Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Tennessee Walking Horse
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- iones
- Zeer actief
Re: Tennessee Walking Horse
Je kunt met martelmethodes niet eenzelfde effect krijgen. NOOIT.Kruimel53 schreef:
Om hetzelfde effect te krijgen zonder dergelijke martelmethodes moet je als ruiter aardig wat in je mars hebben. Je paard moet kunnen ontspannen en soepel zijn maar niet als een mislukte souffle in elkaar zakken. Hoe meer spanning bij de ruiter, hoe meer spanning bij het paard en dus hoe lateraler de gangen. Maar met een totaal ingezakte ruiter heeft met paard niet voldoende de motor aan in de achterhand en dan komt er ook geen tölt uit. Het spelen met de balans, de spanning, het tempo is heel lastig. Er bestaan IJslanders die van nature een prima regelmatige tölt aanbieden maar die zijn zeldzaam. En een ondeskundige ruiter rijdt het er zo weer uit en dan hou je een schweinepasser over.
Een paard beweegt alleen maar correct door het lijf als het vrij is van ongemak en goed getraind is. Ieder levend wezen zet zich vast aan gaat stram bewegen als het pijn ervaart bij beweging.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- iones
- Zeer actief
Oke.Kruimel53 schreef:Ik bedoelde met 'hetzelfde effect' de regelmatige viertakt. Niet hoe het er uit zien.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Daa win je geen prijzen meeCleva schreef:Wat is er mis met de natuurlijke manier van voortbewegen, vraag ik u eigenlijk af.

- HaddockandFriends
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mopshond Haddock en Poolse schone Suki.
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Vreselijk, zit hier nu misselijk en boos te zijn. Tuurlijk je weet dat zulke dingen gebeuren, maar zodra je ze ziet wordt je weer even kei hard met de feiten geconfronteerd!! Gatver!!!! walgelijk!!
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Hier hetzelfdeJYBD schreef:Na al deze reactie's heb ik besloten het filmpje niet te bekijken,....

- iones
- Zeer actief
Wat mij betreft helemaal NIETS.Cleva schreef:Wat is er mis met de natuurlijke manier van voortbewegen, vraag ik u eigenlijk af.
Maar er is alles mis met onnatuurlijke manier van bewegen. Daarom begrijp ik die sport niet.
Ja maar een paard dat de rug wegdrukt voelt plankachtig aan, die zit echt niet lekker. Die láát je niet zitten, maar die gooit je juist hoog uit het zadel, heel oncomfortabel. En omdat het paard de rug wegdrukt (dat doen ze als gevolg van ongemak), komen je hulpen ook niet meer door. De rug is namelijk bepalend voor de communicatie tussen ruiter en paard. Als een paard zijn rug goed gebruikt en min of meer naar boven opbolt, tegen de zit van de ruiter, dan kan de ruiter bij gevol gemakkelijker zitten. En omdat de ruiter gemakkelijker kan zitten, stoort hij het paard weer minder. En omdat het paard doordat het de rug gebruikt beter kan voelen wat de ruiter doet, kan de ruiter de hulpen verkleinen en subtieler maken. En dat is nu weer bevordelijker voor de harmonie.Nanna schreef:Is dat racking of tölt gewoon niet ooit uitgevonden om urenlang comfortabel op een paard rond te hobbelen? Om de hekken van je ranch te inspecteren of zo?
In dat licht kan ik het wel begrijpen maar het zit blijkbaar in de mens om het dan opeens weer vreselijk uit te vergroten allemaal, foor de sjo, en dan loopt het dus weer mis.
Kijk maar naar honden. Precies eender.
Dat is wat ik leer met dressuur, en weggedrukte rug en sterrenkijken (een paard wat dus met hoofd heel hoog loopt) is in de Europese dressuursport iets waar je op wordt afgerekend. Paarden mogen geen tekenen van pijn vertonen want dan moet je de ring uit. Heel simpel.
Snap dus de gedachtengang niet van het amerikaanse rijden. De houding van de paarden doet me sterk denken aan wat Anne Sewel beschreef in haar boek "black Beauty", waar paarden met opzet moesten lopen, hoofd heel hoog maar daardoor niet de rug kunnen gebruiken waardoor je ook nog eens sneller slijtage krijgt. Dit was een paar eeuwen terug.
Ook in de westernsport of veedrijven moeten cowboys dagenlang in het zadel kunnen zitten en dat moet comfortabel zijn. Maar een paard moet het ook dagenlang kunnen volhouden en dat moet dus óók gemakkelijk kunnen gaan.
In de ijslandersport die bijvoorbeeld moeten tölten, móet het gepaard gaan met ruggebruik, anders rij je je paard kapot. rij je je ijslander niet correct, rekent de jury je er ook op af.
Ik weet dus niet waar dat amerikaanse rijden op slaat. Ook zo gek: die amerikanen zitten in het midden op de rug van het paard. Dat is het zwakste punt van de rug. In het westernrijden en het engelse rijden zit je vlak achter de schoft, dáár waar de rug het sterkste is.
- iones
- Zeer actief
Maar dan houdt de jury dat daar wél in stand door die lui niet te diskwalificeren. En ze moeten het herkennen als een paard ongemak of pijn heeft en als gevolg daarvan niet door het lijf loopt.
De jury faalt dus.
De jury faalt dus.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Vind het meeste paarden dressuur achterlijk gedoe wat nergens omgaat ,eigenlijk
ook de meeste paardenhouderij net zo.
Ankie v G op haar paard ziet er ook heel knap uit en is een mooi plaatje ,maar diervriendelijk
is het ook niet dat dressuur, krijg zelf al nekpijn als ik er naar kijk.
Heel mooi om de paarden van buur achter in de wei te zien lopen ,maar
ze staan net zo snel weer op stal na een half middagje buiten met mooi weer.
Allemaal heel mooi hoor en leuk hoor ,maar snap dat hele overdreven kunstjes gedoe niet zo.
.
Ankie v G op haar paard ziet er ook heel knap uit en is een mooi plaatje ,maar diervriendelijk
Allemaal heel mooi hoor en leuk hoor ,maar snap dat hele overdreven kunstjes gedoe niet zo.
.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Yaika
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador, ruwharige teckel
- Aantal honden: 2
Is dat loopje bij de paso fino's niet ook zo gemaakt?
"Als je op de witte lijn blijft rijden, rij je altijd goed"
- iones
- Zeer actief
Dat je het niet snapt is duidelijk. Maar dan kun je er ook niet over oordelen.bouvierpoedel schreef:Vind het meeste paarden dressuur achterlijk gedoe wat nergens omgaat ,eigenlijk
.
En paarden op stal houden is een belachelijk iets, waar nog wel veel domme onwetende mensen zich schuldig aan maken. Paarden moeten elke dag naar buiten. Liefst zoveel mogelijk.
En dan heb je nog van die sukkels die een paard alleen houden. Onderzoek heeft uitgewezen dat een paard dan nog zelfs 24 uur per dag op stal staat met andere paarden, dan buiten in z'n eentje. Het zijn nu eenmaal kuddedieren he. Dat verander je niet.
-
- Zeer actief
Ik weet waarom ze het doen ,maar snap niet waarom.iones schreef:Dat je het niet snapt is duidelijk. Maar dan kun je er ook niet over oordelen.bouvierpoedel schreef:Vind het meeste paarden dressuur achterlijk gedoe wat nergens omgaat ,eigenlijk
.
En paarden op stal houden is een belachelijk iets, waar nog wel veel domme onwetende mensen zich schuldig aan maken. Paarden moeten elke dag naar buiten. Liefst zoveel mogelijk.
En dan heb je nog van die sukkels die een paard alleen houden. Onderzoek heeft uitgewezen dat een paard dan nog zelfs 24 uur per dag op stal staat met andere paarden, dan buiten in z'n eentje. Het zijn nu eenmaal kuddedieren he. Dat verander je niet.
Maar jij rijd dressuur dus natuurlijk is jouw beleving en oordeel daarover anders dan de mijne.
Maar ik vind het achterlijk gedoe vinden aan de ene kant ,maar dat vind ik ook van leeuwen temmen of hoe mooi en strak het hondje naast je poten kleeft.
Kijk er graag naar hoor maar hett heeft geen functie.

- Branka
- moderator
Die laatste zin geeft aan dat je het dus niet snapt. Als je op een paard gaat zitten moet je hem (correct) dressuurmatig trainen. Doe je dat niet, dan rij je 'm vroeger of later naar de klote. Heb je geen zin om een paard de basis dressuur te trainen, dan moet je er niet op gaan zitten.bouvierpoedel schreef:Ik weet waarom ze het doen ,maar snap niet waarom.iones schreef:Dat je het niet snapt is duidelijk. Maar dan kun je er ook niet over oordelen.bouvierpoedel schreef:Vind het meeste paarden dressuur achterlijk gedoe wat nergens omgaat ,eigenlijk
.
Maar jij rijd dressuur dus natuurlijk is jouw beleving en oordeel daarover anders dan de mijne.
Maar ik vind het achterlijk gedoe vinden aan de ene kant ,maar dat vind ik ook van leeuwen temmen of hoe mooi en strak het hondje naast je poten kleeft.
Kijk er graag naar hoor maar hett heeft geen functie.

- iones
- Zeer actief
Precies. Dressuur is gewoon training welke het paard mogelijk maakt om te doen wat je vraagt. Je houdt hem daar fysiek mee gezond. Als je het goed doet. Doe je het niet goed, dan beschadig je het paard.Branka schreef: Die laatste zin geeft aan dat je het dus niet snapt. Als je op een paard gaat zitten moet je hem (correct) dressuurmatig trainen. Doe je dat niet, dan rij je 'm vroeger of later naar de klote. Heb je geen zin om een paard de basis dressuur te trainen, dan moet je er niet op gaan zitten.
En niet alle manegepaarden worden wel zo oud. Velen slijten vroeg en dan moeten ze .... weg.
- Branka
- moderator
Ik heb het niet over wedstrijdpaarden Martijn. Ik heb het erover dat je gewoon je paard een basis aan dressuur mee moet geven zodat ie goed zijn lijf gebruikt.Cleva schreef:En alle correct gereden dressuurpaarden wel?iones schreef: En niet alle manegepaarden worden wel zo oud.
Nou dan.

- Luckyday
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising border collie
- Contacteer:
Ik kreeg echt tranen in mijn ogen..

True friendship is sitting together in silence and feeling like it was the best conversation you've ever had
Bed and Breakfast Angelbeeck
Romy Smink Photography
- iones
- Zeer actief
alle correct gereden dressuurpaarden hebben meer kans om oud te worden, mits ze geen rare ziektes, ongelukjes of koliek krijgen.Cleva schreef:
En alle correct gereden dressuurpaarden wel?
Nou dan.
Alle niet correct gereden dressuurpaarden zijn onderhevig aan slijtage. Veel paarden komen bij de slager terecht door slecht rijden.
-
- Zeer actief
Cleva schreef:Ik moet constateren dat dat bij de 300+ dressurpaarden en manegeponies die ik kende niet zo gewerkt heeft. Integendeel.iones schreef:alle correct gereden dressuurpaarden hebben meer kans om oud te worden, mits ze geen rare ziektes, ongelukjes of koliek krijgen.Cleva schreef:
En alle correct gereden dressuurpaarden wel?
Nou dan.
Alle niet correct gereden dressuurpaarden zijn onderhevig aan slijtage. Veel paarden komen bij de slager terecht door slecht rijden.
Manegeponies die 3 uur per dag beginnerslessen liepen en zo heel oud werden bij de vleet.
Oude, correct en zuinig gereden dressurpaarden...een schamel drietal.
Een gezond dier met een correcte bouw gaat niet kapot van beweging. Dat is bij honden zo, dat is bij schapen zo, dat is bij mensen zo en dat is bij paarden ook zo.

- Branka
- moderator
Van nature zit er geen mens op hun rug.Cleva schreef:Want dat kunnen ze van nature niet?Branka schreef:Ik heb het niet over wedstrijdpaarden Martijn. Ik heb het erover dat je gewoon je paard een basis aan dressuur mee moet geven zodat ie goed zijn lijf gebruikt.Cleva schreef:En alle correct gereden dressuurpaarden wel?iones schreef: En niet alle manegepaarden worden wel zo oud.
Nou dan.
Waarom eigenlijk niet?

- iones
- Zeer actief
Misschien werden die paarden toch niet correct gereden dan.Cleva schreef:
Ik moet constateren dat dat bij de 300+ dressurpaarden en manegeponies die ik kende niet zo gewerkt heeft. Integendeel.
Manegeponies die 3 uur per dag beginnerslessen liepen en zo heel oud werden bij de vleet.
Oude, correct en zuinig gereden dressurpaarden...een schamel drietal.
Een gezond dier met een correcte bouw gaat niet kapot van beweging. Dat is bij honden zo, dat is bij schapen zo, dat is bij mensen zo en dat is bij paarden ook zo.
Ik zelf ken eigenlijk veel paarden die oud worden. Heb zelf hier mijn eerste paard staan, wordt nu 22 jaar. Is aanvankelijk niet correct gereden overigens, want ik moest nog veel leren toen ik hem kocht. Later werd hij een heel stuk correcter gereden toen het kwartje bij mij begon te vallen. Ik vind het erg jammer dat we niet overnieuw kunnen beginnen met alles wat ik nu weet en kan. Als ik kon, kocht ik zijn jaren terug, zodat hij weer jong was.
Ik ken manegepaarden die oud werden, maar ik ken er ook nogal wat die vroeg weg moesten.