Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

laten helpen voor of na eerste loopsheid

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Re: laten helpen voor of na eerste loopsheid

Ongelezen bericht door Miranda »

Het hoofd van de afdeling voortplanting aan de veterinaire universiteit Utrecht is pertinent tégen vroegcastratie (zo heet het bij teven ook, castratie).
Vroegcastratie is castratie vóórdat de hond een jaar oud is.

Het gedrag en het lichaam blijft dan onvolwassen, ze hebben die hormonen nodig om volwassen te worden.
De groei schiet door omdat de groeischijven later sluiten.
Bij teven wordt de kans op baarmoederontsteking en melkklierkanker sterk verminderd als je castreert vóór de 3e loopsheid.
Bovendien wordt de kans op diabetes verminderd bij teven (bij reuen vergroot).
Ook wordt de kans op botkanker vergroot bij vroegcastratie. En dat is NIET goed te behandelen itt melkklierkanker!

Bij dominante teven is er vaak een negatieve uitwerking op het gedrag (de testosteron wordt niet meer gedempt door de oestrogeen). Bij hypersexuele reuen en reuen die erg dominant zijn kan de uitwerking op het gedrag positief zijn.

Bovendien is er nog de uitwerking op de vacht. Het begrip 'castratenvacht' is niet voor niks een begrip ;)

Ik ben niet sterk tegen castratie. Ook niet sterk voor.
Ik vind wel dat het het per geval moet bekijken en de voordelen goed moet afwegen tegen de nadelen.

Ik heb bijvoorbeeld een teef die behoorlijk dominant is, dus ik castreer liever niet.
Maar ze heeft ook heel erg veel last van schijnzwangerschap, is daar sterk depressief van, dus ik denk dat het er na deze loopsheid toch van gaat komen.
Een teef die de helft van het jaar zichzelf niet is, vind ik ook geen doen.

Maar wát je ook besluit: ZEKER NIET VOOR DE EERSTE LOOPSHEID of voordat de hond een jaar (liever ouder is).
Drie maanden na de tweede loopsheid, is vwmb aangewezen, als je wil castreren.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Helpen? Wie ga je helpen dan? Je hond help je niet met castratie hoor :hmmm:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Joera »

jessica74 schreef:de eerste was een newfoundlander met 3 jaar laten steriliseren omdat ze heel veel bloed verloor het zat tegen het behang aan als ze kwispelde. .
mijn teef verliest ook erg veel bloed, lang leven de broekjes! ;)
Afbeelding
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Tja, de voor en tegenstanders van castratie van een teef zullen nooit op 1 lijn komen.
De een wil niet snijden in een gezonde hond, terwijl een ander wil voorkomen dat er gesneden moet worden in een doodzieke hond. Terwijl dat met castratie voorkomen had kunnen worden.
Deze tweede groep vindt de vacht verandering en het moeilijk op gewicht houden van de hond geen probleem. En zien eigenlijk alleen voordelen van de castratie.

De 1e groep ziet alleen nadelen. De hond mist haar zo broodnodige hormonen om zichzelf te kunnen zijn en blijven.

Voor beide is wat te zeggen. Ik zal iemand die zijn hond niet wil castreren niet afbranden als hij later meld dat zijn of haar teef met spoed naar de DA moest ivm een baarmoeder ontsteking. Maar mensen die tegen castratie zijn doen dit vaak wel met mensen die willen castreren. Niets mis met voorlichting hoor. Maar moet dat door slaan altijd?

Hier wordt gewoon gevraagd voor of na de eerste loopsheid. Niet meer en niet minder.
Afbeelding
gevni havanezers
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

blacky schreef:Niets mis met voorlichting hoor. Maar moet dat door slaan altijd?
Volgens mij is mijn post behoorlijk genuanceerd en beslist niet doorgeslagen ;)
And few will ever climb
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

stefanie schreef:
Joera schreef:
stefanie schreef:Even zeuren hoor maar ik zou het zo fijn vinden als de uitdrukking 'laten helpen' uit de wereld geholpen zou worden. :ugh: Krijg er altijd de rillingen van. Wat is er verkeerd aan castreren?
2 zielen 1 gedachtte? :mrgreen:
:mrgreen:
Ik gruwel echt van die uitdrukking. Brrrr....
hier nog een hoor, helpen waarmee dan :denken:
daywalker
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog - Mechelse Herder - Akita -
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door daywalker »

Rosita Compagner schreef:Je 'helpt' vooral jezelf....
dat is wel een heel simplistische gedachte :roll:
mijn vrienden zie je niet, die staan achter me
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Bowie van mij is gecastreert na haar eerste loopsheid... 100 dagen erna was een goede rochtlijn dus die heb ik aangehouden.
Afbeelding
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

blacky schreef: Voor beide is wat te zeggen. Ik zal iemand die zijn hond niet wil castreren niet afbranden als hij later meld dat zijn of haar teef met spoed naar de DA moest ivm een baarmoeder ontsteking. Maar mensen die tegen castratie zijn doen dit vaak wel met mensen die willen castreren. Niets mis met voorlichting hoor. Maar moet dat door slaan altijd?

Hier wordt gewoon gevraagd voor of na de eerste loopsheid. Niet meer en niet minder.
Het wordt gevraagd op een manier alsof het een standaard ingreep is, die iedereen laat doen. Sommige mensen hebben echt geen idee dat er ook nadelen kunnen zijn. Er is niks mis mee om ze daar op te wijzen. Als je pas na de ingreep hoort of merkt dat er ook nadelen zijn, is er geen weg meer terug.

Bij ons thuis is er maar 1 'geholpen' en dat ben ik zelf :wink: Onze 11 honden zijn allemaal intact en mits er geen medische noodzaak is, blijft dat ook zo.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Ik zal Sidney niet laten castreren als daar gaan noodzaak toe is. Ze is nu een keer loops geweest en dat vind ik best een toestand met zo´n broekje dat ze kappot scheurt :mrgreen: en Boyke die een week is gaan logeren. Maar ach, het was ook best te doen en het hoort er nu eenmaal bij :19: Mocht Sid zelf erg last krijgen van haar loopsheid met schijnzwangerschappen en baarmoederonststeking dan zal ik zeker castratie overwegen. Maar niet al op voorhand en sowieso niet voordat ze een jaar of twee is. Ik ben er van overtuigd dat uitgroeien heel belangrijk is, zowel lichamelijk als geestelijk, dus voor de eerste loopsheid zou ik echt niet doen :schrik:
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Mijn da adviseerde mij om Lizzie te laten "helpen " (zijn woorden) voordat ze 5 maanden was. Ik heb dat dus niet gedaan. Ze is nu nog zo'n pup. Later zal ik haar misschien wel catreren afhankelijk van hoeveel alst ik heb van haar loopsheid.
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ben het helemaal met je eens Blacky. Hier wordt gevraagd of je het voor de eerste loopsheid doet of erna. Niet of je het überhaupt laat doen. Ik heb al vaker gemerkt dat er op dit forum erg negatief gedaan wordt over castreren. Dat verbaast me heel erg eerlijk gezegd. De nadelen van castratie zijn nog altijd aandoeningen die bij een kleine minderheid wordt geconstateerd, mensen, check the numbers. In de rest van de wereld denken de meeste mensen er juist positief over omdat het een levensgroot probleem helpt voorkomen en dat is ongewenst nestjes. Als je geen pups met een hond wilt, waarom dan de voortplantingsorganen laten zitten, zeker als er op latere leeftijd kanker door kan ontstaan. Als ik de verhalen hier lees, zijn er heel wat teven geholpen vanwege baarmoederontsteking, levensgevaarlijk. Ik denk dat mensen die positief staan tegenover castreren gewoon niet meer reageren, omdat er zo raar over gedaan wordt.
Maar goed, dat is dus een andere discussie. Ik heb Shelly laten castreren twee weken geleden met tien maanden. Dit omdat als je wacht na de eerste loopsheid, de meerwaarde weg is, want dan heeft een teef op latere leeftijd nog steeds meer kans op verschillende soorten kanker zoals melkklierkanker en eierstokkanker (als ik me niet vergis). Als je het dus voor de eerste loopsheid laat doen, neem je dat risico weg. Het ging mij erom, dat ik niet wil dat ik Shelly op hoge leeftijd moet laten opereren, want voor een oudere hond is dat een groot risico. En ik zou me er ook beroerd van voelen omdat ik geen nestje met haar wil en haar dan toch niet heb laten castreren. Stel dat ze dan in die operatie sterft, dan zou ik daar kapot van zijn.
Wat ik niet helemaal snap is dat er zoveel deskundigen zitten hier op het gebied van het hormonale leven van de hond. Wat doen die hormonen dan in de positieve zin voor een hond? Hebben jullie allemaal diergeneeskunde gestudeerd ofzo. Wat dat is nogal gecompliceerd allemaal hoor. Ik ga uit van wat de echte deskundigen, de dierenartsen zeggen, en die zeggen allemaal castreren, zowel bij teef als reu. Of je het dan voor of na de eerste loopsheid doet, de wetenschap die er nu is, zegt dat je het beter ervoor kunt doen. Ik vind het persoonlijk beter om dat na 6 maanden te doen, maar bij kleine hondjes zul je het eerder moeten doen. Krijg je een lekker onvolwassen hondje van. Want wat is het belangrijk dat een hond volwassen gedrag vertoont, heb nog nooit zoiets vreemds gehoord. Pups kun je ook discipline bijbrengen hoor, voor mijn part gedraagt Shelly zich haar hele leven als een pup, héérlijk. Ik wilde eerst ook dat haar lichaam eerst helemaal uitgegroeid zou zijn, maar dat gaat niet omdat ik daarmee een risico neem op kanker.
Okee komt u maar met het commentaar, ik ben niet goed bij mijn hoofd, ik weet het. Maar mag ik dan vragen wat er nu precies zo verkeerd aan is om te castreren, kom dan met echte argumenten! De wereld zit vol bomvolle asiels en zwerfhonden namelijk. Het kan bijvoorbeeld altijd iedereen overkomen dat je je hond moet wegdoen, door omstandigheden, ja dat kan. En het kan ook gebeuren dat je hond wegloopt en niet meer terugkomt. Dan zorg je ervoor dat je teef een rotleven kan krijgen als handelaars haar te pakken krijgen. Wordt je lieve hond een fokteef. Een ongecastreerde teef proberen van de hand te doen, daar komen altijd handelaren op af die fokteven zoeken. Ervanuit gaan dat jij altijd het baasje van je hond zal zijn, vind ik persoonlijk niet verstandig want je weet nooit wat het leven brengt in de toekomst. Vertrouw je vreemden dan als jou iets overkomt met jouw ongecastreerde teef? Raar cultuurtje hier hoor.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Fizgig schreef:Hier wordt gevraagd of je het voor de eerste loopsheid doet of erna. Niet of je het überhaupt laat doen.
En daar heb ik op gereageerd. Met de voordelen en de nadelen op een rijtje.
Als je geen pups met een hond wilt, waarom dan de voortplantingsorganen laten zitten, zeker als er op latere leeftijd kanker door kan ontstaan.
Omdat melkklierkanker relatief eenvoudig te behandelen is.
Botkanker niet, en het risico daarop wordt vergroot bij vroegcastratie, zo heeft wetenschappelijk onderzoek aangetoond.
Dit omdat als je wacht na de eerste loopsheid, de meerwaarde weg is, want dan heeft een teef op latere leeftijd nog steeds meer kans op verschillende soorten kanker zoals melkklierkanker en eierstokkanker (als ik me niet vergis).
Je vergist je wel, dit is aperte onzin.
Pas ná de derde loopsheid is het voordeel weg.
Wat doen die hormonen dan in de positieve zin voor een hond?
Heb je even?
Dit gaat alleen maar over oestrogeen.
Structural
promote formation of female secondary sex characteristics
accelerate metabolism
reduce muscle mass
increase fat stores
stimulate endometrial growth
increase uterine growth
increase vaginal lubrication
thicken the vaginal wall
maintenance of vessel and skin
reduce bone resorption, increase bone formation
morphic change (endomorphic -> mesomorphic -> ectomorphic)

protein
synthesis increase hepatic production of binding proteins

coagulation
increase circulating level of factors 2, 7, 9, 10, plasminogen
decrease antithrombin III
increase platelet adhesiveness

Lipid
increase HDL, triglyceride
decrease LDL, fat deposition

Fluid balance
salt (sodium) and water retention
increase cortisol, SHBG

Gastrointestinal tract
reduce bowel motility
increase cholesterol in bile

Melanin
increase pheomelanin, reduce eumelanin

Cancer
support hormone-sensitive breast cancers (see section below)

Lung function
promotes lung function by supporting alveoli (in rodents but probably in humans).
Hebben jullie allemaal diergeneeskunde gestudeerd ofzo. Wat dat is nogal gecompliceerd allemaal hoor. Ik ga uit van wat de echte deskundigen, de dierenartsen zeggen, en die zeggen allemaal castreren, zowel bij teef als reu.
Nee, dat heb ik niet.
En ja, het is ingewikkelde materie, maar ik kan me ook inlezen, hoor.
Bovendien zeggen niet alle dierenartsen dat vroegcastratie goed is.
Het hoofd van de afdeling voortplanting van de veterinaire universiteit Utrecht lijkt me toch bij uitstek dé deskundige op dit gebied, en die is echt tegen vroegcastratie.
Maar mag ik dan vragen wat er nu precies zo verkeerd aan is om te castreren, kom dan met echte argumenten!.
Nou, echte argumenten tegen vroegcastratie genoeg, zo zou ik denken.
Kom jij dan nu óók met echte - feitelijke - argumenten?
Die ook klóppen dus?

Nogmaals, ik ben niet sterk voor of tegen castreren.
Ik ben wél tegen lulkoek verspreiden.
Maak je keus geinformeerd.
Op basis van échte argumenten.
And few will ever climb
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

blacky schreef:Hier wordt gewoon gevraagd voor of na de eerste loopsheid. Niet meer en niet minder.

Dit dus :ok:

Een maand of 4 ná de 1e loopsheid is dan t beste dacht ik.
Laatst gewijzigd door smoekie op 18 nov 2011 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Zonnetje79
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Blonde labrador pup

Ongelezen bericht door Zonnetje79 »

WOW ik dacht laat ik eens even kijken of ik al reacties heb! uuuhh ja dus!

Heb ze ook allemaal doorgenomen voor zover van toepassingen. En we gaan zeker beide overwegingen bekijken.

Heb inmiddels met meerdere dierenartsen gesproken. Met alleen een ander verhaal. de een is pro voor de loopheid casteren en anderen weer tegen. Het is dus geheel aan ons zelf.
En dat gaan we dus overleggen.
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Mijn Da raadt aan voor de eerste loopsheid. Ik heb wat onderzoek gedaan en Cara gaat na de eerste loopsheid onder het mes. Ik wil dat ze eerst uitgegroeid is. Jamey is voor de eerste loopsheid (7 mnd) gegaan en die is nog zo ontzettend 'puppy'.
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Jacksel schreef:Mijn Da raadt aan voor de eerste loopsheid. Ik heb wat onderzoek gedaan en Cara gaat na de eerste loopsheid onder het mes. Ik wil dat ze eerst uitgegroeid is. Jamey is voor de eerste loopsheid (7 mnd) gegaan en die is nog zo ontzettend 'puppy'.
Na de eerste loopsheid is een hond ook nog niet uitgegroeid, echt geestelijk en lichamelijk volwassen duurt wel een jaar of 2.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

M'n eerste teef is na een aantal loopsheden geholpen omdat die werkelijk leeg liep, bijna 2 maanden lang.
De tweede teef was geholpen toen ze kwam.
De derde teef is geholpen toen ze leegliep omdat zet cyste's en een mega vleesboom had.
De vierde teef is niet geholpen. Is nu 3x loops geweest en ik zie geen reden om te laten helpen. Alles doet het, alles werkt, geen problemen dus alles blijft zitten waar het hoort.

Waarom iets weg halen wat gewoon goed werkt??????
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!

Ongelezen bericht door Ennath »

Naima schreef:Het wordt tegenwordig steeds meer door dierenartsen geadviseerd om het voor de eerste oopsheid te laten doen, ik zou het zelf nooit daarvoor doen maar minimaal 1 loopsheid afwachen.
Ja hier in de buurt ook een paar DA's die voor de eerste loopsheid aangeven, liefst rond vijf maanden :schrik:
-trouwens ook de reuen graag voor die tijd castreren-
Als gevolg daarvan ken ik een berg jonge teven die heel jong (voor het eerste jaar) al incontinent zijn.
En daar zal je dan nog 12 tot 15 jaar mee door moeten :schrik:
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Ennath schreef:
Naima schreef:Het wordt tegenwordig steeds meer door dierenartsen geadviseerd om het voor de eerste oopsheid te laten doen, ik zou het zelf nooit daarvoor doen maar minimaal 1 loopsheid afwachen.
Ja hier in de buurt ook een paar DA's die voor de eerste loopsheid aangeven, liefst rond vijf maanden :schrik:
Als gevolg daarvan ken ik een berg jonge teven die heel jong (voor het eerste jaar) al incontinent zijn.
Wat DA's adviseren zou ik me helemaal al niets van aantrekken. Die gasten hebben een iets andere agenda :hmmm:
Als de achterliggende gedachte is dat er te veel nageslacht op de wereld wordt gezet zou je altijd nog sterilisatie kunnen overwegen. Je weet wel... die operatie die ze op mensen toepassen i.v.m. geboortebeperking :U:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Ennath
Zeer actief

Badu schreef:
Ennath schreef:
Wat DA's adviseren zou ik me helemaal al niets van aantrekken. Die gasten hebben een iets andere agenda :hmmm:
Als de achterliggende gedachte is dat er te veel nageslacht op de wereld wordt gezet zou je altijd nog sterilisatie kunnen overwegen. Je weet wel... die operatie die ze op mensen toepassen i.v.m. geboortebeperking :U:
Nee het is beter voor je hond om zo vroeg mogelijk te castreren.
Minder kans op kanker, hond leeft langer, hond blijft langer jong.
En jong castreren geeft minder bijwerkingen want een jonge hond kan beter tegen de narcose en is sneller herstelt.
Gewoon aan alle kanten beter: en dan vooral ook de reuen hè.
Met als argument dat dit de modernste methodes zijn: "doen ze in America ook allemaal"
En je wilt toch het beste voor je hond?

Ik heb dit allemaal langs horen komen: niet één keer maar vele keren.
Wat ik zeg: "we hebben een paar voorstanders van vroege castratie in de buurt zitten" :devil:
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Kelly, onze vorige mechelteef (toen 11 jaar en aan het aftakelen) en Indy (toen 1,5 en aardig aan het groeien in haar koppie) zijn een keer op elkaar geklapt. Gevolgd 7 hechtingen in Kelly haar bek.
De reactie van de da was ook of we Indy niet moesten laten helpen? Waarom??? Omdat ik niet goed oplette? Want het was echt mijn stomme schuld, niet meer en niet minder. Moet daarom dan het mes in een hond?
Nee, ik moest op m'n donder krijgen. (was ook boos op mezelf hoor... en Leon op mij... en terrecht)

De da die we meestal hebben zou het volgens mij niet eens gevraagd hebben, die weet hoe we er over denken. Deze probeerde het een keer.
Wat ik dus eigenlijk wil zeggen dat je bij jezelf moet blijven, niet de ideeën altijd maar opvolgen van een da. Ze hebben de kennis hoor, maar daar hoef je het niet altijd mee eens te zijn.
Paddle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Paddle »

Hier na de eerste loopsheid laten doen. Eventuele volgende wel ik wel weer castreren als ik het nodig vind. Maar dat zal normaal een oudere herplaatser zijn.
Afbeelding
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

Muk schreef:
Jacksel schreef:Mijn Da raadt aan voor de eerste loopsheid. Ik heb wat onderzoek gedaan en Cara gaat na de eerste loopsheid onder het mes. Ik wil dat ze eerst uitgegroeid is. Jamey is voor de eerste loopsheid (7 mnd) gegaan en die is nog zo ontzettend 'puppy'.
Na de eerste loopsheid is een hond ook nog niet uitgegroeid, echt geestelijk en lichamelijk volwassen duurt wel een jaar of 2.
Reden dat de meeste DA's adviseren om tussen de 2 loopsheden (1>2e) te castreren is toch omdat de groeischijven zich pas sluiten na de 1e loopsheid? Denk dat dat is wat jacksel bedoeld met "uitgegroeid" zijn?
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges

Ongelezen bericht door Naima »

Ennath schreef:
Badu schreef:
Ennath schreef:
Naima schreef:Het wordt tegenwordig steeds meer door dierenartsen geadviseerd om het voor de eerste loopsheid te laten doen, ik zou het zelf nooit daarvoor doen maar minimaal 1 loopsheid afwachen.
Nee het is beter voor je hond om zo vroeg mogelijk te castreren.
Minder kans op kanker, hond leeft langer, hond blijft langer jong.
En jong castreren geeft minder bijwerkingen want een jonge hond kan beter tegen de narcose en is sneller herstelt.
Gewoon aan alle kanten beter: en dan vooral ook de reuen hè.
Met als argument dat dit de modernste methodes zijn: "doen ze in America ook allemaal"
En je wilt toch het beste voor je hond?

Ik heb dit allemaal langs horen komen: niet één keer maar vele keren.
Wat ik zeg: "we hebben een paar voorstanders van vroege castratie in de buurt zitten" :devil:
Ja ik ook, en vergeet niet het 'eventuele incontinentie is simpel te verhelpen door iedere dag een pilletje te geven'. Ik weet nog helemaal niet of ik Lotus ga laten castreren hoor, laat dat duidelijk zijn. Dat ligt nogal aan haar loopsheden en hoeveel last ze ervan zal hebben bijvoorbeeld. Heeft zij er echt last van, dan zou ik castratie zeker overwegen. Een mooie vacht weegt voor mij niet op tegen een hond die goed in dr vel zit. Andersom weegt het 'gemak' voor mij van ontbrekende loopsheden van haar niet op tegen een gezonde intacte hond die goed in dr vel zit.
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
Ennath
Zeer actief

Naima schreef: Ja ik ook, en vergeet niet het 'eventuele incontinentie is simpel te verhelpen door iedere dag een pilletje te geven'.

Ja die ook, jammer dat die pilletjes lang niet altijd afdoende werken. Ik heb een trainingsgenoot wiens teef met vijf maanden gesteriliseerd werd en met acht maanden mega incontinent was. De hond is nu 2,5 jaar oud en ze heeft echt alles en alles geprobeerd. Maar het wordt alleen maar erger; ze denkt er nu over om de hond maar in te laten slapen. Maar de volgende pup is al weer zo vroeg gesteriliseerd want de DA zei dat ze gewoon een keertje pech heeft gehad.
Ik weet nog helemaal niet of ik Lotus ga laten castreren hoor, laat dat duidelijk zijn. Dat ligt nogal aan haar loopsheden en hoeveel last ze ervan zal hebben bijvoorbeeld. Heeft zij er echt last van, dan zou ik castratie zeker overwegen. Een mooie vacht weegt voor mij niet op tegen een hond die goed in dr vel zit. Andersom weegt het 'gemak' voor mij van ontbrekende loopsheden van haar niet op tegen een gezonde intacte hond die goed in dr vel zit.
Ik heb mijn teven gecastreerd: loopse honden zijn in mijn huishouden geen optie.
Ze leveren teveel onrust op voor mijn stelletje autisten. :ugh:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

helemaal niet als het niet medisch noodzakelijk is... xena is 10 jaar en heeft de hele handel nog...
ik heb dusty ooit om medische redenen laten castreren en ze is nooit meer de hond geweest die ze ervoor was, kon nog geen 10 brokjes per dag meer eten of je kon dr al rollen, dit terwijl ze het drievoudige aan beweging kreeg. Ze is incontinent geworden en dr vacht was een ramp.

Finzig... hormonen doen genoeg ja, ik kan de castraat reuen hier van veraf herkennen, geen spier te bekennen meer...
nee hoor, geef mij maar lekker een intacte hond... zoals het hoort imo.
Of nogmaals er moet een medische reden zijn....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik ben ook niet van plan Mila te castreren tenzij er een medische noodzaak is. Hier ook zo'n DA, die bij de enting van 12 weken vroeg: 'Zullen we ook meteen een afspraak maken voor castratie als ze 6 maanden is?' En toen ik zei dat ik dat niet van plan was, concludeerde hij 'dat ik dan zeker een nestje wilde?' Ik kreeg nog een informatiebrief met de voordelen van vroegcastratie in mijn handen gedrukt, jammer genoeg stonden de nadelen daar niet op. Eerlijk gezegd vind ik het geen stijl dat een dierenarts zijn cliënten op deze manier (half) informeert. Er zijn genoeg mensen die dat advies dan maar blindelings opvolgen.

Wat ik me wel afvraag: welk belang heeft een dierenarts erbij om vroegcastratie te promoten? Voor zijn portemonnee maakt het toch niet uit of je op 6 maanden of 3 jaar laat castreren?
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Ik heb nu 4 teven (gehad). Kasta onze allereerste Duitse Herder is na 1e loopsheid gecastreerd en ruim 13 geworden. Nanni is met 5,5 jaar gecastreerd (na 3 nesten) en is ruim 13,5 geworden. Tuana is gecastreerd met 6 jaar (na 2 nesten). Noah is met 3 jaar gecastreerd.
Zelf ben ik wel een voorstander om de hond minimaal 1x loops te laten worden, zodat ze tussen de oren toch echt volwassen worden en niet zo lang puppy blijven. Noah was pas begin dit jaar (bijna 3 jaar) echt volwassen tussen de oren, ik heb bij haar geroepen minimaal te wachten tot ze 2 jaar zou zijn, het is dus 3 jaar geworden. De keuze om toch te castreren is omdat het voor mijn werk gewoon niet handig is, een loopse teef in een roedel (intacte) honden :mrgreen: Daarbij ben ik bij Noah altijd heel bang geweest voor baarmoederontsteking omdat zij vaginitis gehad heeft en blaastontsteking.
Tot nu toe geen spijt, merk bij zowel Tuana als Noah geen gedragsverandering. Wel verhaard Noah meer, maar dat kan ook tijd van het jaar zijn
Perry en Noah

Afbeelding
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

hier wordt niet gecastreerd tenzij medisch noodzakelijk. Maar mocht je het dan toch perse willen, dan zeker na de 1e loopsheid. Misschien zelfs wel 2.
:pop:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”