Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Chiropractie bij pasgeboren pups

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

kipo
Zeer actief

Re: Chiropractie bij pasgeboren pups

Ongelezen bericht door kipo »

Inge O schreef:
kipo schreef:
Inge O schreef:
kipo schreef: Schiet mij maar lek.
ik schiet jou niet lek want ik heb ook al osteopaten bezocht met een specifieke (bewegingsapparaat)klacht maar een pup?? komop zeg, wat marjoleine ook zegt, wat om de liefde gods zit er nu 'vast' in een pup?
Dat zei ik toch
En ik ben absoluut, volkomen tegen het behandelen van gezonde pups, puur geldklopperij en nog niet ongevaarlijk ook.
sorry, sorry, dat laatste deel van de zin was niet meer tegen jou bedoeld maar tegen de voorstanders maar dat bleek niet duidelijk uit mijn zinsconstructie :F: :roos: :mrgreen: .
:ok: , fijn ook dat je me niet lekschiet :Q:
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Lekschieten? Veel te makkelijk. Je zou op een laag vuurtje heel langzaam gaar gebraden moeten worden!

;) als fervent aanhanger van EBM vind ik overigens wel dat je een grote denkfout maakt, maar daar heb ik nu even geen tijd voor ;)

C.
kipo
Zeer actief

Casey schreef:
Lekschieten? Veel te makkelijk. Je zou op een laag vuurtje heel langzaam gaar gebraden moeten worden!

;) als fervent aanhanger van EBM vind ik overigens wel dat je een grote denkfout maakt, maar daar heb ik nu even geen tijd voor ;)

C.
:cry:
En ik was het nog wel met je eens...
thezoozwolle
Actief
Mijn ras(sen): sharpei
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door thezoozwolle »

Maeve schreef:Maar zo'n pupje heeft toch tijd zat om dat zelf los te krijgen? En kennelijk lukt dat ook want anders hadden we met grote regelmaat zeer slecht lopende pups gezien denk ik.

In verband met migraine snap ik het wel hoor, zeker als het effect heeft. Maar goed, dan spreek je wel over een chronisch iets en vind ik het niet echt preventief meer. Met preventief denk ik aan iemand die geen klachten heeft en toch zo'n behandeling ondergaat.
Het preventief behandelen is een beetje moeilijk uit te leggen.
In mijn geval betekend dat dus de boel los maken en houden voordat de migraine aangeeft dat ik te laat ben.
In het geval van Bente betekend dat met regelmaat haar laten controleren en dingen losmaken voordat ze haar staart er weer bij laat hangen.
Je kan bijv al wat vast/verkeerd hebben zitten voordat je er klachten van krijgt of voordat je ze opmerkt.
thezoozwolle
Actief

Marjoleine schreef:Bij volwassen mensen is het nog iets anders.
Ik ben tijdens de ontwikkeling van de spondylose un mijn nek behandeld door een manueel therapeut en dat heeft veel pijn gescheeld.

Maar bij pups? Wat kan daar nou klem zitten? Alles is zacht en kraakbeen.
Pups komen ook wat makkelijker ter wereld dan mensenbaby's trouwens, zo snel raakt dat niet klem, hoor.
Nee, wegblijven dus bij mijn pupjes.
Bij pups heb ik geen idee, heb wel ervaring met zulke jonge pups maar te weinig om te weten of dat nuttig zou zijn.
Ik kan me er wel wat bij voorstellen, en ja mss lossen ze het ook wel zelf op, maar in dit geval heeft de fokker er voor gekozen de natuur een handje te helpen.
Ik weet en heb ervaren dat chiropractie een goede manier van hulp is bij medische klachten zowel bij dieren als bij mensen.
Maar ik weet zelf niet of ik een pup zo jong al zou laten helpen.
En wat betreft de baby's..... denk je dat "huilbaby's" huilen omdat ze het leuk vinden?
Of omdat huilbaby's dat nu eenmaal doen. Nee er is iets mis met die baby's en een chiropractor kan daar hulp bij bieden.
Natuurlijk zouden ze het mss ook zelf wel oplossen na verloop van tijd, maar moet je ze eerst een jaar laten huilen als de oplossing zo simpel is.
thezoozwolle
Actief

Corneliana schreef:
thezoozwolle schreef:als er wat vastzit bij de pup of bij de moeder is het handig om zsm de boel los te maken. als er geen blokkades zijn is er ook niks te behandelen - ook is behandelen preventief. Je kan dat ook doen met mensen om klachten te voorkomen. Dus behandelen zodra je kan, nog voordat er klachten zijn.

belangrijk is wel dat de dierenarts ook werkelijk een chiropractor is. Chiropractor is namelijk een vrije beroep in NL dus iedereen kan zich chiropractor noemen
dat is onzin
je kan het niet voor zijn.
ik kan ook preventief mijn tanden laten trekken.
en chiropractor gaat nog wel, manueel therapeut ook wel maar een ostheopaat vind ik persoonlijk niks
je hebt er die baby's dubbelvouwen zoals ze in de baarmoeder zaten... ja ja maar daar hoefden ze niet met de longetjes te ademen, dat vertellen ze er niet bij :schrik:
Je kan dus wel dingen voor zijn, Als jou kies afbreekt.... laat je hem dan zitten tot je kiespijn krijgt of laat je hem alvast preventief vullen of als het ernstig is trekken en vervangen voor een kroon??

Baby's dubbelvouwen of de zogenaamde rebirthing heeft niks te maken met chiropractie inderdaad.
Omdat er een hoop beroepen in Nederland vrij gegeven zijn moet je dus oppassen met de kwakzalvers onder hen.
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

thezoozwolle schreef:
Corneliana schreef:
thezoozwolle schreef:als er wat vastzit bij de pup of bij de moeder is het handig om zsm de boel los te maken. als er geen blokkades zijn is er ook niks te behandelen - ook is behandelen preventief. Je kan dat ook doen met mensen om klachten te voorkomen. Dus behandelen zodra je kan, nog voordat er klachten zijn.

belangrijk is wel dat de dierenarts ook werkelijk een chiropractor is. Chiropractor is namelijk een vrije beroep in NL dus iedereen kan zich chiropractor noemen
dat is onzin
je kan het niet voor zijn.
ik kan ook preventief mijn tanden laten trekken.
en chiropractor gaat nog wel, manueel therapeut ook wel maar een ostheopaat vind ik persoonlijk niks
je hebt er die baby's dubbelvouwen zoals ze in de baarmoeder zaten... ja ja maar daar hoefden ze niet met de longetjes te ademen, dat vertellen ze er niet bij :schrik:
Je kan dus wel dingen voor zijn, Als jou kies afbreekt.... laat je hem dan zitten tot je kiespijn krijgt of laat je hem alvast preventief vullen of als het ernstig is trekken en vervangen voor een kroon??

Baby's dubbelvouwen of de zogenaamde rebirthing heeft niks te maken met chiropractie inderdaad.
Omdat er een hoop beroepen in Nederland vrij gegeven zijn moet je dus oppassen met de kwakzalvers onder hen.
precies.
en om op de huilbaby's terug te komen
een pasgeborene mag 4 uur per dag huilen in totaal
gaat het ver daarboven is het een huilbaby en heb je een medisch probleem want het kind moet ook zo'n 20 uur per etmaal slapen. Mijn oudste huilde 12 uur per etmaal en was niet rustig te krijgen, ik heb het een week opgeschreven want de ha haalde ook zijn schouders op toen ik zei dat ik vond dat die heel veel huilde. toen zijn ze wel gaan kijken en wat ik nog niet eens doorhad toen, hij kon niet fatsoenlijk naar links kijken. dat is dus "gekraakt" en met 2 behandelingen was het geen huilbaby meer. als je dat laat zitten krijg je een bewegingsprobleem in de motoriek uiteindelijk. hoe eerder verholpen hoe beter. maar als mensen piepen over een baby dat 2 uurtjes per dag onrustig is en stil is zodra je het oppakt moet ik altijd een beetje lachen.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

Corneliana schreef:
Maar als mensen piepen over een baby dat 2 uurtjes per dag onrustig is en stil is zodra je het oppakt moet ik altijd een beetje lachen.
Ik denk dat een (goede) chiropractor dan ook niet snel een reden ziet die baby te behandelen. :ok:
Corneliana
Zeer actief

_Leonie schreef:
Corneliana schreef:
Maar als mensen piepen over een baby dat 2 uurtjes per dag onrustig is en stil is zodra je het oppakt moet ik altijd een beetje lachen.
Ik denk dat een (goede) chiropractor dan ook niet snel een reden ziet die baby te behandelen. :ok:
nee maar veel kwakzalvers varen er wel bij
wat dat voor gevolgen kan hebben is niet te overzien.
irritante is dat dat zo laat zichtbaar kan worden dat het niet meer te herleiden is en het "zou kunnen".
aan de andere kant ken ik iemand die haar kind pas met 2 jaar liet behandelen en het arme ding heeft een mega-achterstand. :( die had nou eenmaal de "laat-maar-janken-mentaliteit" en allemaal signalen gemist. hoe ontiegelijk dom kan je zijn :19:
labje
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retriever

Ongelezen bericht door labje »

Corneliana schreef:
_Leonie schreef:
Corneliana schreef:
irritante is dat dat zo laat zichtbaar kan worden dat het niet meer te herleiden is en het "zou kunnen".
aan de andere kant ken ik iemand die haar kind pas met 2 jaar liet behandelen en het arme ding heeft een mega-achterstand. :( die had nou eenmaal de "laat-maar-janken-mentaliteit" en allemaal signalen gemist. hoe ontiegelijk dom kan je zijn :19:
Ach wat een onzin.
Niet ieder kind slaapt evenveel, en het hoeft ook niet meteen een dramatische oorzaak te hebben
Laat staan dat je een kwakzalver moet raadplegen :roll:
Je schreef dat een baby 4 uur per dag 'mag' huilen.
Van wie?
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Corneliana schreef: nee maar veel kwakzalvers varen er wel bij

Weet jij veel hoe dat kind was geweest als het wel "behandeld" was.
Corneliana
Zeer actief

labje schreef:
Corneliana schreef:
_Leonie schreef:
Corneliana schreef:
Ach wat een onzin.
Niet ieder kind slaapt evenveel, en het hoeft ook niet meteen een dramatische oorzaak te hebben
Laat staan dat je een kwakzalver moet raadplegen :roll:
Je schreef dat een baby 4 uur per dag 'mag' huilen.
Van wie?
aldus artsen etc
ik vind dat veel maar daarbij bedoelen ze voor het officieel een huilbaby is, medisch gezien.
en een beetje onrust wat je kan troosten heeft meestal geen medische oorzaak, nee.
ik zeg dus dat je ook geen kwakzalver moet hebben maar je draait dat om?
Corneliana
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Corneliana schreef: nee maar veel kwakzalvers varen er wel bij

Weet jij veel hoe dat kind was geweest als het wel "behandeld" was.
nee geen idee
ik weet van zoveel mensen niet hoe die zijn als ze geen medische zorg krijgen.
zegt niet dat je dat allemaal maar uit moet proberen he?
dagmar88
Zeer actief

Corneliana schreef: nee geen idee
ik weet van zoveel mensen niet hoe die zijn als ze geen medische zorg krijgen.
zegt niet dat je dat allemaal maar uit moet proberen he?

Net zo goed niet dat je mensen maar moet veroordelen en als schuldige aanwijzen voor de achterstand van hun kind.
Loek
Zeer actief

Ongelezen bericht door Loek »

Corneliana schreef:
_Leonie schreef:
Corneliana schreef:
Wat een waarde oordeel maar weer :roll: Je weet helemaal niks want het is niet jouw kind, vertoeft niet onder jouw dak dus je weet er helemaal niets van :ok:
Corneliana
Zeer actief

jullie kennen die ouders duidelijk niet
ze zeggen het zelf namelijk.
en hebben er achteraf heel veel spijt van.
ik ben juist degene die ze zegt dat dat zinloos is en ze nu hard aan de bak moeten.
maar dom vind ik het wel
net als iemand die een kind een fles joghurtdrank mee naar bed gaf elke avond
kind was nog geen vier en bijna alle kiezen moesten getrokken worden, compleet verrot
en dat kwam daar wel degelijk door.
gewoon opgevreten door het zuur.
vind ik ook erg dom.
kipo
Zeer actief

Tara schreef:
Casey schreef:

C.
Jeetje Kees, wat ben je toch een ontzettend lompe hork!
Waar is zo'n opmerking nou toch voor nodig? Doe eens even normaal en lees nog eens goed wat Kipo schreef.

:flower:
Geeft niks, mijn tere zieltje kan er wel tegen, ik vatte het overigens niet al te lomp op vanwege de :wink: . Maar ik ben wel benieuwd naar die denkfout. Ik weet dat je met 1, subjectieve ervaring geen oordeel kunt vellen en al helemaal geen wetenschappelijk hard te maken conclusie kunt trekken, maar ik vond met name het wegblijven van de migraine wel frappant en ik zie ook niet hoe je dat onder 'placebo-effect' weg zou kunnen zetten.
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

kipo schreef: Geeft niks, mijn tere zieltje kan er wel tegen, ik vatte het overigens niet al te lomp op vanwege de :wink:
Was ook niet al te serieus bedoeld (understatement, ik zet het er nu maar even voor de duidelijkheid bij) :80: Ik bedoel, iemand lekschieten wegens een afwijkende mening vind ik al ernstig overdreven, dus ik dacht, ik leg het er nog even wat dikker bovenop met een martelmethode die als sinds de middeleeuwen niet meer frequent toegepast wordt. Ik had even niet verwacht dat dit serieus genomen zou worden maar vooruit :lol1:
Maar ik ben wel benieuwd naar die denkfout. Ik weet dat je met 1, subjectieve ervaring geen oordeel kunt vellen en al helemaal geen wetenschappelijk hard te maken conclusie kunt trekken,

Dit klopt, jouw ervaring valt onder anekdotisch bewijsmateriaal, en helaas is anekdotisch bewijs gewoon geen enkel bewijs. Als je -hoe voorzichtig ook- anekdotisch bewijs toe gaat laten dan kun je niets anders doen dan ook maar homeopathie, acupunctuur, alle soorten fytotherapie (of er sprake van werkzame stof is of niet), en bidden als geloofwaardige 'therapiën' moeten accepteren. Voor al deze zaken is anekdotisch bewijsmateriaal te over, namelijk. Nu denk ik dat er zat mensen zijn die vinden dat één of meerdere bovenstaande opties inderdaad serieus genomen moeten worden. Maar wat dan te denken van een oorkaars? Of bioresonantie? Of Jomanda, schijnen met een lampje op een zieke plek, of handoplegging, reiki, aardstralen zoeken met lecher antenne, enz enz enz.... Als je anekdotische bewijzen serieus gaat nemen moet je zelf geloven dat je kanker weg kan zappen met een simpel apparaatje, ook daar zijn genoeg wonderlijke verhalen over.

Dus nee, anekdotisch bewijs is geen bewijs, het is helaas gewoon helemaal niets....
maar ik vond met name het wegblijven van de migraine wel frappant
Het zou pas frappant zijn als de migraine weg gebleven was dankzij de chiropracter ;) De chiropractie is namelijk gebaseerd op ideën die aantoonbaar onzin zijn. De meeste ziektes worden nl. helemaal niet veroorzaakt door scheve wervel, en als er al een wervel scheef zit dan is die handmatig op geen manier 'recht' te drukken. En als ie scheef zit, dan zou dat -pure logica- op een röntgenfoto te zien moeten zijn. Dat is bij scheve wervels die door chiropracter gediagnosticeerd zijn, nooit het geval dus tja...
en ik zie ook niet hoe je dat onder 'placebo-effect' weg zou kunnen zetten.
Ik wel, want er zijn verschillende manieren waarop een placeboeffect bereikt kan worden. Eén ervan is het geloof ik de werking van het pilletje, zeg het klassieke placeboeffect. Maar er zijn ook andere vormen, bijvoorbeeld een temporeel verband verwarren met een causaal verband. Als ik nies en een kilometer verder rijdt een auto tegen een boom dan zal niemand een verband zien. Maar als jij naar een chiropracter gaat en vervolgens blijft jouw migraine weg, dan is het juist heel aantrekkelijk dat verband wel te vermoeden (al hoeft het een niets met het ander te maken te hebben!). Nou kun jij zeggen dat het wel heel veel toeval is. Maar dat valt ook wel mee. Veel ziektes hebben een cyclisch verloop: mijn tante heeft last van migraine en de aanvallen komen altijd in clusters. Ze krijgt een aanval, dan krijgt ze de weken/maanden erna verschillende aanvallen en vervolgens blijven ze weer een hele tijd weg (laatste jaren heeft ze geen last gehad, geloof ik). Als zij nou net na de laatste aanval van een paar jaar terug naar een gebedsgenezeres geweest was, of onder de cyclotron gelegen had, dan had ze nu zeer waarschijnlijk geloofd dat ze daardoor genezen was... wat natuurlijk onzin is. Hetzelfde kan bij jou gebeurd zijn. Vervolgens is het ook nog zo dat mensen meestal verschillende therapiën tegelijkertijd toepassen, zeker naarmate men wanhopiger wordt. Je hebt dan een hele mix reguliere en alternatieve dingen die geprobeerd worden, en het is heel verlijdelijk te denken dat de (al dan niet tijdelijke) verbetering te danken was aan het laatste medicijn wat aan de mix was toegevoegd. Jij nam waarschijnlijk ook andere medicijnen voor je migraine, en je was waarschijnlijk ook al onder behandeling bij andere artsen. Wie zegt dat de verbetering te danken was aan de chiropracter en niet aan willekeurig welke andere therapie die je gevolgd hebt?

Er bestaat een wetenschappelijke vuistregel, dat alñs je twee mogelijke verklaringen hebt voor een fenomeen, de simpelste van de twee meestal de juiste is. Als we als 'fenomeen' jouw migraine nemen (of het tijdelijk wegblijven ervan) dan zijn de mogelijke verklaringen:
1. Chiropractie helpt
2. Placeboeffect.

Als je de eerste hypothese wilt aannemen, dan moet je:
- een geloofwaardig werkingsmechanisme voor chiropractie zien te vinden
- een link vinden tussen een scheefliggende wervel en migraineaanvallen
- uitleggen waarom die scheve wervel niet te zien is op röntgenfotos
- uitleggen hoe je die scheve wervel handmatig recht kan breien
- uitleggen waarom er geen enkel verschil vóór- en na te zien is aan die wervel
- uitleggen hoe het kan dat chiropractie wel werkt, maar nooit als er een goede dubbelblind uitgevoerde proef gedaan wordt.

Oftewel, om hypothese 1 aan te nemen moet je de volledige medische wetenschap op de schop doen ;)

Een logische verklaring voor hypothese 2 heb ik boven al in een paar zinnen opgeschreven... oftewel: de meest waarschijnlijke verklaring voor de tijdelijke verbetering van jouw migraine is gewoon het gevolg van het cyclisch verloop van de ziekte, evt gecombineerd met gunstige respons op de reguliere behandeling.

pffff maar vooruit ik ben nogal een fan van wetenschap en van EBM (of liever nog, van science based medicine). Toch beloof ik je niet op een vuurtje te braden als je niet volledig overtuigd bent. Heus niet :engel:

Groetjes,

C.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Als de pijn maar erg genoeg is en het helpt (ook al zou dat maar voor even zijn) is het effect je al dierbaar genoeg om er vaker heen te gaan. Ik ben daar misschien wel te makkelijk in, als het helpt is het voor eerst goed. En na een poosje, mocht het niet helpen, ga ik weer richting een ander. Al zou ik niet snel naar gebedsgenezing weer gaan. :wink:
kipo
Zeer actief

Casey schreef:
kipo schreef: Geeft niks, mijn tere zieltje kan er wel tegen, ik vatte het overigens niet al te lomp op vanwege de :wink:
Was ook niet al te serieus bedoeld (understatement, ik zet het er nu maar even voor de duidelijkheid bij) :80: Ik bedoel, iemand lekschieten wegens een afwijkende mening vind ik al ernstig overdreven, dus ik dacht, ik leg het er nog even wat dikker bovenop met een martelmethode die als sinds de middeleeuwen niet meer frequent toegepast wordt. Ik had even niet verwacht dat dit serieus genomen zou worden maar vooruit :lol1:

Had ik het toch goed begrepen :ok:
Maar ik ben wel benieuwd naar die denkfout. Ik weet dat je met 1, subjectieve ervaring geen oordeel kunt vellen en al helemaal geen wetenschappelijk hard te maken conclusie kunt trekken,

Dit klopt, jouw ervaring valt onder anekdotisch bewijsmateriaal, en helaas is anekdotisch bewijs gewoon geen enkel bewijs. Als je -hoe voorzichtig ook- anekdotisch bewijs toe gaat laten dan kun je niets anders doen dan ook maar homeopathie, acupunctuur, alle soorten fytotherapie (of er sprake van werkzame stof is of niet), en bidden als geloofwaardige 'therapiën' moeten accepteren. Voor al deze zaken is anekdotisch bewijsmateriaal te over, namelijk. Nu denk ik dat er zat mensen zijn die vinden dat één of meerdere bovenstaande opties inderdaad serieus genomen moeten worden. Maar wat dan te denken van een oorkaars? Of bioresonantie? Of Jomanda, schijnen met een lampje op een zieke plek, of handoplegging, reiki, aardstralen zoeken met lecher antenne, enz enz enz.... Als je anekdotische bewijzen serieus gaat nemen moet je zelf geloven dat je kanker weg kan zappen met een simpel apparaatje, ook daar zijn genoeg wonderlijke verhalen over.

Dus nee, anekdotisch bewijs is geen bewijs, het is helaas gewoon helemaal niets....

Oke', je hebt gelijk (wist ik eigenlijk al wel, maar als het anekdotisch bewijs jezelf betreft, komt het toch iets overtuigender binnen, dan wanneer het over een ander gaat)
maar ik vond met name het wegblijven van de migraine wel frappant
Het zou pas frappant zijn als de migraine weg gebleven was dankzij de chiropracter ;) De chiropractie is namelijk gebaseerd op ideën die aantoonbaar onzin zijn. De meeste ziektes worden nl. helemaal niet veroorzaakt door scheve wervel, en als er al een wervel scheef zit dan is die handmatig op geen manier 'recht' te drukken. En als ie scheef zit, dan zou dat -pure logica- op een röntgenfoto te zien moeten zijn. Dat is bij scheve wervels die door chiropracter gediagnosticeerd zijn, nooit het geval dus tja...
en ik zie ook niet hoe je dat onder 'placebo-effect' weg zou kunnen zetten.
Ik wel, want er zijn verschillende manieren waarop een placeboeffect bereikt kan worden. Eén ervan is het geloof ik de werking van het pilletje, zeg het klassieke placeboeffect. Maar er zijn ook andere vormen, bijvoorbeeld een temporeel verband verwarren met een causaal verband. Als ik nies en een kilometer verder rijdt een auto tegen een boom dan zal niemand een verband zien. Maar als jij naar een chiropracter gaat en vervolgens blijft jouw migraine weg, dan is het juist heel aantrekkelijk dat verband wel te vermoeden (al hoeft het een niets met het ander te maken te hebben!). Nou kun jij zeggen dat het wel heel veel toeval is. Maar dat valt ook wel mee. Veel ziektes hebben een cyclisch verloop: mijn tante heeft last van migraine en de aanvallen komen altijd in clusters. Ze krijgt een aanval, dan krijgt ze de weken/maanden erna verschillende aanvallen en vervolgens blijven ze weer een hele tijd weg (laatste jaren heeft ze geen last gehad, geloof ik). Als zij nou net na de laatste aanval van een paar jaar terug naar een gebedsgenezeres geweest was, of onder de cyclotron gelegen had, dan had ze nu zeer waarschijnlijk geloofd dat ze daardoor genezen was... wat natuurlijk onzin is. Hetzelfde kan bij jou gebeurd zijn. Vervolgens is het ook nog zo dat mensen meestal verschillende therapiën tegelijkertijd toepassen, zeker naarmate men wanhopiger wordt. Je hebt dan een hele mix reguliere en alternatieve dingen die geprobeerd worden, en het is heel verlijdelijk te denken dat de (al dan niet tijdelijke) verbetering te danken was aan het laatste medicijn wat aan de mix was toegevoegd. Jij nam waarschijnlijk ook andere medicijnen voor je migraine, en je was waarschijnlijk ook al onder behandeling bij andere artsen. Wie zegt dat de verbetering te danken was aan de chiropracter en niet aan willekeurig welke andere therapie die je gevolgd hebt?

grappige vergissing in dit verband :F: . Nu heb ik al jarenlang maandelijks een migraine-aanval en volg ik daar helemaal geen therapie voor, want gelukkig behoren ze nog tot het type wat met de onverbeterlijke hoofdpijnpillen van onze lokale apotheek volledig te onderdrukken valt en na dat bezoek anderhalf jaar niet meer.

Er bestaat een wetenschappelijke vuistregel, dat alñs je twee mogelijke verklaringen hebt voor een fenomeen, de simpelste van de twee meestal de juiste is. Als we als 'fenomeen' jouw migraine nemen (of het tijdelijk wegblijven ervan) dan zijn de mogelijke verklaringen:
1. Chiropractie helpt
2. Placeboeffect.

Als je de eerste hypothese wilt aannemen, dan moet je:
- een geloofwaardig werkingsmechanisme voor chiropractie zien te vinden
- een link vinden tussen een scheefliggende wervel en migraineaanvallen
- uitleggen waarom die scheve wervel niet te zien is op röntgenfotos
- uitleggen hoe je die scheve wervel handmatig recht kan breien
- uitleggen waarom er geen enkel verschil vóór- en na te zien is aan die wervel
- uitleggen hoe het kan dat chiropractie wel werkt, maar nooit als er een goede dubbelblind uitgevoerde proef gedaan wordt.

Oftewel, om hypothese 1 aan te nemen moet je de volledige medische wetenschap op de schop doen ;)

Een logische verklaring voor hypothese 2 heb ik boven al in een paar zinnen opgeschreven... oftewel: de meest waarschijnlijke verklaring voor de tijdelijke verbetering van jouw migraine is gewoon het gevolg van het cyclisch verloop van de ziekte, evt gecombineerd met gunstige respons op de reguliere behandeling.

pffff maar vooruit ik ben nogal een fan van wetenschap en van EBM (of liever nog, van science based medicine). Toch beloof ik je niet op een vuurtje te braden als je niet volledig overtuigd bent. Heus niet :engel:

mijn dank is groot en eeuwig :8):
Overigens heeft die man het helemaal niet over scheefstaan en rechtzetten gehad, alleen over 'losmaken' :U:

Groetjes,

C.
Zo goed kan ik dat hele quoten niet, dus daarom maar even met kleurtjes
kipo
Zeer actief

Inge O schreef:
kipo schreef: Overigens heeft die man het helemaal niet over scheefstaan en rechtzetten gehad, alleen over 'losmaken' :U:
oh ja, zijn ook twee woorden die hier in de ban zijn : vastzitten en losmaken :F: .

maar vastzitten is wel weer redelijk goed te verklaren dus als dat in een normale context gebruikt wordt (niet 'krakerig') dan mag het nog wel :pffff: :mrgreen: .
Gelukkig maar, want vast zat het :schrik: ik kon mijn hoofd nog maar een paar cm bewegen. Maar ik beloof met de hand op het hart om nooit te zeggen dat mijn scheve wervels zijn rechtgezet. daar geloof ik nl ook niet in, in scheefstaande wervels.
Mijn volière heeft wel een scheefstand, omdat er 1 wieltje kapot is, mag dat wel? :engel:
dagmar88
Zeer actief

kipo schreef:daar geloof ik nl ook niet in, in scheefstaande wervels

:mrgreen: Ik wel. Maar inderdaad zal het bij de meeste mensen niet zo zijn.
kipo
Zeer actief

dagmar88 schreef:

Solly, ik bedoel natuurlijk dat ik niet geloof in wervels die scheefstaan, zonder dat dat op een of andere manier zichtbaar gemaakt kan worden.
dagmar88
Zeer actief

Inge O schreef:
dagmar88 schreef:

wie scoliose heeft mag zeggen dat zijn wervels scheefstaan :engel:
:lol1: Precies. Maar bij Miranda en mij wil de boel ook daarvan afgezien wel wat schuiven.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik heb scheve wervels! :cheer: :mrgreen:

Nee maar ff serieus, die beperking in beweging (en soms pijnklachten) zullen niet door scheef staande wervels veroorzaakt worden. Maar zenuwen kunnen wel bekneld raken toch, of verkeerd liggen zeg maar? Er zit nogal wat ruimte tussen die wervels en de daadwerkelijke zenuw en daartussen zitten ook nogal wat dingetjes. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik niet precies weet hoe zoiets werkt, er zijn honderden theorieën over hoe dat werkt en welke ziektes en klachten allemaal veroorzaakt worden door gedoe met zenuwen.

Overigens, de fokker waar het hele verhaal over begon die dus chiropraxie op zijn pups liet doen heeft nu een super puppy biosensor voor z'n kroost. Ik heb geen idee wat dat is maar nu klinkt het allemaal wel heel zweverig :schrik:
dagmar88
Zeer actief

:LOL: Nog even en Jomanda moet eerst haar goedkeuring voor de combinatie geven.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miranda »

dagmar88 schreef: :lol1: Precies. Maar bij Miranda en mij wil de boel ook daarvan afgezien wel wat schuiven.
Uh-huh.

Zo werd mij bijvoorbeeld door een arts verteld dat het absoluut onmogelijk was, medisch gezien, dat ribben zouden (sub)luxeren. Na voelen volgde een foto. Goh. Bij mij dus wel. Maar wetenschappelijk gezien kon het heus niet :neenee:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
dagmar88
Zeer actief

:mrgreen: Mijn biologie juffrouw was inderdaad om dezelfde reden nogal gechoqueerd.
Dat hoort niet te bewegen. :Q:

En dat valt nog niet fatsoenlijk terug te floepen ook :mep:
dagmar88
Zeer actief

:schrik: Wil niet zeggen dat ik er ooit nog naartoe ga hoor.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Inge O schreef:
Maeve schreef: Al moet ik eerlijk bekennen dat ik niet precies weet hoe zoiets werkt, er zijn honderden theorieën over hoe dat werkt en welke ziektes en klachten allemaal veroorzaakt worden door gedoe met zenuwen.
nee hoor, er is er maar eentje :mrgreen: :ok: .
Oke, er is er eentje die klopt :mrgreen: Maar zo las ik laatst nog dat men bijvoorbeeld fibromyalgie kan genezen door een chirurgische ingreep om zenuwen op een bepaald punt los te maken :scratch: Daar geloof ik niet zo in maar hey, het wordt wel beweerd.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”