Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

pas op; het is verraderlijk broeierig!

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: pas op; het is verraderlijk broeierig!

Ongelezen bericht door malinois »

massam schreef:dat zal per hond verschillen. bij mij staat de achterdeur open en dan gaan ze een tijd vol in de zon liggen dat ik al begin te zweten bij het idee. dan komen ze naar binnen gestrompeld en gaan ze languit op de tegels liggen enzovoort.
dat is ook zo, Xena gaat vol in de zon liggen maar komt ook weer naar binnen als het te warm wordt om vervolgens in dr bench te gaan liggen :hmmm:
Xito wil de kennel niet uit om buiten te liggen, zal daar wel lekker koel zijn.
Xavi ligt voor de poortdeur, ik denk om het enkele zuchtje wind wat er onderdoor komt op te vangen :wink:

Lekker met ze gewandeld vanmorgen (10.00 uur) weinig aan ze te merken hoor...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

We hebben hier vanmiddag de blauwe schelpen gepakt en met water gevuld. Vandaag even geen balletje, wel voor Rhodi zijn runningegg (die heb ik gewoon in het badje gedonderd, haha, hij was er zoet mee). Branco wilde alleen maar liggen; dan even in de zon, dan weer in de schaduw, dan weer even het badje in en weer ergens anders liggen.

Kalm maar aan, met dit weer.
Afbeelding
laura22
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Boerenfox en Siberische husky
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door laura22 »

Maar zwemmen is toch niet erg, daar koelen ze dan toch juist van af? Of zit ik heel verkeerd te denken?

Hier doen we verder ook niet veel, vanochtend wezen zwemmen met hem en nu ligt hij languit op het balkon, scheelt wel dat ik overdag geen zon heb op het balkon.
Afbeelding
caira
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door caira »

Berre is vanochtend om half 8 mee wezen hardlopen, tussen de middag een klein rondje en voor de rest speelt hij voor vloermatje op de koele plavuizen in de gang, geen beweging in te krijgen...
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ze gaan hier gewoon mee naar het water en zwemmen hoor. Nou ja, Vera zwemt, Saar zwemt 10 cm voor een koekie, en gaat dan weer langs de kant pootje baden :mrgreen: Ik ga niet tig keer met een bal gooien op de kant, maar met een uurtje of wat langs het water lopen met wat apporteren tussendoor heb ik absoluut niet het idee dat ze het te warm krijgen. Saar hijgt niet eens, en Vera heeft alleen de bek een beetje open.
Afbeelding
Fabiola17
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Lente: Chihuahua
Famke: Chihuahua mix

Ongelezen bericht door Fabiola17 »

Joy doet niet veel, volgens mij moet ze aan de hitte wennen (lijkt alweer op de baas). Bij het rondje om 12 uur liep ze ook echt, ipv haar normale drafje, wel overal snuffelen. Toen ik de deur uitging bleef ze liggen waar ze lag, terwijl ze normaal dan altijd voor het raam gaat zitten. Ben benieuwd hoe ze straks is als ik weer thuis kom (moet nog 5 minuten werken en dan nog het pand afsluiten).
Groetjes Fabiola, Lente & Famke
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-2017-30.10.2019
en Joy 2003(?)-2011-20.06.2017
Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!
linda-bakker
Zeer actief
Mijn ras(sen): Suus is een berner sennen en Tjibbe is een Friese Stabij..

Ongelezen bericht door linda-bakker »

Hoe merk je of een hond echt oververhit is? Onze berner kan heel slecht tegen de warmte, ik loop ook kleine rondjes met haar maar ze ligt nu te hijgen als een gek op de plavuizen in de gang. Enige wat ze net gedaan heeft is even met de kids mee naar de speeltuin gelopen hiervoor de deur. Dit heeft ze sowieso wel snel trouwens. Toch maar eens iets van een poedelbadje voor haar aanschaffen.
Lieve groetjes Linda en een poot van Suus en Tjibbe..
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Bonnie laat ik haar gang gaan, tot op redelijke hoogte natuurlijk. Ze is kortharig en is zowat kaal op haar buik, dus de warmte kan haar lichaam prima verlaten.
Kyra en Lyndie krijg ik niet eens in beweging. Een plas-poeprondje waar we normaal een kwartier over doen, doen we een half uur over. Zo langzaam lopen de dames. :mrgreen:
Zwemmen doen ze niet, maar ik koel hun pootjes regelmatig door ze in een bak water te doen. Vinden ze overigens niet leuk en ze kijken me iedere keer zéér verstoord aan. :lol1:
Afbeelding
Sanne&Bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mocht 13 jaar het baasje zijn van Bo en Boets ♥️

Ongelezen bericht door Sanne&Bo »

Ik zag net iemand met een toller fietsen :piew:
Dat beest kon haast niet meer, hijgen kwijlen. Heb aan t baasje gevraagd of ze dit nou een slmme actie vond. Ze dacht dat t zo na vieren wel kon..... :S:
Gevraagd/aangedrongen dat ik de hond wat water mocht geven, en dat ging er heel goed in.
Ze is toen naar huis gewandeld, want ze was al een half uurtje onderweg en bijna thuis.... :schrik:

Domme domme mensen!
Bo en Boets, we denken nog elke dag aan jullie <3
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Voor Toots is dit ideaal.
Hij vind het echt heerlijk en is helemaal in zijn hum rennen racen.

Wel is het zo dat hij nu zelf uit zichzelf een duik neemt heel kort.
En dan weer racen.

Ik neem nu water mee tijdens het wandelen zodat hij wat kan drinken.
Slaat hij meestal af en drinkt vervolgens uit de sloot.

Ik loop wat rustiger omdat ik zelf echt kapot ben met dit weer.
En dwing Toots nergens toe. Wat er wel toe lijd Dat Toots erg druk doet uit zichzelf in het park echt abnoormaal rondjes rennen.

Maarjah als hij het zelf doet zal het geen kwaad kunnen denk ik.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

Nadat ik dit bericht had gelezen had ik voor sem een lekkere fles water mee genomen.
De beekjes die ik tegen kom vertrouw ik niet vanwege gif of alg.
Woon tussen bollenvelden in.
Ik doe me rondjes wat korter en eventueel een rondje erbij.
Arme beessies, wist niet dat sem zijn tong zo lang kon worden
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
Jacq
Zeer actief
Mijn ras(sen): vubara
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jacq »

ik heb alleen de 1e ronde gelopen met de uitlaathonden.
ik heb 's middags de honden die uit moesten bij huis uitgelaten.
veel te gevaarlijk weer dit. :roll:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Mila moet ik met dit weer ook intomen hoor, die trekt zich er niet veel van aan. Dus er wordt niet geapporteerd etc., want daar krijgt zij uit zichzelf nooit genoeg van. Zeker als ik ergens wandel waar water is en ze kan tussendoor even afkoelen, dan blijft ze gewoon lekker als een dwaas rondrennen. Maar met die dikke vacht... ik raak al oververhit als ik ernaar kijk. We gaan dus dagelijks naar het water zodat ze wel haar energie kwijt kan, en verder korte ronden op een rustig tempo.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Dit kun je natuurlijk ook doen met warm weer.....

Afbeelding
Icecold81
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door Icecold81 »

Haha ooo wel lekker koel :)
Afbeelding
Een hond heeft meer aan een boomstam dan aan een stamboom.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

O!

Sterkte....

:smile2:

Sorry, ik kon het even niet laten me in te beelden dat je een witte bank hebt... eh.. had ;-)

Suzanne
Neeltje schreef:Dit kun je natuurlijk ook doen met warm weer.....

Afbeelding
sas&Billy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Langharige dwergteckel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door sas&Billy »

wat zijn dan de symptomen van overhitting eigenlijk?
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Suzanne123 schreef:O!

Sterkte....

:smile2:

Sorry, ik kon het even niet laten me in te beelden dat je een witte bank hebt... eh.. had ;-)

Suzanne
Neeltje schreef:Dit kun je natuurlijk ook doen met warm weer.....

Afbeelding
Nee, toentertijd had ik een stoffen bank, die had dit inderdaad niet overleefd, maar dit is in de Drunense Duinen en voordat we naar huis gingen zijn we nog naar het water gelopen en heb ik haar flink uitgespoeld. Toen nog 'n half uur in de auto (met airco), dus dat viel wel mee.
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

sas&Billy schreef:wat zijn dan de symptomen van overhitting eigenlijk?

Toevallig vanmorgen nieuwsbrief van DA binnengehad waar dat o.a. instond:
===================================================

Oververhitting bij de hond

Helaas is het elke zomer weer zover dat honden lijden aan oververhitting. In een aantal gevallen leidt dit zelfs tot de dood. Wat te doen om dit te voorkomen?

Hoe ontstaat oververhitting en wat zijn de gevaren?

Honden hebben niet zoals mensen de mogelijkheid om hun warmte via zweten kwijt te raken. Zij kunnen dit alleen via hijgen en via de voetzolen. Hun vermogen om overtollige warmte af te voeren is dus beperkt. Bij een extreem hoge lichaamstemperatuur bestaat het gevaar van stolling van lichaamseiwitten die tot onomkeerbare beschadigingen kunnen leiden (vergelijk het maar met het koken van een ei).

Wat zijn de alarmsignalen als een hond oververhit raakt?
•Heel erg hijgen
•Veel kwijlen
•Sloomheid
•Warm aanvoelen
•Bij meting temperaturen boven tussen 40.5 en 42! graden
•Rode slijmvliezen
•Buiten bewustzijn raken

Oververhit en nu?

Een hond die oververhit is geraakt, moet zo snel mogelijk worden afgekoeld. Dit gaat het best door een natte laken of handdoek over de hond heen te leggen, en deze steeds te doordrenken met nieuw koud water.Geef het dier tevens kleine slokjes water te drinken. Gooi niet zomaar een emmer koud water over de hond heen! Neem tevens contact op met uw dierenarts.

Kan een hond bij warm weer worden achtergelaten in een auto?

Nee! Het achterlaten van de hond in een auto bij warm weer of zonnig weer kan rampzalige gevolgen hebben. Zelfs als de auto in de schaduw staat en de ramen enigszins geopend zijn, wordt het binnen al gauw ondraaglijk warm en benauwd. Staat de auto in de volle zon, dan is het helemaal snel gebeurd. De auto wordt een broeikas. Hijgen zal onvoldoende zijn om af te koelen en al snel zal zijn lichaamstemperatuur stijgen tot gevaarlijke hoogte. Als tijdig wordt ingegrepen kan hij het overleven, hoewel het gevaar dan bestaat dat hij schade aan hersenen of nieren heeft opgelopen.

Wat te doen bij een hond die in de auto zit bij warm weer?

Probeer de eigenaar op te sporen, lukt dit niet dan is het verstandig om zo snel mogelijk de politie en de dierenambulance te waarschuwen. Mocht dat niets opleveren, dan kunt u een ruitje inslaan om de hond te bevrijden. Ruit inslaan, mag dat? Als het echt een kwestie van leven of dood is, mag u dit doen. Dit wordt in juridische termen aangeduid als ‘zaakwaarneming’: u treedt op in het belang van een ander.

Hoe kan ik oververhitting voorkomen?

Een verblijf in de auto is niet de enige aanleiding voor oververhitting. Andere hevige inspanning zoals spelen of achter de bal aanrennen kunnen ook leiden tot problemen. Symptomen zijn onder andere sloomheid en braken. Ook dit is levensgevaarlijk, de hond kan er het leven bij laten, of ernstige beschadigingen aan bijvoorbeeld de nieren aan overhouden.

Fietsen in de zomer vormt ook een risico. De hond moet een goede conditie hebben en regelmatig kunnen afkoelen (bijvoorbeeld door te zwemmen). Bovendien moet de afstand niet te groot zijn. Ga niet op een zomerse dag een stuk fietsen met uw hond als u dat anders nooit doet. Niet alleen kan dit snel leiden tot een onverantwoorde stijging van de lichaamstemperatuur van de hond, maar het warme asfalt, steen of beton is ook nog op een andere manier funest. Zoals reeds eerder gezegd kan de hond alleen via zijn tong (hijgen) en via zijn voetzolen warmte afvoeren. Deze zijn bij warm weer dan ook altijd vochtig. Als de hond daarmee over een warm wegdek loopt, dan ontstaat heel snel een forse blaar, die zeer pijnlijk is en die dagenlang kan aanhouden.

Ook het strand is op het middaguur niet de beste plek voor een hond. Het zand is heet en voor de honden pijnlijk aan de voeten. Bovendien zijn honden op veel stranden in de zomermaanden niet toegestaan. Neem uw hond dus niet mee tenzij uw dier op een beschaduwde plaats kan liggen, regelmatig in het water kan afkoelen en steeds over fris drinkwater beschikt.

Wat te doen bij oude honden en pups? Oude honden en pups hebben net als oude mensen en kinderen extra zorg en aandacht nodig tijdens warme dagen. Voor hen geldt nog meer dan voor gezonde, volwassen honden dat u ze goed in de gaten houdt en alle voorzorgsmaatregelen in acht neemt.

Zijn er rassen waarbij je extra alert moet zijn?

Ja. Honden met zeer korte neuzen zoals bijvoorbeeld Franse en Engelse Bulldogs, Mopshonden en Boxers lopen significant meer risico op oververhittingsproblemen. Door hun specifieke lichaamsbouw zijn zij extra kwetsbaar met dit warme weer.

Welke voorzorgsmaatregelen kan ik nemen?

Laat uw hond niet in de directe zon liggen maar zorg voor voldoende schaduwrijke plekken in huis, tuin en tijdens uitjes. Plan de grote wandelingen in de koelte van de ochtend en laat op de avond. Zorg altijd voor voldoende koel vers water. Laat uw hond zwemmen, als hij dat wil en kan. Vermijd het lopen op asfalt maar zoek plekken uit waar uw hond op gras kan lopen. Ook zand kan zeer warm worden als daar lang de zon op staat. Rem uw hond op tijd af. Veel honden willen altijd en overal spelen en rennen, zeker als u of andere honden ze daarbij aanmoedigen. Wees wijzer dan uw hond en rem hem op tijd in zijn activiteit. Dat een hond door wil gaan betekent niet dat het ook goed voor hem is! Vermijd ritjes met de auto en schaf eventueel een body cooler aan. Dit is een mat die uw hond helpt om koel te blijven.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”