Assie schreef:O, ik heb nog genoeg commentaar. Namelijk dat je niet leest wat ik zeg.
Ik heb het over paarden die al in bezit zijn. Die door veranderde omstandigheden (=economische crisis) niet meer gehouden kunnen worden. Die daardoor op de markt komen en aan de straatstenen niet kwijt geraakt worden. Die de markt overspoelen, waardoor automatisch het aanbod al groter is dan de vraag en het niet aan te raden is er nog meer paarden bij te fokken. Bij honden is dat niet het geval omdat onderhoudkosten lager zijn (zie mijn uitleg in de vorige post) en er in het geval van een economische crisis minder de deur uit vliegen.
Foute gedachte. Want dan lees je de kranten niet. Waar ook honden moeten wijken en naar het asiel moeten vanwege de onkosten. Als gezinnen in de bijstand raken bijvoorbeeld.
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... isis.dhtml
Assie schreef:
Wat jij feiten noemt is puur een kwestie van perspectief en wensen. Binnen het KWPN (gok ik?) zal je paard een enorme topper zijn, met fantastische bloedlijnen. Maar is ze ook gezond? Is ze ook ingeteeld met wat lijnteelt of terugfokken op wat hengsten?
Of ze gezond is? weet jij wat "prok" is? Zoek maar eens op! Kun je op de site van het kwpn vinden. En een topper is ook buiten het kwpn een topper, want een topper is een topper of niet. Haar bloedlijnen zijn voornamelijk duits omdat het kwpn niet alleen met nederlandse bloedlijnen fokt maar ook met franse, duitse en belgische. Er zal wel sprake van lijnenteelt zijn want daarvan is bij ieder warmbloedpaard sprake van. Maar dan wel generaties ver weg.
Assie schreef:
Los daarvan: Is dat waar de markt momenteel om vraagt? Een toppaard met dito prijskaartje?
Ja. Het dito prijskaartje is wel wat gezakt, maar nog altijd hoog.
Alleen de besten kunnen nog goed verkocht worden, daar is nog vraag naar. En daarom moet je niet met zomaar een merrie fokken.
Assie schreef:
Misschien wel. Misschien ook niet. Als ik zie dat de grote veulenveilingen de afgelopen jaren een zeer tegenvallend resultaat hadden en zelfs sommige topveulens voor 1000 euro weggingen, dan vraag ik me af of de markt nog wel om de toppaarden zit te springen.
Zoals ik al eerder zei, naar veulens is geen vraag. Je moet een veulen niet willen verkopen. Dat lukt niet, zelfs met hele goede veulens.
Assie schreef:Wie weet is de vraag naar een 'simpel' gebruikspaard wel veel groter. Een gezond paard, een dat niet zoveel is ingeteeld en niet bij ieder miezerig huppeltje al een peesblessure krijgt.
Ik heb niks tegen warmbloeden hoor. Maar het valt me simpelweg op dat de "sport"paarden allemaal nogal snel stuk gaan. En dat vind ik jammer.
Sportpaarden gaan stuk omdat ze stuk gereden worden. En als ik links en rechts zie hoe dat er les gegeven wordt, snap ik wel waarom paarden naar de kloten gaan. Maar sportpaarden zijn nog nooit zo gezond gefokt als nu. Hoefkatrolontsteking is afgenomen, ook OC(D) en daar wordt nog steeds aan gewerkt en naar onderzocht in de fokkerij. Je weet dus niet waar je over praat.
Neemt niet weg dat de vraag naar een braaf en ongecompliceerd gebruikspaard ook groot is.
Assie schreef:
Een fokverbod voor paarden lijkt me nogal onzinnig. Onuitvoerbaar, oncontroleerbaar, nutteloos en over de top. Maar het kan imo geen kwaad als mensen eens wat minder gaan fokken en uit eigen beweging zeggen: 'nou, dit jaar fok ik maar eens niet'.
Maar goed, je moet lekker zelf weten wat je doet, zoals iedereen trouwens, het zou alleen niet mijn keuze zijn.
Nou, dit jaar heb ik dus niet gefokt, en vorig jaar ook niet! Ik fok dus niet ieder jaar een veulen. Weet je dat ook weer gelijk. Ik fok namelijk alleen als ik voorlopig kan aanhouden tot de 3 jaar.
En inderdaad, er moet minder gefokt worden en gelukkig is daar ook sprake van, alleen nog niet genoeg. Maar als ik geen goede merrie had, fokte ik ook niet. Dan zorgde ik eerst dat ik die een had.
Weet dus tegen wie je je wijsvingertje op steekt. Niet naar mij want dat is niet terecht. Veel plezier nog met je vubara's.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen