-)
Heb zat tijd om ook aan twee honden volop aandacht te schenken.

In jouw geval zou ik echter wel wachten. Je hond is nu nog jong en sociaal maar is wel van het type waarbij dat bij het volwassen worden totáál kan omslaan. Ik zou eerst willen weten hoe zich dat ontwikkelt.
Als je nu een jonge reu er bij neemt kan dat nl. knokken worden en een teef zou ie wel eens met verve kunnen gaan verdedigen.
Zei ze heel doemdenkerig ;-)

Ik ben het hier mee eens.
het ligt ook aan de soort hond.

Als je een gezeldschaps hondje hebt en die is 9mnd geeft het veelal geen problemen om daar een pup bij te zetten,dat kan zelfs erg gezellig voor de eerste hond zijn.

In jou geval zou ik persoonlijk ook geen oudere hond er bij plaatsen maar Xavi de oudste en eerste laten zijn.

Ik denk dat je na z`n tweede jaar beter kunt inschatten hoe hij is en waarschijnlijk blijft.
Dan zou ik voor een teef puppy gaan misschien van een wat rustiger ras.
Ik denk dat je dan een goede kans maakt op een goede match.
Ook is op die leeftijd een herplaats teefje een optie.

En als Xavi met zijn twee jaar goed stabiel is en goed luistert heb je meteen een goede opvoeder voor je pup. :ok:

Het zou wel kunnen om nu een pup bij je hond te zetten,maar ik denk dat je dan minder goed kunt opvoeden en ze elkaars gedrag na gaan doen.Dan heb je straks 2 eigenwijze pups in huis :schrik:
(zet er een boxer pup bij en je hebt feest :LOL: bijv.)
Je hebt denk ik dan ook eerder kans op dat ze elkaar uit gaan dagen.
mireille
Zeer actief
Mijn ras(sen): galgo, greyhound, podenco, australian shepherd, dwergpoedel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door mireille »

Zoals hij nu richting de pup doet kan wel eens totaal anders zijn bij een volwassen stabiele hond erbij in huis.
Mocht je overigens voor een buitenlandertje gaan, er zijn ook veel stichtingen die werken met optie adoptie.
Dus je neemt dan de hond in de pleeg met optie tot adoptie
Op deze manier is djuna ook bij mij gekomen omdat ik zeker wilde zijn dat het klikte tussen haar en mijn roedel en ze echt de hond was die ik zocht
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

DeDiana schreef:
Hylos schreef:Zo is Domingo ook ongeveer. Xavi is alleen niet zo van de manieren. :hmmm: ja het komt wel, maar duurt even 2 dagen of zo. Dan is hij er wel aan gewend en stopt met irritant doen. Domingo blijft tot vanmiddag 3 uur.
Hmm, jammer dat hij maar zo kort blijft, eigenlijk te kort voor die twee om echt aan elkaar te wennen.
Met opvangers merk ik hier dat ze meestal een dag of drie, vier nodig hebben om echt hun draai te vinden samen. Die eerste drie, vier dagen vind ik dan ook altijd het zwaarst: niet alleen de honden moeten zich nog aanpassen, maar ik moet zelf ook weer de routine krijgen van alles met twee honden doen. Daarna vind ik het pas echt leuk worden.
Ja het is idd veels te kort om een echt oordeel te geven. Xavi werd steeds rustiger. Al had ie bij het loslopen zo nu en dan een uitbarsting en kwam op Domingo af stormen. :schrik: dus hem maar aangelijnd om ongelukkig te voorkomen. :roll:
mireille schreef:Zoals hij nu richting de pup doet kan wel eens totaal anders zijn bij een volwassen stabiele hond erbij in huis.
Mocht je overigens voor een buitenlandertje gaan, er zijn ook veel stichtingen die werken met optie adoptie.
Dus je neemt dan de hond in de pleeg met optie tot adoptie
Op deze manier is djuna ook bij mij gekomen omdat ik zeker wilde zijn dat het klikte tussen haar en mijn roedel en ze echt de hond was die ik zocht
Dat zou een hele leuke optie zijn om te doen idd!je weet toch vaak pas na een week of het wat gaat klikken.

Een pup komt er (eerst) iig niet. Crisis wat een gedoe was dat weer zeg. :mrgreen: je moet ogen en oren overal hebben en ben eigenlijk blij dat we daar net wat uit zijn. :mann:

Een klein teer hondje wordt het iig ook niet. Misschien is Xavi rond zn 2e wat rustiger. Maar het blijft nou eenmaal een groot lomp zwaar beest. Hij deed het ook niet steeds met opzet maar de frummel liep ook wel onder hem door.. Ging Xavi er op staan. :blauwoog:

Denk dat een solide hond toch handiger is. Anders wordt het met spelen sowieso niks, want Xavi zijn manier van spelen is niet echt zachtjes meestal. :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”