kipo schreef:
Geeft niks, mijn tere zieltje kan er wel tegen, ik vatte het overigens niet al te lomp op vanwege de
Was ook niet al te serieus bedoeld (understatement, ik zet het er nu maar even voor de duidelijkheid bij)

Ik bedoel, iemand lekschieten wegens een afwijkende mening vind ik al ernstig overdreven, dus ik dacht, ik leg het er nog even wat dikker bovenop met een martelmethode die als sinds de middeleeuwen niet meer frequent toegepast wordt. Ik had even niet verwacht dat dit serieus genomen zou worden maar vooruit
Maar ik ben wel benieuwd naar die denkfout. Ik weet dat je met 1, subjectieve ervaring geen oordeel kunt vellen en al helemaal geen wetenschappelijk hard te maken conclusie kunt trekken,
Dit klopt, jouw ervaring valt onder anekdotisch bewijsmateriaal, en helaas is anekdotisch bewijs gewoon geen enkel bewijs. Als je -hoe voorzichtig ook- anekdotisch bewijs toe gaat laten dan kun je niets anders doen dan ook maar homeopathie, acupunctuur, alle soorten fytotherapie (of er sprake van werkzame stof is of niet), en bidden als geloofwaardige 'therapiën' moeten accepteren. Voor al deze zaken is anekdotisch bewijsmateriaal te over, namelijk. Nu denk ik dat er zat mensen zijn die vinden dat één of meerdere bovenstaande opties inderdaad serieus genomen moeten worden. Maar wat dan te denken van een oorkaars? Of bioresonantie? Of Jomanda, schijnen met een lampje op een zieke plek, of handoplegging, reiki, aardstralen zoeken met lecher antenne, enz enz enz.... Als je anekdotische bewijzen serieus gaat nemen moet je zelf geloven dat je kanker weg kan zappen met een simpel apparaatje, ook daar zijn genoeg wonderlijke verhalen over.
Dus nee, anekdotisch bewijs is geen bewijs, het is helaas gewoon helemaal niets....
maar ik vond met name het wegblijven van de migraine wel frappant
Het zou pas frappant zijn als de migraine weg gebleven was dankzij de chiropracter

De chiropractie is namelijk gebaseerd op ideën die aantoonbaar onzin zijn. De meeste ziektes worden nl. helemaal niet veroorzaakt door scheve wervel, en als er al een wervel scheef zit dan is die handmatig op geen manier 'recht' te drukken. En als ie scheef zit, dan zou dat -pure logica- op een röntgenfoto te zien moeten zijn. Dat is bij scheve wervels die door chiropracter gediagnosticeerd zijn, nooit het geval dus tja...
en ik zie ook niet hoe je dat onder 'placebo-effect' weg zou kunnen zetten.
Ik wel, want er zijn verschillende manieren waarop een placeboeffect bereikt kan worden. Eén ervan is het geloof ik de werking van het pilletje, zeg het klassieke placeboeffect. Maar er zijn ook andere vormen, bijvoorbeeld een temporeel verband verwarren met een causaal verband. Als ik nies en een kilometer verder rijdt een auto tegen een boom dan zal niemand een verband zien. Maar als jij naar een chiropracter gaat en vervolgens blijft jouw migraine weg, dan is het juist heel aantrekkelijk dat verband wel te vermoeden (al hoeft het een niets met het ander te maken te hebben!). Nou kun jij zeggen dat het wel heel veel toeval is. Maar dat valt ook wel mee. Veel ziektes hebben een cyclisch verloop: mijn tante heeft last van migraine en de aanvallen komen altijd in clusters. Ze krijgt een aanval, dan krijgt ze de weken/maanden erna verschillende aanvallen en vervolgens blijven ze weer een hele tijd weg (laatste jaren heeft ze geen last gehad, geloof ik). Als zij nou net na de laatste aanval van een paar jaar terug naar een gebedsgenezeres geweest was, of onder de cyclotron gelegen had, dan had ze nu zeer waarschijnlijk geloofd dat ze daardoor genezen was... wat natuurlijk onzin is. Hetzelfde kan bij jou gebeurd zijn. Vervolgens is het ook nog zo dat mensen meestal verschillende therapiën tegelijkertijd toepassen, zeker naarmate men wanhopiger wordt. Je hebt dan een hele mix reguliere en alternatieve dingen die geprobeerd worden, en het is heel verlijdelijk te denken dat de (al dan niet tijdelijke) verbetering te danken was aan het laatste medicijn wat aan de mix was toegevoegd. Jij nam waarschijnlijk ook andere medicijnen voor je migraine, en je was waarschijnlijk ook al onder behandeling bij andere artsen. Wie zegt dat de verbetering te danken was aan de chiropracter en niet aan willekeurig welke andere therapie die je gevolgd hebt?
Er bestaat een wetenschappelijke vuistregel, dat alñs je twee mogelijke verklaringen hebt voor een fenomeen, de simpelste van de twee meestal de juiste is. Als we als 'fenomeen' jouw migraine nemen (of het tijdelijk wegblijven ervan) dan zijn de mogelijke verklaringen:
1. Chiropractie helpt
2. Placeboeffect.
Als je de eerste hypothese wilt aannemen, dan moet je:
- een geloofwaardig werkingsmechanisme voor chiropractie zien te vinden
- een link vinden tussen een scheefliggende wervel en migraineaanvallen
- uitleggen waarom die scheve wervel niet te zien is op röntgenfotos
- uitleggen hoe je die scheve wervel handmatig recht kan breien
- uitleggen waarom er geen enkel verschil vóór- en na te zien is aan die wervel
- uitleggen hoe het kan dat chiropractie wel werkt, maar nooit als er een goede dubbelblind uitgevoerde proef gedaan wordt.
Oftewel, om hypothese 1 aan te nemen moet je de volledige medische wetenschap op de schop doen
Een logische verklaring voor hypothese 2 heb ik boven al in een paar zinnen opgeschreven... oftewel: de meest waarschijnlijke verklaring voor de tijdelijke verbetering van jouw migraine is gewoon het gevolg van het cyclisch verloop van de ziekte, evt gecombineerd met gunstige respons op de reguliere behandeling.
pffff maar vooruit ik ben nogal een fan van wetenschap en van EBM (of liever nog, van science based medicine). Toch beloof ik je niet op een vuurtje te braden als je niet volledig overtuigd bent. Heus niet
Groetjes,
C.