Tara schreef:samantha! schreef:Ik fok niet maar als ik dat wel zou doen zou ik zeker ook selecteren op werkeigenschappen.
Naast natuurlijk gezondheid, karakter en uiterlijk.
Labradors alleen maar voor de lief en de mooi zou ik zelf niet fokken, prima dat anderen dat wel doen hoor, maar ik waardeer de werkhond in de labrador juist zo enorm.
Als ik op de hondenschool zie hoeveel labjes er zijn die het apporteren nieteens meer in zich hebben vind ik dat triest.
Natuurlijk hoeft niet iedere labrador de prefecte jachthond te zijn maar het oorspronkelijke karakter moet er nog wel inzitten vind ik.
Jack komt uit de engelse werklijn, hij is puur jachtgefokt en zijn ouders zijn beiden werkende praktijkjachthonden waar ook veldwedstrijden mee gedaan wordt.
Van karakter is hij wat anders dan de andere labjes hier ja, maar toch heeft hij ook een prima labradorkarakter.
Hij is prima sociaal, rustig in de omgang en absoluut geen stuiterbal (wat je dus helaas van vele andere labjes niet kan zeggen) en hij voldoet prima als huishond.
Hij is zeer baasgericht/werklustig en enorm actief, dat zeker, maar in huis is het gewoon een vloerkleedje, net als de rest, en ik vind het absoluut geen moeilijke hond.
Dit is hoe ik de labrador het liefst zie voor mij persoonlijk.
Maar dan nog even de vraag, en dat moet je niet persoonlijk of vervelend opvatten, is Jack een rastypische labrador?
Want je noemt nu allemaal belangrijke dingen, maar de rasstandaard beschrijft ook nog een bepaald exterieur.
Dat moet je ook meenemen in je streefbeeld. Het gaat immers om het totaalplaatje, en dus moet je noch op het een inzoomen, noch op het ander.

Ja, ik vind dat hij wel rastypisch is hoor.
Ik heb hem nog nooit geshowed, in Juni ga ik dat eens doen.
Hij is wat ranker dan de gemiddelde showhond maar daarvan vind ik dat er ook weer wat doorgeslagen zijn de andere kant op.
De kampioenen (ja, ook show) van tientallen jaren geleden waren trouwens vaak ook ranker dan de honden die nu scoren op shows, en juist op die honden lijken de fieldtrials van tegenwoordig (dat stond laatst zelfs in het clubblad).
Op straat wordt hij gewoon herkend als labrador en zijn beiden ouders hebben op show ook gewoon ZG en U gehaald, als ze zo enorm niet rastypisch waren zou die beoordeling ook niet gegeven worden lijkt me.
Maar stel nou dat hij echt gewoon niet rastypisch zou zijn geweest... dan nog heb ik liever een hond die minder aan de uiterlijke kenmerken voldoet dan een hond die qua karakter niet meer in zich heeft wat een labrador wel hoort te hebben of in bepaalde eigenschappen te ver doorgeslagen is (denk aan de overenthousiaste stuiterballen waar geen land mee te bezeilen valt)
Maar voor zover ik kan inschatten en ik ook hoor van anderen voldoet hij dus aan beiden, ik ben wel benieuwd wat de keurmeester over hem gaat zeggen op show.
Het zou geen topshowhond worden, dat besef ik me heus wel, maar daarop heb ik hem ook niet uitgezocht.