Vroegcastratie is castratie vóórdat de hond een jaar oud is.
Het gedrag en het lichaam blijft dan onvolwassen, ze hebben die hormonen nodig om volwassen te worden.
De groei schiet door omdat de groeischijven later sluiten.
Bij teven wordt de kans op baarmoederontsteking en melkklierkanker sterk verminderd als je castreert vóór de 3e loopsheid.
Bovendien wordt de kans op diabetes verminderd bij teven (bij reuen vergroot).
Ook wordt de kans op botkanker vergroot bij vroegcastratie. En dat is NIET goed te behandelen itt melkklierkanker!
Bij dominante teven is er vaak een negatieve uitwerking op het gedrag (de testosteron wordt niet meer gedempt door de oestrogeen). Bij hypersexuele reuen en reuen die erg dominant zijn kan de uitwerking op het gedrag positief zijn.
Bovendien is er nog de uitwerking op de vacht. Het begrip 'castratenvacht' is niet voor niks een begrip
Ik ben niet sterk tegen castratie. Ook niet sterk voor.
Ik vind wel dat het het per geval moet bekijken en de voordelen goed moet afwegen tegen de nadelen.
Ik heb bijvoorbeeld een teef die behoorlijk dominant is, dus ik castreer liever niet.
Maar ze heeft ook heel erg veel last van schijnzwangerschap, is daar sterk depressief van, dus ik denk dat het er na deze loopsheid toch van gaat komen.
Een teef die de helft van het jaar zichzelf niet is, vind ik ook geen doen.
Maar wát je ook besluit: ZEKER NIET VOOR DE EERSTE LOOPSHEID of voordat de hond een jaar (liever ouder is).
Drie maanden na de tweede loopsheid, is vwmb aangewezen, als je wil castreren.