Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Paardenmarkt in Zuidlaren.

Hier kun je al je andere foto's kwijt, zoals vakantiefoto's, foto's van je andere huisdieren, natuurfoto's, foto's van enge spinnen, vogels en dergelijke. Alle foto's dus eigenlijk die niet in de normale fotohoek en ook niet in de wandelrubriek thuishoren.

Moderator: moderatorteam

iones
Zeer actief

Re: Paardenmarkt in Zuidlaren.

Ongelezen bericht door iones »

Kells schreef: Voor dat soort lieden is het gewoon handelswaar. Het gaat alleen om de knaken en verder niet. De controle is nu beter, maar de mentaliteit van een handelaar is daardoor niet veranderd. In het openbaar zullen ze zich iets beter gedragen i.v.m. de publieke opinie.
Ook al gaat het om knaken, dan nóg hebben de dieren hen niets misdaan om zo vijandig behandeld te worden.
Ik ken ook een handelaar waar het alleen om de knaken gaat. Maar hij behandelt de paarden wél eerlijk. En zo lang ze bij hem staan, zorgt hij dat het ze aan niets ontbreekt.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Dirkje
Actief
Mijn ras(sen): x American Staffordshire Terriër
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Dirkje »

Ik ben blij dat er paardenmarkten bestaan!
Zo hebben de dieren die uiteindelijk GEZOND naar de slacht gaan een kans op een goed leven.
Groetjes
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Dirkje schreef:Ik ben blij dat er paardenmarkten bestaan!
Zo hebben de dieren die uiteindelijk GEZOND naar de slacht gaan een kans op een goed leven.
Volgens mij snap ik je niet helemaal.. :denken:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Kells schreef:
thom schreef:
Je bent niet de enige.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
frank-bobby
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog
chihuahua
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door frank-bobby »

Kells schreef:
thom schreef:
Je bent niet de enige.
denk dat hij bedoeld dat ze anders gezond naar de slacht gaan
maar door de markt een partucelier ze koopt ofzo
Afbeelding
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Ik ben nog nooit op enige dierenmarkt geweest, eigenlijk wil ik dat wel zo houden.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Op iedere paardenmarkt lopen handelaren en gaat er wel een salamitransportje naar Italie.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Elien
Actief
Mijn ras(sen): American Akita
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elien »

wij hebben bijna 3 jaar geleden ook een paard gekocht op een paardenmarkt hier in de buurt. Is een prachtig paardje (fjord) met een prachtig karakter. We hebben er nog geen moment spijt van gehad.

Wij waren toen niet van plan om eigenlijk een paard te kopen maar kwamen wel jaarlijks kijken uit nieuwsgierigheid. We hadden toen ook al 3 paarden en er waren wel al langer plannen om een paardje voor de koets en onder het zadel erbij te kopen maar we zijn er helemaal niet naartoe gegaan met het gedacht om er ook daadwerkelijk dan 1 aan te schaffen.
Elien
Actief
Mijn ras(sen): American Akita
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elien »

Ik denk dat Dirkje bedoeld dat er veel paarden naar de slacht gaan die bv problemen hebben met hun benen of hoeven dat niet meer genezen kan worden.
Dirkje
Actief

Wat is bedoel is, dat er zodanig veel paarden gefokt worden dat de eigenaren ze op een normale manier niet kwijt raken.
Dan heb je op een gegeven moment de keuze of direct naar de slacht of via de markt kijken of je paard nog verkocht raakt.
Op de markt komen lang niet alleen handelaren, ook mensen met maar 1 paard die graag een nieuwe eigenaar zoeken.
Groetjes
iones
Zeer actief

Elien schreef:Ik denk dat Dirkje bedoeld dat er veel paarden naar de slacht gaan die bv problemen hebben met hun benen of hoeven dat niet meer genezen kan worden.
Dat kan ook zonder paardenmarkt.
Zolang er maar paardenslagers bestaan.

Ik heb niet zozeer iets tegen de paardenmarkt, alsmeer de transport van levend vee naar het buitenland, vele kilometers (en dan bedoel ik niet efkes naar Belgie) maar naar Italie en Polen.

In Amerika mogen paarden niet meer geslacht worden. En daar zijn ze zodoende van de regen in de drup beland. Want
- eigenaren zitten financieel in de problemen en kunnen ze niet meer voeren, geen geld meer
- als ze hun paard nu maar konden laten slachten, dan verhongerde het tenminste niet
- alternatief: transport naar Mexico, waar vele ellende wacht, want daar gaat het er niet zo zachtzinnig aan toe.

Dus wat willen die mensen nu eigenlijk? Ze helpen die paarden niet met die dubbele en starre houding t.a.v. het slachten van paarden.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Dirkje
Actief

Er is ook helemaal niets mis met slachten (zou mijn eigen paard ook laten slachten) maar als het paard gewoon gezond is, niets mankeerd, waarom dan laten slachten als je hem/haar kunt verkopen.
Groetjes
iones
Zeer actief

Dirkje schreef:Er is ook helemaal niets mis met slachten (zou mijn eigen paard ook laten slachten) maar als het paard gewoon gezond is, niets mankeerd, waarom dan laten slachten als je hem/haar kunt verkopen.
Er zijn veel gezonde paarden die niets mankeren die weggaan voor de slacht omdat niemand ze wil hebben. Daarom, als je een veulen fokken wil, doe dat met een hele speciale merrie.

Ik laat volgend jaar mijn merries insemineren, en reken maar dat het speciale zijn. Dus over twee jaar veulens.
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Ook speciale veulens gaan voor onder dekgeld weg hoor....
Ik heb nu ook een merrie, maar die laat ik gewoon niet dekken. Dat kan nl ook, werk je ook niet mee aan overschotten en zo...
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
iones
Zeer actief

fes/lou schreef:Ook speciale veulens gaan voor onder dekgeld weg hoor....
Ik heb nu ook een merrie, maar die laat ik gewoon niet dekken. Dat kan nl ook, werk je ook niet mee aan overschotten en zo...
Klopt!
Maar je moet daarom ook niet fokken om het veulen daarna te verkopen. Ik wil mijn veulens tenminste tot 3 aanhouden, want ik wil zien hoe ze uitgroeien. Dat is deel van de hele hobby.

Zeg je ook tegen alle fokkers van honden dat ze meewerken aan overschotten trouwens? Of geldt dat alleen voor paardenfokkers?
Assie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Assie »

Iones: Paarden en honden zijn niet te vergelijken wat dat betreft. Want tenzij je zelf een enorme boerderij hebt kost een paard je iedere maand klauwen vol geld aan pensiongeld. Een hond kun je nog houden op je tafelrestjes/pedigree/bonzo/goedkope brok. Ook als je niet op een enorme boerderij woont. Mocht je dus geldproblemen krijgen, dan is die hond nog wel te houden, dat paard wordt toch wat lastig. En op deze enorm overspoelde markt kun je je paard haast nog niet kwijt als je er geld op toe geeft. En wat moet je dan met je paard? Hem laten verhongeren? Slachten is dan nog niet eens zo slecht, maar dan wel op de juiste manier (=zonder ellenlang transport en zonder bruutheid). Dusse... fokken, neh, niet echt aan te raden momenteel naar mijn mening.
Ja, tenzij het natuurlijk een supersuperspeciale is. Jij gaat twee veulens fokken omdat je jouw merries zo speciaal vindt. Mag hoor, moet je lekker zelf weten. Maar weet je? Iedereen vindt zijn paard speciaal. En is een keur-fjord met volpapier minder speciaal dan de KWPN'er met dezelfde afstamming als Totilas? Of de superbrave manegepony waar je een bom naast kan afschieten bijzonderder dan de hete Jazz die Lichte tour loopt? Ik weet wel aan welke paarden 'gewone' mensen meer behoefte hebben hoor en met welke ik dus zou fokken (als ik zou fokken).

Ben het verder helemaal met Fes/lou eens. Ik heb twee merries, maar die blijven gewoon lekker leeg. Niet omdat ze niet speciaal zijn (het zijn hele bijzondere vubara's :engel: ), maar omdat ik vind dat er zat peerden zijn.
Als je zegt dat er 40 biljoen sterren in het heelal staan, word je meteen geloofd, maar als je zegt dat de deurpost nog nat is van de verf moeten ze meteen voelen.
iones
Zeer actief

Assie schreef:Iones: Paarden en honden zijn niet te vergelijken wat dat betreft. Want tenzij je zelf een enorme boerderij hebt kost een paard je iedere maand klauwen vol geld aan pensiongeld. Een hond kun je nog houden op je tafelrestjes/pedigree/bonzo/goedkope brok. Ook als je niet op een enorme boerderij woont. Mocht je dus geldproblemen krijgen, dan is die hond nog wel te houden, dat paard wordt toch wat lastig. En op deze enorm overspoelde markt kun je je paard haast nog niet kwijt als je er geld op toe geeft. En wat moet je dan met je paard? Hem laten verhongeren? Slachten is dan nog niet eens zo slecht, maar dan wel op de juiste manier (=zonder ellenlang transport en zonder bruutheid). Dusse... fokken, neh, niet echt aan te raden momenteel naar mijn mening.
Ja, tenzij het natuurlijk een supersuperspeciale is. Jij gaat twee veulens fokken omdat je jouw merries zo speciaal vindt. Mag hoor, moet je lekker zelf weten. Maar weet je? Iedereen vindt zijn paard speciaal. En is een keur-fjord met volpapier minder speciaal dan de KWPN'er met dezelfde afstamming als Totilas? Of de superbrave manegepony waar je een bom naast kan afschieten bijzonderder dan de hete Jazz die Lichte tour loopt? Ik weet wel aan welke paarden 'gewone' mensen meer behoefte hebben hoor en met welke ik dus zou fokken (als ik zou fokken).

Ben het verder helemaal met Fes/lou eens. Ik heb twee merries, maar die blijven gewoon lekker leeg. Niet omdat ze niet speciaal zijn (het zijn hele bijzondere vubara's :engel: ), maar omdat ik vind dat er zat peerden zijn.
Wat maakt het uit of honden niet geplaatst worden omdat er te veel zijn of dat er paarden niet geplaatst worden omdat het er te veel zijn? Denk je dat het asiel zo leuk is om te verblijven, of een ren ergens waar je ongewenst ben en waar je nooit uit komt?

De omstandigheden waarin paarden geboren worden zijn over het algemeen een stuk gunstiger dan bij honden. Broodfokteven zitten in oude varkensstallen waar ze nooit uit komen en moeten elke loopsheid gedekt worden. En als ze niet meer zwanger worden, wat gebeurt er dan mee? Ik denk dat ik dat niet wil weten. Dus ik snap niet dat jij vindt dat paarden en honden niet met elkaar te vergelijken zijn. Ik ben het dus ook helemaal niet met je eens.

Als jij elke maand je klauwen met geld moet betalen aan pensiongeld, dan ga je natuurlijk niet nog een paard erbij houden en dus niet fokken. Heel simpel. Maar ik ben gelukkig niet afhankelijk van een pensionstal, dus dat scheelt!

Waarom ik mijn merrie speciaal vind? Och, dat is niet zomaar mijn mening hoor! Ze komt uit bewezen bloedlijnen. Moeder heeft op nationaal niveau 1.40m gesprongen, grootmoeder zz, vader is topspringer die helaas op 15 jarige leeftijd al gestorven is. Afgezien daarvan overigens vinden alle kenners dat het topbloedlijnen zijn. Zelf is mijn merrie ster en prok en IBOP.
Zul je je misschien afvragen of ze dat wel doorgeeft. Nou, JA! Vorig jaar op het CSI in Geesteren heeft haar eerstgeborene meegesprongen! Dus dit is geen kwestie van vinden maar van feiten!
Haar laatste dochter heb ik aangehouden en wordt dan 3 maar kan dan nog niet gereden worden (die wil ik een jaar extra geven om uit te groeien). Die kan dat jaar dan mooi nog even een veulen fokken voor ze aan de slag kan. Haar vader is ook van een hele goede en gewaardeerde hengst. Als ze vier is, dan is het de bedoeling dat ze de sport in gaat.

Verder heb ik 1 andalusiermerrie en daar wil ik één keer mee fokken. En dat moet net zoals jij zegt een fijn gebruikspaard worden. Met een hengst als Jazz zal ik zelf nooit mee fokken. Want inderdaad, er is vraag naar fijne ongecompliceerde paarden.
Overigens, ook bij het fokken van sportpaarden hou ik daar rekening mee. Mijn keuze was gevallen op Tangelo van de Zuuthoeve omdat die bekend staat om fijne karakters. Dat karakter komt weg van zijn moeder, een Laudanummerrie.

Verder nog commentaar? Misschien moet je heel Nederland maar een fokverbod voor paarden opleggen? Dan hebben we over een aantal jaren geen enkel paard meer.
Assie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Assie »

O, ik heb nog genoeg commentaar. Namelijk dat je niet leest wat ik zeg.
Ik heb het over paarden die al in bezit zijn. Die door veranderde omstandigheden (=economische crisis) niet meer gehouden kunnen worden. Die daardoor op de markt komen en aan de straatstenen niet kwijt geraakt worden. Die de markt overspoelen, waardoor automatisch het aanbod al groter is dan de vraag en het niet aan te raden is er nog meer paarden bij te fokken. Bij honden is dat niet het geval omdat onderhoudkosten lager zijn (zie mijn uitleg in de vorige post) en er in het geval van een economische crisis minder de deur uit vliegen.

Wat jij feiten noemt is puur een kwestie van perspectief en wensen. Binnen het KWPN (gok ik?) zal je paard een enorme topper zijn, met fantastische bloedlijnen. Maar is ze ook gezond? Is ze ook ingeteeld met wat lijnteelt of terugfokken op wat hengsten?
Los daarvan: Is dat waar de markt momenteel om vraagt? Een toppaard met dito prijskaartje? Misschien wel. Misschien ook niet. Als ik zie dat de grote veulenveilingen de afgelopen jaren een zeer tegenvallend resultaat hadden en zelfs sommige topveulens voor 1000 euro weggingen, dan vraag ik me af of de markt nog wel om de toppaarden zit te springen. Wie weet is de vraag naar een 'simpel' gebruikspaard wel veel groter. Een gezond paard, een dat niet zoveel is ingeteeld en niet bij ieder miezerig huppeltje al een peesblessure krijgt.
Ik heb niks tegen warmbloeden hoor. Maar het valt me simpelweg op dat de "sport"paarden allemaal nogal snel stuk gaan. En dat vind ik jammer.

Een fokverbod voor paarden lijkt me nogal onzinnig. Onuitvoerbaar, oncontroleerbaar, nutteloos en over de top. Maar het kan imo geen kwaad als mensen eens wat minder gaan fokken en uit eigen beweging zeggen: 'nou, dit jaar fok ik maar eens niet'.
Maar goed, je moet lekker zelf weten wat je doet, zoals iedereen trouwens, het zou alleen niet mijn keuze zijn.
Als je zegt dat er 40 biljoen sterren in het heelal staan, word je meteen geloofd, maar als je zegt dat de deurpost nog nat is van de verf moeten ze meteen voelen.
iones
Zeer actief

Assie schreef:O, ik heb nog genoeg commentaar. Namelijk dat je niet leest wat ik zeg.
Ik heb het over paarden die al in bezit zijn. Die door veranderde omstandigheden (=economische crisis) niet meer gehouden kunnen worden. Die daardoor op de markt komen en aan de straatstenen niet kwijt geraakt worden. Die de markt overspoelen, waardoor automatisch het aanbod al groter is dan de vraag en het niet aan te raden is er nog meer paarden bij te fokken. Bij honden is dat niet het geval omdat onderhoudkosten lager zijn (zie mijn uitleg in de vorige post) en er in het geval van een economische crisis minder de deur uit vliegen.
Foute gedachte. Want dan lees je de kranten niet. Waar ook honden moeten wijken en naar het asiel moeten vanwege de onkosten. Als gezinnen in de bijstand raken bijvoorbeeld. http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... isis.dhtml
Assie schreef: Wat jij feiten noemt is puur een kwestie van perspectief en wensen. Binnen het KWPN (gok ik?) zal je paard een enorme topper zijn, met fantastische bloedlijnen. Maar is ze ook gezond? Is ze ook ingeteeld met wat lijnteelt of terugfokken op wat hengsten?
Of ze gezond is? weet jij wat "prok" is? Zoek maar eens op! Kun je op de site van het kwpn vinden. En een topper is ook buiten het kwpn een topper, want een topper is een topper of niet. Haar bloedlijnen zijn voornamelijk duits omdat het kwpn niet alleen met nederlandse bloedlijnen fokt maar ook met franse, duitse en belgische. Er zal wel sprake van lijnenteelt zijn want daarvan is bij ieder warmbloedpaard sprake van. Maar dan wel generaties ver weg.
Assie schreef: Los daarvan: Is dat waar de markt momenteel om vraagt? Een toppaard met dito prijskaartje?
Ja. Het dito prijskaartje is wel wat gezakt, maar nog altijd hoog.
Alleen de besten kunnen nog goed verkocht worden, daar is nog vraag naar. En daarom moet je niet met zomaar een merrie fokken.
Assie schreef: Misschien wel. Misschien ook niet. Als ik zie dat de grote veulenveilingen de afgelopen jaren een zeer tegenvallend resultaat hadden en zelfs sommige topveulens voor 1000 euro weggingen, dan vraag ik me af of de markt nog wel om de toppaarden zit te springen.
Zoals ik al eerder zei, naar veulens is geen vraag. Je moet een veulen niet willen verkopen. Dat lukt niet, zelfs met hele goede veulens.
Assie schreef:Wie weet is de vraag naar een 'simpel' gebruikspaard wel veel groter. Een gezond paard, een dat niet zoveel is ingeteeld en niet bij ieder miezerig huppeltje al een peesblessure krijgt.
Ik heb niks tegen warmbloeden hoor. Maar het valt me simpelweg op dat de "sport"paarden allemaal nogal snel stuk gaan. En dat vind ik jammer.
Sportpaarden gaan stuk omdat ze stuk gereden worden. En als ik links en rechts zie hoe dat er les gegeven wordt, snap ik wel waarom paarden naar de kloten gaan. Maar sportpaarden zijn nog nooit zo gezond gefokt als nu. Hoefkatrolontsteking is afgenomen, ook OC(D) en daar wordt nog steeds aan gewerkt en naar onderzocht in de fokkerij. Je weet dus niet waar je over praat.
Neemt niet weg dat de vraag naar een braaf en ongecompliceerd gebruikspaard ook groot is.
Assie schreef: Een fokverbod voor paarden lijkt me nogal onzinnig. Onuitvoerbaar, oncontroleerbaar, nutteloos en over de top. Maar het kan imo geen kwaad als mensen eens wat minder gaan fokken en uit eigen beweging zeggen: 'nou, dit jaar fok ik maar eens niet'.
Maar goed, je moet lekker zelf weten wat je doet, zoals iedereen trouwens, het zou alleen niet mijn keuze zijn.
Nou, dit jaar heb ik dus niet gefokt, en vorig jaar ook niet! Ik fok dus niet ieder jaar een veulen. Weet je dat ook weer gelijk. Ik fok namelijk alleen als ik voorlopig kan aanhouden tot de 3 jaar.
En inderdaad, er moet minder gefokt worden en gelukkig is daar ook sprake van, alleen nog niet genoeg. Maar als ik geen goede merrie had, fokte ik ook niet. Dan zorgde ik eerst dat ik die een had.

Weet dus tegen wie je je wijsvingertje op steekt. Niet naar mij want dat is niet terecht. Veel plezier nog met je vubara's.
Plaats reactie

Terug naar “Foto's Diversen”